Методична розробка теоретичного заняття з груповими формами роботи, ігровими моментами та проблемними ситуаціями. Розробка містить проблемні питання, тестові завдання, "німі" малюнки,роздатковий матеріал для роботи в групах.
Міністерство охорони здоров’я України
Міністерство освіти України
ВКНЗ «Шосткинське медичне училище» Сумської обласної ради
Методична розробка теоретичного заняття з біології
«Хромосоми. Каріотип. Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз».
2017-2018 н.р.
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ТЕОРЕТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ №14
З ЗАГАЛЬНОЇ БІОЛОГІЇ
Тема лекції: Хромосоми. Каріотип. Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз.
Курс 1 відділення лікувальна справа
Кількість навчальних годин 2
1.Актуальність теми:
«Нові клітини можуть виникати
тільки з існуючих клітин».
Клітини організму зазнають дії різних шкідливих факторів, зношуються і старіють. Тому кожна окрема клітина в кінцевому результаті повинна загинути. Щоб організм продовжував жити, він повинен продукувати клітини з тією швидкістю з якою гинуть старі. Тому поділ клітини - це обов’язкова умова життя для всіх живих організмів який забезпечує ріст,розвиток організму і регенерацію тканин. Одним з основних типів поділу клітин є мітоз, відкритий 1874 році російським вченим І.Д. Чистяковим у рослинних клітинах . А пізніше це й процес було виявлено у тваринних клітинах В. Флемінгом і І. Перемежком .
Чому саме існування видів залежить від стабільності та специфічності їхніх каріотипів?
2.Цілі лекції:
а) навчальні:
Повинні знати: органели клітини; організми, що мають ядро в клітинах;
Повинні уміти: характеризувати стадії клітинного циклу; процес мітозу; робити висновок про загальний план будови клітин усіх організмів; про те, що організм - відкрита цілісна система, здатна до саморегуляції;
б)виховні:Розширити світогляд студентів, переконати у тому, що здоров’я - це безцінний скарб людини. Виховувати вміння висловлюватись, спілкуватись, робити висновки та узагальнення.
3. Міждисциплінарна інтеграція: біологія рослин, зоологія, анатомія людини, молекулярна біологія, цитологія, генетика, хімія, фундаментальні та клінічні дисципліни.
4. План та організаційна структура заняття:
№п/п |
Основні етапи лекції та її зміст |
Цілі |
Тип лекції. Засоби активізації. Матеріали методичного забезпечення |
Розподіл часу |
1. |
Підготовчий етап: 1.Визначення актуальності теми. 2.Постановка навчальних цілей і мотивація.
|
|
Розподіл студентів на групи. Викладач разом зі студентами.
Проблемне питання: «Чому відсутня вічна молодість?» «Чому не схожі діти одного подружжя?»
|
10 хв. |
2. |
Основний етап: План вивчення нового матеріалу: |
L II
|
Тематична лекція з еле-ментами проблемності. |
55 хв. |
1. Будова хромосом.
|
L II
|
Назвати частини хромо-соми, тестові завдання, гра «Так-ні» За кожну правильну відповідь група отримує бали.
|
|
|
2. Особливості організації каріотипу різних організмів.
|
L II
|
Охарактеризувати каріо-тип зображений на малюн-ку. За кожну правильну відповідь група отримує бали. |
|
|
3. Клітинний цикл.
|
L II
|
Розповідь викладача, ігровий момент з клубком ниток та катушками. |
|
|
4. Фази мітотичного поділу.
|
L II
|
Показ студентам анімації мітозу без звуку, після перегляду кожна група отримує картку з назвою фази мітозу і опрацю-вавши с.143-144 підручника повинна охарактеризував-ти її, знайти ілюстрацію фази на магнітній дошці. Повторний показ анімації, яку озвучують студенти. Робота оцінюється бала-ми.
|
|
|
5. Біологічне значення мітозу. |
L II
|
Обговорення разом зі студентами. |
|
|
6.Регуляція клітинного циклу. |
L II L II |
Розповідь викладача, цікаві факти про крокус осінній, ліміт Хейфліка, акторку Л.Ахіджакову. |
|
|
7.Мейоз. |
L II |
Питання студентам: «Який набір хромосом мають гамети?» Показ студентам анімації мейозу без звуку, після перегляду кожна група отримує картку з назвою фази мейозу і опрацю-вавши с.148-150 підручника повинна охарактеризував-ти її, знайти ілюстрацію фази на магнітній дошці. Повторний показ анімації, яку озвучують студенти. Робота оцінюється бала-ми. Ігровий момент при розгляді кон’югації та кросинговеру – обмін халатами чи шапочками. |
|
|
8.Біологічне значення мейозу.
|
|
Обговорення разом зі студентами. |
|
|
3. |
Заключний етап: 1.Резюме лекції, контроль та корекція отриманих знань. 2.Відповіді на можливі запитання. 3.Завдання для самопідготовки студентів. 4.Домашне завдання: опрац. с.142-152 Література: Вервес Ю.Г., Балан П.Г. Поліщук В.П. , Загальна біологія, 10 клас. - К.: Генеза, 2010.
|
L III |
Відповіді на проблемні питання. Завдання дидактичних карток, робота з робочим зошитом, завдання ЗНО |
15 хв. |
Додатки:
Актуалізація опорних знань учнів.
1 . Робота з картками
Картка 1
Визначити, що зображено на малюнку та позначено цифрами.
|
Картка 2
Схарактеризувати каріотип, зображений на малюнку.
|
Картка 3
Установити, кому належить зображений каріотип. Відповідь обґрунтувати.
|
Картка 4
Установити кому належить зображений каріотип. Відповідь обґрунтувати.
|
2. Різнорівневі тести.
Виберіть одну правильну відповідь ( 1 – правильна відповідь 1 – бал)
1.Спадкові особливості організму пов’язані з :
а) каріоплазмою в) поверхневим апаратом
б)ядерцем г) хромосомами
2. Найбільш спіралізована частина хромосоми, яка поділяє її на 2 плеча, це –
а) центромера в) ценросома
б) ценріоля г) супутник
3. Хромосомний набір ядра називають:
а) нуклеоїдом в) генотипом
б)каріотипом г) фенотипом
4. До складу хромосом входять:
а) білки і ДНК в) вуглеводи ДНК
б) ліпіди і ДНК г) РНК і ДНК
5. Парні хромосоми,подібні за формою, будовою, розмірами, називають
а) автосомами в)гомологічні
б) гетерохромосомами г) не гомологічні
6. Парний набір, у якому кожна хромосома має парну хромосому, подібну за будовою та розмірами, називають:
а)гаплоїдним в) триплоїдним
б)диплоїдним г) поліплоїдним
7. У людини цілком гомологічні хромосоми містить каріотип
а) чоловіка в) чоловіка і жінки
б) жінки г)ембріона
Тип хромосом а)Подібні за розмірами та будовою б)Відрізняються за розмірами та будовою в)Статеві г)Нестатеві
Назви хромосом 1) гетерохромосоми 2) аутосоми 3) політенні 4) гомологічні 5)негомологічні
|
Відповідь: а -4;б-5;в-1;г-2.
3.Гра «Так – ні»
1. Хромосома – велика молекулярна структура , де мітиться близько 90% ДНК клітини.
2.Хромосоми евкаріот складаються з кільцевої макромолекули ДНК та позбавлені гістонів.
3. Хромосоми можуть перебувати 2-х структурно функціональних станах спіралізованому ,деспіралізованому.
4. Кожна хромосома складається з 2-х повздовжніх частин – хроматид, які з’єднані між собою в місці,яке називається зоною первинної перетяжки
5. Ділянка в середині хромосоми називається - центоромерою .
6. Хромосоми містяться в цитоплазмі.
7.Веретено поділу бере участь в розподілі хромосом і хроматид між дочірніми клітинами.
8. Хромосомний набір ядра може бути гаплоїдним ,диплоїдним або поліплоїдним.
9. Процес самоподвоєння ДНК,який забезпечує точне копіювання генетичної інформації і передавання її з покоління в покоління називається транскрипцією.
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Так |
Ні |
Так |
Так |
Так |
Ні |
Так |
Так |
Ні |
Робота у групах. ( самостійне опрацювання завдань і презентація роботи в групах – 1-представник від групи)
Завдання для груп.
І – група
Опишіть послідовні зміни що відбуваються в клітині під час профази.
Профаза – початкова фаза мітозу. У цій фазі хромосоми скорочуються, потовщуються і складаються з двох половинок – хроматид. Хроматиди обвиваються навколо одна одної, утримуються по парно за допомогою центромери. Профаза завершується зникненням ядерця, центріолі розходяться до полюсів і формують веретено поділу під час поділу ядерна оболонка руйнується і хромосоми потрапляють до цитоплазми.
Питання до учнів.
Які структури беруть участь у формуванні веретена поділу?
( Мікротрубочки,які утворені білком тубуліном)
ІІ – група.
Опишіть послідовні зміни що відбуваються в клітині під час метафази .
Метафаза розпочинається рухом хромосом у напрямку до екватора. Кожна хромосома складається з двох хроматид які розміщуються у площині екватора і утворюють метафазну пластинку . У цій фазі можна підрахувати число хромосом у клітині . Набір генетичного матеріалу - 2n 4c.
Учитель.
Метафазну пластинку використовують у цитогенетичних для визначення числа і форми хромосом.
ІІІ – група.
Опишіть послідовні зміни що відбуваються в клітині під час анафази.
Анафаза найкоротша фаза мітозу . В анафазі сестринські хроматиди відходять одна від одної . Всі центромери діляться одночасно кожна хроматида з окремою ценромерою стає дочірньою хромосомою і по нитках веретена починає рухатися до одного з полюсів. Набір генетичного матеріалу – 2n 2c.
ІV – група.
Опишіть послідовні зміни що відбуваються в клітині під час телофази.
Телофаза заключна стадія мітозу. Хромосоми,які досягли полюсів складаються з однієї нитки, стають тонкими і невидимими у світловий мікроскоп. Хромосоми деспіралізуються і утворюють сітку інтерфазного ядра.Формується ядерна оболонка і ядерце. У цей час зникає мітотичний апарат і відбувається цитокінез – розділення цитоплазми з утворення двох дочірніх клітин.
Характеристика фаз мітозу
Фази мітозу |
Процеси, що відбуваються у клітині |
Профаза |
• Відбувається спіралізація ДНК. • Зникає ядерце і фрагментується ядерна оболонка. • Хромосоми розміщуються у цитоплазмі. • Починає утворюватися веретено поділу. |
Метафаза |
• Завершується утворення веретена поділу. • Хромосоми розміщуються в екваторіальній площині. • Нитки веретена поділу прикріплюються до центромер хромосом |
Анафаза |
• Хроматиди подвоєних в інтерфазі хромосом розходяться до полюсів клітини |
Телофаза |
• Починається деспіралізація хромосом. • Навколо хромосом формується ядерна оболонка. • У ядрах виникають ядерця. • Руйнується веретено поділу. • Відбувається розділення цитоплазми з утворенням двох клітин |
Творче завдання
1. Чому метафазу називають паспортом організму?
2. Вчені провели дослідження мітозу і виявилося, що у тварин, які ведуть нічний спосіб життя у більшості органів максимум мітозу спостерігається вранці і мінімум вночі. У денних тварин максимум спостерігається вночі, а мінімум – вдень. Проаналізуйте цей факт.
3. Які фактори навколишнього середовища можуть призвести до порушення поділу клітини ‑ амітозу (відповіді учнів забруднення довкілля, стресові ситуації, зловживання шкідливих речовин).
4. Розробіть заходи, які запобігатимуть цим порушенням. (відповіді учнів : уникати стресових ситуацій, вести здоровий спосіб життя)
профаза
метафаза
анафаза
телофаза
промат
Фази мітозу |
Процеси,які відбуваються |
профаза |
|
метафаза |
|
анафаза |
|
телофаза |
|
Фаза мейоза |
Процеси,які відбуваються |
Профаза I |
|
Профаза II |
|
Метафаза I |
|
Метафаза II |
|
Фаза мейоза |
Процеси,які відбуваються |
Анафаза I |
|
Анафаза II |
|
Телофаза I |
|
Телофаза II |
|