ПЛАН Будова гортані та голосового апарату. Механізм утворення звуку Гігієна голосу під час мутації Виховання правильного дихання у дітей Поняття про мікроклімат навчальних приміщень Хвороби дихальної системи та їх профілактика «Здоров'я дитини – багатство родини. Здоров'я народу – багатство країни.»
1.Будова гортані та голосового апарату. Механізм утворення звуку Відповідно до своїх функціональних можливостей гортань має лійкоподібну форму і складається з дев'яти напіврухомо сполучених хрящів - 3 парні та 3 – великі непарні - щитоподібний, надгортанний (надгортанник), перснеподібний
Голосові зв'язки можуть робити від 80 до 10 000 коливань за секунду( Гц). Висота голосу людини залежить від довжини і товщини голосових зв'язок. Чим коротші голосові зв'язки, тим більша частота їхніх коливань і тим вищий голос Зміна сили голосу залежить в основному від амплітуди коливань голосових зв'язок: чим більше амплітуда, тим сильніше голос
2. Гігієна голосу під час мутації У період статевого дозрівання у підлітків відбувається «мутація» голосу, коли гортань росте швидко, а нервова регуляція м'язів і зв'язок перебудовується повільніше. Турбота про охорону голосового апарату необхідна в усі вікові періоди. Та особливо вона важлива, коли відбувається зміна голосу
Необхідно здійснювати наступні заходи з гігієни та охорони голосу дитини: Стежити за рівнем навантаження на голосовий апарат; Не допускати зловживання високими нотами, криком під час гри; Не допускати великі мовні навантаження, спів під час хвороби; Необхідно уникати різкої зміни температури, а також спеки, холоду, спеки, пилу тощо; З розпаленим голосовим апаратом не можна виходити на вулицю в холодну пору року, необхідно кілька охолонути; Рекомендується уникати їжі та напоїв, що дратують слизову оболонку горла - гострого, зайво солоного, надмірно гарячого або холодного; У разі хвороби органів голосового апарату необхідно вчасно звертатися до лікаря фоніатра.
3.Виховання правильного дихання у дітей формування правильної постави тіла: дотримання правильного положення тіла під час сидіння за партою; прямої постави під час ходьби і стояння, бо це сприяє розширенню грудної клітки, полегшує діяльність легень і забезпечує глибше дихання; дихальна гімнастика та інші фізичні вправи, які розвивають мускулатуру, що приводить у рух грудну клітку; заняття такими видами спорту як плавання, веслування, катання на ковзанах, ходьба на лижах. правильно дихати, тобто через ніс, щоб повітря очищалося, зігрівалося, зволожувалось, діагностувалось Заходи, які спрямовані на розвиток грудної клітки:
4. Поняття про мікроклімат навчальних приміщень МІКРОКЛІМАТ - це стан повітря (температура, відносна вологість, швидкість руху повітря, запиленість тощо) в навчальному приміщенні. До параметрів мікроклімату належать; - температура повітря; - його відносна вологість; - швидкість руху повітря; - потужність теплового випромінювання приладів та устаткування, що знаходяться у приміщенні
Гігієнічні вимоги до класної кімнати: Загальна площа кімнати повинна бути 50 м2, висота - 3,5 м, довжина - не більше 9 м, а ширина - 6 м. • Нормою площі класної кімнати на кожного учня молодших класів є 1,45 м2, об’єму повітря на 1учня – не менше 4,5 м.куб • Загальна площа фрамуг повинна складати не менше 1:50 (краще 1:30) щодо площі підлоги (коефіцієнт аерації). • Температура повітря в осінній і зимовий період повинна становити 17-20°С. У майстернях і спортивних залах, рекреаційних приміщеннях допустиме зниження повітря до 17-15°С. • Відносна вологість повітря у класних приміщеннях не повинна переходити за межі 60%, а оптимальна вологість - 40%. • Швидкість руху повітря у класній кімнаті має становити 0,2-0,4 м/с. • Вміст вуглекислого газу в повітрі навчальних приміщень повинен бути не більше як 0,1%.
5. Хвороби дихальної системи та їх профілактика Кожну інфекційну хворобу спричиняє певний збудник. Найрозповсюдженіший спосіб передачі більшості інфекційних хвороб - це повітряно-крапельна інфекція. Проникнувши в організм, мікроорганізми розмножуються і виділяють особливі отруйні речовини - токсини, які потрапляють у кров і розносяться по всьому організму, порушуючи нормальний хід важливих для життя й здоров’я процесів
ОКРЕМО І АКТУАЛЬНО ПРО КОРОНАВІРУС У ЛЮДИНИ Коронавіруси - це велика родина вірусів, які викликають захворювання, починаючи від звичайної застуди до більш важких захворювань. Новий коронавірус - це новий штам, раніше не ідентифікований у людей. COVID-19 - це інфекційне захворювання, спричинене останнім виявленим коронавірусом (SARS-CoV-2).
Дифтерія — це гостре інфекційне захворювання з повітряно-крапельним механізмом передавання, що характеризується місцевим фібринозним запаленням (переважно слизових оболонок ротоглотки) та явищами загальної інтоксикації з переважним ураженням серцево-судинної та нервової систем, нирок.
Реанімація (від лат. rеаnіmаtіо - повернення до життя) - це низка термінових заходів, спрямованих на відновлення життєдіяльності організму. Для реанімаційних заходів є тільки 4-6 хв. (час клінічної смерті), коли ще людину можна оживити. Як правило, зупинка серця супроводжується і припиненням дихання. Тому щоб серце запрацювало знову, починають закритий масаж серця
Важливо знати, що... Жити і працювати у приміщеннях, на стінах, підлозі та стелі яких є "грибок" не можна. Оскільки мікроскопічні грибки та їх спори є алергенами. Банки, гірчичники, різні компреси тепер у лікуванні пневмонії не використовують. Доведено, що вони ускладнюють запальний процес, оскільки сприяють поширенню його по легенях, а потім з кров‘ю та лімфою по всьому організму. У курців гинуть захисні бар‘єри дихальних шляхів: війковий епітелій, бокалоподібні клітини, настає "облисіння" дихальних шляхів, припиняється їхнє самоочищення. В них починають розмножуватися хвороботворні бактерії та віруси. Харкотиння набуває вигляду слизу з домішками гною (а іноді й крові через підвищену ламкість кровоносних судин).
Питання для самоперевірки Поясніть механізм утворення звуків.. Охарактеризуйте складові мікроклімату приміщень. Охарактеризуйте гігієну дихання. Назвіть причини, шляхи зараження та прояви захворювань дихальної системи. Які профілактичні заходи інфекційних захворювань? У чому полягають причини зупинки дихання? Яку першу допомогу надають при ураженні органів дихання? Які чинники способу життя людини впливають на здоров‘я дихальної системи? Відповідь обґрунтуйте.