Урок "Абстракціонізм в образотворчому мистецтві"

Про матеріал
МЕТА: познайомити з художніми особливостями абстракціонізму на конкретних прикладах живопису; формувати креативні, комунікативні якості особистості учнів; розвивати навики естетично оцінювати твори мистецтва; виховувати дбайливе ставлення та відповідальності за збереження художніх цінностей минулого і сьогодення Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Перегляд файлу

МИСТЕЦТВО. 9 КЛАС

ТЕМА: Абстракціонізм в образотворчому мистецтві

МЕТА: познайомити з художніми особливостями  абстракціонізму на конкретних прикладах живопису; формувати креативні, комунікативні якості особистості учнів; розвивати навики естетично оцінювати твори мистецтва; виховувати дбайливе ставлення та відповідальності за збереження художніх цінностей минулого і сьогодення

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: картки «Печворк», підручник Масол Л. М. Мистецтво 9 клас . К.: Видавничий дім «Освіта», 2017

Очікуваний результат: розширює кругозір, розуміє особливості абстракціонізму в образотворчому мистецтві, розвиває інтелект

Перебіг уроку

І. Мотивація

Заповніть клітинки «Печворка»

 

Запишіть асоціації, які у вас виникають при перегляді  картини

Синий всадник

Які кольори домінують на картині?

www.wassilykandinsky.ru/images/works/62.jpg

Як би ви назвали цю картину?

Сергей Куприянов «Желтое, красное, синее» 2016 - Cultobzor.ru

 

ІІ. Засвоєння нового матеріалу

Перед вами репродукції картин одного з найвідоміших абстракціоністів світу – Василя Кандинського. Що нам відомо про абстракціонізм? /заповнення анкети/

 

Анкета абстракціонізму

  1. Абстракціоні́зм (від лат. abstractus — віддалений) — один із провідних напрямів мистецтва авангардизму та поставангардизму 20 ст.
  2. Особливості напрямку: увага художника-абстракціоніста зосереджується не на враженнях, які він одержує ззовні, а на внутрішніх відчуттях. Митець пильно прислуховується до ритмів власного життя, які він сприймає та усвідомлює з надзвичайною тонкістю, чіткістю і в ще небаченій різноманітності виявів
  3. Місто: виник одночасно в декількох європейських країнах
  4. Час: початок 20 ст.
  5. Засновники напряму: Василь Кандинський, Казимір Малевич, Піт Мондріан, Робер Делоне, Франтішек Купка
  6. Основні течії: лірико-емоційна абстракція і геометрична абстракція

 

 

Робота з підручником / стор. 62-64/

  1. Закінчити речення, користуючись підручником. /усно/

Живопис нідерландського художника Піта Мондріана (1872-1944) — це осмислення гармонії світобудови в…/ чітких структурах/

У прагненні «денатуралізувати» живопис П. Мондріан відмовляється від фігуративності в ім ’я естетики абстракції або «мистецтва чистої пластики». Квадратні й прямокутні площини він тонує трьома основними кольорами — червоним, синім, жовтим та… /ахроматичними — білим і чорним/.

Лідер і теоретик абстракціонізму В Кандинський вважав головним у мистецтві його духовний зміст, а засобом його вираження — комбінації… . / безпредметних форм/

Для творчості В. Кандинського характерна.. ./синестезія/

Митець створював композиції (імпровізації) подібно до музичних симфоній, шукаючи…/гармонію в поєднанні кольорів, ліній і форм/

Словникова робота

Синтезія - (грец. synaesthesis — одночасне відчуття) — стилістична фігура, поєднання в одному тропі різних, іноді далеких асоціацій. Випливає із природної властивості людини переживати водночас враження, одержані від кількох органів чуття, що приводить до синтезу кількох відчуттів.

 

  1. Переглянути репродукцію картини Соні Терк-Делоне «Висока португалка» /стор.65/

Соня Терк-Делоне — перша жінка, що мала персональну виставку в Луврі.

 

Знайдіть риси орфізму. /Багатство палітри, нефігуративна геометрична пластика і «музикальність» ритміки/

 

 

Знайомство з творчістю Казимира Малевича

 

Казимир Северинович Малевич — биография, фото, личная жизнь, творчествоВ історії світового мистецтва немає, напевно, твору з гучнішою славою, ніж «Чорний квадрат» Казимира Малевича (1879-1935). Чи не найзнаменитіша після «Джоконди» картина художника-авангардиста українсько-польського походження стала своєрідною іконою абстракціонізму. Існують як мінімум 4 версії картини. Засновник супрематизму, різновиду геометричної абстракції, народився в Києві. Тут він учився малювати вьмистецькій школі у М. Пимоненка, а згодом певний час викладав у Київському художньому інституті.

Багатофігурні супрематичні композиції К. Малевича складаються з різнокольорових площин різних форм. Художник вважав, що мистецтво не повинно копіювати природу, з цим може впоратися фотографія, а завдання митця — створювати «новий живописний реалізм». У конструктивній єдності ліній, кольорів, об’ємів, фактур криється справжня краса безпредметного мистецтва. «Зародком усіх можливостей» К. Малевич називав квадрат — форму, вільну від будь-якого змісту.

Згодом він намалював ще два квадрати — червоний і білий. Максимально

спрощеному малюнку (квадрату чи ін.) можна приписувати будь-який глибокий сенс, адже тут простір для людської фантазії безмежний.

 

Це цікаво! В "Чорному квадраті" немає жодного зв’язку з ілюзорним предметним світом, він є результатом чистого творчого акту, а художник стає рівним природі, адже створює щось, чого не існує в природі, створене лише власним креативним даром.

Чому не існує?

Тому що квадрат – форма, що не зустрічається в природі, на відміну від кола чи трикутника. Квадрат є результатом чисто умоглядного процесу. Квадрат несе в собі рівність і баланс усіх сторін.

 

Малевич знайшов свою точку опори, свою ідеальну формулу ідеального мистецтва і все зійшлось в одному полотні. Коли пізніше його питали, що він відчував, коли писав "Чорний квадрат", він розповідав, що між ним і полотном неначе спалахували червоні блискавки.

 

Згодом він намалював ще два квадрати — червоний і білий. Максимально

спрощеному малюнку (квадрату чи ін.) можна приписувати будь-який глибокий сенс, адже тут простір для людської фантазії безмежний.

-         Чому, на вашу думку, саме ця композиція стала знаковою для мистецтва XX ст.?

 

Конструктивізм в Україні

Естетика абстракціонізму позначилася на становленні нових тенденцій в українській графіці, театрально-декораційному мистецтві.
В атмосфері режисерських новацій Л. Курбаса в театрах Києва, Харкова й Одеси розквітнув конструктивізм.

Мистецький словничок:

Конструктивізм (від лат. constructio — побудова, структура) — напрям в авангардизмі 1910-1930-х рр., що охоплює архітектуру, образотворче і декоративноприкладне мистецтво, фотографію, частково — літературу, театр, кіно, музику.

Характеризується лаконізмом і абстрактністю форм

 

Авангардні ескізи декорацій і костюмів Олександри Екстер, Вадима Меллера, Анатоля Петрицького, Олександра Хвостенка-Хвостова сприяли оновленню сценографії. Риси авангарду виявилися в музичному театрі. Засновником модерної української оперети був Ярослав Барич («Гуцулка Ксеня», «Ш аріка» та ін.)

Василь Єрмилов (1894-1968) – представник конструктивізму в Україні. Він працював у царині
станкової, книжно-журнальної і промислової графіки, рекламного дизайну, оформлював інтер’єри, трибуни для агітації. Художник проводив творчі досліди над шрифтами і фактурами, створював не лише живописні, а й рельєфні абстрактні композиції, використовуючи нетрадиційні матеріали (наприклад, наждачний папір), поєднував їх з цифрами, текстами.

Його по праву вважають предтечею мінімалізму і концептуалізму другої половини XX ст. У Харкові, на батьківщині художника, відкрито центр сучасного мистецтва — «Єрмилов-центр».

 

Розгляньте репродукції картин Василя Єрмилова на стор. 69

-         Яка робота українського художника-конструктивіста вам сподобалася найбільше?

-         Поясніть, чим саме вона зацікавила?

 

ІІІ. Підсумок уроку: Абстракціонізм можна вважати досконалою перемогою принципів дегуманізації мистецтва. Такими принципами є: безсюжетність; подолання антропоморфічного способу художнього існування (відмова від зображення людських якостей, особливостей мислення, що програмує наше сприйняття реальности); антиміметичність (ненаслідування форм реальности, відмова від її відтворення); структурна хисткість, дисгармонія, недовизначеність і формальний вихід у "повний нуль"; створення принципово відмінної мови тексту, нової граматики, правилами якої є довільність, рух, ритм, розташування у просторі кольорових мас. Абстракціонізм – не відображення зовнішнього і внутрішнього світу, а творення іншої реальности, суверенної гармонії безвідносно до дійсности й людини.

Абстракціонізм — явище надзвичайно суперечливе в культурно-естетичному відношенні. З одного боку, екс­перименти абстракціоністів у галузі гармонізації кольору та форми активно використовуються художниками різних напрямів, застосовуються в дизайні, прикладному мис­тецтві, кіно, театрі, на телебаченні. З іншого — абстракціо­нізм фактично знімає критерій художньої майстерності та відкриває шлях у мистецтво людям, далеким від нього.

 

ІV Рефлексія

Сьогодні на уроці для мене було цікавим…

Найбільш вразило…

 

V Домашнє завдання. Опрацювати конспект, зробити колаж з репродукцій абстракціоністів /6-9 фото/

 

 

 

Використана література:

Масол Л. М. Мистецтво 9 клас . К.: Видавничий дім «Освіта», 2017

Абстрактне мистецтво. – Режим доступу: https://uk.uzvisit.com/175-abstract-art

Мистецтво абстракціонізму. – Режим доступу: https://allref.com.ua/uk/skachaty/Iskusstvo_abstrakcionizma

 

 

docx
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
15 грудня 2023
Переглядів
1372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку