Методична розробка уроку: "Продуктивність та ефективність праці"

Про матеріал
Мета: сформувати економічну компетентність здобувачів освіти шляхом набуття знань про продуктивність та ефективність праці, розвитку логічного мислення, розумової активності і усвідомлення власної значущості для розвитку економіки країни. Тип уроку: формування компетентностей.
Перегляд файлу

ПЛАН  УРОКУ

 

Тема уроку:

 

«Продуктивність та ефективність праці»

 

Мета: сформувати економічну компетентність здобувачів освіти шляхом  набуття знань про продуктивність та ефективність праці, розвитку логічного мислення, розумової  активності і усвідомлення власної значущості для розвитку економіки країни.

 

Тип уроку: формування компетентностей.

 

Матеріальні засоби, наочність, обладнання:

    

  1. Персональні комп’ютери.
  2. Мультимедійний проєктор.
  3. Слайд-шоу.
  4. Відео фрагмент «Ринок праці в умовах війни: де найбільше не вистачає робочих рук».
  5. Відео фрагмент «Про першого робота-кухаря».
  6. Відео фрагмент «Умови праці українських кухарів».

         7.   Роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

 

І. Організація, мотивація діяльності.

 

Посміхніться один одному, зберіться з думками. Будьте уважні. Активні на уроці. Доброзичливі. Робіть висновки. Порівнюйте, не бійтеся помилитися, висловлюючи свої думки. Девіз нашого уроку: «Знання – це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього». Отже, здобувайте знання, вчіться, ви зможете. Я зичу Вам успіху.

 

Для активізації нашої роботи, пропоную вам енерджайзер:

 

на екрані ви бачите малюнок (даю учням прості форми, типу чашка, каструля що буде їм до вподоби, виводжу їх на презентацію і хай відтворюють), відтворіть його, але є умова – не дивитися в свій зошит, дивіться лише на екран і малюйте.

 

Після виконання пропоную презентувати ваші малюнки.

 

- як ваш настрій? Як ви себе почуваєте? Тож можемо починати.

 

- Пропоную вам послухати вірш, у виконанні підготовленої учениці, який присвячений саме майбутнім кухарям:

 

Майбутній кухар

 

Майбутній кухар - добрий він по суті,

Людина зла не стане до плити.

І чисті в нього помисли і руки,

Натхненно він прямує до мети.

Він мрійник – а тепер їх дуже мало,

Він кулінар – творець. Він – фантазер.

Художник він, бо це мистецька справа

З далеких тих часів і до тепер.

Він музикант – на кухні, як по нотам

Все закипає, піниться, шкварчить.

Ні він не геній, він звичайний кухар.

Так просто ця професія звучить.

Науку він поєднує з шаманством

Весь день ворожить десь коло плити,

Під дзвін тарілок, як під звуки маршу,

Велить він страву до гостей нести.

Він все сказав, він не чекає дяки

Він творить для людей і від душі.

Працює не лише задля подяки,

І всі його творіння як вірші.

Я знаю, що древніші з книг на світі

Це товсті витки кулінарних книг.

Нехай твердять про вічність літописці,

А я б найперше ввічності зберіг

Чарівну прозу про мистецтво їжі

Про таємниці кулінарних всіх доріг.

 

Чи згідні Ви зі словами, що кухар – це творець, митець, фантазер, дієтолог, художник?                                                      (Учні висловлюють думки).

 

 

На великому аркуші, клею стікер з буквою і прошу учнів сказати, що на їхню думку означає ця буква і запису поруч маркером.

 

Праця – це свідома діяльність людини, спрямована на створення необхідних для задоволення особистих і суспільних потреб, матеріальних і духовних благ, а також інша діяльність, зумовлена суспільними потребами.

 

П – працьовитий

Р- розумний

А – акуратний

Ц – цілеспрямований

Я – яскравий

 

Учні, а як ви розумієте поняття «ПРАЦЯ» та на яких ще предметах Ви вивчали?   

 

          (Охорона праці, основи галузевої економіки, основи трудового законодавства, правознавство, історія.)

 

    Давайте прослухаємо інформацію, які підготовили деякі учні працюючи з випереджаючим завданням, яку отримали на попередньому уроці?

                                                            

                                                                                                       Бруно Ферреро

Скарб

 

Якось чоловік, що орендував і обробляв земельну ділянку, вирішив орати глибше і випадково знайшов скарб. Були там золоті монети й інші цінності. У поспіху закопав усе назад і одразу ж звернувся до власника з проханням продати йому ділянку.

Власник, зауваживши його гарячкову схвильованість, погодився, але зажадав дуже високої плати. Щоб зібрати потрібні гроші, селянин знайшов іншу роботу, згодом іще іншу. Почав заробляти й інвестувати зароблені гроші, організував ринок, розширив торгівлю поза межами держави. Минув час. Той чоловік став відомим інвестором, добрим керівником, займався  торговельними операціями, подорожував. І вже не думав про скарб, що його заховав у землі.

 

         Підведення учнів до висновку, що чоловік, який надто багато працював  знайшов найбільший скарб – знайшов себе, тому і став успішною людиною.

 

Вправа на фокус уваги!

 

Коли відзначається професійне свято - День кухаря; кондитера?

 

Міжнародний день кухаря і кулінара  візначається щорічно 20 жовтня

3 травня своє професійне свято відзначають кондитери.

 

         Вправа - самопрезентація «Ініціали»

 

Кожному учасникові учитель  пропонує назвати своє прізвище, ім’я, по батькові, а

потім свої позитивні якості, що починаються з літер власних ініціалів.

Наприклад,

Баран Наталія Петрівна – бадьора, ніжна, працьовита.

Усі представляються по колу.

                         

 

ІІ. Цілепокладання.

 

 

Повідомлення теми і мети уроку. 

 

Отож, ми з’ясували що таке праця. А зараз ми переходимо до теми нашого сьогоднішнього уроку, яка звучить : 

«Продуктивність та ефективність праці»

 

Вам дуже важливо знати матеріал нашого сьогоднішнього уроку, щоб правильно його використати у своєму житті.

        Я сподіваюся, що урок буде для вас цікавим. Тому на уроці в нас має панувати атмосфера абсолютної довіри і доброзичливості.

 

ІІІ. Цілереалізація.

 

  1. Актуалізація і корекція опорних знань   

 

Зараз ми з Вами перевіримо домашнє завдання у вигляді онлайн - тестів, які я для вас розробила на сайті освітнього порталу На Урок.

 

Там 12 запитань. Ви маєте вказати 1 правильну відповідь.

 

 Шкала оцінювання: 1 правильна відповідь – 10 балів, 120 балів – оцінка «12»

                                                                                             

Ви маєте зараз зайти туди, відкривши посилання
join.naurok.ua

Код доступу  4156779

 

https://naurok.com.ua/test/homework/14182620

 

 

Комп’ютер, або ваш мобільний телефон надасть вам кількість балів, та оцінку, яку ви одержали.

 

Час 3 хвилини. Бажаю успіху.

 

Шкала оцінювання: 1 правильна відповідь – 10 балів, 120 балів – оцінка «12»

  1. Пояснення нового матеріалу.           

План уроку.                           

  1. Поняття ефективності та продуктивність праці.

 2.  Показники продуктивності праці.

 3.  Фактори, що впливають на продуктивність праці.

 4. Розрахунок показників продуктивності праці.      

 

Розповідь викладача.

 

Терміни та ключові поняття:          

 

  • продуктивність праці;
  • ефективність праці;
  • виробіток;
  • трудомісткість.

 

  1. Поняття ефективності та продуктивності праці.            

 

Під ефективністю праці розуміють досягнення працівником найкращих результатів при найменших затратах праці.

 

 

Продуктивність праці – це здатність конкретної праці виробляти кількість продукції за одиницю часу.              

 

Тобто, продуктивність праці, це кількість продукції, виробленої за одиницю  часу

(за одну годину, за зміну, за робочий день, за місяць або за рік) одним працівником підприємства.

 

Від продуктивності праці кожного працівника залежить і прибуток підприємства.

 

2. Показники продуктивності праці:           

 

Виробіток - Це кількість виготовленої продукції у розрахунку на одного працівника за одиницю часу.

Трудомісткість - Це обернений показник до виробітку. Це витрати робочого часу на виробництво одиниці продукції.            

Зростання виробітку призводить до збільшення обсягів виробництва продукції, розміру доходів, а отже, до зростання розміру прибутку.  

Зменшення трудомісткості призводить до скорочення часу на виготовлення кожної одиниці, а отже до загального зростання обсягів виробництва продукції, розміру доходів, а отже, до зростання розміру прибутку.

Отже, між виробітком і трудомісткістю існує обернений взаємозв’язок:           

Є три методи розрахунку продуктивності праці:   

1) Натуральний метод:

Кількість виготовленої продукції

Середньооблікова кількість працівників

Од. виміру: шт, кг, страви на одного працівника

2) Вартісний метод:

Товарооборот

Середньооблікова кількість працівників

Формула: Т/О

                 СК

Од. виміру: грн. на одного працівника

3) Трудовий метод:

Робочий час

Обсяг виробництва продукції

Од. виміру: години або дні

Зверніть увагу:

Коли визначається виробіток кухаря, то береться обсяг власної продукції, яку готували на кухні, і ділиться на кількість кухарів.

3. Фактори, що впливають на продуктивність праці.

      Під факторами розуміють причини, які приводять до зростання продуктивності праці.

Всі фактори підвищення продуктивності праці можна поділити  на три групи:

Деякі учні нашої групи мають глибші знання щодо вивчення цього питання. Послухайте учнів, які нас ознайомлять з детальнішою інформацією.

 

 

Отож, Група 1: Матеріально-технічні фактори.

 

Група 1: Матеріально-технічні фактори:

  • Комплексна механізація і автоматизація виробництва;
  • Удосконалення техніки і технології;
  • Впровадження прогресивних технологій;
  • Підвищення якості сировини і нових матеріалів;
  • Використання безвідходних або маловідходних технологій;
  • Застосування енергозберігаючих технологій;
  • Економія сировини і матеріалів.

Група 2: Організаційні фактори:

  • Удосконалення організації праці;
  • Удосконалення системи управління;
  • Раціоналізація праці;
  • Впровадження наукової організації праці;
  • Скорочення трудомісткості на виготовлення виробів;
  • Скорочення втрат робочого часу.

Група 3: Соціально-економічні фактори:

  • Підвищення освітнього рівня працівників;
  • Підвищення кваліфікації працівників;
  • Покращення характеру і умов праці;
  • Посилення стимулів, мотивів і спонукання до трудової діяльності;
  • Нематеріальне заохочення;
  • Підвищення розміру заробітної плати або премія за підвищення продуктивності праці;
  • Створення належного морально-психологічного клімату в колективі;
  • Поліпшення системи підготовки і перепідготовки кадрів.

 

Відеофрагмент «Ринок праці в умовах війни: де найбільше не вистачає робочих рук».                    3 хв. 38 с.

 

 

3. Узагальнення та систематизація знань.

Розрахунок показників продуктивності праці.

Задача 1.

За 3 години 2 кухарі працюючи з однаковою продуктивністю, зліпили 900 пельменів. Скільки пельменів зліплять 3 кухарі за годину, працюючи із тією самою продуктивністю?

 

Розв’язання.

 

1)900:3=300  (п.) - 2 кухаря за одну годину

2)300:2=150 (п.)- один кухар за годину

3)150*3=450 (п.)-три кухаря за годину

Відповідь: 3 кухаря за три години зліпили 450 пельменів за годину

 

     Відео фрагмент «Про першого робота-кухаря» 52 с.

 

 

Задача 2.

Визначити середньоденну продуктивність праці працівників,  якщо у звітному році товарооборот становив 2300 тис. грн. Кількість працівників – 15 осіб.

 

Розв’язання:

1) Визначаємо продуктивність праці  1-го працівника за рік:

2300 тис. грн. / 15 осіб = 153,3 тис. грн.

2) Визначаємо продуктивність праці  1-го працівника за 1 день (оскільки кількість робочих днів не вказана, беремо загальну кількість 360 днів):

153,3 тис. грн. / 360 днів = 0,426 тис. грн. = 426 грн. на 1 працівника за 1 день.

 

Висновок: середньоденна продуктивність праці одного працівника становить 426 грн.

 

Рейтинг схожих вакансій по рівню заробітної плати в Україні

Name

Середня зарплатня

Кухар-заготівельник

18 000 грн

Су-шеф

16 827 грн

Домашній кухар

16 000 грн

Технолог кухар

16 000 грн

Кухар сушист

14 945 грн

Кухар китайскої кухні

14 857 грн

Кухар універсал

14 505 грн

Шеф кухар

13 661 грн

Кухар горячого цеху

13 221 грн

Кухар кондитер

12 974 грн

 

Серед схожих професій в Україні найбільш високооплачуваною вважається Кухар-заготівельник.  рівень середньої зарплатні становить 18000 грн. На другому місці - Су-шеф з зарплатнею 16827 грн, а на третьому - Домашний кухар з зарплатнею 16000 грн.

 

Рівень середньої зарплатні за останні 12 місяців: "Кухар в їдальню в Україні"

Name

Середня зарплатня

Січень 2021

10 000 грн

Лютий 2021

6 500 грн

Березень 2021

8 450 грн

Квітень 2021

10 300 грн

Травень 2021

8 300 грн

Червень 2021

10 375 грн

Липень 2021

11 500 грн

Серпень 2021

8 667 грн

Вересень 2021  

9 250 грн

Жовтень 2021

8 344 грн

 

 

ГРА НА ШВИДКІСТЬ «ВІДПОВІДНОСТІ»

 

Зараз ми з Вами пограємо у гру-онлайн, яку я для вас розробила на сайті  освітнього порталу На Урок.  Для цього переходимо на ссилку

 

https://naurok.com.ua/test/produktivnist-ta-efektivnist-praci-779879/match

 

ГРА НА ШВИДКІСТЬ «ВІДПОВІДНОСТІ»

 

Позначаємо  правильний варіант – картки зникають із поля. Головне завдання – звільнити екран від карток якнайшвидше. По завершенню завдання учні зможуть дізнатися, скільки часу вони витратили на гру.

 

 Зараз переглянемо відеоролик  умови праці українських кухарів  2 хв. 53 с.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZMK785CPy3Q

 

Як можна  покращити продуктивність праці за допомогою сучасної техніки:

 

а) сфера побуту;

б) наука;

в) будівництво;

в) інженерія;

г) кухар; кондитер;

д) трактористи-машиністи с.-г. виробництва;

е). водії.

 

4.Повідомлення домашнього завдання.

 

  1. Чи є на Вашу думку врахування природних умов одним із важливих принципів продуктивності праці. Відповідь обґрунтуйте?
  2. Фактори зниження трудомісткості виробництва кухарів; кондитерів.

 

ІV. Рефлексивно-оцінюючий етап.

 

  1. Підведення підсумків уроку

 

       Підведення підсумків виконання завдання.

Під час уроку учні були:

 

У – уважні

Ч – чемні

Н – наполегливі

І – інтелектуальні

       Отже, продуктивність праці - здатність конкретної праці виробляти певну кількість продукції за одиницю часу, а трудомісткість виробництва – це пропорційно обернений показник.

  1. Рефлексія. (Дати відповідь на питання).

Отримаю від учнів зворотній зв'язок на тему як пройшов урок за правилом «бутерброд» - тобто сказати:

 

Що вам найбільше сподобалося на уроці?

Що здивувало?

Яку нову інформацію ви отримали?

Які висновки для себе зробили?

 

Виводжу  на екран бутерброд і пояснюю правила зворотного зв’язку учням це подобається вони сміються і виходить позитивне завершення уроку.

 

Існує тільки один спосіб зробити

велику роботу – полюбити її.

Якщо Ви до цього ще не прийшли – зачекайте…

Як і з усім іншим, підказати цікаву справу

Вам допоможе власне серце.

                                                                                           Стів Джобс.

                                                                          

Нехай знання, які Ви здобули на уроці йшли Вам лише на користь.

Мені було дуже приємно разом з вами працювати! Дякую за активну роботу!

 

Відповідь на запитання.

 

 

Викладачка _____________   Боровик Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 листопада 2022
Переглядів
697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку