Методична розробка теоретичного заняття з біології "Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз"

Про матеріал

Методична розробка теоретичного заняття з груповими формами роботи, ігровими моментами та проблемними ситуаціями. Розробка містить проблемні питання, тестові завдання, "німі" малюнки,роздатковий матеріал для роботи в групах.

Перегляд файлу

Міністерство охорони здоровя України

Міністерство освіти України

ВКНЗ «Шосткинське медичне училище» Сумської обласної ради

 

C:\Users\Администратор\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\ob1-8.jpg

 

Методична розробка теоретичного заняття з біології

«Хромосоми. Каріотип. Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз».

 

 

2017-2018 н.р.

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ТЕОРЕТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ №14

З ЗАГАЛЬНОЇ БІОЛОГІЇ

Тема лекції: Хромосоми. Каріотип. Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз.

Курс  1       відділення  лікувальна справа

Кількість навчальних годин 2

1.Актуальність теми:

«Нові клітини можуть виникати

тільки з існуючих клітин».

Клітини організму зазнають дії різних шкідливих факторів, зношуються і старіють. Тому кожна окрема клітина в кінцевому результаті повинна загинути. Щоб організм продовжував жити, він повинен продукувати клітини з тією  швидкістю з якою гинуть старі. Тому поділ клітини  - це  обов’язкова умова життя  для всіх живих організмів який забезпечує ріст,розвиток організму і регенерацію тканин. Одним з основних типів поділу клітин є мітоз, відкритий 1874 році російським   вченим І.Д. Чистяковим   у рослинних клітинах . А пізніше це й процес було виявлено  у тваринних клітинах В. Флемінгом і І.  Перемежком .

Чому саме існування видів залежить  від стабільності та специфічності їхніх каріотипів?

 

2.Цілі лекції:

а) навчальні:

Повинні знати: органели клітини; організми, що мають ядро в клітинах;

Повинні уміти: характеризувати стадії клітинного циклу; процес мітозу; робити висновок про загальний план будови клітин усіх організмів; про те, що організм - відкрита цілісна система, здатна до  саморегуляції;  

 

б)виховні:Розширити світогляд студентів, переконати у тому, що здоров’я - це безцінний скарб людини. Виховувати вміння висловлюватись, спілкуватись, робити висновки та узагальнення.

3. Міждисциплінарна інтеграція: біологія рослин, зоологія, анатомія людини, молекулярна біологія, цитологія, генетика, хімія, фундаментальні та клінічні дисципліни.

 

 

 

 4. План та організаційна структура заняття:

 

№п/п

Основні етапи лекції та її зміст

Цілі

Тип лекції.

Засоби активізації.

Матеріали методичного забезпечення

Розподіл часу

1.

Підготовчий етап:

1.Визначення актуальності теми.

2.Постановка навчальних цілей і мотивація.

 

 

 

Розподіл студентів на групи.

Викладач разом зі студентами.

 

Проблемне питання:

 «Чому відсутня вічна молодість?»

«Чому не схожі діти одного подружжя?»

 

 

 

10 хв.

2.

Основний етап:

План вивчення нового матеріалу:

 

L II

 

 

Тематична лекція з еле-ментами проблемності.

 

55 хв.

1. Будова хромосом.

 

L II

 

Назвати частини хромо-соми, тестові завдання, гра «Так-ні»

За кожну правильну відповідь група отримує бали.

 

 

 

 

 

2. Особливості організації каріотипу різних організмів.

 

 

L II

 

 

 

 

Охарактеризувати каріо-тип зображений на малюн-ку. За кожну правильну відповідь група отримує бали.

 

3. Клітинний цикл.

 

 

 

L II

 

 

Розповідь викладача,

ігровий момент з клубком ниток та катушками.

 

4. Фази мітотичного поділу.

 

L II

 

 Показ студентам анімації мітозу без звуку, після перегляду кожна група отримує картку з назвою фази мітозу і  опрацю-вавши с.143-144 підручника 

повинна охарактеризував-ти її, знайти ілюстрацію фази на магнітній дошці.

Повторний показ анімації, яку озвучують студенти.

Робота оцінюється бала-ми.

 

 

5. Біологічне значення мітозу.

L II

 

Обговорення разом зі студентами.

 

 6.Регуляція клітинного циклу.

L II

L II

Розповідь викладача, цікаві факти про крокус осінній, ліміт Хейфліка, акторку Л.Ахіджакову.

 

7.Мейоз.

L II

Питання студентам: «Який набір хромосом мають гамети?»

Показ студентам анімації мейозу без звуку, після перегляду кожна група отримує картку з назвою фази мейозу і  опрацю-вавши с.148-150 підручника 

повинна охарактеризував-ти її, знайти ілюстрацію фази на магнітній дошці.

Повторний показ анімації, яку озвучують студенти.

Робота оцінюється бала-ми.

Ігровий момент при розгляді конюгації та кросинговеру – обмін халатами чи шапочками.

 

8.Біологічне значення мейозу.

 

 

Обговорення разом зі студентами.

 

3.

Заключний етап:

1.Резюме лекції, контроль та корекція отриманих знань.

2.Відповіді на можливі запитання.

3.Завдання для самопідготовки студентів.

4.Домашне завдання: опрац. с.142-152

Література: Вервес Ю.Г., Балан П.Г.  Поліщук В.П. , Загальна біологія, 10 клас. - К.: Генеза,  2010.

 

L III

   Відповіді на проблемні питання. 

Завдання дидактичних карток, робота з робочим зошитом, завдання ЗНО

15 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки:

Актуалізація опорних знань учнів.

 1 . Робота з картками

 

Картка 1

Визначити, що зображено на малюнку та позначено цифрами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 2

Схарактеризувати каріотип, зображений на малюнку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 3

Установити, кому належить зображений каріотип. Відповідь обґрунтувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 4

Установити кому належить зображений каріотип. Відповідь обґрунтувати.

 

 

 

2. Різнорівневі тести.

Виберіть одну правильну відповідь ( 1 – правильна відповідь 1 – бал)

 

1.Спадкові особливості організму пов’язані з :

а) каріоплазмою  в) поверхневим  апаратом

б)ядерцем   г) хромосомами

 

2. Найбільш спіралізована  частина хромосоми, яка поділяє її на 2 плеча, це –

а) центромера в) ценросома

б) ценріоля г) супутник

 

3. Хромосомний набір ядра називають:

а)  нуклеоїдом в) генотипом

б)каріотипом  г) фенотипом

 

4. До складу хромосом входять:

а) білки і ДНК в) вуглеводи ДНК

б) ліпіди і ДНК г) РНК і ДНК

 

5. Парні хромосоми,подібні за формою, будовою, розмірами, називають

а) автосомами в)гомологічні

б) гетерохромосомами г) не гомологічні

6. Парний набір, у якому кожна хромосома має парну хромосому, подібну за будовою та розмірами, називають:

а)гаплоїдним  в) триплоїдним

б)диплоїдним  г) поліплоїдним

 

7.  У людини цілком гомологічні хромосоми містить каріотип

а) чоловіка  в) чоловіка  і жінки 

б) жінки г)ембріона

 

 

 

 


Тип хромосом

а)Подібні за розмірами та будовою

б)Відрізняються  за розмірами та будовою

в)Статеві

г)Нестатеві

 

Назви хромосом

1) гетерохромосоми

2) аутосоми

3) політенні

4) гомологічні

5)негомологічні

 


Відповідь: а -4;б-5;в-1;г-2.

 

3.Гра «Так – ні»

1. Хромосома – велика молекулярна структура , де мітиться близько 90% ДНК клітини.

2.Хромосоми евкаріот складаються з кільцевої макромолекули ДНК та позбавлені гістонів.

3. Хромосоми можуть перебувати  2-х  структурно функціональних станах спіралізованому ,деспіралізованому.

4. Кожна хромосома складається з 2-х повздовжніх частин – хроматид, які з’єднані між собою в місці,яке називається зоною первинної перетяжки

5. Ділянка в середині хромосоми називається  - центоромерою .

6. Хромосоми містяться в цитоплазмі.

7.Веретено поділу бере участь в розподілі хромосом і хроматид між дочірніми клітинами.

8. Хромосомний  набір ядра може бути гаплоїдним ,диплоїдним або поліплоїдним.

9. Процес самоподвоєння ДНК,який забезпечує точне копіювання генетичної інформації і передавання її з покоління в покоління називається транскрипцією.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Так

Ні

Так

Так

Так

Ні

Так

Так

Ні

 

 

 

 

 

 

  Робота  у групах. ( самостійне опрацювання завдань і презентація роботи в групах – 1-представник від групи)

Завдання для груп.

І – група  

Опишіть послідовні зміни що відбуваються в клітині під час профази.

Профаза – початкова фаза мітозу.  У цій фазі хромосоми скорочуються, потовщуються і складаються з двох половинок – хроматид. Хроматиди обвиваються навколо одна одної, утримуються по парно за допомогою центромери. Профаза завершується зникненням ядерця, центріолі розходяться до полюсів і формують веретено поділу під час поділу ядерна оболонка руйнується і хромосоми потрапляють до цитоплазми.

Питання до учнів.

Які структури беруть участь у формуванні веретена поділу?

( Мікротрубочки,які утворені білком тубуліном) 

ІІ – група. 

Опишіть послідовні зміни що відбуваються в клітині під час  метафази .

Метафаза розпочинається рухом хромосом у напрямку до екватора. Кожна хромосома складається з двох хроматид які розміщуються  у площині екватора і утворюють метафазну пластинку . У цій фазі можна підрахувати число хромосом  у клітині . Набір генетичного матеріалу - 2n 4c.

Учитель.

Метафазну пластинку використовують у цитогенетичних для визначення числа і форми хромосом.

ІІІ – група.

Опишіть послідовні зміни що відбуваються в клітині під час анафази.

Анафаза найкоротша фаза мітозу . В анафазі сестринські хроматиди відходять одна від одної   . Всі центромери діляться  одночасно кожна хроматида з окремою ценромерою стає дочірньою хромосомою і по нитках  веретена починає рухатися до одного з полюсів. Набір генетичного матеріалу – 2n 2c.

ІVгрупа.

Опишіть послідовні зміни що відбуваються в клітині під час телофази.

Телофаза заключна стадія мітозу. Хромосоми,які досягли полюсів складаються з однієї нитки, стають тонкими і невидимими  у світловий мікроскоп. Хромосоми деспіралізуються і утворюють сітку інтерфазного ядра.Формується ядерна оболонка і ядерце. У цей час зникає мітотичний апарат і відбувається цитокінез – розділення цитоплазми з  утворення  двох дочірніх клітин.

 

 

  • Яке біологічне значення мітозу?(Основна його роль полягає в точному відтворенні клітин,забезпечує точну передачу спадкової інформації від материнської клітини дочірнім протягом будь якої    кількості послідовних клітинних циклів. Підтримує сталість числа і форми хромосом  у всіх клітинах рослин і тварин)

 

Характеристика фаз мітозу

Фази мітозу

Процеси, що відбуваються у клітині

Профаза

 Відбувається спіралізація ДНК.

 Зникає ядерце і фрагментується ядерна оболонка.

 Хромосоми розміщуються у цитоплазмі.

 Починає утворюватися веретено поділу.

Метафаза

 Завершується утворення веретена поділу.

 Хромосоми розміщуються в екваторіальній площині.

 Нитки веретена поділу прикріплюються до центромер хромосом

Анафаза

 Хроматиди подвоєних в інтерфазі хромосом розходяться до полюсів клітини

Телофаза

 Починається деспіралізація хромосом.

 Навколо хромосом формується ядерна оболонка.

 У ядрах виникають ядерця.

 Руйнується веретено поділу.

 Відбувається розділення цитоплазми з утворенням двох клітин

 

Творче завдання

1. Чому метафазу називають паспортом організму?

2. Вчені провели дослідження мітозу і виявилося, що у тварин, які ведуть нічний спосіб життя у більшості органів максимум мітозу спостерігається вранці і мінімум вночі. У денних тварин максимум спостерігається вночі, а мінімум – вдень. Проаналізуйте цей факт.

3. Які фактори навколишнього середовища можуть призвести до порушення поділу клітини амітозу (відповіді учнів забруднення довкілля, стресові ситуації, зловживання шкідливих речовин).

4. Розробіть заходи, які запобігатимуть цим порушенням. (відповіді учнів : уникати стресових ситуацій, вести здоровий спосіб життя)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

профаза

 

 

метафаза

 

 

 

 

анафаза

телофаза

промат

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фази мітозу

Процеси,які відбуваються

профаза

 

метафаза

 

анафаза

 

телофаза

 

 

 

 

Фаза мейоза

Процеси,які відбуваються

Профаза I

 

Профаза II

 

Метафаза I

 

Метафаза II

 

 

 

 

 

 

 

Фаза мейоза

Процеси,які відбуваються

Анафаза I

 

Анафаза   II

 

Телофаза I

 

Телофаза II

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
8 жовтня 2018
Переглядів
3270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку