МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ОРДЕНА «ЗНАК ПОШАНИ»
ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ № 75
Методична розробка уроку екології.
Тема програми
«Проблеми гідросфери»
Тема уроку:
«Раціональне використання та охорона водних ресурсів.»
Розробила
Спеціаліст вищої категорії,
Викладач – методист
Цикало Ніна Василівна
ТЕМА ПРОГРАМИ: Проблеми гідросфери.
ТЕМА УРОКУ: Раціональне використання та охорона водних ресурсів.
ТИП УРОКУ: Узагальнюючий урок – семінар.
НАВЧАЛЬНА МЕТА: Узагальнити знання про раціональне використання та охорону водних ресурсів; вплив на довкілля різних категорій водоспоживання; джерела забруднення води; водні ресурси України; наслідки антропогенного впливу на гідросферу ; формувати екологічне мислення.
РОЗВИВАЮЧА МЕТА: Формувати в учнів базової системи знань для майбутнього свідомого і господарського природокористування, збереження природних ресурсів.
ВИХОВНА МЕТА: Розкривати роль наукових теорій у пізнанні явищ природи, виховувати переконаність у необхідності поглиблення знань про навколишнє середовище з метою їх практичного використання. Виховувати бережливе ставлення до водних ресурсів.
ОБЛАДНАННЯ: Мультимедійний проектор, таблиці, схеми, діаграми: «Типи забруднення поверхневих і підземних вод», «Найбільші споживачі води в Україні», «Розподіл прісної і солоної води на Землі», «Наслідки споживання людиною забрудненої води», «Екологічні наслідки забруднення Світового океану».
На учнівських столах – схемах – конспект «Способи очищення стічних вод».
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ: Гідросфера, водоспоживання, самовідновлення водних систем, контроль якості води, синтетичні поверхнево – активні речовини (СПАР).
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ: ХІМІЯ, БІОЛОГІЯ, ГЕОГРАФІЯ, АГРОНОМІЯ, ВИРОБНИЧЕ НАВЧАННЯ.
ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ
На початку вивчення теми програми «Проблеми гідросфери» оголошується план семінару та дата його проведення.
ПЛАН
ПИТАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО СЕМІНАРУ
споживачів води? *
Питання позначені * потребують опрацювання додаткової літератури, тому можуть бути запропоновані учням з високим рівнем знань.
Заздалегідь за бажанням учнів обирається група доповідачів, що готують основний матеріал питань семінару. Всі інші учні утворюють групи «експертів», які готую доповідачам питання для обговорення за кожним пунктом плану.
В процесі підготовки до семінару учні опрацьовують додаткову літературу, що дозволяє їм глибше засвоїти матеріал даної теми та усвідомити її значення.
ХІД УРОКУ
Перевіряється готовність учнів до уроку.
Учні знайомляться з планом проведення семінару, що проектується на екран, умовами оцінювання роботи «експертів».
Сім учнів займають місця за столом доповідачів.
Повідомляється про значення води на Землі, а також в житті людини, головні властивості цього природного ресурсу, значення та зміни якості води в процесі її використання.
Учням надається інформація про світове водоспоживання населенням, промисловістю, сільським господарством, а також про норми витрат води на найважливіших виробництвах на 1 т продукції.
Разом з учнями обговорюється питання впливу на довкілля різних категорій водоспоживання, а також антропогенний вплив на гідросферу.
Узагальнюються знання про раціональне використання та охорону гідросфери на між предметній основі:
ВОДОКОРИСТАННЯ У СВІТІ, %
Континент |
Промисловість |
Сільське господарство
|
Європа |
48 |
39 |
Азія |
5 |
88 |
Африка |
4 |
72 |
Північна Америка |
36 |
36 |
Південна Америка |
14 |
70 |
Австралія |
36 |
50 |
ВПЛИВ НА ДОВКІЛЛЯ РІЗНИХ КАТЕГОРІЙ ВОДОСПОЖИВАННЯ
Категорія водоспоживання |
Спосіб використання води |
Вплив на навколишнє середовище |
Пряме |
Без вилучення води з водойм (гідроенергетика, водний транспорт, рибальство) |
Не призводить до зменшення водних ресурсів, слабко забруднює воду |
Поворотне |
З вилучення води з водойм і частковим поверненням зі стічними та дренажними водами |
Зменшує водні ресурси, забруднює воду |
Безповоротне |
З вилученням з водойм без повернення у цей водозбір |
Зменшує водні ресурси |
III. ОБГОВОРЕННЯ ПИТАНЬ СЕМІНАРУ ЗА ПЛАНОМ
1. ВОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ВОДОСПОЖИВАННЯ
Дається визначення термінів - водокористування, водоспоживання.
Розглядаються таблиці:
«Водокористування у світі»
«Норми витрат води»
«Вплив на довкілля різних категорій водоспоживання»
Доповідач знайомить з класифікацією водокористування згідно з Держстандартом за такими ознаками:
За характером використання води системи водопостачання поділяються на:
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ
2. ВОДНІ РЕСУРСИ ТА ВИКОРИСТАННЯ ВОДИ В УКРАЇНІ
Демонструється діаграма розподілу прісної і солоної води на Землі:
а також діаграма використання води в Україні:
Використовуючи географічну мапу України повідомляється слідуюча інформація:
- Глибина залягання артезіанських вод в Україні коливається від 100 до 600м. Основна їх частина міститься в Донецько- Придніпровському і Південно-Західному регіонах;
- територію країни омивають найцінніші в рекреаційному аспекті Чорне та Азовське моря. Площа Чорного моря -420,3 тис.км2, Азовського моря - 39,1 тис. км2.
ТИПИ ЗАБРУДНЕННЯ ПОВЕРХНЕВИХ І ПІДЗЕМНИХ ВОД
Типи забруднення |
Забруднювальні речовини |
Фізичне |
Нерозчинні домішки: глина, пісок, намул, пил тощо |
Хімічне |
Важкі метали, кислоти, луги , мінеральні солі, нафта і нафтопродукти, синтетичні поверхнево-активні речовини (СПАР), мийні засоби, мінеральні добрива, пестициди |
Біологічне |
Різні мікроорганізми (бактерії, віруси), яйця гельмінтів, спори грибів |
Радіоактивне |
Радіонукліди (цезій-137, сторонцій-90, калій-40 та ін..) |
Теплове |
Підігріті води ТЕС та АЕС |
ОСНОВНІ ЗАБРУДНЮВАЛЬНІ РЕЧОВИНИ ПО ГАЛУЗЯХ ПРОМИСЛОВОСТІ
Галузь промисловості |
Забруднювальні речовини |
Целюлозо-паперовий комплекс, деревообробка |
Органічні (лігніни, смолисті і жирні речовини, фенол та ін..), амонійний азот, сульфати, завислі речовини |
Нафтовидобувна |
Нафтопродукти, феноли, амонійний азот, сульфіди |
Машинобудування, металообробка, металургія |
Важкі метали, завислі речовини, амонійний азот, нафтопродукти, смоли феноли, фото реагенти |
Хімічна, нафтохімічна |
Феноли, нафтопродукти, полі циклічні ароматичні вуглеводні, завислі речовини, бензопірен |
Гірничовидобувна, вугільна |
Мінеральні завислі речовини, феноли |
Легка, текстильна, харчова |
Нафтопродукти, органічні барвники, органічні речовини |
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ
3. ДЖЕРЕЛА ЗАБРУДНЕННЯ ГІДРОСФЕРИ
Доповідач знайомить з основними джерелами забруднення і засмічення водойм, типами забруднення поверхневих і підземних вод, використовуючи таблиці:
«Основні забруднювальні речовини по галузях промисловості»
«Типи забруднення поверхневих і підземних вод»
Характеризує один з найбільших споживачів і, одночасно, забруднювачів природних вод - сільське господарство.
Пояснює взаємозв'язок між забрудненням природних вод побутовими стоками та здоров'ям людини. Така забруднена вода містить збудники різноманітних інфекційних захворювань (дизентерія, інфекційний вірусний гепатит, туляремія, паратиф та інші).
Розглядаються слідуючі питання:
НАСЛІДКИ СПОЖИВАННЯ ЛЮДИНОЮ ЗАБРУДНЕНОЇ ВОДИ
Характер споживання води |
Забруднювач |
Захворювання |
Біологічний |
||
Пиття та їжа |
Патогенні бактерії |
Холера, дизентерія, черевний тиф, гастроентерит, лептоспіроз, туляремія |
Віруси |
Інфекційний гепатит |
|
Паразити |
Амебна дизентерія, дракункульоз, гельмінтоз, ехінококоз |
|
Вмивання , прання у воді |
Паразити |
Шестосоміазиз, дерматит, стронгілоідоз |
Проживання або знаходження біля води |
Через комах-переносників |
Малярія, жовта лихоманка, сонна хвороба, філяритоз |
Хімічний |
||
Пиття та їжа |
Нітрати |
Метагемоглобінемія |
Сполуки фтору |
Ендемічний флюороз |
|
Миш’як |
Інтоксикація |
|
Селен |
Селеноз, інтоксикація |
|
Свинець |
Інтоксикація |
|
Полі циклічні ароматичні вуглеводні |
Рак |
|
Надто м’яка вода |
Атеросклероз, гіпертонія |
|
Хром |
Уровська хвороба |
|
Нікель |
Алергія шкіри,руйнування роговиці ока |
|
Мідь |
Ураження нервової системи |
|
Фенол |
Отруєння |
ПРОБЛЕМА ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ
Поряд з навчальним закладом знаходиться водний об'єкт - річка Вовча. Візуально визначити її забруднення. Виявити основні джерела забруднення.
Заслуховуються декілька повідомлень:
«Забруднення природних вод України»
«Якість води і стан здоров'я населення»
ФОРМУЛЮЄТЬСЯ ВИСНОВОК
Найважливішим наслідком забруднення води є те, що потрапляючи у водойми, забруднювальні речовини спричинюють зниження її якості. Це виявляється у зміні її фізичних властивостей та хімічного складу, у зменшенні вмісту у воді кисню, зміні кількості і видового складу мікроорганізмів, появі хвороботворних бактерій.
Отже, забруднення природних вод може призвести до того, що вони стають непридатними для пиття, купання, а інколи і для технічних потреб.
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ
5.ОХОРОНА ВОДНИХ РЕСУРСІВ
Доповідач знайомить з основними нормативними документами в галузі охорони водного середовища в Україні:
КЛАСИФІКАЦІЯ СПОСОБІВ ОЧИЩЕННЯ СТІЧНИХ ВОД
За допомогою таблиці «Класифікація способів очищення стічних вод», розглядаються основні методи їх очищення :
Надається інформація як регламентується якість, склад, та властивості води згідно гігієнічних вимог та санітарних норм.
Для санітарної оцінки води використовуються показники:
Для гігієнічної оцінки води використовуються такі показники:
ЩКАВО ЗНАТИ:
Прогнозні підрахунки показують, що за існуючих темпів водокористування у світі і приросту населення та обсягів виробництва людство може до 2100 року використати усі запаси прісної води.
Спробуйте підрахувати, скільки води використовуєте ви особисто, уся ваша родина за день. Проаналізуйте, чи завжди ці витрати є раціональними, чи можна вжити якихось заходів щодо зменшення водоспоживання у вашій родині?
IV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ СЕМІНАРУ
Оцінювання виступів основних доповідачів.
Визначення кращих запитань. Оцінювання найбільш активних «експертів».
Домашнє завдання:
Підготуватись до тематичної атестації.
Підготувати реферат «Вплив діяльності людини на гідросферу»