Методична розробка уроку з нтегрованого курсу"Мистецтво" "Лабіринтами художньої абстракції", 9 клас

Про матеріал
Технологія проєктного навчання на уроці мистецтва "Лабіринтами художньої абстракції" створює необхідні передумови для творчої самореалізації здобувачів освіти,сприяє підвищенню навчальної мотивації, посилює практичну значущість отриманих знань та вмінь.
Перегляд файлу

Тема: Лабіринтами художньої абстракції.

Мета(формувати компетентності): предметні: (уявлення про мистецтво абстракціонізму ,вдумливе сприймання художніх творів, розуміння понять конструктивізм, променізм, неопластицизм, орфізм, логічне мислення).

Ключові: уміння вчитися впродовж життя: самооцінювання досягнень i помилок; готовність відшукати нові шляхи художньо-творчого розвитку; ініціaтuвнocmь і    підприємлиівість: прагнення до творчої самореалізації

відповідальність за особистий i колективний результат; соціальну та громадянську: сприймання мистецького твору як форми самовираження людини ; самостійність i мобільність у творенні ідей та ухваленні рішень; розуміння значущості мистецтва для суспільного розвитку; oбiзнaніcmь i самовираження в сфері культури: толерантне ставлення до культурного розмаїття регіонів світу.

Очікувані результати: після вивчення теми учні зможуть розуміти особливості стилю абстракціонізм, назвати течії абстракціонізму та їхніх засновників, порівнювати засоби художньої виразності та стильові ознаки картин різних художників, толерантно ставитися до розмаїття регіонів cвiтy.

Оснащення:

  • Зоровий ряд : слайд-презентації;
  • Обладнання : ПK, телевізор.

Тип уроку: комбінований

 

І.Організаційний момент

Хід уроку

І. Повідомлення meми й мети уроку .

Учитель . Абстракціонізм це найскладніша течія безпредметного мистецтва, яка виключає ідейний зміст та образну форму та відмовляється від видимої реальності. Абстракціонізм свідомо відкинув художній образ . Безпредметні композиції втілювали сміливість думки i фантазії художників ,викликали вільні асоціації глядачів . Абстракціонізм виник одночасно в декількох європейських країнах .

ІІ.Актуалізація onopниx знань.

Технологія « Мозковий штурм»

  • Назвіть засновників й натхненників абстракціонізму
  • Які течії абстракціонізму вам відомі ?

II.             Основна частина

Учитель. Естетика абстракціонізму позначилася на становленні нових тенденцій в українській графіці, театрально-декораційному мистецтві А атмосфері режисерських новацій Я. Курбаса в театрах Києва, Харкова й Одеси розквітнув конструктивізм. Авангардні ескізи декорацій i костюмів Олександри Екстер, Вадима Меллера, Анатоля Петрицького, Олександра Хвостенко-Хвостова сприяли оновленню сценографії. Геометрізовані форми, сміливі кольорові рішення, модерна пластика вносили струмінь сучасності в оформлення вистав. Риси авангарду виявилися в музичному театрі.

Засновником модерної опери був Ярослав Барич (“Гуцулка Ксеня”, “Шаріка” та ін.). Домінуючим стилем лідера харківського авангарду Василя Єрмилова(1894-1968) став своєрідно осмислений конструктивізм ,хоча в його творчості багато художніх течій i напрямів. Мистецтво В. Єрмилова гранично лаконічне. Композиційно-ритмічний ефект досягнуто мінімумом засобів : два-три геометричних елемента, пара локальних кольорів бездоганна пропорційність i як результат гармонійна ясність i досконалість. В будь-якому місті світу можна побачити будинки, зведені конструктивним методом, 6 це просто i надійно. За радянські часи цей стиль завдяки практичності служив основою громадського i житлового будівництва. Проте багатьом із них бракувало художньо довершеності, а в масовій забудові міст взагалі панував примітив “сірих коробок”. Символом вітчизняного конструктивізму вважають ансамбль площі Свободи в Харкові, де домінує споруда Держпрому. 3 чaciв зведення Харків був столицею України, отже, не давно, що саме тут виник найвеличніший” хмарочос”

Європи. Узагальнюючи, варто наголосити, що абстракціонізм, як художне явище з розгалуженням, справив величезний вплив на розвиток сучасного образотворчого i декоративно-прикладного мистецтва, архітектури, дизайну. Робота в групах.

Інтерактивний прийом  «Сам собі учитель» (робота в групах)

Учні об'єднані в малі групи , кожна з яких отримала завдання підготувати матеріал по темі ‘Напрями абстракціонізму’ . На цьому етапі учасники готуються до захисту свого проєкту . Заключний              етап              відбувається у такій послідовності: презентація проєкту —› захист оцінювання проекту за критеріями —› оголошення результатів—› реалізація проекту.

Презентація проєкту Важливим моментом у проектній діяльності є презентація подання результатів роботи проєктної групи.Презентацїя учнівського проекту повинна бути оцінена вчителем, членами художньої ради за критеріями ,що визначені заздалегідь .

Критерії оцінювання  презентації

  1.     Артистизм  i виразність виступу .
  2.       Розкриття змісту проекту на презентації.
  3.     Використання засобів наочності й технічних засобів
  4.       Оригінальність поданих результатів

Захист проєкту та оцінювання  результатів

Захист проекту завершальний етап проектної діяльності, що передбачає доповідь перед учнями та вчителем (художньої ради) i відповіді на запитання. Виступ (доповідь )оцінюють учитель i члени художньої ради.

Вимоги до виступу під час захисту проєкту :

Чітке ,повільне мовлення;

Рівна ,спокійна постава (готовність до спілкування);

 Стримані жести, рухи;

Грамотне спілкування з аудиторією;

Використання наочності, технічних засобів;

Достовірність інформації, що наводиться;

Чіткі, переконливі висновки;

Відповіді на запитання повинні бути переконливим, короткими. За потреби відповіді підкріплюють фактами, цифрами, висновками .

Ознайомлення учнів з інструкцією

Виступи учнів з повідомлення , підготовленими в групах

Інструкція

Склад групи:

Керівник проекту (координатор)

 Головний художник

Художник 1

Художник 2

Інформатор-пошуковець

 Менеджер

Регламент роботи

Організаційний мoмeнт (жеребкування, вибір назви групи)-2 хв.

 Нарада(розділ обов’язків, обговорення обов’язків i засобів реалізації.)-4 хв. Виконання проєкту- 10хв.

Захист проєкту-2хв.

Заключення художньої ради- l хв.

Захист проєкту.

 Назва композиції.

Відтворення характерного емоційного стану.

 Виражальні засоби композиції.

Емоційно-естетичне враження від твору.

Характерні стильові особливості композиції.

Група 1. Знавці напряму «Неопластицизм».

 Мультімедійна презентація «Непластициsм»

Неопластицизм один з ранніх різновидів абстрактного мистецтва.

Створено до 1917 року нідерландським живописцем П. Мондріаном i ін. Художниками входили в об'єднання «Стиль». Для неопластицизма

характерно, за словами його творців, прагнення до «універсальної гармонії», що виразилося в строго врівноважених комбінаціях великих прямокутних фігур, чітко розділених перпендикулярними лініями чорного кольору i забарвлених в локальні кольори основного спектру додаванням білого i cipoгo тонів).

Найзнаменитіші його картини написані з використанням трьох основних кольорів (червоний, жовтий, синій) i трьох «Некольорів» (чорний, білий, сірий). Bci ці роботи строго геометричні, в них присутні тільки вертикальні i горизонтальні лінії. Після переїзду в Нью-Йорк, Мондріан повністю відмовляється i від чорного кольору.

Для побудови форми неопластицизм допускає лише горизонтальні i вертикальні лінії. Перетин ліній під прямим кутом - перший принцип. Близько 1920 року до нього додався другий принцип , який прибираючи мазок i підкреслюючи площину обмежує кольори червоним синім i жовтим тобто трьома чистими основними кольорами до яких можна додати тільки білий i чорний. За допомогою цієї строгості неопластицизм припускав вийти за рамки індивідуальності щоб досягти універсалізму i створити таким чином нову картину світу.

Неопластицизм стверджував ясність, простому, конструктивність чистих,

неприродних геометричних форм.

 

Захист проєкту

Назва композиції ‘Матриця’

Відтворення характерного емоційного стану

Осмислення гармонії світобудови .Виражальні засоби композиції

Чіткі прямокутні (форми) площини , контраст кольорів.

Емоційно-естетичне враження від твору. Композиція спонукає до роздумів про сенс життя .

Характерні стильові особливості композиції

Квадратні й прямокутні площини , відмова від ‘мистецтва чистої пластики’

Група 2. Знавці напряму «Променізм»

Мультімедійна презентація «Променізм»

Променізм- (районізм, від фр. Rayon - «промінь») - напрям в живописі російського авангарду в мистецтві 1910-x років, один з ранніх напрямків абстракціонізму.

Грунтувався також на ідеї виникнення просторів, форм з «перетину відображених променів різних предметів», так як людиною в дійсності сприймається не сам предмет, а «сума променів, що йдуть від джерела світла, відбитих від предмета i потратили в поле нашого зору».

Промені на полотні передаються за допомогою кольорових ліній.

Засновником i теоретиком течії був художник Михайло Ларионов. У променізмі працювали Михайло Ле-Данте та інші художники групи «пінгвін хвіст».

Особливий розвиток променізм отримав у творчості С. М. Романовича, який зробив колористичні ідеї променізма основою «просторовості» барвистого шару фігуративного картини.

Пінгвін хвіст  - мистецьке об'єднання, організоване М.Ф. Ларионовим i

Н.С.Гончаровою в 1912 році. Засновник течії Михайло Ларионов вважав, що промінь повинен бути умовно зображено кольоровою лінією на площині. Променізм зараховують до однієї з ранніх різновидів абстрактного живопису, але він має й інші, більш широкі аспекти, такі як відділення предмета від його оптичного сприйняття. Ось чому художник повинен зображувати не предмет, а тільки промені, які падають на нього. Але так як на наші очі діють промені, які падають не тільки на даний предмет, але i на найближчі предмети, то тому художник повинен «розумово» осягнути, уявити i відповідно зобразити, так би мовити, променистий вигляд предмету.

Захист проєкту

Назва композиції

«Захід сонця»

Відтворення характерного емоційного стану

Душа відкривається оточуючій красі живе в ній , разом з нею.-Виражальні засоби композиції

Зміщення світлових спектрів i світло утворення.

Емоційно-естетичне враження від твору

Кольорові комбінації створюють життєвий вир вражень, відчуттів.

Характерні стильові особливості композиції

Форма як світлові промені, виникнення просторів , форм з перетину відображених променів різних предметів .

Гpyna 3. Знавці напряму «Орфізм»

Мультшмедійна презентація «Орфізм»

Орфізм (фр. Orphisme, від фр. Orphèe - Орфей) - напрям у французькій живопису 1910-x років, утворене Р. Делоне, Ф. Купка, Ф. Пікабія, М. Дюшан. Генетично пов'язаний з кубізмом, футуризмом i експресіонізмом. Художники - орфісти прагнули висловити динаміку pyxy i музикальність ритмів за допомогою «закономірностей» взаємопроникнення основних кольорів спектра та взаємо перетинання криволінійних поверхонь.

Орфізм вплинув на російський живопис в 1913-1914 роках через прямі контакти росіян із самим Робером Делоне. Його вплив можна побачити в роботах Аристарха Лентулова. Також орфізм вплинув на деякі роботи Олександри Екстер, Георгія Якулова i Олександра Богомазова.

Захист проєкту

Назва композиції «Галактика»

Відтворення характерного емоційного стану

Зіставлення контрастних кіл (дисків) створює глибину простору, ефект pyxy

планет ,неосяжності всесвіту.

Виражальні засоби композиції. Геометрія яскравих круглих форм.

Емоційно-естетичне враження від твору.

Гра кольорів i світла створює життєрадісний настрій.

Характерні стильові особливості композиції

Багатство палітри, нефігуративна геометрична пластика.

Група 4. Знавці напряму « Констуктивізм».

Мультимедійна презентація «Конструктивізм»

Конструктивізм — авангардистський метод в образотворчому мистецтві, архітектурі, художньому конструюванні, літературі, фотографії, оформлювальні на декоративно-прикладному мистецтві, що отримав розвиток в 1920 початку 1930 років. Характеризується суворістю, геометрізмом, лаконічністю форм i монолітністю зовнішнього вигляду .В архітектурі конструктивізм обстоює раціональну доцільність, економність, лаконізм у засобах вираження. Прагнучі поєднати мистецьку творчість з виробництвом, конструктивізм відкидає практично не вмотивовану декоративність, схематизує мову мистецтва В образотворчому мистецтві та літературі прихильники конструктивізму надавали великого значення техніцизму, штучним конструктивним формам, абстракціям тощо. Найвідомішою була творчість німецького Баухаусу (1919- 1933).Баухаус навчальний заклад будівництва i художнього конструювання, що існував в Німеччині з 1919 по 1933 рік. Конструктивізм виник відразу після Жовтневої революції як один з напрямків нового, авангардного, пролетарського мистецтва. Ідея нового напрямку полягала у відмові від «мистецтва заради мистецтва» i підпорядкування ii виробництву. Прихильники конструктивізму, висунули задачу «конструювання» довкілля, активно направляли життєві процеси прагнули осмислити формотворчі можливості нової техніки, ii логічних, доцільних конструкцій, а також естетичні якості таких матеріалів, як метал, дерево, скло. Найбільшій вплив на становлення конструктивізму зробило

«виробниче мистецтво», що закликало «свідомо творити корисні речі» i культивувати образ нової гармонійної людини, що користується зручними

речами i живе в облаштованому місті. «Виробниче мистецтво» не стало більше ніж концепцією, однак, термін конструктивізм було виголошено саме теоретиками цього напряму.

Захист проєкту

Назва композиції «Дитячій куточок»

Відтворення характерного емоційного стану.

Яскравість ідей, безпосередність , радість, безтурботність життя. Виражальні засоби композиції

Геометрізовані форми , сміливі кольорові рішення , нетрадиційні матеріали. Емоційно-естетичне враження від твору

Жартівлива іронія, м'який ніжний гумор через абстрактність форм. Характерні стильові особливості композиції

Простота геометричних форм , лаконізм засобів вираження.

V.        Актуалізація набутих знань «рефлексія»

Завершить речення :

« Дуже цікавим я вважаю........»

« Сьогодні я дізнався (-лася), що.......»

« Виявляється що........»

« Віднині я знатиму , що........»

VI.             Підбиття підсумків уроку .

Оголошення рейтингових оцінок  всіх представлених проєктів.

docx
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
12 грудня 2023
Переглядів
133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку