Розробка уроку з безпеки життєдіяльності для студентів, що навчаються на освітньо-кваліфікаційному рівні молодший спеціаліст, технік-конструктор. Тема "Глобальні проблеми людства". У розробці представлений конспект уроку з використанням проектних технологій навчання.
Міністерство освіти і науки України
Вище професійне училище № 3 м.Чернівці
Методична розробка уроку
на тему
«Глобальні проблеми людства»
Підготувала викладач спецдисциплін
Гончарюк О.М.
2018
Розглянуто Погоджено
на засіданні методкомісії Методист ВПУ № 3
математично-природничих дисциплін
________ О.Ф.Тимчук
Протокол №___
від «___»________20 р
Голова методкомісії
_______________ Н.В.Павлюк
План відкритого уроку
Предмет: Безпека життєдіяльності
Методична мета уроку: Проектні технології навчання як засіб розвитку інтелектуальних можливостей учнів.
Тема уроку: Глобальні проблеми людства
Мета уроку:
Визначити основні глобальні процеси та проблеми сучасності з точки зору безпеки життєдіяльності, причини їх появи, оптимальні шляхи їх вирішення, працювати з поняттями глобальні процеси та проблеми, екологічна криза, демографічна криза;
Розвивати аналітичні здібності учнів, вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, критично мислити, працювати з різними джерелами знань, висловлювати власні судження логічне і системне мислення;
Виховувати наполегливість, прагнення до нових знань, самостійність, відповідальність, працелюбність, бережне ставлення до обладнання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи і прийоми навчання: словесні, наочні, мультимедійні засоби навчання.
Комплексно-методичне забезпечення уроку:
опорні конспекти, опорні схеми, зразки документів, слайдові презентації з теми, мультимедійний проектор.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1.1. Перевірити присутність учнів на уроці та їх готовність до уроку.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Вступне слово викладача
Людська цивілізація, по-суті, повторює своєю історією біблійне оповідання про Адама і Єву, які до гріхопадіння були безсмертні. Можна сказати, що подібне гріхопадіння всього людства сталося у ХХ ст. До появи сучасних глобальних проблем кожен усвідомлював: людина – смертна, людство – вічне. З розвитком цивілізації людина створила багато корисних для свого існування речей, поряд створивши і надто небезпечні – ядерна, хімічна, біологічна зброя, промислові підприємства, ГМО, пластик і т.д., що дає можливість констатувати сумну новину – людство стало смертним.
Епіграф
…можна, мабуть, сказати, що призначення людини ніби полягає в тому, щоб знищити свій рід, попередньо зробивши земну кулю непридатною для проживання.
Жан Батіст Ламарк
Проблемне питання уроку:
«Чи здатне людство вирішити глобальні проблеми сучасності?”
ІV. Сприйняття та первинне осмислення матеріалу.
План вивчення теми
Хід вивчення теми
4.1. Робота над новими термінами та поняттями.
Розповідь-пояснення з використанням слайдової презентації
Основні глобальні проблеми сучасності.
Викладач. ХХ ст. позначилося в історії людства кривавими подіями двох світових війн, численними локальними збройними конфліктами, НТР і виходом землян у космічні простори, глибокими політичними та природними змінами на планеті. У третьому тисячолітті виникли проблеми, які стосуються життєвих інтересів не тільки окремих держав і регіонів, а й усього людства. Вони мають планетарний, глобальний характер, і від їх розв’язання залежить доля земної цивілізації. Глобальні проблеми є наслідком діяльності всіх попередніх поколінь, їхнього історичного розвитку. Вони тісно взаємопов’язані між собою.
Глобалізація — це взаємодія держав, народів, етносів, соціальних спільнот у єдиній системі відносин на планетарному рівні; це система відкритого культурного обміну, запозичення зразків поведінки та адаптація культурних стереотипів; це розширення кордонів спілкування в усіх галузях людської діяльності та виникнення єдиного економічного, екологічного, інформаційного простору, що зумовлює необхідність вироблення узгоджених дій між народами та державами.
Прихильники теорії глобалістики по-новому розглядають проблему міжнародної безпеки. Безпека — це такий стан відносин між державами, за якого їм усім не загрожує небезпека війни чи будь-яке зовнішнє зазіхання на їхній суверенний і незалежний розвиток. Першочерговою проблемою забезпечення світової безпеки стає вироблення стратегії виживання в умовах кризи світової цивілізації (чи окремих цивілізацій).
Глобальні проблеми - це найбільш суттєві, злободенні, які торкаються життєвих інтересів народів і для свого розв’язання вимагають колективних зусиль світового співтовариства.
Ознаки глобальних проблем:
1. Необхідність колективного вирішення
2. Надзвичайна гострота
3. Загальнолюдський характер
4. Масштабність
Вчені виділяють два основні джерела виникнення глобальних проблем сучасності:
1) поглиблення суперечностей між людиною та природою, які ведуть до виникнення екологічних, продовольчих, енергетичних, природно-сировинних проблем;
2) розширення зони суперечностей між народами, людьми взагалі, що має наслідком виникнення проблем війни та миру, захисту і розвитку духовного середовища, демографічного розвитку, боротьби із злочинністю, міжнародним тероризмом, поширення небезпечних хвороб тощо.
4.2. Презентація творчої дослідницької діяльності учнів
1. Рубрика «Цікаво знати»
Учениця. Римський клуб — впливова громадська організація, що створена у 1968 р., міжнародна неурядова організація, що об'єднує в своїх рядах вчених, громадських діячів і ділових людей більш, ніж з 30 країн світу, стурбованих перспективами розвитку людства. Зусилля членів Римського клубу націлені на вирішення актуальних проблем сучасності шляхом розробки нового напрямку в їх вивченні, що отримав назву глобальне моделювання. Так виникла нова наука глобалістика, що вивчає проблеми всього людства за допомогою моделювання на ЕОМ, без поділу на Захід і Схід, Північ і Південь. Римський клуб в даний час складається з приблизно 100 окремих членів; понад 30 національних та регіональних асоціацій; Міжнародного центру у Вінтертурі, Європейського центру підтримки у Відні та фонду Римського клубу, який забезпечує можливість для великих індивідуальних донорів взяти участь у розробці та поширенні проектів Клубу.
На даний час клуб очолює два президенти — Андерс Війкман (Швеція) і Ернста Ульріх фон Вайцзеккера (Німеччина). Роберто Печчеї — віце-президент.
Римський клуб прагне за своїм складом представляти своєрідний зріз сучасного прогресивного людства. Його членами були і є видатні вчені і мислителі, державні діячі, представники сфери освіти, педагоги та менеджери з більш ніж 30 країн світу. Всі вони відрізняються один від одного освітою і життєвим досвідом, займають різне становище в суспільстві і дотримуються різних переконань і поглядів. Членами Римського клубу були:
Основні цілі Римського клубу:
2. Робота творчих груп учнів. Презентація учнівських проектів.
2.1. Демографічні проблеми
- Загальна характеристика;
- Демографічні проблеми України;
- Проблема абортів. (Перегляд відеоролика «Робити аборт чи ні»)
- Шляхи вирішення демографічної проблеми для України.
Питання для обговорювання:
- Чи варто державі на законодавчому рівні регулювати народжуваність?
- До чого це може призвести? Приклади: Китаю. 36 років тому ввели закон, що забороняв сім’ям мати більше 1 дитини. України. Виплата допомоги на дітей спричинила сплеск народжуваності заради грошей.
- Чи заборона абортів законодавчо змінить ситуацію? Які загрози несе дана заборона? Що потрібно змінювати ?
- Чи сталий економічний розвиток держави гарантує збільшення народжуваності? Приклад Європи.
2.2. Економічні проблеми
- Продовольчі проблеми
- Енергетичні проблеми
- Економічні проблеми України
- Шляхи вирішення економічних проблем України
Рубрика «Цифри і факти»
Вчені підрахували, що вугілля вистачить на 600 років, нафти на 90, природного газу – на 50, урану – на 27 років, а всі види палива по всіх категоріях будуть спалені за 800 років.
До 2010 року попит на мінеральну сировину у світі збільшився у 3 рази у порівнянні з 2000 роком.
Щорічне споживання енергії у світі наближається до 10 млрд.т умовного палива, а до кінця 2015 року воно досягне, за прогнозами експертів 20-27 млрд.т.
Якщо енерговиробництво буде рости сьогоднішніми темпами, то всі види палива, що зараз використовуються будуть витрачені через 130 років, тобто на початку ХХІІ ст.
Питання для обговорення:
2.3. Військово-політичні проблеми
- Проблема збереження миру та роззброєння на Землі
- Військово-політичні проблеми України
- Шляхи вирішення військово-політичних проблем України
Питання для обговорення:
- Чи здатна Україна подолати військову кризу? Що для цього потрібно?
- Чи не спадало Вам на думку, що всі війни сучасності точаться заради контролю над енергетичними ресурсами?
- Чому максимальні сплески патріотизму припадають на період загострення політичних проблем в Україні?
- Чи здатні прості люди реально впливати на політичну ситуацію в державі? Приклади європейських країн.
2.4. Екологічні проблеми
- Загальна характеристика екологічних проблем
- Екологічні проблеми України і нашого регіону
- Шляхи вирішення екологічних проблем України
Рубрика: Поради з екологічної самодопомоги.
ПАМЯТАЙТЕ!!!
Найбільше помиляється той, хто взагалі нічого не робить, вважаючи, що може зробити мало.
Питання для обговорення:
2.5. Соціальні проблеми
- Загальна характеристика соціальних проблем
- Криза духовності у сучасному світі
- Шляхи вирішення соціальних проблем України
Питання для обговорення:
(учні об’єднуються у 4 групи, отримують витяги із документів відомих людей, виконують аналіз та відповідають на питання )
Завдання для творчої групи 1.
Стаття. Автор Савчук Наталія Володимирівна. Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана, Україна «Глобальні проблеми людства: минуле і сьогодення
«Демографічна проблема є найбільш поширеною причиною загострення глобальних проблем через інтенсивне зростання останніми роками народонаселення планети… До того ж (він) супроводжується нерівномірністю зростання чисельності населення в різних країнах та регіонах, причому найвищий приріст населення спостерігається в країнах з низьким рівнем розвитку продуктивних сил.
Так, якщо темпи приросту населення в країнах, що розвиваються, протягом XX ст. складали близько 2,5 % на рік, то в розвинених країнах вони не перевищували 1 %. Це стало причиною того, що в Африці, Азії та Латинській Америці близько 1 млрд. осіб живуть в умовах абсолютної бідності, близько 250 млн. дітей хронічно недоїдають, а від голоду і недоїдання щорічно помирає майже 40 млн. осіб.
Демографічний вибух спричиняє загострення таких глобальних проблем, як продовольча, екологічна, сировинна, енергетична».
Запитання:
Завдання для творчої групи 2.
Англійський священник і економіст ХVІІІ ст. Томас Мальтус
Наголошував на тому, що ніякі соціально-економічні перетворення не в змозі відмінити дію природного закону народонаселення, вчений засуджував спроби подолати бідність за допомогою приватної доброчинності або державного втручання у процес розподілу доходів. Стверджував, що „Суспільний добробут має випливати із добробуту окремих осіб і для досягнення його кожен повинен турбуватися насамперед про самого себе”
Запитання:
Завдання для творчої групи 3.
Англійський священник і економіст ХVІІІ ст. Томас Мальтус «Зростання народонаселення на Землі відбувається у геометричній прогресії, збільшення виробництва продовольства — в арифметичній, а голод, епідемії та війни є регуляторами чисельності населення»
Запитання:
Завдання для творчої групи 4.
Причин виникнення глобальних проблем є чимало. Але у всіх цих проблем одне походження – людина: її нестримне бажання підкорювати, забирати, ігнорувати майбутні загрози тощо. Ускладнення глобальних проблем – це і духовна криза суспільства.
Запитання:
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
5.1. Фронтальне опитування
5.2.Робота над проблемним питанням уроку
Перегляд відеоролика «Сутінки цивілізації. Глобальний сценарій»
Викладач. Необхідність пошуку шляхів розв’язання глобальних проблем людства породжена тими реальними загрозами, які виникли перед світовим співтовариством. Їх небезпечний характер для подальшого існування людства та пошук шляхів розв’язання наштовхує на два висновки.
Шляхи розв’язання таких глобальних проблем, як екологічна, паливно-енергетична та сировинна пов’язуються зі швидким розвитком і використанням основних видів відновлюваної енергії, як сонячна, вітрова, океанічна та гідроенергія річок; структурними змінами у використанні існуючих невідновлюваних видів енергії: зростання частки вугілля в енергобалансі національних економік та зменшення газу і нафти, оскільки запасів останніх на планеті менше. А їх цінність для хімічної промисловості набагато більша. Свою роль у регулюванні зазначених процесів, у розв’язанні глобальних проблем повинні відіграти ООН. МВФ, СОТ, регіональні та галузеві організації, котрі мають великий досвід координації міжнародних зусиль, використання ресурсів, регулювання міжнародних економічних зусиль.
Для розв’язання глобальних проблем людство має в розпорядженні достатні науково-технічні і матеріальні досягнення, напрацьовано відповідні форми. Серед останніх слід назвати міжнародну комісію з навколишнього середовища і розвитку, яка розробляє програми покращання якості природного середовища та загального екологічного стану. Ця комісія і ряд інших міжнародних організацій визначають критерії екологічної безпеки, розробляють короткострокові та довгострокові програми захисту навколишнього середовища.
Важлива роль в охороні навколишнього середовища належить регіональному співробітництву. Так, у документах ЄС неодноразово підкреслювалась необхідність розвитку регіональної стратегії у цій сфері і раціонального використання природних ресурсів європейського регіону, який сьогодні є найбільш кризовим в екологічному плані.
VI. Підведення підсумків уроку
6.1. Дати оцінку діяльності учнів на уроці
6.2. Відзначити найбільш успішні відповіді
VII. Домашнє завдання:
Підготувати доповіді: «Голодомор 1932-33рр»
«Тероризм у ХХІ ст.»
Викладач О.М.Гончарюк