Розробка уроку з безпеки життєдіяльності

Про матеріал

Розробка уроку з безпеки життєдіяльності для студентів, що навчаються на освітньо-кваліфікаційному рівні молодший спеціаліст, технік-конструктор. Тема "Глобальні проблеми людства". У розробці представлений конспект уроку з використанням проектних технологій навчання.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Вище професійне училище № 3 м.Чернівці

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку

 

 

на тему

«Глобальні проблеми людства»

 

 

 

 

Підготувала викладач спецдисциплін

Гончарюк О.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

Розглянуто                                                                         Погоджено                      

на засіданні методкомісії                                          Методист ВПУ № 3

математично-природничих дисциплін                                                                 

                                                                                           ________ О.Ф.Тимчук

Протокол №___

від «___»________20     р

Голова методкомісії

_______________ Н.В.Павлюк

 

План відкритого уроку

 

Предмет: Безпека життєдіяльності

 

Методична мета уроку:    Проектні технології навчання  як засіб розвитку інтелектуальних можливостей учнів.                                                          

 

Тема уроку:  Глобальні проблеми людства

 

Мета уроку:

Визначити основні глобальні процеси та проблеми сучасності з точки зору безпеки життєдіяльності, причини їх появи, оптимальні шляхи їх вирішення, працювати з поняттями глобальні процеси та проблеми, екологічна криза, демографічна криза;

Розвивати аналітичні здібності учнів, вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, критично мислити, працювати з різними джерелами знань, висловлювати власні судження логічне і системне мислення;

Виховувати наполегливість, прагнення до нових знань, самостійність, відповідальність, працелюбність, бережне ставлення до обладнання.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Методи і прийоми навчання: словесні, наочні, мультимедійні засоби навчання.

 

Комплексно-методичне забезпечення уроку:

опорні конспекти, опорні схеми, зразки документів, слайдові  презентації з теми, мультимедійний проектор.

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина.

1.1. Перевірити присутність учнів на уроці та їх готовність до уроку.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вступне слово викладача

Людська цивілізація, по-суті, повторює своєю історією біблійне оповідання про Адама і Єву, які до гріхопадіння були безсмертні. Можна сказати, що подібне гріхопадіння всього людства сталося у ХХ ст. До появи сучасних глобальних проблем кожен усвідомлював: людина – смертна, людство – вічне. З розвитком цивілізації людина створила багато корисних для свого існування речей, поряд створивши і надто небезпечні – ядерна, хімічна, біологічна зброя, промислові підприємства, ГМО, пластик і т.д., що дає можливість констатувати  сумну новину – людство стало смертним.

Епіграф

…можна, мабуть, сказати, що призначення людини ніби полягає в тому, щоб знищити свій рід, попередньо зробивши земну кулю непридатною для проживання.

Жан Батіст Ламарк

Проблемне питання уроку:

«Чи здатне людство вирішити глобальні проблеми сучасності?”

 

ІV. Сприйняття та первинне осмислення матеріалу.

 

План вивчення теми

  • Основні глобальні проблеми сучасності
  • Аналіз глобальних проблем людства:
    • Демографічні проблеми
    • Економічні проблеми
    • Військово-політичні проблеми
    • Екологічні проблеми
    • Соціальні проблеми

 

 

 

 

 

Хід вивчення теми

4.1. Робота над новими термінами та поняттями.

Розповідь-пояснення з використанням слайдової презентації

Основні глобальні проблеми сучасності.

Викладач.  ХХ ст. позначилося в історії людства кривавими подіями двох світових війн, численними локальними збройними конфліктами, НТР і виходом землян у космічні простори, глибокими політичними та природними змінами на планеті. У третьому тисячолітті виникли проблеми, які стосуються життєвих інтересів не тільки окремих держав і регіонів, а й усього людства. Вони мають планетарний, глобальний характер, і від їх розв’язання залежить доля земної цивілізації. Глобальні проблеми є наслідком діяльності всіх попередніх поколінь, їхнього історичного розвитку. Вони тісно взаємопов’язані між собою.

Глобалізація — це взаємодія держав, народів, етносів, соціальних спільнот у єдиній системі відносин на планетарному рівні; це система відкритого культурного обміну, запозичення зразків поведінки та адаптація культурних стереотипів; це розширення кордонів спілкування в усіх галузях людської діяльності та виникнення єдиного економічного, екологічного, інформаційного простору, що зумовлює необхідність вироблення узгоджених дій між народами та державами.

Прихильники теорії глобалістики по-новому розглядають проблему міжнародної безпеки. Безпека — це такий стан відносин між державами, за якого їм усім не загрожує небезпека війни чи будь-яке зовнішнє зазіхання на їхній суверенний і незалежний розвиток. Першочерговою проблемою забезпечення світової безпеки стає вироблення стратегії виживання в умовах кризи світової цивілізації (чи окремих цивілізацій).

Глобальні проблеми - це найбільш суттєві, злободенні, які  торкаються життєвих інтересів народів і для свого розв’язання вимагають колективних зусиль світового співтовариства.

Ознаки глобальних проблем:

1. Необхідність колективного вирішення

2. Надзвичайна гострота

3. Загальнолюдський характер

4. Масштабність

Вчені виділяють два основні джерела виникнення глобальних проблем сучасності:
1) поглиблення суперечностей між людиною та природою, які ведуть до виникнення екологічних, продовольчих, енергетичних, природно-сировинних проблем;

2) розширення зони суперечностей між народами, людьми взагалі, що має наслідком виникнення проблем війни та миру, захисту і розвитку духовного середовища, демографічного розвитку, боротьби із злочинністю, міжнародним тероризмом, поширення небезпечних хвороб тощо.

 

4.2. Презентація творчої дослідницької діяльності учнів

C:\Users\User1\Pictures\відкриті уроки\выдкритий урок О.М\20151117101128.jpg

1. Рубрика «Цікаво знати»

Учениця. Римський клуб — впливова громадська організація, що створена у 1968 р., міжнародна неурядова організація, що об'єднує в своїх рядах вчених, громадських діячів і ділових людей більш, ніж з 30 країн світу, стурбованих перспективами розвитку людства. Зусилля членів Римського клубу націлені на вирішення актуальних проблем сучасності шляхом розробки нового напрямку в їх вивченні, що отримав назву глобальне моделювання. Так виникла нова наука глобалістика, що вивчає проблеми всього людства за допомогою моделювання на ЕОМ, без поділу на Захід і Схід, Північ і Південь. Римський клуб в даний час складається з приблизно 100 окремих членів; понад 30 національних та регіональних асоціацій; Міжнародного центру у Вінтертурі, Європейського центру підтримки у Відні та фонду Римського клубу, який забезпечує можливість для великих індивідуальних донорів взяти участь у розробці та поширенні проектів Клубу.

На даний час клуб очолює два президенти — Андерс Війкман (Швеція) і Ернста Ульріх фон Вайцзеккера (Німеччина). Роберто Печчеї — віце-президент.

Римський клуб прагне за своїм складом представляти своєрідний зріз сучасного прогресивного людства. Його членами були і є видатні вчені і мислителі, державні діячі, представники сфери освіти, педагоги та менеджери з більш ніж 30 країн світу. Всі вони відрізняються один від одного освітою і життєвим досвідом, займають різне становище в суспільстві і дотримуються різних переконань і поглядів. Членами Римського клубу були:

  • біологи Карл-Геран Хеден зі Стокгольму (Швеція), Акліл Лемм з Аддіс-Абеби (Ефіопія);
  • філософ-марксист і соціолог Адам Шафф (Польща);
  • політолог Хеліо Джагарібе (Бразилія);
  • сенатори Клейборн Пелл (США), Моріс Ламонтан (Канада), президент Швейцарської конфедерації Нелло Селіо;
  • професор психології Ібаданського університету, генеральний директор Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) Адеойе Ламбо (Нігерія);
  • урбаніст Кензо Танге (Японія).

Основні цілі Римського клубу:

  • виявлення найбільш важливих проблем, які визначатимуть майбутнє людства на основі комплексного та перспективного аналізу;
  • оцінка альтернативних сценаріїв майбутнього;
  • розробка практичних рішень виявлених проблем;
  • стимулювання суспільної дискусії;
  • ефективні заходи для поліпшення перспектив на майбутнє.

 

2. Робота творчих груп учнів. Презентація учнівських проектів.

 

2.1. Демографічні проблеми

- Загальна характеристика;

- Демографічні проблеми України;

- Проблема абортів. (Перегляд відеоролика «Робити аборт чи ні»)

- Шляхи вирішення демографічної проблеми для України.

 

 

 

Питання для обговорювання:

- Чи варто державі на законодавчому рівні регулювати народжуваність?

- До чого це може призвести? Приклади:  Китаю. 36 років тому ввели закон, що забороняв сім’ям мати більше 1 дитини. України. Виплата допомоги на дітей спричинила сплеск народжуваності заради грошей.

- Чи заборона абортів законодавчо змінить ситуацію? Які загрози несе дана заборона? Що потрібно змінювати ?

- Чи сталий економічний розвиток держави гарантує збільшення народжуваності? Приклад Європи.

 

2.2. Економічні проблеми

- Продовольчі проблеми

- Енергетичні проблеми

- Економічні проблеми України

- Шляхи вирішення економічних проблем України

 

 

Рубрика «Цифри і факти»

Вчені підрахували, що вугілля вистачить на 600 років, нафти на 90, природного газу – на 50, урану – на 27 років, а всі види палива по всіх категоріях будуть спалені за 800 років.

C:\Users\User1\Pictures\відкриті уроки\выдкритий урок О.М\20151117102752.jpgДо 2010 року попит на мінеральну сировину у світі збільшився у 3 рази у порівнянні з 2000 роком.

Щорічне споживання енергії у світі наближається до 10 млрд.т умовного палива, а до кінця 2015 року воно досягне, за прогнозами експертів 20-27 млрд.т.

Якщо енерговиробництво буде рости сьогоднішніми темпами, то всі види палива, що зараз використовуються будуть витрачені через 130 років, тобто на початку ХХІІ ст.

Питання для обговорення:

  • Чи загрожує Україні продовольча криза?
  • Щоб її уникнути, що потрібно робити керівникам держави?
  • Чому при таких родючих землях і працьовитих людях у нас в магазинах навала іноземних продуктів харчування, які дешевші за Українські? Приклад: Австралії м'ясо кенгуру(корм для собак) ввозять на Україну для виготовлення ковбас.
  • Чи може Україна втратити незалежність якщо і надалі буде отримувати газ з Росії?
  • Чому так повільно в Україні розвивають альтернативні джерела енергії?

2.3. Військово-політичні проблеми

- Проблема збереження миру та роззброєння на Землі

- Військово-політичні проблеми України

- Шляхи вирішення військово-політичних проблем України

Питання для обговорення:

- Чи здатна Україна подолати військову кризу? Що для цього потрібно?

- Чи не спадало Вам на думку, що всі війни сучасності точаться заради контролю над енергетичними ресурсами?

- Чому максимальні сплески патріотизму припадають на період загострення політичних проблем в Україні?

- Чи здатні прості люди реально впливати на політичну ситуацію в державі? Приклади європейських країн.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4. Екологічні проблеми

- Загальна характеристика екологічних проблем

- Екологічні проблеми України і нашого регіону

- Шляхи вирішення екологічних проблем України

 

 

Рубрика: Поради з екологічної самодопомоги.

  • Розумно використовувати електроенергію.
  • Щільно закривати водопровідні крани, адже 1 крапля води, що падає з крана за 1 с, перетворюється за рік на 3 т марно витраченої води.
  • Не викидати залишки жирної їжі, кави, чайної заварки у каналізацію: вони не тільки забивають труби, а й забруднюють воду.
  • Не лінуйтесь збирати і здавати макулатуру. На переробку вже використаного паперу витрачається енергії на 70 % менше, ніж на його первинне виробництво.
  • Садіть дерева і квіти, вони збагачують повітря киснем, поглинають вуглекислий газ.
  • Не спалюйте опале листя. Взимку воно захищає коріння дерев від морозу, а влітку від спеки.
  • Поки не пізно, киньте палити! Тютюновий дим шкідливо діє не тільки на вас, а й на тих, хто перебуває поряд з вами. Кожен курець забруднює повітря.
  • Залучайте до природоохоронної діяльності своїх рідних і друзів.

ПАМЯТАЙТЕ!!!

Найбільше помиляється той, хто взагалі нічого не робить, вважаючи, що може зробити мало.

Питання для обговорення:

  •  - Кому вигідно перетворювати Чорнобильську АЕС на могильник ядерних відходів світу? Чим це загрожує Україні?
  • - Що кожен з нас може зробити для покращення екологічної ситуації?

 

 

2.5. Соціальні проблеми

- Загальна характеристика соціальних проблем

- Криза духовності у сучасному світі

- Шляхи вирішення соціальних проблем України

Питання для обговорення:

  • Чи сучасне телебачення з його дивними шоу сприяє поглибленню кризи духовності?
  • Чим небезпечна криза духовності?
  • Яке значення освіти у вашому житті?
  • Що важливо в освіті: диплом чи знання?

 

 

 

  1.         Робота творчих груп з  документами. Формування власних умовиводів.

(учні об’єднуються у 4 групи, отримують  витяги із документів відомих людей, виконують аналіз та відповідають на питання )

C:\Users\User1\Pictures\відкриті уроки\выдкритий урок О.М\20151117111359.jpg

 

Завдання для творчої групи 1.

Стаття. Автор Савчук Наталія Володимирівна. Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана, Україна «Глобальні проблеми людства: минуле і сьогодення

«Демографічна проблема є найбільш поширеною причиною загострення глобальних проблем через інтенсивне зростання останніми роками народонаселення планети… До того ж (він) супроводжується нерівномірністю зростання чисельності населення в різних країнах та регіонах, причому найвищий приріст населення спостерігається в країнах з низьким рівнем розвитку продуктивних сил.

Так, якщо темпи приросту населення в країнах, що розвиваються, протягом XX ст. складали близько 2,5 % на рік, то в розвинених країнах вони не перевищували 1 %. Це стало причиною того, що в Африці, Азії та Латинській Америці близько 1 млрд. осіб живуть в умовах абсолютної бідності, близько 250 млн. дітей хронічно недоїдають, а від голоду і недоїдання щорічно помирає майже 40 млн. осіб.

Демографічний вибух спричиняє загострення таких глобальних проблем, як продовольча, екологічна, сировинна, енергетична».

Запитання:

  •                 Чому демографічну проблему автор документа вважає причиною виникнення інших глобальних проблем?
  •                 Як ви вважаєте, чому демографічна проблема характерна для країн, що розвиваються, а не для розвинених?

 

 

Завдання для творчої групи 2.

Англійський священник і економіст ХVІІІ ст. Томас Мальтус

Наголошував на тому, що ніякі соціально-економічні перетворення не в змозі відмінити дію природного закону народонаселення, вчений засуджував спроби подолати бідність за допомогою приватної доброчинності або державного втручання у процес розподілу доходів. Стверджував, що „Суспільний добробут має випливати із добробуту окремих осіб і для досягнення його кожен повинен турбуватися насамперед про самого себе”

Запитання:

  •                 Чи згідні ви із твердженням Томаса Мальтуса?
  •                 Чи вважаєте навпаки, що держава повинна дбати про бідних?
  •                 В якому напрямку повинна спрямовуватись політика уряду для економічного розвитку держави?

 

Завдання для творчої групи 3.

Англійський священник і економіст ХVІІІ ст. Томас Мальтус «Зростання народонаселення на Землі відбувається у геометричній прогресії, збільшення виробництва продовольства — в арифметичній, а голод, епідемії та війни є регуляторами чисельності населення»

Запитання:

  •                  Чи погоджуєтеся ви із даним твердженням?
  •                  Для чого на вашу думку людству війни?
  •                  Чи здатне людство не воювати?
  •                  Чи виключає необхідність формування планетарної або глобальної свідомості потребу у розвитку національної свідомості? Обґрунтуйте свою відповідь.

 

Завдання для творчої групи 4.

Причин виникнення глобальних проблем  є чимало. Але у всіх цих проблем одне походження – людина: її нестримне бажання підкорювати, забирати, ігнорувати майбутні загрози тощо. Ускладнення глобальних  проблем – це і духовна криза суспільства.

Запитання:

  •                 Чи можливо подолати кризу духовності?
  •                 Чи може людина змінюватися і таким чином змінювати світ навколо себе?
  •                 Що ви б змінили у собі?

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

5.1. Фронтальне опитування

  • У зв’язку з чим виникають глобальні проблеми людства?
  • Назвіть найстрашніші, на вашу думку, проблеми людства. Поясніть свій вибір.
  • Поясніть, чому тільки спільними зусиллями народи Землі можуть розв’язати глобальні проблеми?

 

5.2.Робота над проблемним питанням уроку

Перегляд відеоролика «Сутінки цивілізації. Глобальний сценарій»

Викладач. Необхідність пошуку шляхів розв’язання глобальних проблем людства породжена тими реальними загрозами, які виникли перед світовим співтовариством. Їх небезпечний характер для подальшого існування людства та пошук шляхів розв’язання наштовхує на два висновки.

Шляхи розв’язання таких глобальних проблем, як екологічна, паливно-енергетична та сировинна пов’язуються зі швидким розвитком і використанням основних видів відновлюваної енергії, як сонячна, вітрова, океанічна та гідроенергія річок; структурними змінами у використанні існуючих невідновлюваних видів енергії: зростання частки вугілля в енергобалансі національних економік та зменшення газу і нафти, оскільки запасів останніх на планеті менше. А їх цінність для хімічної промисловості набагато більша. Свою роль у регулюванні зазначених процесів, у розв’язанні глобальних проблем повинні відіграти ООН. МВФ, СОТ, регіональні та галузеві організації, котрі мають великий досвід координації міжнародних зусиль, використання ресурсів, регулювання міжнародних економічних зусиль.

Для розв’язання глобальних проблем людство має в розпорядженні достатні науково-технічні і матеріальні досягнення, напрацьовано відповідні форми. Серед останніх слід назвати міжнародну комісію з навколишнього середовища і розвитку, яка розробляє програми покращання якості природного середовища та загального екологічного стану. Ця комісія і ряд інших міжнародних організацій визначають критерії екологічної безпеки, розробляють короткострокові та довгострокові програми захисту навколишнього середовища.

Важлива роль в охороні навколишнього середовища належить регіональному співробітництву. Так, у документах ЄС неодноразово підкреслювалась необхідність розвитку регіональної стратегії у цій сфері і раціонального використання природних ресурсів європейського регіону, який сьогодні є найбільш кризовим в екологічному плані.

 

VI. Підведення підсумків уроку

6.1. Дати оцінку діяльності учнів на уроці

6.2. Відзначити найбільш успішні відповіді

 

VII. Домашнє завдання:

Підготувати доповіді: «Голодомор 1932-33рр»

«Тероризм у ХХІ ст.»

 

Викладач          О.М.Гончарюк

 

docx
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
1755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку