Методична розробка уроку з теми "Травлення в шлунку"

Про матеріал
Методична розробка уроку з теми "Травлення в шлунку" знайомить учнів з особливостями будови та функціонування шлунку, складом шлункового соку та значенням його складових в процесі травлення. Містить тестові завдання для закріплення знань
Перегляд файлу

Тема: Травлення в шлунку

Мета: розглянути будову шлунка в зв’язку з виконуваними функціями, з’ясувати особливості  травлення в шлунку, розкрити роль нервово-гуморальної регуляції в роботі шлунку і його пристосувальний характер; розвивати вміння систематизувати матеріал, аналізувати, порівнювати і робити висновки, працювати з науковою літературою; сприяти розумінню учнями переваг здорового способу життя та заохочувати до здобуття знань, умінь і навичок здорового способу життя; виховувати бережливе, дбайливе та усвідомлене ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей та ведення здорового способу життя.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

            Форма уроку: продуктивний урок .

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація «Процес травлення у шлунку» на базі програми Microsoft Power Point, таблиця «Травна система».

Терміни і поняття: шлунок, шлунковий сік, ферменти, пепсин, ліпаза, желатиназа, хімозин, муцин, хлоридна кислота, головні, додаткові, обкладові залози шлунка, гастрит, секретин, нервова і гуморальна регуляція шлункового соковиділення, центр шлункового соковиділення, гастрит, виразкова хвороба.

Структура уроку:

І. Пропедевтична практика.

ІІ.  Орієнтація.

ІІІ. Презентація.

ІV. Практика на прикладах.

V. Керована практика.

VІ. Незалежна практика в класі.

VІІ. Домашня самостійна робота.

Хід уроку.

І. Пропедевтична практика.

Біологічний диктант (самоперевірка)

Вибрати правильну відповідь.

  1. Укажіть, яка кількість зубів у нормі у дорослої людини: а)20 б)26 в)32 г)36.
  2. Найпоширеніше захворювання зубів - це: а) гастрит, б) карієс, в) апендицит.
  3. У людини великих слинних залоз: а)одна пара, б)дві пари, в) три пари.
  4. У ротовій порожнині розщеплюються: а) білки, б) жири, в) вуглеводи.
  5. Слиновидільний  центр у людини розташований у: а) мозочку; б) довгастому мозку, в)проміжному мозку
  6. Укажіть, чим вкрита коронка зуба ззовні: а)дентином б)емаллю в)цементом г)пульпою.
  7. Яка складова слини знезаражує їжу: а)аміліза б)муцин в)лізоцим г)мальтаза.
  8. Укажіть, в якому середовищі активні ферменти слини: а)кислому б)слабко-кислому в)лужному г)слабко-лужному.

Вибрати правильні відповіді.

  1. Розмістіть органи травлення по порядку їх розташування від порожнини рота: а)глотка б) товстий кишечник в) стравохід г)тонкий кишечник д)шлунок е)сліпа кишка є)анальний отвір.
  2. Розмістіть зуби по порядку їх віддалення від центра щелепи: а)ікла б)малі кутні в)великі кутні г)різці
  3. Виберіть ферменти слини: а)аміліза б)муцин в)лізоцим г)мальтаза г)пепсин.
  4. У яких випадках спостерігатиметься умовнорефлекиорне слиновиділення: а)при спогляданні їжі б)при пережовуванні їжі в)при вдиханні запаху їжі г)при спогаді про їжу.

 

ІІ. Орієнтація.

Сьогодні ми продовжимо вивчення будови травної системи і розглянемо процеси, які відбуваються в шлунку. В кінці уроку ми зможемо пояснити вислів В.Швебеля «Жоден магістр не зможе навчити того, чого навчить порожній шлунок»

 (оголошення теми і мети уроку)

ІІІ. Презентація.

а) Первинне ознайомлення з будовою, функціями та процесами шлунку.

Шлунок – порожнистий мішкоподібний м'язовий орган, розширений відділ травного каналу де їжа накопичується (депонується) і перетравлюється. Розташований в лівій частині черевної порожнини під діафрагмою.

Будова шлунку

  • Ємність у дорослої людини – 2 л;
  • Розрізняють вхідну частину (дно шлунка), середню частину (тіло) та вихідну частину (воротареву).
  • Між шлунком і дванадцятипалою кишкою є кільцевий м'яз — пілоричний  сфінктер.
  • Стінка шлунку складається з трьох оболонок:

а) зовнішня оболонка (сполучнотканинна);

б) м’язова оболонка – три шари гладеньких м’язів: кільцеві, повздовжні і косі;

в)слизова оболонка – одношаровий епітелій, клітини якого виробляють слиз, з підслизовим шаром, утвореним пухкою сполучною тканиною, пронизаним кровоносними, лімфатичними судинами і нервами; утворює складки.

Робота шлунку:

  • депонування їжі - здатність вміщувати значну кількість (тому людина може споживати їжу лише 3-4 рази на день, не відчуваючи в проміжках між прийомами їжі голоду);
  • перемішування завдяки скороченню м'язового шару;
  • під дією шлункового соку з ферментом пепсин відбуваються початкове перетравлення білків та знешкодження бактерій;
  • харчові грудки перетворюються на напіврідку масу — хімус, який час від часу автоматично виштовхується в кишечник через отвір, оточений сфінктером.

Основні процеси  травлення в шлунку:

фізична обробка харчової грудки

  • за допомогою хлоридної (соляної) кислоти відбуваєть­ся набрякання білків;
  • змішування їжі зі шлунковим соком за допомогою м'язів шлунка (при наявності їжі в шлунку скорочення стінок виникають кожні 20-26 с);
  • періодичне пропускан­ня хімусу в 12-палу кишку завдяки хвилеподібним скороченням стінок та вихідному м'язу-затискачу.

знезаражування харчової грудки

за допомогою хлоридної кислоти й лімфатичних вузликів знешкоджуються мікроорганізми

хімічна обробка харчової грудки

харчова грудка зазнає подальшої хімічної обробки: на неї починає діяти шлунковий сік (за допомогою ферментів шлункового соку розщеплюються білки й жири молока), також відбувається активація ферментів шлункового соку гормонами

всмоктування компонентів хімусу

всмоктуються незначна кількість речовин: вода, спирти, деякі ліки, гормони та ін.

 

Травлення в шлунку

Групи шлункових залоз у слизовій оболонці шлунка:

  • головні – виробляють ферменти шлункового соку;
  • обкладові – виробляють хлоридну кислоту;
  • додаткові – виробляють слиз.

Склад шлункового соку

 

Вода

99,4%

Фермент пепсин (від грец. пепсис – травлення

Пепсин розщеплює молекули білка на простіші сполуки, діє лише за температури 35 – 37 °С і за наявності хлоридної кислоти.

Фермент ліпаза молока

Розщеплює подрібнені на краплинки жири молока, причому активність ліпази висока в дітей і майже від­сутня в людей зрілого віку.

Фермент желатиназа, хімозин

Розщеплює білок желатин.

Фермент, хімозин

Розщеплює білки молока.

Хлоридна кислота HCl

  • Утворює кисле середовище та активує ферменти шлункового соку;
  • Сприяє набряканню та денатурації білків;
  • Знищує хвороботворні мікроорганізми, припиняє гнильні процеси;
  • Бере участь у регуляції діяльності травної системи.

Слиз слизової оболонки шлунка, основою якого є муцин

  • Перешкоджає дії хлоридної кислоти й ферментів на його стінку, захищаючи її від самоперетравлення і механічних ушкоджень;
  • Містить речовину (фактор Касла), яка сприяє засвоєнню вітаміну В12.

 

Виділення шлункового соку. У людини зазвичай виробляється 2 – 2,5 л шлункового соку за добу. При звичайному споживанні їжі секреція шлункового соку починається через 5-6 хв. після початку прийому їжі, що складає перший період шлункової секреції. Потім соковиділення посилюється, причому кожному виду їжі відповідає свій хід соковиділення (з кількістю соку змінюється і його кислотність): що більше жирів міститься в їжі, то довше вона затримується в шлунку (жирна їжа затримується близько шести - восьми годин, вуглеводна - близько чотирьох годин). 

Регуляція шлункового соковиділення

Нервова регуляція – зумовлена нервовим збудженням, яке надходить з ЦНС до шлункових залоз та активує їх роботу.

  •         Безумовнорефлекторне соковиділення – пов’язане з подразненням їжею рецепторів ротової порожнини і шлунка; центр – в довгастому мозку;
  •         Умовнорефлекторне соковиділення – на вигляд, запах, згадування про їжу.

Гуморальна регуляція – зумовлена хімічним впливом на залози шлунка БАР, які всмокталися в кров.

  •   Збуджують секрецію – прянощі, сіль, відвари м'яса, риби, овочів, гормон гастрин;
  •   Гальмують секрецію – жири, кислоти, гормон секретин.

Шлункові хвороби

Гастрит – запалення слизової оболонки шлунку.

Виразка – ушкодження слизової оболонки шлунку, поява виразок, що довго не загоюються

б) Вторинне і третинне опрацювання матеріалу.

 (Дослідження етимології та семантики термінів).

Пепсин – фермент шлункового соку, який розщеплює білки;

Хімозин – фермент шлункового соку, який розщеплює білки молока;

Ліпаза – фермент шлункового соку, який розщеплює емульсовані жири молока;

Желатиназа – фермент шлункового соку, який розщеплює білок желатин (денатурований колаген)

Хлоридна кислота – складова шлункового соку, яка активує ферменти, виконує захисну функцію.

Муцин – (слиз) перешкоджає дії хлоридної кислоти й ферментів на його стінку, захищаючи її від самоперетравлення і механічних ушкоджень

Гастрин – збуджує секрецію шлункового соку;

Секретин – гальмує секрецію шлункового соку

ІV. Практика на прикладах.

Завдання . Підписати складові шлунку (в зошиті)

Результат пошуку зображень за запитом "шлунок будова"

V. Керована практика.

Робота з підручником і заповнення таблиці 3 «Хімічний склад шлункового соку».

Складові шлункового соку

Функції

Ферменти

 

Хлоридна кислота

 

Слиз

 

 

. Незалежна практика в класі.

 Робота із зошитом.

  • Завдання 6 в робочому зошиті.
  •  Тести з вибором однієї правильної відповіді ( індивідуальна робота)                                                                                                                                                    
  1. Укажіть, де розташований шлунок: а) в лівому підребер’ї під діафрагмою б) в правому підребер’ї під діафрагмою в)в грудній порожнині.
  2. М’язова оболонка шлунку складається з: а) двох шарів гладеньких м’язів б) двох шарів посмугованих м’язів в) трьох шарів гладеньких м’язів г) трьох шарів посмугованих м’язів
  3. Розщеплення білків у травній системі людини починається у: а) ротовій порожнині б) тонкому кишечнику в) шлунку г) товстому кишечнику.
  4. Шлунок людини виконує функцію: а) перетравлення тiльки вуглеводiв б) перетравлення бiлкiв, жирiв та вуглеводів в) знищення мiкроорганiзмiв завдяки утворенню кислого. середовища г) всмоктування продуктiв розщеплення бiлкiв, жирiв i вуглеводiв  д) перетравлення бiлкiв i частково вуглеводів.
  5. Складові шлункового соку синтезуються у: а) підслизовій оболонці шлунка б) слизовій оболонці шлунка в) м’язовій оболонці шлунка.
  6. Укажіть, в якому середовищі активні ферменти шлунка: а) кислому б) слабко-кислому в) лужному г) слабко-лужному.
  7. Який фермент каталізує розщеплення білків у шлунку: а) амілаза б) мальтоза в) пепсин г) муцин.
  8. У шлунку розщеплюються: а) тверді жири б) рослинні олії в) емульговані жири молока г) вершкове масло.
  9. Центр виділення шлункового соку у людини розташований у: а) мозочку  б) довгастому мозку в) проміжному мозку
  10. Яка складова шлункового соку знезаражує їжу: а) пепсин б) муцин в) хлоридна кислота  г) ліпаза.
  11. У якому  випадку спостерігатиметься безумовнорефлекторне виділення шлункового соку : а) при спогляданні їжі б) при надходженні їжі в шлунок  в) при вдиханні запаху їжі г) при спогаді про їжу.
  12. Найпоширеніше захворювання шлунка  - це: а) гастрит б) карієс в) апендицит г)гепатит.
  •  Вправа «Підбери код» (встановити відповідність).

Приведіть у відповідність функцію шлунку та її характеристику

Функція

Характеристика

1.Рухова

А. Слиз полегшує переміщення, захищає стінки від дії кислоти та ферментів. Хлоридна кислота знезаражує від бактерій.

2.Секреторна

Б. В кров всмоктуються вуглеводи, вода, спирти тощо.

3. Регуляційна

В. Припиняється розщеплення вуглеводів під дією амілази слини. Частково розщеплюється білок під дією пепсину, жири молока під дією ліпази молока.

4. Захисна

Г. Три шари непосмугованих м’язів перемішують  та переміщують хімус.

5. Розщеплення

Д. Клітини, що продукують гормони серотонін, гастрин, гістамін, впливають на функції шлунка. Особливий білок забезпечує всмоктування вітаміну В у тонкому кишечнику. Хлоридна кислота стимулює виділення шлункового соку.

6. Всмоктування

Е. На слизовій оболонці шлунка відкриваються шлункові за­лози. Продукують ферменти пепсин, ліпазу, слиз

 

Відповідь: 1-г; 2-е; 3-д; 4-а; 5-в;6-б.

VІІ. Домашня самостійна робота.

Перерване виконання домашнього завдання (з використанням підручника). Робота починається в класі, а закінчується самостійно дома.

Домашнє завдання: опрацювати § 10 підручника. Виконати в робочому зошиті вправу 5 і творче завдання на сторінці 26.

 

 

docx
Додано
6 лютого
Переглядів
515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку