Методична розробка відкритого лекційного заняття з дисципліни “Гірнича механіка” за темою: “Органи навивки підйомних машин”.

Про матеріал
Викладено методику проведення лекційного заняття, спрямованого на отримання нових знань, умінь і навичок з використанням сучасних технічних засобів навчання та елементів дистанційного навчання.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

СЕЛИДІВСЬКИЙ ГІРНИЧИЙ ТЕХНІКУМ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 

відкритого заняття

 

 

Органи навивки підйомних машин

 

з дисципліни: Гірнича механіка

 

 

 

 

 

 

 

 

Для студентів спеціальності: 184 Гірництво «Підземна розробка корисних копалин»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2021

 

Методична розробка відкритого лекційного заняття з дисципліни “Гірнича механіка” за темою: “Органи навивки підйомних машин”.

 

 

 

Підготував: Косяк О.О., викладач гірничо-електромеханічних дисциплін Селидівського гірничого технікуму, спеціаліст І категорії.

 

 

 

Викладено методику проведення лекційного заняття, спрямованого на отримання нових знань, умінь і навичок з використанням сучасних технічних засобів навчання та елементів дистанційного навчання.

 

 

Для викладачів закладів фахової передвищої освіти за спеціальністю 184 Гірництво.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено

на засіданні циклової комісії

гірничо-електромеханічних дисциплін

Протокол №___ від_________2021 р.

Голова циклової комісії

 

_______________О. О. Косяк

 

 

ЗМІСТ

 

 

 

1. План заняття…………………………………………………..………………….3

2. Хід заняття………………………………………………………………………5

3. Додаток А………………………………………………………………………...8

4. Додаток Б………………………………………………………………………..10

5. Додаток В……………………………………………………………………….14

6. Додаток Г………………………………………………………………………..15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

Група 1ПР-18

Дата 25.02.21

Заняття №37

 

Тема заняття: Органи навивки підйомних машин.

Мета заняття:

методична – удосконалити методику проведення лекційного заняття з використанням сучасних технічних засобів навчання та елементів дистанційного навчання (презентація, блог Гірнича механіка)

дидактична – вивчити особливості конструкції органів навивки підйомних машин.

виховна – активізувати розумову діяльність студентів, виховати повагу та відповідальність до майбутньої професії.

 

Вид заняття: лекція.

Тип заняття: інформаційна, засвоєння нових знань.

 

Методи та форми проведення заняття: евристична бесіда, робота з мультимедійною презентацією та блогом Гірнича механіка.

 

Міжпредметні зв’язки:

забезпечуючі – фізика; основи технічної механіки; гірнича справа.

забезпечувані – охорона праці, рудниковий транспорт.

 

Технічні засоби навчання: проектор, комп’ютер.

Методичне забезпечення: методична розробка відкритого заняття, тести для опитування; плакати; опорний конспект.

 

Обладнання: макет підйомної установки.

 

Література:

обов’язкова – Хаджиков Р.Н., Бутаков С.А. Горная механика: Учебник для техникумов. – 6-е изд., перераб. и доп. – М.: Недра, 1982,         с. 264-273.

додаткова – Цетнарский И.А., Кораблёв А.А., Борисенко Л.Д. Горная механика. Учебное пособие. Изд. 2, перераб. и доп. – М.: Недра, 1975, с.211-220.

 

Інформаційні ресурси:

  1.     https://gm104.blogspot.com/ – Блог Гірнича механіка
  2.     http://www.coal.dp.ua/ – Вугільни портал
  3.     http://nkmz.com/ – Завод НКМЗ
  4.     http://www.plasma.com.ua/ – Промислове обладнання
  5.     http://www.midiel.com/ – Гірниче обладнання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

 

1. Організаційний момент.

 

1.1 Привітання і перевірка наявності студентів.

 

Про відсутніх інформує староста групи, з'ясовуються причини відсутності окремих студентів, а також здійснюється перевірка готовності до заняття студентів.

 

1.2 Підготовка аудиторії та обладнання до заняття.

 

Мета організаційної частини – створити робочу обстановку на занятті.

 

2. Актуалізація опорних знань.

 

2.1 Актуалізація опорних знань студентів проводиться за допомогою тестів (Додаток А), мета цих опитувань – закріплення знань попередніх занять.

 

2.2 Коментар відповідей студентів. Виділити глибину знань та повноту відповідей студентів з питань, зробити загальний аналіз знань, умінь та навичок студентів.

 

3. Викладання нового матеріалу.

 

3.1 Тема заняття: Органи навивки підйомних машин.

3.2. Мета заняття: вивчення особливостей конструкції органів навивки підйомних машин.

3.3 Мотивація вивчення теми: аргументація важливості теми в сучасних умовах, подальшому вивченні дисципліни, суміжність з іншими дисциплінами.

Матеріал даної теми є невід'ємною частиною вивчення підйомних установок. Знання матеріалу лекції знадобляться при подальшому вивченні дисципліни “Гірнича механіка”, “Охорона праці”, “Рудниковий транспорт” і обов’язків у майбутній трудовій діяльності.

3.4 Викладання нового матеріалу проводиться викладачем, який знайомить студентів із призначенням, видами, конструкцією органів навивки (Додаток Б).

 

4. Закріплення нового матеріалу.

 

Для засвоєння нових знань викладач проводить усне вибіркове опитування студентів, для того щоб закріпити знання, уміння і навички по темі «Органи навивки підйомних машин» (Додаток В).

 

5. Коментар роботи студентів. Оцінювання.

 

  • Викладач підводить підсумки заняття шляхом узагальнення результатів відповідей студентів протягом заняття.
  • Коментує роботу кожного студента і оголошує оцінки.

 

6. Підсумки заняття

 

  • Висновки викладача щодо вивчення теми.
  • Зауваження щодо засвоєння студентами матеріалу.

 

7. Домашнє завдання: [1] с.264-273; [2] с.211-220; особливість органів навивки іншого типу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

 

Тест для проведення актуалізації опорних знань

(виконується студентами за допомогою блогу Гірнича механіка)

 

1. Що в маркуванні 2Ц-4×2,5 позначає цифра 4

а) діаметр барабана

б) ширина барабана

в) кількість канатів

 

2. Що в маркуванні 2Ц-3×1,5 позначає цифра 2

а) діаметр барабана

б) ширина барабана

в) кількість канатів

 

3. Що в маркуванні 2Ц-3×2,7 позначає цифра 2,7

а) діаметр барабана

б) кількість канатів

в) ширина барабана

 

4. Багатоканатні підйомні машини раціонально використовувати при глибині ствола

а) більше 500 м

б) більше 700 м

в) більше 950 м

 

5. Скільки канатів у підйомної машини МК-6×4

а) 2 шт

б) 4 шт

в) 6 шт

 

6. Відхиляючі шківи використовуються на

а) багатоканатному підйомі

б) одноканатному підйомі

в) обидві попередні відповіді вірні

 

7. Чи обов'язково потрібне встановлення парашутних пристроїв на багатоканатному вантажо-людському підйомі

а) так

б) так, але при глибині ствола більше 700 м

в) ні

 

8. Навіщо встановлюють два електродвигуни на підйомну машину

а) для збільшення потужності

б) робочий, резервний

в) два встановлюють тільки на людських підйомах

 

9. До переваг багатоканатних підйомних машин відноситься

а) велика надійність, герметизація копра, робота на великих глибинах

б) невелика маса підйомної машини, герметизація копра

в) наявність струн канатів, велика надійність

 

10. До недоліків багатоканатних підйомних машин відноситься

а) герметизація копра, наявність струн канатів

б) нерівномірне розтяжіння канатів

в) відсутність парашутних пристроїв

 

 

 

Правильні відповіді

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

А

В

В

Б

Б

А

В

Б

А

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

 

Новий матеріал лекції

Тема: Органи навивки підйомних машин.

План

  1. Органи навивки постійного радіусу.
  2. Органи навивки змінного радіусу.

 

У залежності від того, чи залишається при підйомі радіус навивки каната постійним або змінюється, розрізнюють органи навивки постійного радіуса – циліндричні барабани і органи навивки змінного радіуса – біциліндроконічні барабани.

Підйомні машини виготовляють двох- і однобарабанні. При двохбарабанних машинах кожний з барабанів обслуговує один канат (рис.1а). В установках з однобарабанною машиною барабан обслуговує обидва канати (рис.1б). Установки з циліндричними барабанами можуть бути, як без каната, що врівноважує, так і з врівноважуючим канатом.

Рисунок 1 – Схеми підйомних установок з циліндричними барабанами

 

У двохбарабанних машинах один з барабанів жорстко закріплений на валу, а інший може бути з’єднаний з валом або від’єднуватися від нього (переставний барабан). Переставний барабан дає можливість регулювати розташування підйомних сосудів один відносно другого, що необхідно при обслуговуванні кількох горизонтів шахти, і спрощує операції навіски, зміни канатів і регулювання їх довжини.

Рисунок 2 – Циліндричний барабан підйомної машини

 

Циліндричний барабан (рис.2) складається з вала 1 з зубчатою муфтою 2, роликових підшипників 3, заклиненого на валу барабана 4, переставного барабана 5 з зубчастим механізмом перестановки 6. Зовнішні лобовини 7 барабанів з гальмівними ободами 8 зварно-литої конструкції. Ступиці 9 литі, внутрішні лобовини 10 литі. Обичайка 11 зварна з нарізними канавками для каната. Реборди 12 з’ємні зварні. Зубчатий механізм перестановки 6, який вмонтовано у ліву лобовину 7, під дією пружини постійно знаходиться в зачепленні. Розчеплення відбувається під дією стислого повітря, яке подається в циліндри механізму перестановки.

Рисунок 3 – Зубчастий механізм перестановки барабана

 

Зубчастий механізм перестановки барабана (рис.3) складається з зубчатого колеса 1, який напресовано на вал машини, зубчатого вінця 2 ступиці переставного барабана і зовнішньої зубчастої муфти 3 з внутрішнім зачепленням. Зачеплення муфти 3 з вінцем і колесом виникає при розжиманні пружин 4. При подачі стисненого повітря в пнемоциліндри 5 пружини стискаються і вінець 2 виходе із зачеплення з муфтою.

З різних типів органів навивки змінного радіуса в цей час на шахтах середньої глибини і глибоких застосовують біциліндроконічні барабани (БЦК).

Рисунок 4 – Схема підйомної установки з біциліндроконічним барабаном

 

Біциліндроконічні барабани (рис.4) складаються з трьох секцій: малого циліндра 1, конуса 2, великого циліндра 3. Із зовнішньої сторони малого циліндра прикріпляється гальмовий обід.

На початку підйому канат, що підіймається навивається на малий циліндр, далі на конус і на великий циліндр. Канат судини, що опускається звивається в зворотному порядку. Великий циліндр обслуговує обидві гілки каната.

Рисунок 5 – БЦК барабан

 

Барабан БЦК (рис.5) складається з вала 1, підшипники 2, заклинена 6 і переставна 7 частини барабана. На конусах приварені спіральні жолоби 5. Заклинена частина барабана кріпиться на валу зваркою, переставна з’єднується з валом за допомогою зубчастого механізму перестановки 8. Гальмівні ободи 4 закріплені по краям малих циліндрів. Всередині кожного малого циліндру встановлені бобіни 3, на яких розташовується запас канату для випробувань.

 

 

Додаток В

 

Питання для закріплення нового матеріалу

 

  1.     Види органів навивки.
  2.     Що таке реборда, її призначення.
  3.     Який зазор між витками канатів.
  4.     Що таке витки тертя.
  5.     Навіщо один барабан заклинений, а другий переставний.
  6.     Що таке футеровка, її призначення та види.
  7. Яка кількість шарів навивки каната на барабан дозволена на вантажо-людьському підйомі.
  8. Яка кількість шарів навивки каната на барабан дозволена на вантажному підйомі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

 

Опорний конспект

 

Тема: Органи навивки підйомних машин

План

  1. Органи навивки постійного радіусу.
  2. Органи навивки змінного радіусу.

Рисунок 1 – Барабан типу 2Ц

Назва елемента

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

 

 

Рисунок 2 – Барабан типу БЦК

 

 

Назва елемента

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Прущик Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
797
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку