Урок української мови в 11 класі. "Односкладне речення. Види односкладних речень (на мовному матеріалі драми Лесі Українки «Бояриня»)".
Чернівецьке вище професійне училище
радіоелектроніки
Викладач української мови та літератури,
спеціаліст І категорії
Проданчук Оксана Миколаївна,
Розглянуто і схвалено методичною комісією
Протокол № ___ від___ ____ 20__
ВІДКРИТИЙ УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
У ГРУПІ УЧНІВ ІІ КУРСУ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЇ ТА РАДІОТЕХНІКА»
ОДНОСКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. ВИДИ ОДНОСКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ (НА МОВНОМУ МАТЕРІАЛІ ДРАМИ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «БОЯРИНЯ»)
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
Чернівці
2023
Тема: Односкладне речення. Види односкладних речень (на мовному матеріалі драми Лесі Українки «Бояриня»)
Мета: відновити набуті учнями попередньо в школі знання про односкладне речення, пригадати визначення односкладного речення, його класифікацію; формувати в здобувачів освіти вміння й навички розпізнавати типи односкладних речень, визначати в них граматичні основи, розставляти розділові знаки й коментувати їх; будувати власне висловлювання за допомогою односкладних речень; розвивати правописні вміння й навички, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, інтерес до вивчення української мови, знання якої є необхідною компетенцією фахівця будь-якої галузі
Методична мета: розвиток зв’язного мовлення здобувачів освіти та формування правописних вмінь і навичок шляхом виконання різнотипних інтерактивних вправ
Міжпредметні зв’язки: українська мова, українська література, історія України
Обладнання: підручник (Українська мова (рівень стандарту): підруч. Для 11 кл. закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. – К. : Грамота, 2019. – 208 с. : іл.)); карткові завдання; відеоматеріал; тематична презентація
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент (привітання, облік присутності)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Індивідуальна робота учня біля дошки. Завдання. Розставити в реченні пропущені розділові знаки. Виконати синтаксичний розбір речення.
Бач мені приснилось що місяць ясно-ясно засвітив
у батьковім садочку...
Орієнтовна відповідь. Бач, мені приснилось,/ що місяць ясно-ясно засвітив
у батьковім садочку… (речення складне, складається з 2-х простих речень, поєднаних підрядним сполучником що, перед яким ставимо кому; 1 реч. головне, 2 речення – підрядне; від першого речення до другого ставимо запитання що? Речення складнопідрядне з’ясувальне, розповідне, неокличне; кома перед сполучником що. 1 ПР – односкладне, поширене, неповне, ускладнене вставним словом бач, яке виділяємо комою. 2 ПР – двоскладне, поширене, повне, неускладнене; [1],¯(що 2).
2. Індивідуальна робота окремих учнів із завданням на картці
3. Випереджальне завдання для групи. Упродовж уроку потрібно бути уважними й спостережливими: усі речення, які сьогодні аналізуємо, вибрані з тексту твору, зміст якого доведеться відтворити на певному етапі уроку.
4. «Мовнарозминка». Вправа для колективної роботи.1)виписати з уривка неповні речення; пригадати, чим неповне речення відрізняється від повного; 2) (знайти й назвати займенники, вказати їхню початкову форму); 3) знайти іменник, що вживається лише у множині та 2 іменники, що вживаються лише в однині; 4) утворити власні словосполучення зі словом вірний/вірна/вірне чи вірно; з’ясувати, в якому контексті це слово не правильно вживають; 5) підібрати асоціації до словосполучення рідний край
С т е п а н
Я завтра старостів зашлю до тебе.
Чи батько твій їх прийме?
О к с а н а
Татко дужетебе вподобав.
І матуся теж.
С т е п а н
Що тільки дам тобі я на чужинізамість веселощів рідного краю?
Своє коханнявірне, більш нічого...
Відповідь: 1) неповні речення (Чи батько твій їх прийме? І матуся теж. Своє кохання вірне, більш нічого...); 2)) (займенники: до тебе (ти), твій, їх (вони), тебе (ти), що, тобі (ти), я, свій, нічого (ніщо); 3) іменник, що вживається лише у множині, – веселощі, іменники, що вживаються лише в однині, – чужина, кохання; 4) словосполучення зі словом вірний/вірна/вірне чи вірно: вірно – синонім до слів незрадливо, віддано; вірно любити, вірно служити Батьківщині. Правильно означає так, як вимагають правила, норми, безпомилково. Наприклад, правильно писати, правильно вимовляти. Слово вірно часто вживають у значенні правильно, що є помилкою https://www.youtube.com/watch?v=w9B1o8k4L7k; 5) асоціації до словосполучення рідний край: дім, затишна оселя, батько-мати, родина, традиції, друзі…
Перевірка роботи учня, який працював окремо біля дошки
Перевірка виконання вправ окремих учнів, які працювали індивідуально з картками
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Добраніч, сонечко! Ідеш на захід...
Ти бачиш Україну — привітай!
Леся Українка
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Колективна робота. Прокоментувати таблицю. Види односкладних речень. Таблиця
Самостійна робота. Знайти в підручнику матеріал про односкладні речення на с. 85-86 й доповнити таблицю прикладами
V. Сприйняття й засвоєнняучняминавчальногоматеріалу
Вправа 1.Вибірковий диктант. З-поміж поданих речень виберіть і запишіть односкладні, вкажіть їхній тип. Підкресліть граматичні основи та вставте пропущені розділові знаки. Зніміть скісні риски, записавши виділені слова правильно.
1. Ходім Степане покажу де маєш в нас мешкати. 2.Чи сяк чи так а в/друге ти не будь таким до гостя гострим! 3. Проте ж не/можна дочко йому царського не/хтувати вбрання. 4. Щось я втомилася. 5. Степане та куди ж се ми попались? 6. Цупко затягли супоню на наших боках.7. Втікаймо на Вкраїну! 8. Не/трапилось йомувиходити вже/й з дому після того.
Відповідь:1. Ходім, Степане (озн.-ос), покажу (озн.-ос.), де маєш в нас мешкати (озн.-ос.). 3. Проте ж не/можна, дочко, йому царського не/хтувати вбрання (безос.). 6. Цупко затягли супоню на наших боках (неозн.-ос.). 7. Втікаймо на Вкраїну! (озн.-ос) 8. Нетрапилось йому виходити вже й з дому після того (безос.).
Словникова робота. Супоня, і, ж. Ремінь, яким стягають хомут, запрягаючи коня (СУМ-20)
Вправа 2. (через застосунок «Learningapps») Установіть відповідність між реченням і його видом https://learningapps.org/display?v=p8ov15y4t23
1. Та се ж якась неволя бусурменська
2. А тут не снилось і разу
3. По щирості бояться слово мовить
4. Дай мені московське вбрання
5. Степанів садок
А. називне
Б. неозначено-особове
В. двоскладне
Г. означено-особове
Ґ безособове
Відповідь:
1 – В
2 – Ґ
3 – Б
4 – Г
5 – А
Вправа 3 (усно). Знайдіть зайве речення серед запропонованих. Поясніть свій вибір.
А Пішли б укупі кудись на вигой або в гай над річку та заспівали б.
Б Чому не розумію?..
В Так тут зовуть…
Г Хочеш подивитись або приміряти?
Д Ляж вигідненько та засни гарненько.
Відповідь: зайве В (воно неозначено-особове, а решта – означено-особові).
Вправа 4. Дослідження-реконструкція. Переробіть двоскладні речення на односкладні. Виділіть граматичні основи в них. Поясніть таку перебудову. Вкажіть речення, в якому є фразеологізм.
Відповідь.
Фразеологізм. В очі тичуть/тикати. 1. Примусити звернути увагу на щось. Відверто, неприховано вказувати на чиїсь вади або робити комусь зауваження в гострій, неделікатній формі.
Вправа 5 (усно). Дослідження-реконструкція. Переробіть односкладні речення на двоскладні. Виділіть граматичні основи в них.
Відповідь.
1. Гаразд, я нікому не писатиму.
2. Ну, скажи, мій любий, чи довго ми з тобоюбудемо ще мучитися так?
3. Дивуються вони з нашого вбрання.
Вправа 6. Творча робота. Напишіть мініопис дівчини за картиною (4-5 речень). Використайте в тексті 1-2 односкладні речення.
Відповідь: Бачу на картині молоду дівчину. Гарна дівчина!В неї тонкі чорні брови, губи – ніби спілі вишеньки, розкішні й повні. Очі її, наче краєчок весняного неба, виразні, насиченого синього кольору. Проте погляд її якийсь відсторонений, спрямований кудись удаль. Схоже, що вона чи то за чимось тужить, чи то жде когось…Чим же породжений її смуток?..Дівчина, либонь, українка, бо на її волоссі традиційні українські стрічки різних кольорів.
Слово вчителя. Дівчина гарна, але трохи засмучена. Як ви гадаєте, чим породжений її смуток? Висновок зробіть із опрацьованих нами сьогодні речень.
Завдання. Відтворіть приблизний сюжет твору, опираючись на зміст опрацьованих нами речень та картини.
Слово вчителя. Епіграф до нашого уроку та всі речення для аналізу взято із драматичної поеми Лесі Українки «Бояриня».
Випереджальне завдання. Творчий проєкт-повідомлення учня про твір.
Слово вчителя. Звернімося ще раз до епіграфа уроку. Прокоментуйте, за якої умови Оксана могла мовити ці слова і про що вони свідчать.
Добраніч, сонечко! Ідеш на захід...
Ти бачиш Україну — привітай!
VІ. Закріплення навчального матеріалу
«Продовжіть речення»
1. Залежно від способу вираження та значення головного члена односкладні речення поділяються на два типи…
2. Називні речення – це односкладні речення з головним членом у формі підмета, в яких стверджується…
3. Речення, в яких головний член вказує на те, що дія виконується або виконуватиметься певним предметом чи особою, і який виражений дієсловом у формі 1-ї або 2-ї особи однини чи множини теперішнього або майбутнього часів дійсного способу, називається…
4. Речення, в яких головний член у формі присудка називає дію, процес або стан, що мисляться незалежно від особи діяча, є…
5. Присудок у неозначено-особових реченнях виражається дієсловом у…
Відповідь:
1. …1) із головним членом-присудком; 2) із головним членом-підметом.
2. … існування предмета чи явища.
3. … означено-особовим реченням.
4. … безособовими односкладними.
5. ... 3-ій особі множини теперішнього чи майбутнього часів або у формі множини минулого часу.
Завдання (усно). Підберіть із поданих узагальнено-особових речень ті, які б відповідали змісту твору Лесі Українки «Бояриня»
VІІ. Підсумки. Оцінювання
Домашнє завдання. § 26-27, вправа 7 (за підручником О. Авраменка для 10 класу)
Використані джерела
https://www.youtube.com/watch?v=w9B1o8k4L7k
https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=481
https://pidruchnyk.com.ua/1239-ukrainska-mova-11-klas-avramenko.html
ДОДАТКИ. КАРТКОВІ ЗАВДАННЯ
Вправа 1. У кожному з речень підкресліть граматичну основу, вкажіть частини речень, що є неповними. Напишіть, чого допомагає уникнути така будова складного речення. Поясніть уживання тире.
Небо дасть дощу, а земля – зерна. Гарний соловей голосом, а нива – колосом. Умілий майстер буває голодним лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба.
Вправа 2. Прочитайте, випишіть неповні речення і напишіть у дужках, який член речення опущений чи домислюється. Підкресліть у реченнях граматичні основи.
1. Море, і чайки, і ми — все навкруги раділо: море — тому, що над хвилями зникла імла; чайка — тому, що іскрилося сонце на крилах; ми — бо дорога на грань Кара-Дагу звела. (М. Нагнибіда) 2. Полум'яний красень місяць схилився у вікно. (П. Ксенко) 3. Шелест лісу. 4. Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна. (В. Сосюра) 5. Я з Яковом прямували на північ, а наші друзі — на схід. (Ю. Збанацький)
Вправа 3.Запишіть речення, уникаючи невдалого повтору слів. Поясніть вживання тире у зредагованих реченнях.
1. До воріт сходились і бокові вулиці: на захід сходилися до Львівської площі, на схід сходилися до Майдану Незалежності. 2. У тутешньому парку росте понад двадцять тисяч різноманітних дерев, у степу ростуть сотні видів рідкісних рослин. 3. Праворуч був Дніпро, ліворуч був Дон. 4. Одні люди, як відомо, захоплюються іконами, інші захоплюються картинами. 5. Велика квітка на опущеному стеблі дуже красива, її пелюстки ззовні білі, а зі споду її пелюстки блакитнуваті.
Вправа 4. Подані речення трансформуйте в неповні, вилучивши з них дієслова-присудки. Запишіть, ставлячи на місці пропуску присудка тире.
1. Праворуч видніється очерет, ліворуч видніються тополі, сосни, яблука, черешні. 2. Обабіч гірської річки Брустурни розташовані гуцульські оселі. 3. Над горами світить платинове, сліпуче сонце. 4. Довкола знаходиться повно мулу й ломаччя. 5. Старший різко відштовхнувся палицями, менший відштовхнувся за ним. 6. Почувся лише якийсь тріск, потім почулося шепотіння.