методична розробка уроку із спеціальної дисципліни Правила дорожнього руху

Про матеріал
Урок з використанням презентаційного матеріалу, а також матеріалів електронного підручника із відео доповненням пунктів ПДР.
Перегляд файлу

Методична розробка уроку ПДР

План уроку зі спеціальної дисципліни «Правила дорожнього руху»

Професія: Водій автотранспортних засобів категорії «С»

Тема розділу: Порядок руху, зупинка та стоянка транспортних засобів.

Тема уроку: Попереджувальні сигнали.

Мета уроку:

навчальна: сформувати знання здобувачів освіти про попереджувальні сигнали  і вміння користуватися ними на практиці;

розвиваюча: розвивати логічне мислення і увагу, практичні навики розв’язувати завдання;

виховна: виховувати відповідальність за свої вчинки, прагнення неухильно дотримуватися правил дорожнього руху, любов до обраної професії.

Методична мета: Використання електронних засобів навчання та регіонального компоненту при вивченні спеціальної дисципліни ПДР.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративні та проблемно-пошукові шляхом використання електронних засобів навчання.

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна робота.

Прийоми роботи: постановка проблемних питань.

Вид уроку: урок з використанням презентації.

Дидактичне забезпечення: підручники «Правила дорожнього руху України», презентація на тему «Попереджувальні сигнали», навчальні посібники «Правила дорожнього руху з коментарями».

Матеріально-технічне забезпечення: плазмовий телевізор, комп’ютер. 

Міжпредметні зв’язки: основи керування автомобілем і безпека дорожнього руху, будова вантажного автомобіля, охорона праці та навколишнього середовища, етика поведінки водія.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти.

Прийом «Комплімент»

       Здобувачі освіти, чи приємно вам, коли вас хвалять або вам дякують?

Прогнозована відповідь: «Так».

       Саме тому, ми сьогодні будемо вчитися говорити добрі слова своїм товаришам. Поверніться кожен до сусіда по парті і подякуйте йому за щось, починаючи так: «Дякую тобі за те, що ти…». 

Викладач започатковує комунікативну діяльність, подякувавши  здобувачам освіти:

       Дякую тобі за те що допоміг вивчити попередню тему.

(здобувачі освіти дякують сусідові по парті).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

       Яких результатів ви очікуєте від уроку?

(Прогнозовані відповіді):  

        Я хочу дізнатися про подання попереджувальних сигналів.

        Я хочу з’ясувати, які дії повинен виконувати водій у відповідності з вимогами попереджувальних сигналів.

        Я хочу дізнатися про наслідки порушення вимог подання попереджувальних сигналів.

- Ви хочете дізнатись як водії попереджають, інформують або дякують один одному неписаними правилами?

Тоді перейдемо до вивчення нової теми.

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

Викладач. Правильна поведінки водія на проїзній частині, знання ним правил дорожнього руху запорука безпечної обстановки на дорогах.

Ми підійшли до вивчення розділу «Порядок руху, зупинка та стоянка транспортних засобів», і розпочнемо вивчати тему попереджувальні сигнали. Дайте відповідь. Як дізнаєтесь Ви про маневри які виконує водій автомобіля що попереду або позаду вас? (включить покажчик повороту)

Отже, темою нашого заняття є «Попереджувальні сигнали» (запис зошиті) (слайд 1)

Мета уроку: дізнатися, для чого призначені попереджувальні сигнали і що позначає кожен з них; навчитися правильно користуватися попереджувальними сигналами, старанно і неухильно дотримуватись виконання правил дорожнього руху. (слайд 2)

На дорогах часто виникають аварії, які пов’язані з несвоєчасним вмиканням або взагалі не вмиканням попереджувального сигналу. На вашу думку, що саме може призвести до виникнення ДТП?

Для того, щоб не створювати аварій, треба знати та вміти прогнозувати дорожньо-транспортну ситуацію та правильно діяти у конкретній дорожній обстановці.

V. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення викладача проводиться з використанням презентації.

 

9.1. Попереджувальними сигналами є:

а) сигнали, що подаються світловими покажчиками повороту або рукою;

б) звукові сигнали;

в) перемикання світла фар;

г) увімкнення ближнього світла фар у світлу пору доби;

ґ) увімкнення аварійної сигналізації, сигналів гальмування, ліхтаря заднього ходу, розпізнавального знака автопоїзда;

д) увімкнення проблискового маячка оранжевого кольору. (слайд 3)

Коментар. Попереджувальні сигнали використовуються для своєчасного інформування учасників дорожнього руху, привернення їхньої уваги, виділення транспортних засобів із загального транспортного потоку і попередження про небезпеку, тому при експлуатації транспортних засобів вони мають бути справні.

9.2. Водій повинен подавати сигнали світловими покажчиками повороту відповідного напрямку:

а) перед початком руху і зупинкою;

б) перед перестроюванням, поворотом або розворотом. (слайд 4)

Коментар. Починаючи рух, водій зобов’язаний проінформувати інших учасників дорожнього руху про початок виконання будь-якого маневру, незалежно від місця виконання маневру, плавності виконання маневру і віддаленості інших учасників дорожнього руху. Сигнали лівого повороту подаються перед початком руху від правого краю проїзної частини, перестроюванням на ліву смугу, поворотом ліворуч, розворотом, початком обгону, а також перед зупинкою біля лівого краю проїзної частини.
Сигнали правого повороту подаються перед початком руху від лівого краю проїзної частини, перестроюванням на праву смугу, поворотом праворуч, зупинкою біля правого краю проїзної частини, а також при завершенні виконання обгону.

9.3. У разі відсутності або несправності світлових покажчиків повороту сигнали початку руху від правого краю проїзної частини, зупинки зліва, повороту ліворуч, розвороту або перестроювання на смугу руху ліворуч подаються лівою рукою, витягнутою вбік, або правою рукою, витягнутою вбік і зігнутою у лікті під прямим кутом угору.

Сигнали початку руху від лівого краю проїзної частини, зупинки справа, повороту праворуч, перестроювання на смугу руху праворуч подаються правою рукою, витягнутою вбік, або лівою рукою, витягнутою вбік і зігнутою у лікті під прямим кутом угору.

У разі відсутності або несправності сигналів гальмування такий сигнал подається лівою або правою рукою, піднятою вгору. (слайд 5)

Коментар. Даний пункт Правил дорожнього руху передбачений на випадок несправності світлових покажчиків повороту або їх відсутності. У таких випадках водій зобов’язаний подавати сигнали лівою або правою рукою, залежно від місця розташування керма. На автомобілях з лівостороннім розташуванням керма необхідно подавати сигнали лівою рукою, а на автомобілях з правостороннім розташуванням керма – правою рукою.
Водіям мопедів і мотоциклів необхідно подавати сигнали лівою рукою, оскільки права рука утримує рукоятку газу. Безпосередньо перед початком виконання маневру водій мопеда або мотоцикла зобов’язаний двома руками триматися за кермо. Така ж вимога висувається і до особи, яка керує велосипедом.

9.4. Подавати сигнал покажчиками повороту або рукою належить завчасно до початку маневру (з урахуванням швидкості руху), але не менш як за 50-100 м у населених пунктах і за 150-200 м поза ними, і припиняти негайно після його закінчення (подавання сигналу рукою слід закінчити безпосередньо перед початком виконання маневру). Сигнал забороняється подавати, якщо він може бути не зрозумілим для інших учасників руху.

Подавання попереджувального сигналу не дає водієві переваги і не звільняє його від вжиття запобіжних заходів. (слайд 6)

Коментар. Дана вимога введена для більш точного визначення моменту початку і кінця подачі попереджувального сигналу в населених пунктах і за їхніми межами. Водій зобов’язаний у процесі руху інформувати інших учасників дорожнього руху про свої маневри за допомогою попереджувальних сигналів. Подачу попереджувального сигналу водії транспортних засобів зобов’язані закінчити відразу ж після виконання маневру. Забороняється подача попереджувального сигналу, якщо він може дезінформувати інших учасників дорожнього руху. Водію та пасажирам заборонено висовувати руки з бічних вікон механічного транспортного засобу, якщо це не стосується попередження про маневр, оскільки це може бути неправильно витлумачено іншими учасниками дорожнього руху.

9.5. Подавати звукові сигнали у населених пунктах забороняється, крім випадків, коли без цього неможливо запобігти дорожньо-транспортній пригоді. (слайд 7)

Коментар. Подача звукового сигналу в населених пунктах може відволікти учасників дорожнього руху від спостереження за дорожньою обстановкою і спровокувати виникнення дорожньо-транспортної пригоди, тому Правилами дорожнього руху заборонено користуватися звуковим сигналом у населеному пункті, крім випадків, коли без цього неможливо уникнути дорожньо-транспортної пригоди.

9.6. Для привертання уваги водія транспортного засобу, який обганяється, можна застосовувати перемикання світла фар, а поза населеними пунктами — і звуковий сигнал. (слайд 8)

Коментар. Для привертання уваги водіїв транспортних засобів, що обганяються, може застосовуватися в якості попереджувального сигналу перемикання світла фар, при цьому для забезпечення безпеки руху водії, які здійснюють обгін, зобов’язані виключити можливість засліплення зустрічного і попутного транспорту через дзеркало заднього виду.

9.7. Забороняється користуватися дальнім світлом фар як попереджувальним сигналом в умовах, коли це може призвести до засліплення інших водіїв, у тому числі через дзеркало заднього виду. (слайд 8)

Коментар. З метою забезпечення безпеки дорожнього руху Правилами заборонено користуватися дальнім світлом фар в якості попереджувального сигналу, якщо це може призвести до засліплення інших водіїв.
Пунктом 19.2 Правил зазначено, що дальнє світло фар необхідно перемикати на ближнє на відстані не менше 250 м до зустрічного транспорту.

9.8. Під час руху механічних транспортних засобів у світлу пору доби з метою позначення транспортного засобу, що рухається, ближнє світло фар повинно бути увімкнене:

а) у колоні;

б) на маршрутних транспортних засобах, що рухаються по смузі, позначеній дорожнім знаком 5.8 (див. додаток 1), назустріч загальному потоку транспортних засобів;

в) на автобусах, що перевозять організовані групи дітей; (слайд 9)

г) на транспортних засобах, що перевозять великогабаритні, великовагові, небезпечні вантажі або незнешкоджену тару з-під них;

ґ) на транспортному засобі, що буксирує;

д) у тунелях.

На всіх механічних транспортних засобах поза населеними пунктами повинні бути ввімкнені денні ходові вогні, а в разі їх відсутності в конструкції транспортного засобу - ближнє світло фар.

В умовах недостатньої видимості на механічних транспортних засобах можна ввімкнути дальнє світло фар або додатково протитуманні фари за умови, що це не буде засліплювати інших водіїв. (слайд 10)

Коментар. Дана вимога Правил дорожнього руху дозволяє підвищити безпеку дорожнього руху на затемнених ділянках дороги як у світлу пору доби, так і в темну.

9.9. Аварійна світлова сигналізація повинна бути ввімкнена:

а) у разі вимушеної зупинки на дорозі;

б) у разі зупинки на вимогу поліцейського або внаслідок засліплення водія світлом фар;

в) на механічному транспортному засобі, що рухається з технічними несправностями, якщо такий рух не заборонено цими Правилами; (слайд 11)

г) на механічному транспортному засобі, що буксирується;

ґ) на механічному транспортному засобі, позначеному розпізнавальним знаком “Діти”, що перевозить організовану групу дітей, під час їх посадки чи висадки;

д) на всіх механічних транспортних засобах колони під час їх зупинки на дорозі; (слайд 12)

е) у разі скоєння дорожньо-транспортної пригоди. (слайд 13)

Коментар. Для попередження про виникнення ДТП необхідно вмикати аварійну світлову сигналізацію, оскільки на проїзну частину можуть виходити учасники ДТП, які не можуть контролювати навколишню обстановку через свій емоційно-стресовий стан.

9.10. Разом з увімкненням аварійної світлової сигналізації слід установити знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар на відстані, що забезпечує безпеку дорожнього руху, але не ближче 20 м до транспортного засобу в населених пунктах і 40 м поза ними, у разі:

а) скоєння дорожньо-транспортної пригоди;

б) вимушеної зупинки в місцях з обмеженою оглядовістю дороги хоча б в одному напрямку менше 100 м. (слайд 14)

Коментар. У місцях з обмеженою оглядовістю може не бути забороненим інтенсивний рух, тому в разі вимушеної зупинки в умовах видимості дороги хоча б в одному напрямку менше 100 м необхідно крім аварійної світлової сигналізації встановлювати знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар: у населеному пункті не ближче ніж за 20 м до транспортного засобу, а поза межами населеного пункту – не ближче ніж за 40 м. Доцільно встановити знак за транспортним засобом, щоб попередити про перешкоду транспортні засоби, що рухаються тією ж смугою.

9.11. Якщо транспортний засіб не обладнано аварійною світловою сигналізацією або вона несправна, треба встановити знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар:

а) ззаду на транспортному засобі, зазначеному в пункті 9.9 ("в”, “г”, “ґ") цих Правил;

б) з боку гіршої видимості для інших учасників дорожнього руху у випадку, зазначеному в підпункті “б” пункту 9.10 цих Правил.

Коментар. За відсутності або несправності аварійної світлової сигналізації в деяких випадках Правилами дорожнього руху не допускається подальший рух транспортних засобів або їх зупинка в окремих випадках, якщо вони не позначені знаком аварійної зупинки на рівні 400–1600 мм від поверхні дороги або миготливим червоним ліхтарем.

9.12. Миготливе червоне світло, випромінюване ліхтарем, який застосовується відповідно до вимог пунктів 9.10 і 9.11 цих Правил, повинно бути добре видно як удень за сонячної погоди, так і в умовах недостатньої видимості.

Коментар. Оскільки миготливі ліхтарі можуть засліпити водіїв, які наближаються до місця виникнення аварійної ситуації, або можуть бути недостатньо помітними в світлу пору доби, а також в умовах недостатньої видимості, у Правилах дорожнього руху наводяться вимоги до таких ліхтарів. Згідно з міжнародними нормативними вимогами (Правила № 7 ЄЕК ООН), мінімальна сила світла, що випромінюється ліхтарем, має становити 150 кд вдень і 40 кд вночі.

 

 

ЗА ПОРУШЕННЯ – ШТРАФ (слайд 15)

За порушення правил користування попереджувальними сигналами

Ст 122 ч. 2 – штраф 510 грн.

За порушення правил користування попереджувальними сигналами що створили аварійну обстановку

Ст 122 ч. 4 – штраф 1700 грн. або позбавлення права керування ТЗ на строк від 6 місяців до 1 року.

Існують неписані правила подання попереджувальних сигналів серед водіїв (слайд 16)

    Вмикання правого повороту в кінці підйому – підказує водієві позаду щоб він виконував обгін;

    Вмикання лівого повороту – щоб не обганяв;

    “Аварійка” – дякую;

    Перемикання світла попутному  після того як подякували – будь-ласка;

    Перемикання світла зустрічному – попереду поліція.

Але в будь-якому разі перевіряйте все на власні очі і приймайте вірні рішення.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Закріплення нового матеріалу проводиться на основі опитування по характеристиках попереджувальних сигналів, види і призначення попереджувальних сигналів. Небезпечні наслідки порушення правил подання попереджувальних сигналів.

       Чи справдилися ваші очікування від уроку?

       Що нового ви дізналися на уроці?

       Чого навчилися?

       Які питання залишилися нез'ясованими?

VІІ. Виставлення оцінок, їх мотивація. Підбиття підсумків уроку.

VІІІ.  Домашнє завдання.

       Вивчити тему «Попереджувальні сигнали».

       Підготуватися до контрольного тестування з теми «Попереджувальні сигнали».

       Молодці! Ви добре попрацювали! Дякую за урок. Допобачення!

docx
Додав(-ла)
Кліщук Роман
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку