КИІВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ДИЗАЙНУ ОДЯГУ
ЦИКЛОВА КОМІСІЯ З ІНФОРМАЦІЙНО – ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
з оволодіння навичками перукарського мистецтва
Навчальний елемент: «Стилізація стрижки «Каскад»»
Професійна компетентність: «Виконання базових модельних стрижок»
Розробила: Шитікова Т.В. викладач вищої категорії,
старший викладач
КИЇВ 2019
Характеристика та навчально-виховне завдання теми
На вивчення з професійної компетентності «Виконання базових модельних стрижок» відведено 30 годин, зокрема на тему: навчального елементу «Стилізація стрижки «Каскад»» - 1 академічна година.
Виконання стрижки волосся сучасним способом, а зокрема модельної жіночої стрижки «Каскад» є дуже важливим в професії перукар-модельєр, оскільки ця стрижка волосся вважається однією з найпопулярніших серед сучасних тенденції моди для жінок будь-якого віку. Виконуючи певну модель стрижки «Каскад» або різновиди цієї стрижки, перукар створює новий образ людини, має змогу коригувати зовнішність, враховуючи індивідуальні особливості людини, підкреслюючи її індивідуальність.
Ця тема досить складна для учнів, оскільки потребує комплексних знань щодо основ операцій стрижок, різних сучасних методів, інноваційних технологій при виконанні стрижки волосся.
Перед вивченням цієї теми учні вже опрацювали такий навчальний матеріал:
• зовнішнє та внутрішнє градуювання волосся, окантування, тушування, філірування волосся;
• сучасні техніки стрижки: поінткат (point cut); полішінг; слайсинг (clithing); конвергенція; прогресія; дисконнект коннекшн (diskonnekt konnekshn);
• індивідуальні особливості людини та визначення їх; поняття про стилізацію та стилі зачісок. Вивчаючи дану тему вони будуть Знати:
• загальне поняття про стилізацію;
• різновиди базових моделей жіночих стрижок останніх років на основі «Каскад»;
• виконання стилізаціїстрижки «Каскад». Вміти:
• підбирати моделі стрижки на основі «Каскад», враховуючи індивідуальні особливості людини;
• виконувати розподіл волосяного покриву голови на основні зони; дотримуватись безпечних методів в роботі при виконанні стрижки.
Учні вже вивчили основні та інноваційні методи та техніки стрижки волосся, відвідували майстер-класи, конкурси та знайомились з професійною літературою, тому для подальшої роботи над темою необхідно виявити та систематизувати знання учнів що до саморозвитку та самовдосконалення професійної майстерності. Необхідно виховувати в учнів доброзичливе, тактовне ставлення до колег та клієнтів під час роботи. При обслуговуванні клієнта слід пам’ятати про правила професійної етики перукаря, а особливо про уміння якісно надавати перукарські послуги та створювати цілісний образ відвідувача.
Методика проведення заняття Під час підготовки до проведення та викладення нового матеріалу викладач детально обдумує зміст і методику проведення уроку, складає план та готує завдання. Необхідним моментом у підготовці до уроку є ознайомлення викладача з досягненням сучасних та інноваційних технологій в індустрії перукарської моди та оволодіння комп’ютерних програм в роботі перукаря для того, щоб у подальшій роботі навчати учнів їх використанню.
Одним з найважливіших завдань даної теми уроку, а саме «Стилізація стрижки «Каскад»» є:
- загальне поняття про стилізацію;
- ознайомлення та вивчення нового матеріалу – назви різновидів стрижок на основі «Каскад»;
- порівняння та комбінування різновидів стрижки «Каскад»;
- оволодіння та застосування цих знань в роботі з клієнтами;
- стилізування моделі стрижки на основі «Каскад», враховуючи індивідуальні особливості клієнта.
Актуалізацію знань рекомендовано проводити у формі дискусії, дискусія має бути проблемною. Для аналізу найважливіших проблемних питань розроблені картки-світлини з питаннями, за допомогою яких викладач спільно з учнями аналізує аргументовані відповіді учнів, визначає основні вимоги до набутих теоретичних знань.
Мотивація учнів до теми «Стилізація стрижки «Каскад»» є важливим елементом на сучасному етапі. Так на основі вже відомих стрижок з'являються нові зачіски за рахунок модернізації окремих елементів. Але назва базових стрижок, як правило, залишається первинною. Стрижка являється основою майбутньої зачіски. Причина популярності сучасної жіночої стрижки «Каскад» криється в унікальності, динамічності та універсальності. Стрижка здатна скорегувати тип обличчя, приховати недоліки, змінити форму зачіски, зберігаючи довжину волосся, надати об’єму зачісці, завдяки чому приховує форму голови. Подачу мотивації такої інформації доречно провести словесним методом з використанням ілюстративного матеріалу.
Під час вивчення нової теми ефективно буде застосовувати пояснювально - ілюстративний метод. Використання цього методу не лише спрямоване на повідомлення учням нових відомостей, а й на створення певного емоційного мікроклімату, робить учнів активними співучасниками процесу пізнання на цьому етапі можна використовувати ілюстративний матеріал, відеоматеріал, користуватися технічною документацією, інструкційними картками, тощо, адже це активізує пізнавальну діяльність учнів.
Для кращого свідомого вивчення матеріалу, для активізації творчих здібностей учнів та закріплення знань дуже добре використати інноваційний метод – це метод World cafe (Світове кафе) - метод сфокусованого неформального обговорення
Він застосовується для:
üрішення комплексних проблем,
üотримання відповіді на кілька запитань,
üприйняття нестандартних рішень,
üоб'єднання кількох точок зору,
üпланування групової роботи,
üпідведення підсумків проекту, конференції, навчання, року, ü обміну досвідом.
Правила проведення:
üпротягом 3-5 хвилин вчитель розповідає про особливості роботи, правила
üочікуваний результат. Учні об'єднуються в групи від 3 до 7 осіб. У кожній групі вибирається чат райдер - збирач інформації. Він має додаткову інструкцію: «Ви є хранителем знань вашої групи. Ваше завдання - фіксувати інформацію і передавати напрацьоване наступним групам. Слідкуйте, щоб всі приймали участь в обговоренні, заохочуйте висловлювання ідей, пишіть розбірливо. Всі ідеї приймаються без критики». Кожна група отримує по аркушу фліп-чарту і маркера для запису ідей. На аркуші написано назву обговорюваного питання;
üучасники отримують час на пошук усіх варіантів відповіді на питання. Чат райдер без критики фіксує ідеї. Час на обговорення зазвичай - від 10 до 20 хвилин, не менше, тому що найкращі думки приходять не відразу, а після «розкачки». Але і більше теж малоефективно: занадто утомливо і знижує енергію роботи;
üза командою викладача учні міняються столами (зазвичай за годинниковою стрілкою). Чат райдер залишається, вітає нову команду, вводить в тему і розповідає про те, що напрацьовано минулого групою. Нові учасники доповнюють список своїми ідеями. Для наочності можна записувати нові ідеї маркером іншого кольору. Час обговорення поступово скорочується до 7-15 хвилин, потім до п'яти;
üкоманди повертаються за свої столи (ті столи, за якими вони починали працювати) і підводять підсумки обговорення, систематизують ідеї, роблять висновки і представляють їх наочно. Наприклад, можна виділити 5 ключових ідей;
üчад райдер кожного столу презентує результати всієї групи. Обговорення. Отримані знання та генерація ідей кожного учасника, набуті навички допоможуть учням краще моделювати, створювати, стилізувати, корегувати та застосовувати сучасні моделі різновиди стрижки «Каскад» в своїй професії. Протягом всього уроку підкреслюється зв'язок теми уроку з темами інших предметів, що вивчалися учнями. Наприклад, предмет «Спецмалюнок» - при виконанні замальовок стилізованих моделей стрижки «Каскад», учні навчаються дотримування пропорцій, симетричності, виразності ліній, бачення доцільного розташування в композиції; «Культура спілкування та професійна етика» - дотримання певних етичних норм запобігання конфліктів та суперечок, при роботі в групі учні навчаються конкретизувати рекомендації і коректно обґрунтовувати відповідність моделі стрижки, зачіски певної людини . Предмет «Історія зачіски» дає можливість більш в досконало дізнатись про виникнення та розвиток будь-якого елементу, форми, моделі зачісок.
Після завершення самостійної роботи учням пропонується вправа рефлексія.
Бажано приймати доповнення до відповідей та обґрунтування думки всіх учнів. Підводиться підсумок уроку, де викладач на пару з чад райдером наголошує про досягнення мети, вказує на помилки, що були допущені, шляхи їх подолання, відзначає кращих та активних учнів, які використовували творчий підхід до виконання роботи, вмотивовано виставляє оцінки.
Для в досконалого вивчення нового матеріалу викладач інструктує учнів щодо виконання домашньої роботи для закріплення та систематизації набутих на уроці знань та бажає творчих пошуків для досягнення високих результатів на шляху професійного зростання. А саме в Класрумі на сайті LearningApps.orgвиконайте завдання для закріплення матеріалу стилізація в стрижах та зачісках.
План-конспект уроку № 16
Тема уроку: Стилізація стрижки «Каскад» Мета уроку:
Навчальна: формувати знання про різновиди модельних базових жіночих стрижок «Каскад» останніх років та вміння стилізувати стрижку «Каскад»; Розвиваюча: розвивати просторову уяву, щодо стилізації та підбору модельних базових стрижок на основі «Каскад» на сучасному етапі;
Виховна: виховувати естетичний смак що до індивідуального підбору стрижок.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Вид уроку: практика через дію – навчаючись навчусь.
Метод проведення: наочно-демонстративний з елементами пояснення та метод World cafe (Світове кафе) - метод сфокусованого неформального обговорення. Оснащення уроку: комп’ютер, проектор, дошка для проектора, професійні журнали; підручник з перукарської справи; картки завдання, роздатковий матеріал та фотоматеріали (додатки):
ü аркуш фліп-чарту для кожної команди (3-5 шт.);
ü маркери, олівці різних кольорів;
ü різновиди модельних жіночих стрижок «Каскад»; üфотоматеріали різновидів стрижок «Каскад».
Хід уроку:
І.Організаційна частина:
Готовність учнів до уроку
ІІ. Актуалізація знань (дискусія) (Додаток А)
- Перед вами знаходяться картки-завдання №1, як Ви вважаєте які зачіски належать до базових, обґрунтуйте.
- На світлинах під №2 зображені зачіски, як на Вашу думку до якого стилю вони відносяться , проаналізуйте.
- На картках під № 3 схематично замальовані операції стрижок, виберіть які саме застосовуються під час виконання стрижки «Каскад» , назвіть їх. (Додаток А)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сучасний перукар – це не тільки фахівець, який створює гарний настрій клієнту завдяки гарній зачісці, він також стиліст, що може створити цілісний образ, психолог, що дасть добру пораду, дизайнер, який придумає, стилізує нову зачіску . Для того, щоб опанувати секрети складного перукарського мистецтва, треба постійно вчитися та вдосконалюватися в обраній професії. Саме професійна діяльність потребує від вас самостійного застосування набутих під час навчання знань, умінь та навичок для вирішення конкретних завдань, що ми і спробуємо зробити на уроці, а саме, виконання стилізацї стрижки Каскад. Причина популярності цієї стрижки криється в унікальності, динамічності та універсальності. Стрижка здатна скорегувати форму обличчя, приховати недоліки, надати об’єму зачісці, завдяки чому приховує форму голови. Техніка стрижки різноманітна, але результат завжди позитивний. Тому кожен майбутній перукар повинен досконало володіти як технікою виконання стрижка, так і підбирати, створювати, стилізувати нові форми «Каскаду».
Існує величезна кількість стрижок, але всі вони відрізняються по своєму фасону. Стрижки залежать від напряму моди, характерної для даного часу, фактури, текстури волосся та індивідуальних особливостей людини. Але на фасон стрижок робить вплив не тільки мода, величезний вплив надає і появу нових інструментів і пристосувань використовуваних для обробки волосся. У зв'язку з цим змінюються і технологія, операції та методи стрижки. Це веде за собою появу нових форм зачісок, які перукар зобов’язаний постійно відслідковувати та розширювати свої професійні знання та навички. Також на сьогоднішній день є вимогою до сучасного та перспективного перукаря-модельєра – це створення та стилізація нових фасонів стрижок для збільшення та збагачення свого досвіду для нових відвідачів.
Отримані знання та генерація ідей кожного учасника, набуті навички допоможуть учням краще моделювати, створювати, стилізувати, корегувати та застосовувати сучасні моделі різновиди стрижки «Каскад» в своїй професії. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
План викладення матеріалу
І. Загальне поняття стилізації
ІІ. Стилізація в роботі перукаря
ІІІ. Історія виникнення стрижки каскад
ІV. Творча робота в групах по створенню схематичного відображення стилізації стрижки «Каскад» (3 - 5 малюнка).
І. Загальне поняття стилізації (Додаток Б).
Стилізація - композиційний прийом, який полягає у спрощенні і переробці зовнішньої форми прообразу з метою виділення та підвищення виразних якостей. Стилізація в мистецтві, яка має намір і підкреслення імітації характерних особливостей стилю або історичної епохи. Стилізація близька до таких понять, як наслідування, епігонство (народжений після), пародія, традиція, вплив, але суттєво відрізняється від них.
Це один із прийомів візуальної організації образного вираження, при якому виявляються найбільш характерні риси базової форми і відкидаються непотрібні деталі. Стилізація як процес роботи являє собою узагальнення зображуваних об'єктів. Творчий метод стилізації зачісок – це запозичення історичних, національних, сюжетних мотивів або художніх прийомів, їх творче переосмислення і образна передача сучасними художніми засобами, елементами.У цьому випадку, коли говорять, наприклад, «стилізований», мають на увазі стильові особливості певної епохи, так як стиль – це художнє переживання часу, які привносять в сучасний образ.
Вимоги, методи та прийоми до процесу стилізації – це лаконічність, простота форм, їх узагальненість, перебільшення, символічність, чуттєвість. В основі всіх видів і методів стилізації лежить єдиний принцип - трансформація. І, нарешті, мета стилізації - експресія (посилення виразності). Але, пам’ятайте - імітація копіює, а стилізація нагадує форму.
Можна сказати, що стилізація це – творчість, яка захоплює, поглинає в новий процес, а творити означає думати, міркувати. На допомогу майстрам сьогодні з'являються нові «фішки», які здатні дещо спростити завдання і надихнути на реалізацію найскладніших і неймовірних завдань. Тому необхідно сучасному перукарю розвиватися, цікавитися, втілювати свої ідеї. Нехай творчість в найкращому розумінні стане стилем вашого життя.
Вважається, що виникнення стрижки каскад в 70-80 років ХХ століття сприяв британський перукар Відал Сассун. На основі недбалих, розпатланих панк-зачісок він створив каскад. Таким чином, скуйовджені волосся різної довжини знайшли приголомшливо елегантний, злегка зухвалий, благородний вигляд. Зачіска каскад відразу ж полюбилася жінками будь-якого віку, незалежно від соціального статусу. На сучасному етапі на основі вже відомих стрижок з'являються нові зачіски за рахунок модернізації окремих елементів. Але назва базових стрижок, як правило, залишається первинною. Стрижка являється основою майбутньої зачіски.
V.Систематизація та закріплення вивченого матеріалу.
Самостійна творча робота учнів в групах по методу World cafe (Світове кафе) - метод сфокусованого неформального обговорення, де необхідно схематично виконати стилізацію стрижок на базі модельної сучасної жіночої стрижки «Каскад» та її різновидів. (3 - 5 малюнка).
Після завершення самостійної роботи учням пропонується вправа рефлексія. Підводиться підсумок творчої роботи учнів, де викладач на пару з чад райдером ставить запитання до учнів:
1. - що конкретно, Ви рекомендували при стилізації стрижки «Каскад» в своїй команді?
- яка найбільше нова стилізована стрижка «Каскад» Вам імпонує, обґрунтуйте. - чи сподобалось Вам працювати в команді та що нового Ви дізналися під час виконання роботи стилізації зачіски?
- які у Вас виникли пропозиції, рекомендації, зауваження що до роботи в команді?
- як Ви розумієте вислів: «навчаючись навчаю»?
На виконання завдання надається 4 хв.
Висновки до уроку.
Завдяки вивченому матеріалу, можна зробити висновок, що отриманні знання є необхідністю на сьогоднішній день та вимогою до сучасного, перспективного перукаря-модельєра, щоб вміти створювати та стилізувати нові фасони стрижок для збільшення та збагачення свого досвіду для майбутніх клієнтів.
Виставлення оцінок учням з мотивацією.
VІІ. Домашнє завдання
Виконати в додатку класрумі вправу на сайті LearningApps.org для закріплення матеріалу стилізація в стрижах та зачісках та надіслати відповідь викладачу.
Критерії оцінювання (Дотаток Д)
№ |
Призвіще, ім’я |
Актуалізація знань
3 бали |
Пропозиції до стилізації стрижки 3 бали |
Робота в групі
3 бали |
Етика спілкування
3 бали |
Примітка |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
Додаток А
Картка завдання № 1
№ |
Стрижка |
Назва (базова чи ні) |
№ |
Стрижка |
Назва (базова чи ні) |
1 |
|
|
5 |
|
|
2 |
|
|
6 |
|
|
3 |
|
|
7 |
|
|
4 |
|
|
8 |
|
|
Картка завдання № 2
Як на Вашу думку, до якого стилю відносяться дані зачіски, проаналізуйте
№ |
Зачіска |
Стилі |
№ |
Зачіска |
Стилі |
1 |
|
|
6 |
|
|
2 |
|
|
7 |
|
|
3 |
|
|
8 |
|
|
4 |
|
|
9 |
|
|
5 |
|
|
10 |
|
|
Картка завдання № 3
Виберіть, які саме операції стрижок застосовуються під час виконання стрижки «Каскад» , назвіть їх
№ |
Схеми операції стрижок |
Термінологія (вказати назву та які застосовуються) |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
Додаток Б Стилізація в образотворчому мистецтві (зразок)
Стилізація в художньому мистецтві (Картина С. Далі)
Додаток В Фото жіночої стрижки «Каскад» 80-90 років
Різновиди жіночої модельної стрижки «Каскад»
І. «Класичний каскад»
ІІ. «Лисячий хвіст»
VІ. «Каскад з асиметричною чілкою»
VІІ. «Каскад з фронтальною градацією»
VІІІ. «Каскад з короткою маківкою»
Х. «Подвійний каскад»
Додаток Д Класична схема виконання стрижки «Каскад» (І варіант)
Схема виконання стрижки «Каскад»
Схема виконання стрижки «Каскад»
Схема виконання стрижки «Каскад»
Схема виконання стрижки «Каскад»
Схема виконання стрижки «Каскад»
(VІ варіант)
Схема виконання стрижки «Каскад»
Схема виконання стрижки «Каскад»
(VІІІ варіант) «Рапсодія»
Схема виконання стрижки «Каскад»
Схема виконання стрижки «Каскад»
Схема виконання стрижки «Каскад»
Схема виконання стрижки «Каскад»
(ХІІ варіант)
Додаток Е
№ |
Призвіще, ім’я |
Актуалізація знань
3 бали |
Пропозиції до стилізації стрижки 3 бали |
Робота в групі
3 бали |
Етика спілкування
3 бали |
Примітка |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|