«Формування ключових компетентностей – запорука конкурентоспроможності сучасного кваліфікованого робітника»
Методична розробка уроку
на тему: «Хімічні властивості глюкози. Сахароза, крохмаль і целюлоза: молекулярні формули, гідроліз»
Розробила:
викладач біології та хімії
Зотова Діана Володимирівна
2021р.
Загальні відомості
Вуглеводи – це складні органічні речовини, що є полігідроксиальдегідами або полігідроксикетонами або утворюють ці речовини в результаті гідролізу.
Вуглеводи поділяють на три основні групи: моносахариди, олігосахариди і полісахариди
Моносахариди зазвичай містять від 3 до 9 атомів вуглецю, причому найбільш поширеними є пентози і гексози. За функціональними групами вони поділяться на альдози і кетози.
Моносахариди знаходяться зазвичай в таутомерній рівновазі зі своєю циклічною формою. Таутомерні циклічні форми цукрів є внутрішніми напівацеталями. В результаті циклізації з'являється новий асиметричний атом вуглецю, який називають глікозидним (або аномерним). Ізомери відносно аномерного центру називаються α- і β-аномерами.
Серед моносахаридів широко відомі глюкоза, фруктоза, галактоза, арабіноза, ксилоза і D- рибоза.
Глюкоза (виноградний цукор) у вільному стані міститься в ягодах і фруктах (у винограді до 8%; у сливі, черешні – 5...6%; у меді – 36%). З молекул глюкози побудовані крохмаль, глікоген, мальтоза; глюкоза є складовою частиною сахарози, лактози.
Фруктоза (плодовий цукор) міститься в чистому вигляді у бджолиному меді(до 37%), винограді(7,7%), яблуках(5,5%); є складовою частиною сахарози.
Галактоза – складова частина молочного цукру (лактози), яка міститься в молоці ссавців, рослинних тканинах, насінні.
Арабіноза міститься в хвойних рослинах, у буряковому жомі, входить до складу пектинових речовини, слизу, гуми (камедь), геміцелюлози.
Ксилоза (деревний цукор) міститься у бавовняному лушпинні, кукурудзяних початках. Ксилоза входить до складу пентозанів. З'єднуючись з фосфором, ксилоза переходить в активні сполуки, що відіграють важливу роль у взаємоперетвореннях цукрів.
Серед моносахаридів особливе місце займає D-рибоза – універсальний компонент головних біологічно активних молекул, відповідальних за передачу спадкової інформації, – рбонуклеїнової (РНК) і дезоксирибонуклеїнової (ДНК) кислот; входить і до складу АТФ і АДФ, за допомогою яких у будь-якому живому організмі запасається і переноситься хімічна енергія. Заміна в АТФ одного з фосфатних залишків на піридиновий фрагмент призводить до утворення ще одного важливого агента НАД – речовини, що бере безпосередню участь в перебігу життєво важливих окиснювально-відновних процесів.
Вправа «Цікаві факти»
Багато істориків вважають, що батьківщиною цукру є Індія. Встановити цей факт сьогодні досить складно. Згодом, продукт з'явився в Єгипті, де його почали застосовувати в лікувальних цілях. Через деякий період часу він потрапив у Римську Імперію, після чого вже почалася його європейська історія. Протягом довгого часу продукт отримували тільки з тростини, але в середині 18 століття стартувало виробництво з цукрових буряків. В кінці XIX століття в Україні почала виробничу діяльність родина Терещенків, яка стала найвідомішим магнатом в даній сфері. Практично весь прибуток від продажу йшов на розвиток життя громади та меценатства.
У сучасному світі влада даного підсолоджувача дуже велика, і перевищує рівень впливу на людей алкоголю або тютюну. Даний продукт займає головне місце в світовій економіці.
Мета уроку: дати уявлення про будову молекул сахарози; розширити знання учнів про органічні сполуки, їх будову і властивості на прикладі природних полімерів – крохмалю і целюлози; дати уявлення про полімерну будову молекул крохмалю і целюлози; ознайомити з реакцією поліконденсації та гідролізу, показати їх значення для життєдіяльності живих організмів і людини; розкрити зв’язок між властивостями, будовою та застосуванням крохмалю й целюлози; розвивати поняття про якісні реакції, вміння складати рівняння реакцій гідролізу.