МИСТЕЦТВО. 9 КЛАС
ТЕМА: Абстракціонізм в образотворчому мистецтві
МЕТА: познайомити з художніми особливостями абстракціонізму на конкретних прикладах живопису; формувати креативні, комунікативні якості особистості учнів; розвивати навики естетично оцінювати твори мистецтва; виховувати дбайливе ставлення та відповідальності за збереження художніх цінностей минулого і сьогодення
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: картки «Печворк», підручник Масол Л. М. Мистецтво 9 клас . К.: Видавничий дім «Освіта», 2017
Очікуваний результат: розширює кругозір, розуміє особливості абстракціонізму в образотворчому мистецтві, розвиває інтелект
Перебіг уроку
І. Мотивація
Заповніть клітинки «Печворка»
Запишіть асоціації, які у вас виникають при перегляді картини |
|
Які кольори домінують на картині? |
|
Як би ви назвали цю картину? |
|
ІІ. Засвоєння нового матеріалу
Перед вами репродукції картин одного з найвідоміших абстракціоністів світу – Василя Кандинського. Що нам відомо про абстракціонізм? /заповнення анкети/
Анкета абстракціонізму
Робота з підручником / стор. 62-64/
Живопис нідерландського художника Піта Мондріана (1872-1944) — це осмислення гармонії світобудови в…/ чітких структурах/
У прагненні «денатуралізувати» живопис П. Мондріан відмовляється від фігуративності в ім ’я естетики абстракції або «мистецтва чистої пластики». Квадратні й прямокутні площини він тонує трьома основними кольорами — червоним, синім, жовтим та… /ахроматичними — білим і чорним/.
Лідер і теоретик абстракціонізму В Кандинський вважав головним у мистецтві його духовний зміст, а засобом його вираження — комбінації… . / безпредметних форм/
Для творчості В. Кандинського характерна.. ./синестезія/
Митець створював композиції (імпровізації) подібно до музичних симфоній, шукаючи…/гармонію в поєднанні кольорів, ліній і форм/
Словникова робота
Синтезія - (грец. synaesthesis — одночасне відчуття) — стилістична фігура, поєднання в одному тропі різних, іноді далеких асоціацій. Випливає із природної властивості людини переживати водночас враження, одержані від кількох органів чуття, що приводить до синтезу кількох відчуттів.
Соня Терк-Делоне — перша жінка, що мала персональну виставку в Луврі.
Знайдіть риси орфізму. /Багатство палітри, нефігуративна геометрична пластика і «музикальність» ритміки/
Знайомство з творчістю Казимира Малевича
В історії світового мистецтва немає, напевно, твору з гучнішою славою, ніж «Чорний квадрат» Казимира Малевича (1879-1935). Чи не найзнаменитіша після «Джоконди» картина художника-авангардиста українсько-польського походження стала своєрідною іконою абстракціонізму. Існують як мінімум 4 версії картини. Засновник супрематизму, різновиду геометричної абстракції, народився в Києві. Тут він учився малювати вьмистецькій школі у М. Пимоненка, а згодом певний час викладав у Київському художньому інституті.
Багатофігурні супрематичні композиції К. Малевича складаються з різнокольорових площин різних форм. Художник вважав, що мистецтво не повинно копіювати природу, з цим може впоратися фотографія, а завдання митця — створювати «новий живописний реалізм». У конструктивній єдності ліній, кольорів, об’ємів, фактур криється справжня краса безпредметного мистецтва. «Зародком усіх можливостей» К. Малевич називав квадрат — форму, вільну від будь-якого змісту.
Згодом він намалював ще два квадрати — червоний і білий. Максимально
спрощеному малюнку (квадрату чи ін.) можна приписувати будь-який глибокий сенс, адже тут простір для людської фантазії безмежний.
Це цікаво! В "Чорному квадраті" немає жодного зв’язку з ілюзорним предметним світом, він є результатом чистого творчого акту, а художник стає рівним природі, адже створює щось, чого не існує в природі, створене лише власним креативним даром.
Чому не існує?
Тому що квадрат – форма, що не зустрічається в природі, на відміну від кола чи трикутника. Квадрат є результатом чисто умоглядного процесу. Квадрат несе в собі рівність і баланс усіх сторін.
Малевич знайшов свою точку опори, свою ідеальну формулу ідеального мистецтва і все зійшлось в одному полотні. Коли пізніше його питали, що він відчував, коли писав "Чорний квадрат", він розповідав, що між ним і полотном неначе спалахували червоні блискавки.
Згодом він намалював ще два квадрати — червоний і білий. Максимально
спрощеному малюнку (квадрату чи ін.) можна приписувати будь-який глибокий сенс, адже тут простір для людської фантазії безмежний.
- Чому, на вашу думку, саме ця композиція стала знаковою для мистецтва XX ст.?
Конструктивізм в Україні
Естетика абстракціонізму позначилася на становленні нових тенденцій в українській графіці, театрально-декораційному мистецтві.
В атмосфері режисерських новацій Л. Курбаса в театрах Києва, Харкова й Одеси розквітнув конструктивізм.
Мистецький словничок:
Конструктивізм (від лат. constructio — побудова, структура) — напрям в авангардизмі 1910-1930-х рр., що охоплює архітектуру, образотворче і декоративноприкладне мистецтво, фотографію, частково — літературу, театр, кіно, музику.
Характеризується лаконізмом і абстрактністю форм
Авангардні ескізи декорацій і костюмів Олександри Екстер, Вадима Меллера, Анатоля Петрицького, Олександра Хвостенка-Хвостова сприяли оновленню сценографії. Риси авангарду виявилися в музичному театрі. Засновником модерної української оперети був Ярослав Барич («Гуцулка Ксеня», «Ш аріка» та ін.)
Василь Єрмилов (1894-1968) – представник конструктивізму в Україні. Він працював у царині
станкової, книжно-журнальної і промислової графіки, рекламного дизайну, оформлював інтер’єри, трибуни для агітації. Художник проводив творчі досліди над шрифтами і фактурами, створював не лише живописні, а й рельєфні абстрактні композиції, використовуючи нетрадиційні матеріали (наприклад, наждачний папір), поєднував їх з цифрами, текстами.
Його по праву вважають предтечею мінімалізму і концептуалізму другої половини XX ст. У Харкові, на батьківщині художника, відкрито центр сучасного мистецтва — «Єрмилов-центр».
Розгляньте репродукції картин Василя Єрмилова на стор. 69
- Яка робота українського художника-конструктивіста вам сподобалася найбільше?
- Поясніть, чим саме вона зацікавила?
ІІІ. Підсумок уроку: Абстракціонізм можна вважати досконалою перемогою принципів дегуманізації мистецтва. Такими принципами є: безсюжетність; подолання антропоморфічного способу художнього існування (відмова від зображення людських якостей, особливостей мислення, що програмує наше сприйняття реальности); антиміметичність (ненаслідування форм реальности, відмова від її відтворення); структурна хисткість, дисгармонія, недовизначеність і формальний вихід у "повний нуль"; створення принципово відмінної мови тексту, нової граматики, правилами якої є довільність, рух, ритм, розташування у просторі кольорових мас. Абстракціонізм – не відображення зовнішнього і внутрішнього світу, а творення іншої реальности, суверенної гармонії безвідносно до дійсности й людини.
Абстракціонізм — явище надзвичайно суперечливе в культурно-естетичному відношенні. З одного боку, експерименти абстракціоністів у галузі гармонізації кольору та форми активно використовуються художниками різних напрямів, застосовуються в дизайні, прикладному мистецтві, кіно, театрі, на телебаченні. З іншого — абстракціонізм фактично знімає критерій художньої майстерності та відкриває шлях у мистецтво людям, далеким від нього.
ІV Рефлексія
Сьогодні на уроці для мене було цікавим…
Найбільш вразило…
V Домашнє завдання. Опрацювати конспект, зробити колаж з репродукцій абстракціоністів /6-9 фото/
Використана література:
Масол Л. М. Мистецтво 9 клас . К.: Видавничий дім «Освіта», 2017
Абстрактне мистецтво. – Режим доступу: https://uk.uzvisit.com/175-abstract-art
Мистецтво абстракціонізму. – Режим доступу: https://allref.com.ua/uk/skachaty/Iskusstvo_abstrakcionizma