У методичній розробці представлені матеріали до уроку з охорони праці для учнів ПТНЗ, що навчаються за напрямком швейна справа. Тема «Засоби захисту від небезпечних та шкідливих виробничих факторів» дуже цікава і корисна. Для того щоб урок був якісним, доступним, зрозумілим і добре запам'ятовувався матеріал, на урок підготовлено багато відповідної наочності: натуральні зразки ЗІЗ, опорні конспекти, слайдові презентація, схеми, підготовлені джерела для інформації. На особливу увагу заслуговує технологічна карта - це спосіб графічного проектування уроку, таблиця, яка дозволяє структурувати урок за вибраними викладачем параметрами.
Такими параметрами є етапи уроку, його цілі, зміст навчального матеріалу, методи та прийоми організації навчальної діяльності учнів, діяльність викладача і діяльність учнів, завдання для самостійних робіт, стійки для рефлексії, рейтингова таблиця оцінювання учнів. Це дозволяє підвищувати ступінь наочності з метою посилення доступності для учнів навчального матеріалу, допомагає задовольнити й розвинути пізнавальні інтереси учнів. Підбір та застосування засобів навчання має здійснюватися комплексно, з урахуванням основних характеристик і компонентів навчально – виховного процесу.
Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Чернівецької обласної державної адміністрації
Вище професійне училище № 3 м.Чернівці
Методична розробка уроку
з охорони праці
за темою навчальної програми
«Основи безпеки праці в галузі»
Урок №7-8 за темою:
«Засоби захисту від небезпечних та шкідливих
виробничих факторів»
Розробила викладач
предмета «Охорона праці»
Гончарюк О.М.
Розглянуто на засіданні методичної комісії
Професійного циклу
Протокол № від 2017р
Голова методкомісії __________
Чернівці, 2017
Кожна людина має природне невід’ємне і непорушне право на охорону здоров’я. Суспільство і держава відповідальні перед сучасним і майбутніми поколіннями за рівень здоров’я і збереження генофонду народу України, забезпечують пріоритетність охорони здоров’я в діяльності держави, поліпшення умов праці, навчання, побуту і відпочинку населення, розв’язання екологічних проблем, вдосконалення медичної допомоги і запровадження здорового способу життя.
Навчання в професійно – технічному закладі спрямоване на підготовку учнів до самостійної праці на підприємстві, де їм доведеться не тільки виконувати ті роботи, що їм будуть пропонувати та доручати, а також виявляти творчий підхід.
Комплекс характеристик, якими має володіти майбутній робітник, що приступає до виконання своїх професійних обов’язків, це не тільки набір умінь, знань та навичок, але й притаманні йому особистісні риси за наявності досвіду
діяльності дозволяють йому реалізуватись на ринку праці.
Питання охорони праці і безпеки життєдіяльності дедалі серйозніше звучать сьогодні в організації навчально – виховного процесу професійно-технічних закладів, адже дотримання встановлених норм з охорони праці це, одна з найважливіших складових ефективної діяльності.
Організація роботи з охорони праці передбачає підготовку, прийняття та реалізацію завдань щодо здійснення організаційних, технічних, санітарно-гігієнічних та лікувально–профілактичних заходів, спрямованих на збереження життя і здоров’я всіх учасників навчально – виховного процесу.
Плануючи організацію роботи з охорони праці, слід звертати увагу на матеріально–технічне забезпечення закладу, використання обладнання в технологічних процесах, стан безпеки приміщень і споруд закладу; випадки травматизму, професійних захворювань, причини їх виникнення; умови праці, навчання учасників навчально-виховного процесу; враховувати можливі потенційні небезпеки техногенного характеру, надзвичайні ситуації.
Оскільки питання засобів захисту від впливу небезпечних та шкідливих виробничих факторів є важливими, то вони включені до програми з предмета «Охорона праці» згідно з Державними стандартами.
Під час вивчення теми ««Основи безпеки праці в галузі»» передбачено вивчити наступні питання:
Матеріально-технічне забезпечення уроку
Удосконалення процесу навчання й виховання учнів ПТНЗ значною мірою залежить від забезпечення навчально-виховного процесу навчальною та методичною літературою, наочними приладдям та технічними засобами навчання, дидактичними матеріалами для вивчення тем уроків.
Тема «Засоби захисту від небезпечних та шкідливих виробничих факторів» дуже цікава і корисна. Для того щоб урок був якісним, доступним, зрозумілим і добре запам’ятовувався матеріал, на урок підготовлено багато відповідної наочності: натуральні зразки ЗІЗ, опорні конспекти, слайдові презентація, схеми, підготовлені джерела для інформації. На особливу увагу заслуговує технологічна карта - це спосіб графічного проектування уроку, таблиця, яка дозволяє структурувати урок за вибраними викладачем параметрами.
Такими параметрами є етапи уроку, його цілі, зміст навчального матеріалу, методи та прийоми організації навчальної діяльності учнів, діяльність викладача і діяльність учнів, завдання для самостійних робіт, стійки для рефлексії, рейтингова таблиця оцінювання учнів. Це дозволяє підвищувати ступінь наочності з метою посилення доступності для учнів навчального матеріалу, допомагає задовольнити й розвинути пізнавальні інтереси учнів. Підбір та застосування засобів навчання має здійснюватися комплексно, з урахуванням основних характеристик і компонентів навчально – виховного процесу.
Поурочно-тематичний план вивчення теми
Тема «Основи безпеки праці у галузі» вивчається в загальному курсі за 30 –ти годинною програмою, розробленою Міністерством освіти і науки та погодженою Державним департаментом з нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики. На її опрацювання відведено 6 години.
Для ефективного вивчення теми доцільно розподілити уроки таким чином.
№ уроку з/п |
Тема, зміст уроку |
1-5 1-6 |
Загальні питання безпеки праці у галузі Перелік робіт з підвищеною небезпекою
|
1-7 1-8 |
Засоби захисту від небезпечних та шкідливих виробничих факторів |
1-9 1-10 |
Психологія безпеки праці План евакуації з приміщень у разі аварій |
Дана система уроків дозволяє розгорнути її зміст в суворо логічному
порядку, коли навчальний матеріал кожного уроку будується на знаннях і
уміннях учнів, отриманих на попередніх заняттях, будучи в той же час
базою для наступних уроків.
Після вивчення теми «Основи безпеки праці в галузі» учні повинні знати:
Методичні рекомендації щодо проведення уроку
Сьогодні урок залишається основною формою організації навчальної діяльності тому, що відображає цілісний процес навчання в органічному поєднанні з іншими традиційними формами організації навчальної роботи.
Урок слід розглядати не як статичну форму занять, а як варіативну форму організації процесу цілеспрямованої взаємодії і спілкування викладача й учня.
За сучасних умов від творчого підходу до вирішення складних багатогранних завдань, які стоять сьогодні перед викладачами, чи малою мірою залежить ефективність педагогічної праці, якість навчального процесу, пошук нових форм і методів навчання та виховання учнів.
Готуючись до уроків з теми «Основи безпеки праці у галузі», я вивчила багато різних традиційних методів, але , щоб урок був цікавим, я зупинилась на інтерактивних уроках з ігровими методами.
Інтерактивне навчання - це спеціальна форма організації навчально–виховного процесу, що має конкретну передбачену мету - створення комфортних умов для пізнавальної діяльності, за яких кожен учень відчуває свою успішність, продуктивність праці, домінування однієї думки над іншою, інтелектуальну спроможність.
Застосування ігрових методів дозволяє реалізувати різні потреби учасників: руху, розрядки, переживання, подолання страху, переборення боязливості, сором’язливості, а також суспільних стереотипів..
Щоб урок був цікавим, сучасним, успішним, викладачу потрібно цікавитись новинками в освіті і застосовувати нові рекомендації під час планування і проведення уроку.
Творчість у пошуку виявляється в удосконаленні вже відомих методів і засобів педагогічної праці, а також в освоєнні нових методів і технологій, які не лише охоплюють окремі сторони педагогічної діяльності, а й поширюються на всю роботу викладача.
На сьогоднішній день я вважаю, що доцільним є застосування і формування на уроках ключових компетенцій.
Згідно зі структурою уроку, подачею матеріалу, застосовувати ключові компетенції можна на різних шляхах формування знань.
Загальнокультурна компетенція :
* наведення прикладів з життя, використання статистичних даних з журналів «Охорона праці» та «Безпека життєдіяльності», додаткової літератури;
Інформаційна компетенція:
* розроблення опорних конспектів, пошук інформації щодо теми уроку і спрямування учнів на пошук необхідної інформації
Комунікативна компетенція:
* використання інтерактивних методів навчання - ігор «Світлофор»,
«Знайди пару», тощо.
Соціально – трудова компетенція:
* розв’язання проблемних ситуацій учнями.
Кожна з компетенції має не тільки певну логіку, структуру, змістову цілісність, але й має відповідати віковим та особистісним особливостям учнів.
Завдання викладача - вибрати найдоцільніші технології, методи, характерні ключові компетенції для подання знань учням.
План уроку № 7 – 8
Знати – щоб передбачати
передбачати - щоб діяти!
Тема програми: «Основи безпеки праці в галузі»
Тема уроку: Засоби захисту від небезпечних та шкідливих виробничих факторів.
Мета уроку:
навчальна - визначити та допомогти учням усвідомити поняття про засоби захисту для працюючих, розглянути види небезпечних та шкідливих виробничих факторів та методів захисту від них; ознайомити з видами знаків безпеки та їх використанням.
розвивальна - за допомогою різних видів роботи розвивати активність
учнів, спостережливість, увагу, логічне мислення; формувати вміння
використовувати одержанні знання у повсякденному житті, співпрацювати в команді, об’єктивно оцінювати свою роботу та працю інших;
виховна – сприяти вихованню почуття власної гідності, колективізму під час роботи в команді; розвивати взаємоповагу, взаємодопомогу, виховувати відповідальність за здоров’я й життя своє і тих, хто знаходиться поруч.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи учнів: групова, робота в командах, індивідуальна,
фронтальна.
Методи проведення уроку:
Комплексно-методичне забезпечення уроку: ноутбук та мультимедійний проектор для демонстрації слайдів, додатки № 1- 4, опорні конспекти № 1,2, відомість контролю знань, словник термінів.
Міжпредметні зв’язки: обладнання, матеріалознавство, фізика, хімія, виробниче навчання.
Структура уроку
1. Організаційно – вступна частина уроку
2. Актуалізація і корекція опорних знань учнів
3. Постановка завдань уроку (мотивація)
4. Сприймання нового матеріалу і формування знань
4.1. Категорії засобів захисту
4.2. Призначення індивідуальних засобів захисту
4.3. Призначення колективних засобів захисту
4.4. Поняття об’єктивні та суб’єктивні засоби захисту та їхнє призначення.
5. Закріплення знань та узагальнення теми уроку.
6. Підбиття підсумків уроку .
7. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційно – вступна частина
Мета:
- мобілізувати учнів до праці;
- активізувати їх увагу;
- створити робочу атмосферу на уроці.
Характеризується зовнішньою (психологічною) готовністю учнів до уроку:
√ взаємне вітання;
√ перевірка присутності учнів в класі (готовність щодо конспектів, ручок);
√ організація готовності уваги учнів до уроку.
√ повідомлення порядку та форм організації роботи на уроці.
Оскільки робота на уроці буде проходити за груповою формою організації, то група об’єднується у дві команди. Серед форм групової роботи основною є бригадна ( командна), яка і буде використана на уроці.
Вона надає учасникам можливість діяти, практикувати навики співпраці, роботи в команді.
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
Мета:
- перевірка набутих знань учнів, необхідних для сприйняття нового матеріалу;
- гра «Світлофор»;
- методичний прийом «Асоціативний кущ».
2.1. Гра «Світлофор» дуже простий, але ефективний методичний прийом. Під час проведення усного опитування всі учні сигналізують викладачу, чи знають вони відповідь на питання (коло зеленого кольору – «готовий відповідати» , коло червоного кольору – «не готовий», коло жовтого кольору - «не знаю»). Позитивним моментом є те, що під час проведення опитування, пасивність виключена. «Хочеш – не хочеш» – треба підняти коло і сказати, чи знаєш ти відповідь.
Викладач пояснює умови завдання, оцінювання. Після виконання завдань, викладач оцінює учнів і заносить до відомості контролю. Кожна правильна відповідь на питання оцінюється в 2 бали.
Питання для опитування:
2.2. «Асоціативний кущ». Команди отримують зображення факторів виробничого середовища, що притаманні професії кравця. Перша команда визначає фактори виробничого середовища при роботі за швейною машиною, друга команда визначає фактори виробничого середовища при роботі за праскою (додаток 1). Визначивши фактори виробничого середовища потрібно пояснити, який вплив на організм людини вони здійснюють. Правильно виконане завдання оцінюється у 5 балів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Мета:
Розповідь (викладач використовує статистичні дані щодо виробничого травматизму, небезпечних і шкідливих виробничих факторів).
ІV. Оголошення теми, мети уроку та очікуваних результатів:
Викладач називає тему уроку і ті знання, які повинні засвоїти учні після уроку. Тема і план уроку представлені на слайді. Формулюється триєдина мета уроку.
1. Категорії засобів захисту
2. Призначення індивідуальних засобів захисту
3. Призначення колективних засобів захисту
4.Поняття об’єктивні та суб’єктивні засоби захисту та їхнє призначення.
Після вивчення цієї теми уроку учні мають знати:
- категорії засобів захисту;
- пояснювати призначення засобів захисту, що використовуються у швейному цеху;
- вміти читати зображення на знаках безпеки.
V. Сприйняття нового навчального матеріалу та формування вмінь і навичок
Мета:
- пояснення нового матеріалу;
- керування процесом засвоєння учнями нових знань.
Для успішності даного процесу викладачеві необхідно подбати про сприймання, розуміння, закріплення і застосування знань. Під час пояснення нового матеріалу між учнями і викладачем створюється зворотний зв'язок для застосування незрозумілих моментів.
Пояснення нового матеріалу проводиться з використанням наочного, пояснювально-ілюстративного методів та презентації. Ці методи дозволяють привернути більше увагу учнів, сконцентрувати їх. Коли учні лише слухають, то вони не досить гарно розуміють матеріал, а коли слухають і бачать, можуть прочитати на екрані, побачити відповідні малюнки, то в пам’яті залишиться більше інформації. Метод презентації – один з ефективних способів передачі знань.
5.1. Категорії засобів захисту
Пояснення викладача з демонстрацією слайдів та опорних конспектів (№1)
5.2. Призначення індивідуальних засобів захисту
Пояснення викладача з демонстрацією слайдів та опорних конспектів (№ 1)
5.3. Призначення колективних засобів захисту
Самостійна робота - гра «Знайди пару». Учні об’єднані у дві команди. Одна команда отримує картки з питаннями, друга – з відповідями.
Завдання: кожному учневі треба знайти свою пару, прочитавши текст параграфа за підручником Л.Е.Винокурова стор. 47 п.2.7. Можна користуватися опорним конспектом (№ 1), слайдами (№ 2,3), додаток 2.
Ті учні, які правильно знайшли свою пару, одержують 1 бал.
5.4. Поняття об’єктивні та суб’єктивні засоби захисту та їхнє призначення.
Розповідь викладача
Бесіда з демонстрацією слайдів опорного конспекту (№ 2) та заповнення учнями таблиць «Об’єктивні засоби захисту», «Суб’єктивні засоби захисту», додаток № 3.
Самостійна робота - заповнення таблиці «Об’єктивні засоби захисту», «Суб’єктивні засоби захисту» (додаток № 3);
Обговорення результатів заповнення таблиці.
Оцінювання цієї роботи заслуговує максимальний бал – 5. Та команда, яка краще впорається з завданням, отримає додатковий бал.
VІ. Закріплення знань та узагальнення теми уроку
Мета:
Бліцопитування «Хто швидше і більше»
Умови проведення бліцопитування:
Викладач зачитує по черзі для кожної команди по одному питанню , яке оцінюється в 1 бал. Якщо команда не відповідає, то інша команда може заробити додатковий бал, відповідаючи на запитання суперників. Цей метод опитування спонукає учнів думати швидко, співпереживати за команду, відчувати інтерес.
Питання бліцопитування:
- Яке завдання охорони праці, як галузі на підприємстві ?
- Які засоби захисту відносять до об’єктивних ?
- Які засоби захисту відносять до суб’єктивних ?
- Яке призначення огороджувальних пристроїв ?
- Назвіть різновиди огорож.
- Для чого застосовують блокувальні пристрої ?
- Від чого захищають запобіжники ?
- Які є різновиди сигнальних пристроїв ?
- На які групи ділять знаки безпеки ?
- Для чого застосовують умовне фарбування поверхонь ?
- Яке загальне призначення засобів індивідуального та колективного захисту ?
- Назвіть основні засоби індивідуального захисту у професії кравця (перукаря).
- Назвіть засоби колективного захисту у професії кравця (перукаря).
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Мета:
Основне завдання даного етапу - на основі досягнень і недоліків показати учням, чого вони навчилися, рівень їх усвідомленості і творчої активності. При цьому викладачеві необхідно дотримуватись педагогічного такту і не акцентувати увагу на помилках учнів, якщо їх причиною є недосвідченість. Оскільки урок проходив в командному дусі (учні працювали в командах), викладач підбиває підсумки отриманих балів за урок кожній команді. Для цього він користується відомістю контролю, де виставлялися бали протягом уроку. Максимальна кількість балів, яку можливо отримати за урок – 60. Під. час виставлення оцінок потрібно користуватися рейтинговою таблицею. Оцінки отримують усі учні. Більш активним враховують додаткові бали.
Викладач оголошує підсумки роботи команд на уроці, називає найактивніших, виставляє оцінки за участь в усіх конкурсах згідно з оцінювальною таблицею. Під час виставлення оцінок потрібно користуватися рейтинговою таблицею. (Додаток № 4)
Рефлексія. Учні по черзі висловлюють свою думку коротко, стисло за такою схемою.: «На уроці я»…
- дізнався…
- зрозумів..
- навчився..
VІІІ. Домашнє завдання
Домашнє завдання – особливий вид самостійної роботи, тому що ця робота виконується без контролю викладача. Основна мета: закріплення, удосконалення знань і вмінь, отриманих на уроці.
Домашнє завдання викладач видає відповідно до рівнів навчальних
досягнень учнів.
Завдання першого рівня – обов’язковий мінімум питань, посильних для будь-якого учня.
Завдання другого рівня – вимагає від учнів відтворити головний навчальний матеріал, замислитися, проявити свої знання, думки.
Завдання третього рівня практичне - застосувати знання у стандартній ситуації, зробити висновки.
Завдання четвертого рівня – творче, на вміння знаходити інформацію,
самостійно аналізувати і вирішувати проблему. Виконується добровільно і
стимулюється високою оцінкою і похвалою викладача.
І рівень - прочитати § 2.3 – 2.7, ст.. 41-47 у підручнику Л.Е.Винокурова
«Основи охорони праці» та дати відповіді на питання № 4,5,6,7,8,9,10.
ІІ рівень - проаналізувати ситуацію (виконати письмово): у майстерні працює все швейне обладнання. В цей час майстер видав завдання учневі, для учня мова майстра була нерозбірливою. Чому? Потрібно пояснити. «Які ваші дії?»
ІІІ рівень – практичне завдання: намалювати малюнок «Засоби індивідуального захисту від вібрації» та підготувати інформацію про заходи боротьби з вібрацією.
ІV рівень - творче завдання (за вибором учнів) підготувати презентацію або реферат за темою «Види засобів захисту у швейному цеху»; скласти кросворд із ключовим словосполученням «Засоби захисту».
ДОДАТКИ
Додаток 1
Визначити, які небезпечні та шкідливі виробничі фактори діють на кравця?
Додаток 1
Визначити, які небезпечні та шкідливі виробничі фактори діють на кравця?
Додаток 2
«Знайди пару»
Що використовують на підприємствах для нормалізації повітряного середовища виробничих приміщень і робочих місць?
|
Вентиляцію, кондиціонування, опалення, автоматичний контроль і сигналізацію.
|
Що використовують на підприємствах для нормалізації освітлення виробничих приміщень і робочих місць?
|
Джерела світла, освітлювальні прилади, світлозахисне обладнання, світлофільтри
|
Що використовують на підприємствах для захисту від шуму, вібрації?
|
Огородження, звукоізоляція, віброізоляція
|
Що використовують на підприємствах для захисту від ураження електричним струмом?
|
Різні види огородження, захисне заземлення, автоматичне відключення, дистанційне керування
|
Що використовують на підприємствах для захисту від дії механічних факторів?
|
Огородження, автоматичний контроль і сигналізація, знаки безпеки
|
Що використовують на підприємствах для захисту від хімічних факторів?
|
Огородження, герметизація, вентиляція та очищення повітря, дистанційне керування, знаки безпеки
|
Що використовують на підприємствах для захисту від високих та низьких температур навколишнього середовища?
|
Огородження, автоматичний контроль і сигналізація, термоізоляція, дистанційне керування
|
Додаток 3
Таблиця «Об’єктивні засоби захисту»
Вид засобу захисту |
Призначення |
Приклади застосування |
Огорожа
|
|
|
Блокування
|
|
|
Запобіжні пристрої
|
|
|
Звукоізоляція
|
|
|
Таблиця «Суб’єктивні засоби захисту»
Вид знаків безпеки |
Зміст зображення |
Місця розташування |
Заборонні знаки
|
|
|
Попереджувальні знаки
|
|
|
Приписувальні знаки
|
|
|
Вказівні знаки
|
|
|
Додаток 4
Критерії оцінювання
Бали |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
30 |
35 |
40 |
45 |
Оцінка |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рейтингова таблиця
1 команда
№ з/п |
П.І.П. |
Гра «Світлофор» |
Асоціативний кущ |
Знайди пару |
Вивчення матеріалу |
Бліцопитування |
1. |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
|
11. |
|
|
|
|
|
|
12. |
|
|
|
|
|
|
13. |
|
|
|
|
|
|
14. |
|
|
|
|
|
|
15. |
|
|
|
|
|
|
|
Всього: |
|
|
|
|
|
Додаток 4
Критерії оцінювання
Бали |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
30 |
35 |
40 |
45 |
Оцінка |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рейтингова таблиця
2 команда
№ з/п |
П.І.П. |
Гра «Світлофор» |
Асоціативний кущ |
Знайди пару |
Вивчення матеріалу |
Бліцопитування |
1. |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
|
11. |
|
|
|
|
|
|
12. |
|
|
|
|
|
|
13. |
|
|
|
|
|
|
14. |
|
|
|
|
|
|
15. |
|
|
|
|
|
|
|
Всього: |
|
|
|
|
|
Додаток 5
Додаток 6
Додаток 7
Гра «Світлофор»
Опорний конспект 1
Засоби захисту від небезпечних та шкідливих
виробничих факторів
З метою запобігання або зменшення впливу на працюючих шкідливих і небезпечних виробничих чинників застосовують засоби колективного та індивідуального захисту.
Засоби захисту працюючих за призначенням поділяються на дві категорії:
Колективні засоби захисту
Засіб колективного захисту – це засіб, який призначений для колективного захисту 2-х і більше працюючих від впливу шкідливого чи небезпечного виробничого фактору на виробництві.
Засоби колективного захисту призначені для:
Індивідуальні засоби захисту
Засіб індивідуального захисту – це засіб індивідуального використання для захисту працюючого від впливу небезпечного чи шкідливого виробничого фактору.
Створення на робочому місці сприятливих і безпечних умов праці тісно пов’язане із забезпеченням робітників спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту.
Засоби індивідуального захисту, залежно від призначення, поділяються на такі:
Спецодяг і спецвзуття мають забезпечувати захист робітника та зберігати його працездатність. Назви спецодягу, спецвзуття мають відповідати назвам небезпечних і шкідливих факторів, від яких вони захищають.
Спецодяг і спецвзуття повинні зберігати свої гігієнічні та експлуатаційні властивості протягом усього часу експлуатації при дотриманні умов їх використання та догляду за ними.
Опорний конспект 2
Об’єктивні та суб’єктивні засоби захисту
До об’єктивних засобів захисту відносяться: захисні огорожі, блокування, запобіжні пристрої, ізоляція.
Огорожі використовують для попередження попадання людини під напругу або небезпечну зону. Огорожі бувають нерухомими, рухомими, суцільними, сітчатими, прозорими і непрозорими.
Огороджувальний пристрій – це пристрій для захисту, який встановлюють між небезпечним виробничим фактором і працюючим.
Блокування розраховане для захисту людини від її попадання в небезпечну зону. Блокування можуть бути: електричними, механічними, пневматичними або комбінованими.
Блокувальний пристрій – це захисна система, яка спрацьовує при помилкових діях працюючого.
До запобіжних пристроїв відносяться: запобіжні клапани, плавкі запобіжники, кінцеві вимикачі.
Плавкі запобіжники захищають електроустановки від аварійного режиму.
Суб’єктивні засоби захисту – це сигнальні пристрої, знаки безпеки і умовне фарбування.
Сигналізація на виробництві – це засіб попередження обслуговуючого персоналу про аварію чи небезпеку, що має виникнути або вже виникла.
Сигналізація за способом оповіщення буває: світлова, звукова, кольорова, знакова, індикаторна і комбінована.
Знаки безпеки :
Знаки безпеки праці встановлюють у місцях можливої небезпеки для працюючих, а також на виробничому устаткуванні, що є джерелом небезпеки.
Сигнальні кольори – спеціальний набір кольорів фарбування поверхонь конструкцій і елементів устаткування, які можуть служити джерелом небезпеки.
Список використаних джерел
Інтернет ресурси
2. http://pidruchniki.ws/12120124/bzhd/urazhennya_elektrichnim_strumom
3. http://1staidplast.org.ua/first-aid/
4. http://www.br.com.ua/referats/Bgd/121374.htm
5. http://mediclab.com.ua/index.php?newsid=10047
6. http://kyivenergo.ua/bezpechna_elektroenergiya