Методична розробка уроку "Підготовка поверхонь під обштукатурювання"
Мета уроку:
навчальна – узагальнення, систематизація та закріплення знань учнів з теми.
розвиваюча – сприяти розвитку мови, мислення, пам'яті, активності й самостійності учнів.
виховна - здійснювати сумлінне, естетичне і трудове виховання, розвиваючи навички індивідуальної і колективної праці, формувати трудову дисципліну.
Тип уроку: узагальнення і систематизація набутих знань.
Обладнання: міні-конспекти, презентації, натуральні зразки інструментів, картки-завдання, інструкційно-технологічні картки.
Тема: Підготовка поверхонь під обштукатурювання
Мета уроку:
Тип уроку: узагальнення і систематизація набутих знань.
Обладнання: міні-конспекти, презентації, натуральні зразки інструментів, картки-завдання, інструкційно-технологічні картки.
Бог створив життя на Землі,
а все інше зробили будівельники.
Народна мудрість
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Привітання. Перевірка наявності учнів.
ІІ. Актуалізація навчальних знань.
Повідомлення теми і мети уроку. Пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці.
ІІІ. Застосування знань та вмінь
Група попередньо поділена на 2 підгрупи – команди, які приймають участь у конкурсах, на чолі з консультантом – бригадиром.
Під час уроку команди приймають участь у конкурсах, які оцінюються журі, а в проміжках між ними – захищають розроблені по вивченій темі презентації.
Журі обирається із майстрів професійно-практичної підготовки. Кожна відповідь оцінюється за 12-ти бальною шкалою. Бали заносяться у відомість. У випадку прийняття колективного рішення, додається до загальної оцінки 1 бал. За активність на уроці додається до загальної оцінки 3 бали.
1. Конкурс-розминка «Запитання відповідь»
Команда команді задає по 3 питання з питань, що винесені на залік (додаток 1). Відповідь дає будь-хто з команди супротивників, доповнює інший. Журі оцінює правильність, точність, науковість, лаконічність відповіді.
2. Конкурс «Далі, далі…»
Закінчити речення (додаток 2).
3. Конкурс «Правильна цифра».
На дошці записані пропущені слова. Всі учні мають набір цифр від 1 до 7. Викладач зачитує текст (додаток 3), в якому пропущені слова написані на дошці. По ходу читання учні знаходять відповіді і показують цифру, якою вона позначена.
4. Конкурс «Обчисли»
Практичне завдання. Учні отримують картки і обчислюють кількість матеріалів згідно варіанту (додаток 4).
IV. Підведення підсумків уроку.
Журі проводить підсумки, а в цей час учні роблять цікаві повідомлення.
Викладач робить розбір уроку, виставляє оцінки та виявляє переможця.
V. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення по темі: «Штукатурні шари».
Додаток 1
Запитання до конкурсу-розминки
«Запитання, відповідь»
1. Які пристрої використовують для підготовки поверхонь на висоті?
Підготовку внутрішніх поверхонь (стелі і верхні частини стін) під обштукатурювання на висоті до 4м виконують з помостів. Поміст можна влаштувати з інвентарних столиків і настилів. Виробляють інвентарні столики із металевих труб або кутикової сталі. Частіше застосовують універсальний столик, інвентарні помости. Настил має вигляд дерев’яного щита.
2. Які правила безпеки праці необхідно виконувати за підготовки поверхонь?
Необхідно чітко дотримуватися правил безпеки праці при роботі електрифікованими і ударними інструментами. До початку роботи з електрифікованими інструментами потрібно пройти відповідний інструктаж з правил безпечної роботи. Інструменти повинні бути справними. За удару молотком з вузьким обушком по зубилу можна схибити і поранити руку, тому замість молотка необхідно застосовувати кулачки у вигляді невеликих кувалдочок. При насіканні цегляних та бетонних поверхонь необхідно надягати захисні окуляри і рукавички. Різати металеву сітку,затягувати нею канали і натягувати сітку на каркаси треба обов’язково в рукавичках.
3. Як підготовляють цегляні стіни, змуровані впустошовку, під обштукатурювання?
Незаповнені шви цегляного мурування створюють добру шорсткість поверхні, а тому поверхню очищають від бруду, напливів розчину металевими щітками і рясно змочують водою щітками. За великих обсягів робіт поверхню змочують водою зі шлангів.
4. Як підготовляють цегляну поверхню стін, змурованих з підрізанням розчину?
Поверхня гладка і не забезпечує доброго зчеплення з розчином. Необхідно:
1. Розчищати шви цегляного мурування на глибину близько 15 мм за допомогою молотка, зубила, троянки, відбійного молотка.
2. Очистити поверхню металевою щіткою.
3. Змочити водою.
4. Для міцнішого зчеплення цеглу в кількох місцях насікають. Насічки завглибшки 3-5мм, відстань між ними - 5 -7 мм.
5. Розказати технологічний процес підготовки бетонних, шлакобетонних та гіпсобетонних поверхонь під обштукатурювання.
Підготовка складається з таких операцій:
Додатково можна висвердлити отвори – гнізда завглибшки до 20мм, діаметром 10 – 12мм у шаховому порядку.
Бетонні поверхні дуже важко піддаються обробці, тому використовують для насічення електричні та пневматичні відбійні молотки.
Усунення з поверхонь олійних та мастильних плям, смол, фарб. Знежирення виконують щітками, наче трохи розтираючи розчинники на поверхні, а потім добре промивають поверхню водою.
6. Охарактеризувати технологічний процес підготовки дерев’яної поверхні під обштукатурювання.
1. Дошки завширшки понад 100мм надколюють, щоб утворилися щілини завширшки 5-12 мм для попередження жолоблення дощок.
2. Відсортовують дранку на простелену та вихідну.
3. Починаючи з низу стіни, дранкують під кутом 450 до підлоги, дотримуючись відстані між дранками не більше ніж 45 мм. Для простеленої дранки можна використовувати криву і вузьку дранку, але завтовшки не менше ніж 3 мм, а з прямої – другий ( вихідний). Перший шар роблять з кривої дранки тому, що між такою дранкою і поверхнею будуть утворюватись більші проміжки, а це значить, що під час штукатурення в них буде потрапляти розчин, що сприятиме кращому утриманню штукатурного шару на поверхні. Дранку прибивають хрест – навхрест. Цвяхи забивають через одне-два перехрестя. В місцях стиків між кінцями дранок слід залишати проміжок 2-3 мм завширшки, щоб дранка не порушувала штукатурний шар при жолобленні у разі намокання. Щоб збільшити продуктивність праці при значних обсягах робіт, поверхню оббивають готовими щитами.
7. Розказати технологію набивання металевої сітки.
1. Нову сітку перед набиванням підготовляють: зшкрібають мастило, промивають розчинником та просушують. Стару сітку покривають цементним молоком, фарбою або лаком, щоб запобігти корозії.
2. Під сітку підкладають простелену дранку на відстані 40 – 50 мм одна від одної, це допоможе утворити міцний штукатурний шар.
3. Сітку прибивають з одного кінця цвяхами завдовжки 50 -70 мм, потім туго натягують і прибивають з другого кінця.
4. Сітку закріплюють по центру, розташовуючи цвяхи за периметром чи в шаховому порядку, на відстані 100 мм один від одного.
8. Назвати і коротко охарактеризувати інструменти для підготовки поверхонь під штукатурення.
Штукатурний молоток застосовують для прибивання дранки, насікання кам’яних поверхонь за допомогою троянки, скарпеля.
Сокира для розколювання широких дощок.
Троянкою розчищають та поглиблюють шви у цегляній кладці, а також насікають бетонні поверхні.
Скарпель для сколювання нерівностей кам’яних і бетонних поверхонь.
Ручні ножиці для різання металевої сітки при підготовці поверхонь.
Торцеві гострогубці для підготовчих операцій та перекушування дроту.
Електричні та відбійні молотки для насікання поверхонь.
Додаток 2
Запитання до конкурсу
«Далі, далі…»
22. Для тепло- і звукоізоляції поверхні оббивають…………..(повстю, картоном), а для гідроізоляції -……………(толем або руберойдом).
23. Металеву сітку прибивають до поверхні…………..(цвяхами).
24. Плетіння по цвяхах виконують з ……………(дроту діаметром 0,8-1,2мм).
25. Сталеві балки перекриття, що будуть виступати з його площини, перед встановленням їх на місце і штукатуренням …………..(обмотують сіткою чи дротом).
26. Одним із різновидів армованих конструкцій, що підлягають штукатуренню, є……………(підвісна стеля).
27. Для забивання цвяхів використовують ……………(молоток).
Додаток 3
Завдання до конкурсу
«правильна цифра»
1. Для надання шорсткості дерев’яним поверхням, на них набивають ……. (цифра 4).
2. Внутрішні штукатурні роботи на висоті до 4м виконують з………… (цифра 2).
3. Інвентарні столики перекривають спеціально виготовленими …………. (цифра 5).
4. Цегляні поверхні перед обштукатурюванням змочують ………..( цифра 3).
5. Дранку на дерев’яні поверхні прибивають ………….( цифра 7).
6. Бетонні поверхні знежирюють 2% розчином…………..( цифра 1).
7. Нову сітку очищають від мастила……………..( цифра 6).
Перелік пропущених слів:
Додаток 4
Завдання до конкурсу «Обчисли»
Варіант №1
Приміщення має дерев’яні стіни довжиною 15 м, шириною 12 м, висотою
3 м. Двері та вікна займають площу в 22 м2. Обчислити кількість дранкових щитів, які мають такі розміри 2000мм х 600мм, щоб підготувати стіни під обштукатурювання.
Варіант №2
Приміщення має дерев’яні стіни довжиною 12 м, шириною 6 м, висотою 2,5 м, двері та вікна займають площу в 12 м2. Обчислити кількість дранкових щитів, які мають такі розміри 2000мм? 600 мм, щоб підготувати стіни під обштукатурювання.
Літераратура