Критерії STEM-освіти:актуальність та інноваційність змісту;зрозумілість процесу реалізації програми (що конкретно роблять вихованці, які умови та обладнання необхідні для ефективної реалізації);наявність методики, яка дозволяє використовувати програму у будь-якому навчальному закладі;досягнення освітнього та виховного педагогічного результату та наявність інструментів для його вимірювання.
Застосування методів STEM-освіти для вироблення компетентностей: Інформаційно-комунікаційної компетентності – здатності вихованця використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань. Комунікативної компетентності – здатності особистості застосовувати у конкретному виді спілкування знання мови, способів взаємодії з людьми, що оточують її та перебувають на відстані, навичок роботи у групі, володіння різними соціальними ролями. Проектно-технологічної компетентності – здатності вихованців застосовувати знання, уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності. Соціальної компетентності – здатності особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі.
Чому STEM-освіта так актуальна? Стрімка еволюція технологій веде до того, що незабаром найбільш популярними та перспективними на планеті фахівцями стануть програмісти, IT-фахівці, інженери, професіонали в галузі високих технологій. У майбутньому з'являться професії, про які зараз навіть уявити важко, всі вони будуть пов'язані з технологією і високотехнологічним виробництвом на стику з природничими науками. Особливо будуть затребувані фахівці біологічних та нанотехнологій.
Як підготувати таких фахівців? У STEM-освіті активно розвивається креативний напрямок, що включає творчі та художні дисципліни (промисловий дизайн, архітектуру та індустріальну естетику і т.д.). Тому, що майбутнє, засноване виключно на науці, навряд чи когось порадує. Але майбутнє, яке втілює синтез науки і мистецтва, хвилює нас вже зараз. Саме тому вже сьогодні потрібно думати, як виховати кращих представників майбутнього?Треба вчити вихованців програмуванню.
Давно помітили, що у туристичному поході, наприклад, діти не можуть пояснити природні явища, які вивчали на заняттях, розрізнити птахів чи звірів. Іншими словами – вихованці можуть мати відмінні оцінки за теорію, а застосувати знання в житті – не вміють. Отож, сьогоднішня освіта практично не відповідає на запитання дитини: «навіщо мені потрібно те, що я вчу?».
Позашкілля - освіта навпаки У Сумський міський Центр науково-технічної творчості молоді діти приходять спочатку гратися, наприклад, машинками на трасовому моделюванні. Але минає небагато часу – і вони приходять на заняття гуртка робити власні автомобілі. Навчаються паяти, засвоюють закони фізики. Це «освіта навпаки», коли спочатку щось робимо, а потім шукаємо знання. Це набагато цікавіше і результативніше.
STEM-освіта у закладі позашкільної освіти – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує гуртківців до успішного працевлаштування. Таку послідовність ми прослідковуємо у гуртках «Конструювання повітряних зміїв», «Авіамоделювання». Спочатку вихованці запускають повітряних зміїв, далі вчаться робити креслення та конструкції простих моделей повітряних зміїв, а потім на заняттях гуртка «Авіамоделювання», у більш дорослому віці, розробляють конструкторські креслення на комп'ютері і втілюють у життя створені власноруч моделі літаків. Вміють не тільки керувати габаритними моделями реальних літаків, але і збирати їх, і тюнінгувати.
Перейти від крейди до дотику Елементи STEM – освіти використовуються на заняттях гуртка «Радіоелектроніка і приладобудування». Вихованці знайомляться з пристроями у безпосередній взаємодії з ними: тримають у руках, пробують завести механізм, виконують з його допомогою певне завдання, залучаються до самого процесу ремонту, відновлення роботи та виготовлення нових пристроїв, вивчають їх фізичні властивості, адже краще засвоюється саме те, що зроблено своїми руками, а не те, що колись почули або побачили. Діти вчаться вирішувати проблеми, стають новаторами, винахідниками, розвивають логічне мислення та технічну грамотність.
STEM – світ інноваційних можливостей STEM – освіта повинна починатися з раннього дошкільного віку і продовжуватися упродовж всього навчання. Навчатися повинно бути цікаво, доступно і радісно. Школа раннього творчого розвитку «Пізнайко» у своїй роботі використовує елементи науково - технічної системи навчання STEM. На заняттях гуртків вихованці вчаться моделювати, конструювати. Природничі дисципліни діти опановують не в теорії, а за допомогою дослідів і експериментів.
STEM-освіта формує у вихованців: - уміння побачити проблему й визначити в ній якомога більше можливих сторін і зв'язків;- уміння формулювати дослідницьке завдання й визначати шляхи його вирішення;- гнучкість як уміння застосовувати знання в різних ситуаціях, розуміти можливість інших точок зору щодо розв’язання проблем і стійкість у відстоюванні своєї позиції;- оригінальність у розв’язанні проблем, відхід від шаблону;- здатність до перегруповування ідей та зв'язків;- здатність до абстрагування і до конкретизації, до аналізу і синтезу;- відчуття гармонії в організації ідеї.
Шляхи реалізації:створювати STEM лабораторії;готувати фахівців з технічною освітою;сприяти зростанню популяризації науково-технічної творчості;перейти від теорії до практики;- навчити вихованця отримувати потрібну інформацію і відкидати непотрібну; аналізувати її і робити з неї потрібні висновки;навчити при подачі інформації візуалізувати дані за допомогою інфографіків, малюнків тощо – це допоможе дитині оперувати даними;проводити:майстер-класи;наукові конференції;лекції;семінари;зустрічі з представниками різного бізнесу та ін.