Методична розробка уроку
на тему:
«СИНТЕТИЧНІ ВИСОКОМОЛЕКУЛЯРНІ РЕЧОВИНИ. ПОЛІМЕРИ. ПЛАСТМАСИ. КАУЧУКИ І ГУМА»
Виконала: викладач
ДНЗ «Слобожанський
регіональний центр професійної освіти»
Діана Зотова
Старий Салтів 2021
Актуальність теми. Дослідження в галузі створення нових біологічно активних сполук і біологічно активних полімерних матеріалів на їх основі на сьогодні є одним з перспективних напрямів сучасної науки, який інтенсивно розвивається.
Сучасна полімерна хімія надає значний асортимент полімерних носіїв для створення біологічно активних полімерних матеріалів на їх основі у вигляді гелів, емульсій, капсул, мікросфер, міцел, кон’югатів і поліелектролітних комплексів, які різняться за своєю будовою, хімічною природою, механізмами вивільнення лікарських препаратів, біологічною активністю та способом застосування.
Модифікація полімерів, зокрема, структурно-хімічна з використанням реакційноздатних сполук є одним з ефективних методів регулювання їх структури та властивостей, а також створення полімерів і їх композитів із новими чи певними функціональними властивостями. Одночасно з цим, формування полімерних композитів, що здатні до біодеградації, є актуальною проблемою сучасної полімерної хімії, пов’язаною як із потребами створення нових функціональних полімерів, так і з питанням утилізації використаних полімерних матеріалів, що забруднюють навколишнє середовище.
Полімерні матеріали мають комплекс характеристик, які при умілому їхньому використанні забезпечують ефективні експлуатаційні властивості виробів та рентабельність їхнього виробництва.
Технологічна карта уроку
Тема уроку: «СИНТЕТИЧНІ ВИСОКОМОЛЕКУЛЯРНІ РЕЧОВИНИ. ПОЛІМЕРИ. ПЛАСТМАСИ. КАУЧУКИ І ГУМА»
Мета уроку
Навчальна: формування ключових компетентностей, формувати уміння вчитися впродовж життя, формування хімічної компетентності, формувати екологічну грамотність, формувати знання учнів про синтетичні високомолекулярні речовини, полімери, реакції полімеризації і поліконденсації, пластмаси, каучуки і гуму та сфери їх використання.
Розвиваюча: розвивати творчу активність учнів, розвивати вміння працювати кожному і навчити іншого, формувати навички контролю і самоконтролю, розвивати вміння аналізувати вивчений матеріал з теми і застосувати набуті знання в стандартних ситуаціях, сприяти активізації пізнавальної діяльності учнів на уроці, розвиток інформаційних і соціальних компетентностей.
Виховна: формувати громадської і соціальної компетентності, виховання зібраностіі відповідальності за підготовку до навчального процесу, виховувати охайність та зосередженість під час виконання завдань, відповідальність за виконану роботу, організованість, вміння працюватив команді, виховувати любов до обраної професії.
Мотивація навчальної діяльності:
Історичний розвиток полімерів.
Тип уроку: урок формування і вдосконалення умінь та навичок.
Очікуванні результати:
Учні повинні визначати провідну роль органічної хімії у створенні нових речовин; учні повинні характеризувати полімерні матеріали, зокрема пластмаси, і знати сфери їх застосування.
Обладнання:
Підручники, роздатково-дидактичний матеріал з теми «СИНТЕТИЧНІ ВИСОКОМОЛЕКУЛЯРНІ РЕЧОВИНИ. ПОЛІМЕРИ. ПЛАСТМАСИ. КАУЧУКИ І ГУМА», засоби для звязку з інтернетом, плакат епіграф уроку, ноутбук.
Наочність:
Картки, відео, транспоранти, таблиці.
Форми роботи на уроці:
Тестові завдання, бесіда, взаємоперевірка, робота в парах «Відповідність», вправа «Наведи порядок», вправа «Історія розвитку», прийом «Асоціативний кущ», вправа «Цікаві факти», хімічний диктант, вправа «Подивись та аналізуй», вправа «Логіко-ланцюжковий диктант», вправа «Технології майбутнього», вправа «Осмислення нових знань та умінь», вправа «Хімічні ребуси», вправа «Перегляд презентації», вправа «Екологія навколо нас», вправа «Компетентнісна задача», вправа для допитливих «Цікаві факти», вправа «Уявний експеримент», вправа «Парасолька враження від уроку», гра «Мікрофон».
Епіграф уроку: Не тільки сама істина дає впевненість, але й пошук її!!!!!!
Б. Паскаль
План – конспект уроку
Організаційний етап:
Вправа «Відповідність» (підписати кожного вченого та розташувати вчених в порядку їх народження).
В Ч Е Н І
Перевірте себе!!!
Фото |
ПІБ, роки існування |
|
Роберт Бойль (1627р -1691р) |
|
Клод – Луи Бертолле (1748р -1822р) |
|
Авогадро Амедео (1776р – 1856р) |
|
Олександр Бутлеров (1829р – 1886р) |
|
Дмитро Менделеєв (1834р – 1907р) |
|
Микола Зеленский (1861р – 1953р) |
|
Сванте – Август Арреніус (1859р – 1927р ) |
|
Марія Складовська – Кюрі (1859р – 1906р) |
|
Володимир Вернадський (1863р – 1945р) |
Мотивація навчальної діяльності:
Трішечки історії…
Термін «полімерія» був уведений в науку Є. Берцеліусом (1779—1848) в 1833 р. для позначення особливого виду ізомерії, при якій речовини однакового складу відрізняються молекулярною масою. Наприклад, етилен і бутилен, кисень і озон. Синтетичні полімери на той час ще не були відомі, а перші згадки про них відносяться до 1838 (полівініліденхлорід) і 1839 (полістирол). Тому такий зміст терміну не відповідає сучасним уявленням.
Деякі полімери вірогідно одержували ще в першій половині XIX ст. Це були побічні та небажані на той час продукти «осмолення» основної хімічної реакції. Реакції полімеризації та поліконденсації, які вели до утворення таких продуктів на той час намагалися подавити. Тому для полімерів ще іноді використовують термін «смола».
Хімія полімерів, як наука, виникла лише після створення в 60-х роках XIX ст. російським хіміком О. Бутлеровим (1828—1886) теорії хімічної будови органічних речовин, що дало можливість систематизувати величезний практичний матеріал, накопичений на той час органічною хімією.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вправа «Історія розвитку» (Учні сканують, самостійно продивляються та коментують).
Мета: теоретично обгрунтувати та експерементально перевірити ефективність розвитку критичного мислення учнів.
Назва |
Визначення |
Гетинакс
|
Під час горіння капрон виділяє запах горілих овочів. |
Вініпласт
|
Жорстка термопластична непрозора, що не містить пластифікатори, пластична маса на основі полівінілхлориду та перхлорвінілової смоли. |
Текстоліт
|
Матеріал для виготовлення галантерейних виробів, іграшок та інших. |
Фторопласт
|
Безбарвна, досить тверда пластична пластмаса, яка деформується вже за температури 70-90 °С. |
Целулоїд
|
Має високу хімічну стійкість, що перевищує стійкість золота і платини. |
Поліамід
|
Має властивості високої ударної міцності, високої стійкості до багаторазових вигинів, низьку паропроникність і газопроникність; гарний діелектрик, погано проводить тепло, не розчиняється в органічних розчинниках |
Полістирол
|
Шаруватий пластик на основі паперу й синтетичних смол. |
Вправа «Хімічні ребуси»
Ребус (фр. rébus < лат. rebus) — загадка, в якій слова, що розгадуються, зображено у вигляді комбінації малюнків з літерами та іншими знаками. Слово ребус запозичене з французької мови, де утворене від форми латинського відкладного відмінка множини слова res («річ», «справа»).
Вправа цікаві факти «ПРО ЖИТТЯ ДМИТРА МЕНДЕЛЄЄВА»
Учні в даній вправі пригадують та пізнають хто такий Менделєєв, аналізують його діяльність, запитують один одного по тексту. Діти переходять за активним посиланням.
https://drive.google.com/open?id=196ceOeS9tok3SrlGkZVXKYWSRqQPcI3L
3.Хімічний диктант
(назвіть символи хімічних елементів та їх користь для виробництва полімерних матеріалів, час обмежений)
Формування хімічної компетентності
Розвиток самостійного мислення,
формування точної думки, розвиток уваги
та памяті у учнів
|
назва |
заповніть |
1 |
оксиген |
|
2 |
гідроген |
|
3 |
кальцій |
|
4 |
сульфур |
|
5 |
ферум |
|
6 |
олово |
|
7 |
бор |
|
Вправа «Подивись та аналізуй»
(Виготовлення пластикових стаканчиків, усні дивляться я виготовляють з полімерів вироби)
Вправа «Хімічний диктант» (метод контролю знань учнів)
Ефективність засвоєння учнями навчальної інформації посилюється у разі усвідомлення ними систематичності впровадження фронтальних і поточних форм контролю. Однією з таких форм контролю є традиційно відомий хімічний диктант!!
Вправа «Технології майбутнього»
Вправа «Логіко-ланцюжковий диктант»
Варіант 1
Запропонувати ряд послідовних перетворень сірки і кальцій сульфат і написати відповідні рівняння реакцій.
Варіант 2
Запропонувати ряд послідовних перетворень кисню і барій сульфат і написати відповідні рівняння реакцій.
Зазвичай учні хочуть знати, чи правильно вони відповіли на питання, тому після диктанту викладач завжди проводить самоперевірку виконаної роботи. Інколи учні обмінюються і виконують перевірку.
Систематичне написання таких диктантів допомагає викладачеві скоротити час на перевірку знань значної кількості учнів, ефективно організувати індивідуальну роботу з ними, цілеспрямовано готувати їх до подальшого засвоєння нового матеріалу. Такий диктант (як методичний прийом) сприяє невимушеному, мимовільному засвоєнню учнями навчальної інформації з хімії.
Вправа «Перегляд презентації»
Учні переходять за активним посиланям, та переглядають презентацію. Презентація — інформаційний чи рекламний інструмент, що дозволяє повідомити потрібну інформацію про об'єкт презентації в зручній для одержувача формі.
https://drive.google.com/open?id=1P81s2eSUfyDnqVpE5MP2T_NGPmSk0G0q
Вправа «Осмислення нових знань та умінь»
Мета: Осмислення нових знань і умінь, закріплення вивченого, що забезпечує ґрунтовність навчання. Досягається шляхом репродуктивного відтворення вивченого (самостійне застосування учнями знань). Під час цього етапу використовуються завдання, які потребують активної розумової діяльності.
Учні самостійно розв’язувати завдання достатнього і високого рівнів, використовуючи набуті ними самостійно знаннями, за картками-завданнями з тестами. За тестами переходимо за посиланням.
https://drive.google.com/open?id=1NLUP3-6aGzTVfFvDVgngamiDj60Zi8kn
Вправа «Компетентнісна задача»
«Емоції»
Емоції притамання кожній людині. Сьогодні всі відчували радість, щастя, біль, закоханість. Хіміки – це спекти в цьому питанні. Вони стверджують, емоції – це відповідь організму на хімічні речовини, що в ньому утворюються!!!
Завдання:
За відчуття щастя відповідає речовина дофамін (допамін). Установіть її формулу, коли нам відомо що ця сполука містить 1 атом Нітрогену, а також входять ще 3 елементи: Карбон – 79.12% , Оксиген – 11.72%, Гідроген – 4%, масова частка яких відповідно.
Перевірте себе!!!
Обчислюємо атомну масу Н: 100-(79.12+11.72)=5.13
Обчислюємо мол. масу дофаміану: 14:0.0513=273
Визначаємо мол. масу, що припадає на атоми К: 273 0.7912=216. Дізнаємось кількість атомів К: 216:12=18.
Мол. маса Г: 273 0.04=11. Дізнаємось кількість атомів Г: 11:1=11
Мол. маса О: 273 0.1172=32. Дізнаємось кількість атомів О: 32:16=2
ФОРМУЛА ДОПАМІНУ: С18Н11NO2.
Вправа «Уявний експеримент» ( за наявності часу):
«Уявіть собі, що ви потрапили в країну де можна одержати будь – які полімери. Які би вони були? З якої речовити?
«Підбиття підсумків»
Мета етапу: Дати якісну оцінку роботи групи, окремих учнів. Разом з учнями викладач робить аналіз роботи на уроці.
Учням потрібно назвати словосполучення даного уроку, тобто терміни, які були отримані протягом уроку, при цьому обирати пелюсток.
Вправа «Рефлексія» «Чи отримали ви сьогодні для себе корисну інформацію. Якщо «да», то підніміть червону картку, якщо «ні» - зелену.
Гра «Мікрофон» продовжити фразу:
«Сьогодні на уроці я дізнася про…»
«Які вміння розвивали…»
«Розвитку, яких здібностей сприяв урок…»
«Зайвим на уроці було…»
«Де, в яких ситуаціях я можу використовувати цей досвід…»
Вправа «Екологія навколо нас» (учні обговорюють проблеми сортування сміття, та один одного доповнюють).
Вправа для допитливих «Цікаві факти»!!!
Пластикові гроші: які країни друкують банкноти з полімеру
|
Австралія стала першою країною, де в 1988 році були надруковані банкноти з тонкого пластику. Випуск був присвячений 200 рокам заселення Австралії європейцями. В даний час всі купюри австралійського долара (5, 10, 20, 50, 100) зроблені з полімеру. |
|
Національна валюта Папуа-Нової Гвінеї – кіна – друкується на пластиці з 1991 року. До 2008 всі купюри в країні стали полімерними – 2, 5, 10, 20, 50 і 100 кін. |
|
Тонкий пластик використовується для виготовлення новозеландського долара з 1999 року. З тих пір дизайн полімерних грошей змінювався, стаючи все більш недоступним для фальшивомонетників. Банкнота з цієї серії номіналом $ 5 вже отримала звання найкращої банкноти 2015 року. В обігу знаходяться пластикові 5, 10, 20, 50 і 100 доларів. |
|
Румунія почала випускати полімерні гроші ще до проведення деномінації в 2005 році. У 1999 Центробанк країни надрукував на пластиці 2000. А з 2001 по 2004 – 10 000, 50 000, 100 000, 500 000 і 1 млн лей. |
|
У 2003 році Державний банк В’єтнаму відмовився від друку грошей на бавовні. Натомість регулятор запропонував випускати синтетичні купюри, пояснюючи це скороченням витрат на друк. |
|
Бруней почав перехід на полімерні гроші в 2004 році через почастішання випадків підробок. Уже в 2005 році банкнота номіналом $ 100 отримала золоту медаль за її систему захисту. На сьогоднішній день в пластиці випускають 1, 5, 10, 20, 50, 100, 500, 1000 і 10 000 брунейских доларів. |
|
У 2011 Банк Канади запустив в обіг перші пластикові гроші, почавши зі 100 доларів. Більш дрібні купюри із пластику з’явилися в обігу через кілька років. Зараз в країні ходять пластикові канадські долари номіналом 5, 10, 20, 50 і 100. |
|
Мальдівська руфія стала пластиковою в 2015 році. До 50-річчя незалежності Мальдів, Управління грошового обігу випустило банкноту номіналом 5 тис руфій. Однак сьогодні вона не використовується через проведення в країні деномінації. У 2016 році відомство оновило весь банкнотний ряд. Сьогодні в пластиці випускають 10, 20, 50, 100, 500 і 1000 руфій. |
Тридцять років тому в обіг потрапили перші пластиковi банкноти в світі
Вправа «Парасолька враження від уроку»
Викладач: Урок у нас закінчується. Але на нашу парасольку почали крапотіти краплинки, які вони будуть вирішувати вам!!!
Учні самі обирають на який їм колір прикріпити краплинку.
Жовтий колір – від уроку не отрімав ніякого враження.
Червоний колір – все сподобалось!!!
Зеленій колір – все пройшло спокійно.
Блакитний колір – не задоволений уроком.
Лист самооцінки
Прізвище, імя учня (учениці)___________________________
№ |
Вид діяльності |
Кількість набраних балів |
Оцінка |
||
|
|
Початковий та середній рівні (0 - 6) |
Достатній рівень (0 - 3) |
Високий рівень (0 -3) |
|
1 |
Виконання тестових завдань (0-6) |
|
|
|
|
2 |
Завдання на встановлення відповідностей (0-3) |
|
|
|
|
3 |
Робота в групах (0-3) |
|
|
|
|
4 |
Робота в парах. Вправа цікаві факти «ПРО ЖИТТЯ ДМИТРА МЕНДЕЛЄЄВА» (0 - 3)
|
|
|
|
|
|
Максимальна кількість балів та оцінка за правильне виконання всіх завдань. |
6 |
3 |
3 |
|
|
Ваші набрані бали та оцінка |
|
|
|
|
Домашнє завдання:
Список використанної літератури: