Тема: Травлення в шлунку
Мета: розглянути будову шлунка в зв’язку з виконуваними функціями, з’ясувати особливості травлення в шлунку, розкрити роль нервово-гуморальної регуляції в роботі шлунку і його пристосувальний характер; розвивати вміння систематизувати матеріал, аналізувати, порівнювати і робити висновки, працювати з науковою літературою; сприяти розумінню учнями переваг здорового способу життя та заохочувати до здобуття знань, умінь і навичок здорового способу життя; виховувати бережливе, дбайливе та усвідомлене ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей та ведення здорового способу життя.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: продуктивний урок .
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація «Процес травлення у шлунку» на базі програми Microsoft Power Point, таблиця «Травна система».
Терміни і поняття: шлунок, шлунковий сік, ферменти, пепсин, ліпаза, желатиназа, хімозин, муцин, хлоридна кислота, головні, додаткові, обкладові залози шлунка, гастрит, секретин, нервова і гуморальна регуляція шлункового соковиділення, центр шлункового соковиділення, гастрит, виразкова хвороба.
Структура уроку:
І. Пропедевтична практика.
ІІ. Орієнтація.
ІІІ. Презентація.
ІV. Практика на прикладах.
V. Керована практика.
VІ. Незалежна практика в класі.
VІІ. Домашня самостійна робота.
Хід уроку.
І. Пропедевтична практика.
Біологічний диктант (самоперевірка)
Вибрати правильну відповідь.
Вибрати правильні відповіді.
ІІ. Орієнтація.
Сьогодні ми продовжимо вивчення будови травної системи і розглянемо процеси, які відбуваються в шлунку. В кінці уроку ми зможемо пояснити вислів В.Швебеля «Жоден магістр не зможе навчити того, чого навчить порожній шлунок»
(оголошення теми і мети уроку)
ІІІ. Презентація.
а) Первинне ознайомлення з будовою, функціями та процесами шлунку.
Шлунок – порожнистий мішкоподібний м'язовий орган, розширений відділ травного каналу де їжа накопичується (депонується) і перетравлюється. Розташований в лівій частині черевної порожнини під діафрагмою.
Будова шлунку
а) зовнішня оболонка (сполучнотканинна);
б) м’язова оболонка – три шари гладеньких м’язів: кільцеві, повздовжні і косі;
в)слизова оболонка – одношаровий епітелій, клітини якого виробляють слиз, з підслизовим шаром, утвореним пухкою сполучною тканиною, пронизаним кровоносними, лімфатичними судинами і нервами; утворює складки.
Робота шлунку:
Основні процеси травлення в шлунку:
фізична обробка харчової грудки |
|
знезаражування харчової грудки |
за допомогою хлоридної кислоти й лімфатичних вузликів знешкоджуються мікроорганізми |
хімічна обробка харчової грудки |
харчова грудка зазнає подальшої хімічної обробки: на неї починає діяти шлунковий сік (за допомогою ферментів шлункового соку розщеплюються білки й жири молока), також відбувається активація ферментів шлункового соку гормонами |
всмоктування компонентів хімусу |
всмоктуються незначна кількість речовин: вода, спирти, деякі ліки, гормони та ін. |
Травлення в шлунку
Групи шлункових залоз у слизовій оболонці шлунка:
Склад шлункового соку
Вода |
99,4% |
Фермент пепсин (від грец. пепсис – травлення |
Пепсин розщеплює молекули білка на простіші сполуки, діє лише за температури 35 – 37 °С і за наявності хлоридної кислоти. |
Фермент ліпаза молока |
Розщеплює подрібнені на краплинки жири молока, причому активність ліпази висока в дітей і майже відсутня в людей зрілого віку. |
Фермент желатиназа, хімозин |
Розщеплює білок желатин. |
Фермент, хімозин |
Розщеплює білки молока. |
Хлоридна кислота HCl |
|
Слиз слизової оболонки шлунка, основою якого є муцин |
|
Виділення шлункового соку. У людини зазвичай виробляється 2 – 2,5 л шлункового соку за добу. При звичайному споживанні їжі секреція шлункового соку починається через 5-6 хв. після початку прийому їжі, що складає перший період шлункової секреції. Потім соковиділення посилюється, причому кожному виду їжі відповідає свій хід соковиділення (з кількістю соку змінюється і його кислотність): що більше жирів міститься в їжі, то довше вона затримується в шлунку (жирна їжа затримується близько шести - восьми годин, вуглеводна - близько чотирьох годин).
Регуляція шлункового соковиділення
Нервова регуляція – зумовлена нервовим збудженням, яке надходить з ЦНС до шлункових залоз та активує їх роботу.
Гуморальна регуляція – зумовлена хімічним впливом на залози шлунка БАР, які всмокталися в кров.
Шлункові хвороби
Гастрит – запалення слизової оболонки шлунку.
Виразка – ушкодження слизової оболонки шлунку, поява виразок, що довго не загоюються
б) Вторинне і третинне опрацювання матеріалу.
(Дослідження етимології та семантики термінів).
Пепсин – фермент шлункового соку, який розщеплює білки;
Хімозин – фермент шлункового соку, який розщеплює білки молока;
Ліпаза – фермент шлункового соку, який розщеплює емульсовані жири молока;
Желатиназа – фермент шлункового соку, який розщеплює білок желатин (денатурований колаген)
Хлоридна кислота – складова шлункового соку, яка активує ферменти, виконує захисну функцію.
Муцин – (слиз) перешкоджає дії хлоридної кислоти й ферментів на його стінку, захищаючи її від самоперетравлення і механічних ушкоджень
Гастрин – збуджує секрецію шлункового соку;
Секретин – гальмує секрецію шлункового соку
ІV. Практика на прикладах.
Завдання . Підписати складові шлунку (в зошиті)
V. Керована практика.
Робота з підручником і заповнення таблиці 3 «Хімічний склад шлункового соку».
Складові шлункового соку |
Функції |
Ферменти |
|
Хлоридна кислота |
|
Слиз |
|
VІ. Незалежна практика в класі.
Робота із зошитом.
Приведіть у відповідність функцію шлунку та її характеристику
Функція |
Характеристика |
1.Рухова |
А. Слиз полегшує переміщення, захищає стінки від дії кислоти та ферментів. Хлоридна кислота знезаражує від бактерій. |
2.Секреторна |
Б. В кров всмоктуються вуглеводи, вода, спирти тощо. |
3. Регуляційна |
В. Припиняється розщеплення вуглеводів під дією амілази слини. Частково розщеплюється білок під дією пепсину, жири молока під дією ліпази молока. |
4. Захисна |
Г. Три шари непосмугованих м’язів перемішують та переміщують хімус. |
5. Розщеплення |
Д. Клітини, що продукують гормони серотонін, гастрин, гістамін, впливають на функції шлунка. Особливий білок забезпечує всмоктування вітаміну В у тонкому кишечнику. Хлоридна кислота стимулює виділення шлункового соку. |
6. Всмоктування |
Е. На слизовій оболонці шлунка відкриваються шлункові залози. Продукують ферменти пепсин, ліпазу, слиз |
Відповідь: 1-г; 2-е; 3-д; 4-а; 5-в;6-б.
VІІ. Домашня самостійна робота.
Перерване виконання домашнього завдання (з використанням підручника). Робота починається в класі, а закінчується самостійно дома.
Домашнє завдання: опрацювати § 10 підручника. Виконати в робочому зошиті вправу 5 і творче завдання на сторінці 26.