Тема: Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана.
Мета: *охарактеризувати клітинну мембрану як одну з структурних компонентів клітини,
*описати будову та основні функції клітинної мембрани,
*розглянути типи клітинних контактів та значення над мембранних структур клітини;
Обладнання: підручник В.І.Соболь, мікропрепарати, мікроскопи, мультимедійна дошка, фотографії.
Хід уроку
І. Організація роботи класу.
Вправа «Я вітаю тих, хто …». Налаштування учнів на робочий лад.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Що об’єднує ці терміни?
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
Згадайте, за допомогою яких методів досліджують клітину?
А допоможе нам наступна вправа.
1).Розподіліть характеристики біологічного об’єкта, що можна дослідити у різних типах мікроскопів (одна характеристика може використовуватися кілька разів).
Світловий мікроскоп |
Просвітлювальний електронний мікроскоп |
Сканувальний електронний мікроскоп |
||||
Характеристика біологічного об’єкта |
||||||
|
|
|
||||
Унікальні риси |
||||||
|
|
|
||||
Живий, мертвий, прозорий, непрозорий, рухомий, нерухомий, більший за розмір органели, менший за розмір органели, спеціально підготовлений, підготовлений без додаткової обробки
Для кожного типу мікроскопа напишіть риси, за якими зображення, отримане за його допомогою, можна відрізнити від зображень , отриманих за допомогою інших типів мікроскопів.
2). Розпізнайте типи клітин: 1.рослинна - …; 2.тваринна - …; 3. Прокаріоти - … .
Д Е.
3). Перевірка вправи на стор.53 підручника. Порівняти прокаріотичну та еукаріотичну клітини. Чим вони відрізняються? Що в їхньої будові спільне?
4). Завдання Біологія + Географія, стор.53 підручника. Назвати клітини та отримати назву організмів, які описані вище. (Локіархеї)).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні ми розглянемо з вами структуру клітинної мембрани, її функції. Як відбувається контактування між клітинами? Повторимо правила роботи з мікроскопом.
Девиз уроку: Межі надають живому порядок.
Опрацьовуємо §13, робочий зошит стор.20.
Подивіться фрагмент уроку за посиланням:
Клітинна мембрана - утвір клітини, що складається з ліпідів, білків, вуглеводів і забезпечує взаємовідносини клітини із зовнішнім середовищем.
Розібрали Іл. 29. Випишіть функції клітинної мембрани.
1. Функції клітинної мембрани: (Іл. 30)
1.Транспортна,
2.Метаболічна,
3.Рецепторна,
4. Захисна,
5. контактна,
6. опорна.
2. Види клітинних контактів (Іл. 31):
3. Надмембранні структури клітин
*Клітинна стінка прокаріотичних клітин – складається з мурену;
*Клітинна стінка рослинних клітин – з целюлозні волокна, лігнін, SiO2, солей Кальцію;
*Клітинна стінка грибних клітин – з хітину;
*Тваринні клітини –глікокалікс, утворений молекулами гліколіпідів та глюкопротеїдів.
Що таке гіпертонічні розчини - це розчин, осмотичний тиск якого більше, ніж в клітині.
Ізотонічні розчини – це розчин, осмотичний тиск якого рівний осмотичному тиску в самій клітині.,
Гіпотонічні розчини – це розчин, осмотичний тиск якого менший, ніж у клітині.
Звернути увагу на роль мембран в життєдіяльності клітин в таких розчинах.
Проведемо досліди, які засвідчують проникність клітинних мембран. 1). Поріжемо лимон тонкими скибочками та присипимо його цукром. Через деякий час ми спостерігаємо, що на тарілці з’являється сік. Як ви це поясните?
2). З картоплини виріжемо три кубики однакового розміру. Покладемо їх у три склянки : в першій – в підсолену воду, в другій – концентрований розчин солі, в третій – в звичайну воду з-під крану.
Через деякий час розгляньте кубики. Поясніть результати, які ми отримали.
3). Підготувати мікроскоп до роботи.
Приготувати мікропрепарат шкірки цибулини. Розглянути його під мікроскопом, та знайти клітинну мембрану.(Можна приготувати мікропрепарати листка традесканції, препарат клітин стебла рослини).
V. Узагальнення. Робота з флеш - картками
Рефлексія. Що цікавого я дізнався на уроці?
Яке практичне значення …;
Цікавим було …;
Найбільше вразило ...; На уроці треба більше …; Я запам’ятав терміни … . VІ. Домашнє завдання: опрацювати §13, в робочому зошиті стор.20, підготувати повідомлення про роботи І.І.мечнікова.