Методична розробка уроку з біології для учнів 9 класу на тему "Історія та методи дослідження клітини. Типи мікроскопії."

Про матеріал
У розробці подано матеріал про історію та методи дослідження клітини: світлову, флуоресцентну, фазово-контрастну, темнопольну та електронну мікроскопії, культивування клітин, метод мічених атомів, центрифугування, прижиттєве вивчення клітин.
Перегляд файлу

1

 

Дата ___/____/____ Клас _________ Прізвище вчителя __________________________

Урок № 11
Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії.

Мета уроку: поглибити й розширити знання учнів про клітину як основну структурно-функціональну одиницю живої природи; сформувати знання про етапи вивчення клітини та методи цитологічних досліджень; розвивати вміння та навички пошуково-дослідницької діяльності, критичне і логічне мислення, уміння порівнювати й робити узагальнюючі висновки; формувати етичні стосунки в колективі.

Очікувані результати: учні називають методи вивчення клітини (світлова й електронна мікроскопія, авторадіографія, культура клітин); характеризують клітинну теорію Т. Шванна та її роль в обґрунтуванні єдності органічного світу; пояснюють значення цитологічних методів у діагностуванні хвороб людини.

Обладнання:  портрети вчених, таблиці «Будова тваринної клітини», «Будова рослинної клітини», «Тваринні тканини», «Одноклітинні організми», Бібліотека електронних наочностей, комп’ютери.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

1. Організаційний етап

 

Створення позитивного психологічного настрою

Звучить запис голосів птахів

Які звуки ви почули? Який настрій вони у вас викликають?

- так, у вас чудова пам'ять  і  гарний розум. Декарт сказав: «Недостатньо просто мати гарний розум, головне – добре застосовувати його».  І  наш урок біології вам допоможе у цьому.

 

2. Актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Вірю, невірю».

Виберіть правильні твердження із поданих:

  1. Жири - це гідрофільні речовини.
  2. Денатурація - це порушення тільки первинної структури білка.
  3. Аденін завжди комплементарний тиміну.
  4. Вторинна структура білків має вигляд глобули.
  5. Найбільше енергії виділяється при розщепленні вуглеводів.
  6. Урацил входить до складу РНК.
  7. Третинна структура білка представлена гідрофільно-гідрофобними взаємодіями, водневими, дисульфідними, йонними зв’язками.
  8. Спадкову інформацію з ядра до місця синтезу білків передає тРНК.
  9. Полімер складається з мономерів.
  10. До складу ДНК входять 5 різних нуклеотидів.
  11. Прискорення біохімічних реакцій забезпечують ферменти.
  12.  Вода, яка утворюється при окисленні жиру, називається ендогенною.
  13. Всі ферменти - білки.
  14. Всі білки - ферменти.
  15.  До органогенних хімічних елементів належить: фтор, ферум, нітроген, фосфор.
  16. Процес відновлення просторової конфігурації білків називається ренатурацією.
  17.  Вторинну структуру білка підтримують водневі зв'язки.
  18. До біополімерів належить вода.
  19. Сахароза - це дисахарид.
  20. Рибоза, дезоксирибоза - моносахариди.
  21. Амінокислотні залишки сполучаються у поліпептидний ланцюг завдяки водневим зв'язкам.
  22.  Процес відновлення природної структури білка після її порушення називають деструкцією.
  23. За формою третинної структури білки поділяють на глобулярні та фібрилярні.
  24. Крохмаль – це моносахарид.

 

 Правильні твердження: 3, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 16, 17, 19, 20, 23.

Фронтальна бесіда

 Що ви очікуєте  від  цього  уроку? (познайомитися з історією вивчення клітини, з наукою цитологією та її методами дослідження)

Дати відповіді на ваші питання і буде завдання і мета нашого уроку.

  1. Клітина – структурна одиниця всього живого.
  2. Цитологія – наука про клітину. Історія вивчення клітини.
  3. Основні положення клітинної теорії.
  4. Методи цитологічних досліджень.

Фронтальна бесіда

1. Що таке клітина?

2. Що спільного та відмінного між одноклітинними, колоніальними та багатоклітинними організмами?

3. Чи можна клітину назвати системою?

4. Які ви знаєте методи дослідження клітини?

5. Яка будова світлового мікроскопа і правила роботи з ним?

 

Ніхто не знає так багато, як усі  ми разом.

Клітина – структурна одиниця всього живого (робота з дидактичними  картками. Додаток 1, 2)

Самостійна робота у групах.

Завдання №1. Порівняти одноклітинні організми. Зробити висновок. (додаток 1, 2)

Завдання №2. Хімічний склад клітин. Заповнити схему. (додаток 2).

Завдання №3. Порівняти одноклітинні та багатоклітинні організми. Зробити висновок про особливості клітини. (додаток 2).

 

3. Мотивація навчальної діяльності (1-й варіант)

Слово вчителя

Протягом багатьох століть учені намагалися з’ясувати, із чого «складаються» людина, тварини, рослини. У чому суть тієї загадкової матерії, яка «живе»? Алхіміки та хіміки, серед яких траплялися далекі від науки люди, піддавали живу матерію хімічному аналізу. Історія появи перших кварцових лінзочок і зовсім припала порохом віків: ще короткозорий Нерон утішався гладіаторськими боями крізь відшліфований смарагд. Та й пращуром сучасного мікроскопа теж свого часу не дуже займалися: це вже тепер історики ламають списи, сперечаючись, хто його винайшов. Дехто вважає, що це були батько й син Янсени (кінець ХVІ ст.); чимало хто приписує винахід приладу, який започаткував у науці принципово нову епоху, Г. Галілею.

Два великі відкриття вестимуть одне одного. Мікроскоп даватиме людині можливість зазирнути у святу святих життя, його ж вабливі таємниці спонукатимуть  вдосконалювати мікроскоп. На тих, хто вибрав у науці шлях, відкритий винахідниками мікроскопа, чекали величезні відкриття. Пройдемо і ми цей шлях, відкриємо для себе світ цитологічних досліджень.

«Подивитися в мікроскоп здатен кожний, однак тільки деякі можуть судити про побачене»,— цілком справедливо висловився італієць Ф. Фонтен. На тих, хто вибрав у науці шлях, відкритий винахідниками мікроскопа, чекали величезні відкриття. Пройдемо і ми цей шлях, відкриємо для себе світ цитологічних досліджень. Спробуємо узагальнити основні знання про клітину як одиницю життя, які встигло накопичити людство.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності (2-й варіант)

    Перед  вами «Зелена  скринька».  Постарайтеся відгадати, що знаходиться в ній. Проявіть кмітливість та  здатність   нестандартно мислити.

Підказки, які вам допоможуть впізнати цей предмет

  • Цей предмет є сукупністю поживних речовин, обмежених мінеральними сполуками.
  • Він є причиною давньої суперечки про те, що було першим.
  • До його складу входить відомий білок альбумін.
  •  Це  є початком  нового життя.

Дійсно, у скриньки сховане яйце. Що таке яйце?Так, яйце – це велика статева клітина. Сьогодні ми будемо з вами говорити про клітину. Чи є ця тема для вас абсолютно новою?

 При вивченні яких тем  ми зустрічалися з  поняттям «клітина»?

4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Історія вивчення клітини. (Розповідь учителя з елементами бесіди, під час якої учні заповнюють таблицю, повідомлення учнів.)

2. Основні положення клітинної теорії Т. Шванна та М. Шлейдена. (Розповідь учителя, складання опорного конспекту.)

3. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії. (Розповідь учителя, складання опорної схеми, робота в групах «Ажурна пилка», заповнення таблиці.)

«Ажурна пилка»

Завдання для груп:

I група — особливості методу фракціонування клітин;

II група — особливості методу авторадіографії;

III група — особливості методу культури тканин;

IV група — особливості методу мікрохірургії.

  1. Історія вивчення клітини

Пригадайте:

— Що таке цитологія? (Цитологія — це наука про клітину, елементарну живу систему, її будову, життєдіяльність, функції та відтворення.)

Гра мікрофон

По класу передається уявний мікрофон, учні пригадують, що пам’ятають про будову та функції клітини.

                           

   Клітина   основна структурна і функціональна одиниця живих організмів, елементарна біологічна система.

А) Клітини існують як самостійні організми.

                  

Одноклітинні організми є одночасно й самостійним цілісним організмом. (малюнки, фото, відео-бібліотека)

Б) Клітини у складі багатоклітинних організмів.

У багатоклітинних організмів клітини тісно взаємодіють між собою, вони відрізняються між собою за будовою та функціями й утворюють тканини, органи, системи органів. ( фото-бібліотека)

 

  

 

В) Різноманітність клітин за розмірами, формою, особливостями організації, функціями.

Клітини відрізняються за розмірами, формою, функціями, яку вони виконують. Є клітини гіганти, є дуже дрібні клітини. Форма клітин надзвичайно різноманітна: овальна, паличкоподібна, спіральна, кубічна, округла та ін. (малюнки-бібліотека).

     

 Г) Функції клітини.

Рух, живлення дихання ріст, розвиток, розмноження, подразливість. (фото, відео – бібліотека)

                   

 

  •   Розповідь учителя

Іншими словами, цитологія є певною мірою біологією клітини, яка охоплює як її морфологію (від грец. morphos — форма) — учення про структуру, так і фізіологію (від грец. physys — природа) — учення про функції. Необхідно відзначити, що інколи цитологію поділяють на загальну і спеціальну. До загальної цитології відносять розділ, у якому розглядаються загальні закономірності будови, хімічного складу і функції клітин, спільні для всіх їхніх різновидів, тобто вивчається певною мірою узагальнена клітина. Спеціальна ж цитологія займається вивченням морфо-функціональних особливостей різних клітин, наприклад таких як клітини залоз шлунка, печінкові, нервові, м’язові клітини тощо. Однак більшість науковців притримується думки, що специфіка клітин різних тканин і органів є предметом вивчення гістології (учення про тканини) і спеціальної гістології, або мікроскопічної анатомії. Оскільки такий підхід переважає в навчальних програмах і став уже традиційним, ми і будемо використовувати термін «цитологія», або «біологія клітини», для означення вчення про клітину взагалі, про її загальну будову, структуру і функції її компонентів, розвиток і розмноження клітин.

Усі ви знаєте, що вивчення клітини стало можливим лише з моменту винайдення мікроскопа і застосування його для дослідження біологічних об’єктів.

Запитання до учнів:

— Які вчені зробили внесок у розвиток цитології?

Короткі доповіді учнів про відкриття в галузі цитології: Яна Пуркіньє, Роберта Броуна, Теодора Шванна, Матіаса Шлейдена, Рудольфа Вірхова і Карла Бера.

  •   Заповнення таблиці

Історія вивчення клітини

Рік

Учений

Внесок у розвиток науки

1590

Г. Янсен

Винайшов перший мікроскоп.

1665

Р. Гук

За допомогою вдосконаленого ним мікроскопа спостерігав структуру рослин і дав чіткий малюнок, що вперше показав клітинну структуру коркової тканини (термін "клітка" був введений Гуком), а також описав будову кліток бузини, кропу, моркви.

1674

А. Левенгук

За  допомогою мікроскопа власної конструкції відкрив і описав одноклітинних тварин (інфузорії), бактерій, еритроцити і сперматозоїди хребетних, а також простих, окремі рослинні і тваринні клітки, яйця і зародки, м'язову тканину, частини і органи більш ніж 200 видів рослин і тварин.

1676

А. Левенгук

Описав пластиди.

1677

А. Левенгук

Уперше побачив сперматозоїд людини.

1825

Я. Пуркіньє

Відкрив ядро в ненасидженому яйці курки. Установив, що живим компонентом клітини є внутрішній вміст, який він назвав «протоплазмою».

1827

К. Бер

Відкрив яйцеклітину птахів і ссавців. В галузі ембріологічних досліджень Бер показав, що зародковий розвиток організму являє собою не ріст готових елементів, а послідовне виникнення частин зародка з більш простої маси заплідненого яйця. Бер помітив, що на ранніх стадіях зародки різноманітних тварин дуже схожі, що свідчить про їх філогенетичну спорідненість (закон зародкової подібності). Естонський учений відкрив яйцеклітину ссавців і довів,що всі багатоклітинні організми починають свій розвиток із зиготи.

1833

Р. Броун

Вперше описав будову бруньки і встановив відмінність між голонасінними і покритонасінними рослинами (1825), виявив процес статевого схрещування (запилення) у вищих рослин. Спостерігаючи під мікроскопом поведінку часток пилку, зважених у воді, виявив, що вони здійснюють хаотичні зигзагоподібні рухи (1827). Згодом показав, що подібним же чином поводяться суспензії будь-яких інших речовин. Це явище пізніше отримало назву броунівського руху. Також англійський ботанік у клітинному соку орхідеї відкрив ядро.

1839

Т. Шванн, М. Шлейден

Сформулювали основи клітинної теорії.

1858

Р. Вірхов

Довів, що всі клітини утворюються з інших клітин шляхом поділу.

 

2. Основні положення клітинної теорії Т. Шванна та М. Шлейдена

  •   Розповідь учителя

У 1839 р. Т. Шванн, спираючись на результати досліджень іншого німецького вченого — ботаніка Матіаса Шлейдена, сформулював основні положення клітинної теорії. Але вже в 1858 р. німецький фізіолог Р. Вірхов доповнив її відомим постулатом: «Omnis cellula e cellula», що в перекладі з латини означає «Кожна клітина походить від клітини». Подальші дослідження розширювали й уточнювали висновки Шлейдена, Шванна, Вірхова та інших. Уже в середині ХІХ ст. клітинна теорія стала загальноприйнятою і послужила підґрунтям для виникнення нової біологічної науки — цитології.

  •   Складання учнями опорного конспекту

На підставі отриманих  раніше знань про клітину та інформації,яку приготували сьогодні учні, я пропоную уявити себе вченими – біологами і  сформувати самостійно основні положення клітинної теорії.

Презентація відповідей (2-3 учня).

Основні положення клітинної теорії Т. Шванна:

• Усі організми складаються з клітин або різними способами утворені з них.

• Клітини тварин і рослин подібні за будовою та хімічним складом.

• Ріст і розвиток організмів пов’язані з утворенням клітин.

Запис положень сучасної клітинної теорії на моніторах в зошит.

  • Клітина – елементарна одиниця будови і розвитку всіх організмів.
  • Клітини всіх організмів подібні за походженням, будовою, хімічним складом, основними проявами життєдіяльності.
  • Кожна нова клітина утворюється внаслідок поділу материнської.
  • У багатоклітинних організмів, які розвиваються з однієї клітини – зиготи, спори, різні типи клітин формуються завдяки їхній спеціалізації протягом індивідуального розвитку особини та утворюють тканини.
  • З тканин утворюються органи, тісно пов’язані між собою.

3. Методи досліджень клітини. Методи мікроскопії.

  •   Розповідь учителя

Цитологія використовує методи дослідження, що базуються на досягненнях фізики, хімії, біохімії, молекулярної біології і спрямовані на вивчення структури, функцій та хімізму клітин. Проте основними методами залишаються мікроскопічні.

Запитання до учнів:

— Пригадайте, які методи мікроскопії, крім світлової, використовують учені. (Електронна мікроскопія.)

— Які можливості електронної мікроскопії? (Електронна мікроскопія дає можливість виявляти деталі будови клітин на різних рівнях — від клітинного до макромолекулярного.)

Окрім звичайного світлового мікроскопа, який залишається основним інструментом при вивченні клітин і тканин, для спеціальних цілей використовують фазово-контрастний, флуоресцентний мікроскопи.

У фазово-контрастній мікроскопії використовується явище дифракції. За допомогою кільцевої діафрагми «фазової пластинки» підвищується контрастність об’єкта, що дає можливість розрізняти структури, які мають різні показники заломлення. Застосовується такий мікроскоп для вивчення живих об’єктів без їх фіксації та фарбування.

Флуоресцентна (люмінісцентна) мікроскопія використовує явище флуоресценції, свічення об’єкта, збуджене ультрафіолетовими променями. Розрізняють первинну, власну флуоресценцію (хлорофіл флуоризує яскраво-червоним кольором), і вторинну, або наведену, що збуджується флуорохромами (акридин оранжевий збуджує свічення ДНК яскраво-зеленим, а РНК — червоно-оранжевим світлом). Використовується також при імуногістохімічних дослідженнях.

Гра «Фотопитання»

1.Фотопитання.   Який  основний метод дослідження  у цитології?

 

 

2.Фотопитання. Що зображено на фото?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Фотопитання. Який відомий вам процес зображений на малюнку?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Фотопитання. Ці методи можна віднести до методів майбутнього. Чому?

(Робота з тестом  підручником    §16, додатковою літературою. Виконання вправи «Учень-учень», підготовка  виступів  учнів-науковців)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця заповнюється поступово під час уроку.

Методи цитологічних досліджень

Метод досліджень

Прилади та засоби, які використовуються

Результати використання методу

Світлова

мікроскопія

Оптичний мікроскоп

Метод дозволяє досліджувати форму і розміри клітин

Електронна мікроскопія

Електронний мікроскоп

Метод дозволяє досліджувати органели клітин

Фракціонування

клітин

Центрифуги

Метод дозволяє розділити вміст клітин на фракції за формою та розміром окремих компонентів

Метод авторадіографії

Радіоактивні ізотопи

Метод дозволяє відстежити шлях речовин усередині клітини

Метод культури клітин

Поживні середовища

Метод дозволяє вирощувати певні типи клітин і відстежувати їх реакції на дію зовнішніх і внутрішніх факторів

Мікрохірургія

Мікроманіпулятор, гачки, голки, капіляри

Перенесення окремих органел з однієї клітини до іншої

 

  •   Складання опорної схеми

Мікроскопія

 

 

Світлова               Електронна                  Фазово-контрастна                 Флуоресцентна

 

5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Бесіда.

1. Яка наука вивчає будову та процеси життєдіяльності клітин?

2. Хто і коли вперше запропонував поняття «клітина»?

3. Чому клітину вважають елементарною структурно-функціональною одиницею всіх організмів?

4. Який внесок зробив А. Левенгук у розвиток цитології?

5. Який внесок зробили М. Шлейден і Т. Шванн у розвиток цитології?

6. За допомогою яких методів вивчають клітини?

5.2. «Мозковий штурм».

— Які наслідки для розвитку науки мало покращання чіткості зображення світлового мікроскопа?

— Чому метод авторадіографії отримав таку назву?

5.3. «Коло ідей».

— Яким ви бачите подальший розвиток методів дослідження клітини?

5.4. Тестування

      1.Наука про будову і функції  клітини – це..

А) біологія,

Б) гістологія,

В) цитологія.

2.Основною структурною одиницею всіх живих організмів є

А) клітина,

Б) молекула,

В) тканина.

3.Сформував основні положення клітинної теорії:

А) Карл Бер,

Б) Роберт Гук,

В) Теодор Шванн,

Г) Матіас Шлейден.

4.Першим побачив клітину:

А) Роберт Гук,

Б) Антоні ван Левенгук,

В) Роберт Броун.

5.Відкрив яйцеклітину птахів і ссавців:

А) Карл Бер,

Б) Роберт Гук,

В) Рудольф Вірхов.

6.Довів, що будь – яка клітина походить від іншої такої самої клітини шляхом поділу:

А) Карл Бер,

Б) Роберт Гук,

В) Рудольф Вірхов.

7. Клітина, з якої починає свій розвиток будь-який організм у разі статевого розмноження:

А) Гамета,

Б) Яйцеклітина,

В) Зигота.

8.Основний метод цитологічних досліджень:

А) Мікроскопія,

Б) Функціонування,

В) Фрагментація.

9.Нові клітини виникають шляхом:

А) Статевого розмноження,

Б) Поділу інших клітин,

В) З’єднання міжклітинної речовини.

10. Угрупування спеціалізованих клітин – це..

А) Орган,

Б) Система,

В) Тканина.

11.Організми, які складаються з багатьох клітин одного чи кількох типів, мають назву:

А) Одноклітинні,

Б) Колоніальні,

В) Багатоклітинні.

12.Детальну будову деяких органел малих розмірів, а також плазматичної мембрани відкрито і вивчено з допомогою:

А) Світлового мікроскопу.

Б) Електронного мікроскопу,

В) Методу мічених атомів

Самоперевірка та самооцінювання учнів. Проектування відповідей на екрані.

5.5. Графічний диктант

(Правильні твердження позначають ▲, неправильні■.)

  1. Термін «клітина» у 1665 р. запропонував А. ван Левенгук.
  2. Основні положення клітинної теорії сформулював Т. Шванн.
  3. 3. К. Бер відкрив ядро в яйці птахів.

4. М. Шлейден вважав, що нові клітини утворюються зі «слизу».

5. Р. Вірхов сформулював положення «кожна клітина — з клітини».

  1. У світловій мікроскопії світловий потік заломлюється електромагнітними лінзами.
  2. Дослідження ізольованих клітин на живильних середовищах називають методом культури клітин.                                                                 

8. За допомогою сучасних світлових мікроскопів можна отриматизбільшення у 3 400 разів.•

9. К. Бер відкрив яйцеклітину у ссавців і довів, що всі багатоклітинні організми розвиваються із заплідненої яйцеклітини (зиготи).

10. Й. Мюллер відкрив у хорді хребетних тварин клітини, що нагадували рослинні.

11. Й. Мюллер довів, що неодмінним компонентом клітини є ядро.

12. Під час сканувальної електронної мікроскопії на поверхню об'єкта, що досліджується, напилюють метал.

(Учні здійснюють взаємоперевірку.)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

5.6. Кросворд «Клітина».

1) Вчений, що виявив клітину структурну пробкової тканини. (Гук)

2) Вчений, що виготовив перший мікроскоп. (Галілей)

3) Наука про клітину. (Цитологія)

4) Метод дозволяє розділити вміст клітин на фракції за формою та розміром окремих компонентів. (Центрифугування)

5) Вчений, що створив модель просторової структури ДНК. (Крик)

6) Метод, що дозволяє досліджувати органели клітин. Яка мікроскопія? (Електронна)

7) Група клітин, схожих за формою, розмірами, походженням та функціями. (Тканина)

 

 

1

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку. Формулюють висновки.

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти «шпаргалку з помилками» за темою уроку (невеличкий опорний конспект, у

якому допущено декілька помилок).

  1. Підготувати повідомлення на тему «Грампозитивні та грамнегативні бактерії».
  2. Приготувати презентацію до теми «Еукаріоти», «Прокаріоти»
  3. Підготувати план для порівняння клітин різних царств живих організмів.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2

 

Завдання№1

1.Порівняйте одноклітинні організми: хламідомонади і евглена зелену (робота з малюнком, додаток 1)

2. Знайти спільні та відмінні ознаки.

3.Зробити висновок. Пояснити причини наявності спільних та відмінних ознак рослин і тварин.

 

 

Завдання№2

1.Заповнити схему

                                     

                                                 Хімічний склад клітини

2.Дати відповіді у питання:

- з яких хімічних речовин складаються клітини?

- чи відрізняються за хімічним складом клітини живих організмів?

 

Завдання№3

1.Ознайомитись зі змістом таблиці,

2.Зробіть висновки, чим відрізняються клітини одноклітинних організмів від клітин багатоклітинних організмів.

Одноклітинні

Колоніальні

Багатоклітинні

Клітина – індивідуум, існує як самостійний організм.

Бактерії, одноклітинні водорості, найпростіші, деякі гриби.

Складаються з великої кількості клітин одного або кількох типів.

Кожна клітина колонії найчастіше функціонує незалежно від інших

( вольвокс, водяна сіточка)

Складаються з багатьох спеціалізованих клітин, взаємопов’язаних між собою.

Клітини-тканини-органи-системи органів-організм

 

 

Висновок

Вставте пропущені слова

1.….. - структурна одиниця всього живого.

2. За хімічним складом всі клітини ……

3.Багатоклітинні організми складаються з …….клітин, що не здатні до……..існування на відміну від одноклітинних.

 

doc
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
2401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку