Урок "Клітинна мембрана" в 9 класі

Про матеріал
Представляю розробку уроку зі структури клітини з використанням інтерактивних вправ. Можна використати при роботі весь урок , або окремі види робіт при вивченні теми в дистанційному режимі чи офлайн.
Перегляд файлу

Тема: Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана.

Мета:  *охарактеризувати клітинну мембрану як одну з структурних компонентів клітини,

 *описати будову та  основні функції клітинної мембрани,

*розглянути типи клітинних контактів та значення над мембранних структур клітини;

  • Розвивати пізнавальний інтерес, учнів,
  • Вдосконалювати практичні навички виготовлення мікропрепаратів та  роботи з ними таз  мікроскопом,
  • Розвивати вміння застосування знань про клітинні мембрани на практиці.
  • порівнювати: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; - виконання малюнків клітин рослини, тварини та бактерій; спостерігає: - елементи будови клітини ;
  • оперує термінами: - еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет;
  • називає: - методи дослідження клітин;  складові цитоплазми; основні клітинні органели та їхні функції;
  • наводить приклади:- про- та еукаріотичних організмів; рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;
  • розпізнає: компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;
  • пояснює:  роль мембран у життєдіяльності клітин;  взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;
  • характеризує: хімічний склад клітинної мембрани
  • застосовує знання:  для доказу єдності органічного світу; висловлює судження:  щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення:  внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.

Обладнання: підручник В.І.Соболь, мікропрепарати, мікроскопи, мультимедійна дошка, фотографії.

Хід уроку

І. Організація роботи класу.

Вправа «Я вітаю тих, хто …». Налаштування учнів на робочий лад.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Що об’єднує ці терміни?

C:\Users\Admin\Downloads\Word Art (12).jpeg

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

Згадайте, за допомогою яких методів досліджують клітину?

А допоможе нам наступна вправа.

1).Розподіліть характеристики біологічного об’єкта, що можна дослідити у різних типах мікроскопів (одна характеристика може використовуватися кілька разів).

Світловий мікроскоп

Просвітлювальний електронний мікроскоп

Сканувальний електронний мікроскоп

Характеристика біологічного об’єкта

 

 

 

Унікальні риси

 

 

 

Живий, мертвий, прозорий, непрозорий, рухомий, нерухомий, більший за розмір органели, менший за розмір органели, спеціально підготовлений, підготовлений без додаткової обробки

Для кожного типу мікроскопа напишіть риси, за якими зображення, отримане за його допомогою, можна відрізнити від зображень , отриманих за допомогою інших типів мікроскопів.

2). Розпізнайте типи клітин: 1.рослинна - …; 2.тваринна - …; 3. Прокаріоти - …  .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д                                                 Е.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3). Перевірка вправи на стор.53 підручника. Порівняти прокаріотичну та еукаріотичну клітини. Чим вони відрізняються? Що в їхньої будові спільне?

4). Завдання Біологія + Географія, стор.53 підручника. Назвати клітини та отримати назву організмів,  які описані вище. (Локіархеї)).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми розглянемо з вами структуру клітинної мембрани, її функції. Як відбувається контактування між клітинами? Повторимо правила роботи з мікроскопом.

                                         Девиз уроку: Межі надають живому порядок.

 

Опрацьовуємо §13, робочий зошит стор.20.

Подивіться фрагмент уроку за посиланням:

https://youtu.be/1HWO2nFVPVA

Клітинна мембрана -  утвір клітини, що складається з ліпідів, білків, вуглеводів і забезпечує взаємовідносини клітини із зовнішнім середовищем.

Розібрали Іл. 29. Випишіть функції клітинної мембрани.

1. Функції клітинної мембрани:  (Іл. 30)

1.Транспортна,

2.Метаболічна,

3.Рецепторна,

4. Захисна,

5. контактна,

6. опорна.

 

2. Види клітинних контактів  (Іл. 31):

  1. Десмосоми - …(випишите з підручника стор.55)
  2. Щільні контакти - … ,
  3. Синапси - …  ,
  4. Щілинні контакти - …  ,
  5. Плазмодесми - …   .

 

3. Надмембранні структури клітин

*Клітинна стінка прокаріотичних клітин – складається з мурену;

*Клітинна стінка рослинних клітин – з целюлозні волокна, лігнін, SiO2, солей Кальцію;

*Клітинна стінка грибних клітин – з хітину;

*Тваринні клітини –глікокалікс, утворений молекулами гліколіпідів та глюкопротеїдів.

 

Що таке гіпертонічні розчини -  це розчин, осмотичний тиск якого більше, ніж в клітині.

Ізотонічні розчини – це розчин, осмотичний тиск якого рівний осмотичному тиску в самій клітині.,

Гіпотонічні розчини – це розчин, осмотичний тиск якого менший, ніж у клітині.

Звернути увагу на роль мембран  в життєдіяльності клітин в таких розчинах.

 

Проведемо досліди, які засвідчують проникність клітинних мембран. 1). Поріжемо лимон тонкими скибочками та присипимо  його цукром. Через деякий час ми спостерігаємо, що на тарілці з’являється сік. Як ви це поясните?

 

2). З картоплини виріжемо три кубики однакового розміру. Покладемо їх у три склянки : в першій – в підсолену воду,  в другій – концентрований розчин солі,  в третій – в звичайну воду з-під крану.

Через деякий час розгляньте кубики. Поясніть результати, які ми отримали.

 

3). Підготувати мікроскоп до роботи.

Приготувати мікропрепарат шкірки цибулини. Розглянути його під мікроскопом, та знайти клітинну мембрану.(Можна приготувати мікропрепарати листка традесканції, препарат клітин стебла рослини).

 

V. Узагальнення. Робота з флеш - картками

 Рефлексія. Що цікавого я дізнався на уроці?

                    Яке практичне значення …;

                    Цікавим було …;

                    Найбільше вразило ...;    На уроці треба більше …;    Я запам’ятав терміни …  . VІ. Домашнє завдання: опрацювати §13, в робочому зошиті стор.20, підготувати повідомлення про роботи І.І.мечнікова.

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
1572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку