Методична розробка відкритого виховного заходу "Толерантність врятує світ" з елементами тренінгу

Про матеріал
Сьогодні гостро постає питання про нехтування учнями та молоддю загальнолюдськими цінностями, порушення особистих прав людини, нетолерантне ставлення дітей одне до одного. Тому дуже важливо зрозуміти необхідність толерантності в суспільстві. Трагічні приклади історії показують нагальну потребу в злагоді, добросусідстві, поваги до інших людей, їхніх думок. Використовується для дітей 7-8 класів.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки України

Харківської обласної державної адміністрації

Харківське державне вище училище фізичної культури №1

 

 

Методична розробка виховного заняття з елементами тренінгу

«Толерантність врятує світ».

(виховна година)

 

 

 

Виконала:

        Жук О.М.,

        вихователь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Харків

2018 – 2019 н.р.

 

Мета:

  • розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей;
  • показати певні рівні толерантної поведінки людини;
  • розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; 
  • виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; виховувати почуття взаємодопомоги  та дружнього прийняття іншої людини;
  • сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.             

 

 

Обладнання:

  • мультимедійний проектор, ноутбук;
  • відеоролики;
  • стіннівки, презентації.

 

 

 

 

 

Місце проведення: відеозала

Дата проведення: 15.02.2019

 

Анотація

 

Сьогодні гостро постає питання про нехтування учнями та молоддю загальнолюдськими цінностями, порушення особистих прав людини, нетолерантне ставлення дітей одне до одного. Тому дуже важливо зрозуміти необхідність толерантності в суспільстві. Трагічні приклади історії показують нагальну потребу в злагоді, добросусідстві, поваги до інших людей, їхніх думок.

Найбільша небезпека, яка чатує на наше суспільство сьогодні, – в руйнуванні особистості. Нині матеріальні цінності домінують над духовними, тому у молодих людей спотворені уявлення про доброту, милосердя, великодушність, справедливість, громадянськість і патріотизм.

Шлях до толерантності – це серйозна емоційна, інтелектуальна праця і психічна напруга, яка можлива тільки на основі зміни самого себе, своїх стереотипів, своєї свідомості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Показ мультфільму про толерантність).

Учениця:

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

 мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт побудуй!

Вихователь: 

Доброго дня шановні діти та гості! Сьогодні наша розмоваі тренінгові заняття присвячені толерантності. Взагалі 16 листопада відзначають  Міжнародний день толерантності, але останнім часом слово «толерантність» набуло значної популярності, тому розмовляти про неї можна набагато більше і частіше. І зараз ми проведемо дослідження.Візьміть однакові аркуші паперу, які знаходяться у вас на столі. І слухаючи мене уважно, виконаєм одночасно наступні  дії (вправа №1 «Ми різні»):

  • Складіть аркуш навпіл.
  • Відірвіть верхній правий кут.
  • Знову складіть навпіл.
  • Відірвіть правий верхній кут.
  • Знову складіть.
  • Знову відірвіть верхній правий кут.
  • Складіть аркуш надвоє.
  • Якщо можна, відірвіть правий кут.
  • Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

Вихователь:

Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа? (Відповіді учнів). Скажіть, а що нас усіх об’єднує?

 

 

Вихователь:

Дійсно. Всі ми несхожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Мультфільм, який був на початку нашого заходу, якщо ви пригадаєте, підтвердження тому.

Учениця:

Пропоную познайомитися з історією появи самого слова «толерантність».На кінці ХVIII – на початку XIX ст. у Франції жив Тайлеран Перигор, князь Беневентський, який вирізнявся тим, що при будь-якій владі незмінно займав посаду міністра іноземних справ. Це була талановита людина, але найголовніший його талант – це вміння враховувати настрій оточуючих і вирішувати проблеми, знаходячи компромісні рішення і при цьому залишатися вірним своїм принципам.

Учень:

Якщо ви уважно подивитись на стенд, то побачити. Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки.. Я познайомлю вас лише з деякими.

  • В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.
  • У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
  • У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
  • В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
  • У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.

Вихователь:

З великим нетерпінням переходимо до наступної вправи. І називається вона «Чим ми схожі?» ( вправа №2). В мене велике прохання віднестися до цього дуже уважно, жваво і відверто. Слухаємо уважно правила цієї вправи.Учасники сідають по колу. Я обираю серед учнів одного за якоюсь реальною чи уявною схожою зі своєю рисою та запрошує його в центр кола. Обраний звертається до будь-кого з учасників у такий же спосіб. Але за іншою ознакою. Так продовжується доти, доки усі учасники не опиняться у колі. І так, починаємо. Приклад: Раміль! Я запрошую тебе в коло, тому що у нас з тобою одного кольору волосся. Продовжуємо.

Обговорення:

  • Всі учасники вправи по черзі опинилися в центрі кола. Які емоції ви відчували, коли зверталися саме до вас?
  • Чи хвилювалися ви, коли кожного наступного разу вас не обирали?
  • Чи важко було тому хто стояв у центрі кола знайти схожу рису в іншому?
  • А оскільки всі ж таки різні, то часто буває, що хто-небудь починає дразнити іншого.

Вихователь:

Скажіть , будь ласка, а що у мене спільного з вами?. Після цієї вправи я хочу побажати вам , щоб ви ніколи не втрачали надії, сміливо виказували свої почуття, емоції, ідеї та міркування. Були уважними, спритними і обов’язково наглядовими.

Для того, щоб трохи відволіктися -  подивимось невеличку презентацію. Увага на екран.

(Показ казки про толерантність).

Вихователь:

 Якщо ви побачили, то цю казку придумала учениця 7 класу. Можливо  ця казка вам здається наївною, але вона правдива, проста і зрозуміла.

 Привертаю вашу увагу до стенда з нашою наочністю. Ви повинні запам’ятати, що для спільної продуктивної роботи усіх учасників занять при виконанні вправ, необхідно дотримуватись ось таких правил:

  • не перебивати; уміти слухати;
  • відстоювати свою думку;
  • проявляти доброзичливість;
  • виявляти повагу один до одного;
  • точно виражати свої думки;
  • бути активним у роботі.

Ви можете ще побачити не менше важливі правила толерантного спілкування, яких потрібно дотримуватись все життя.Їх насправді не багато. Усього чотири:

  • бути завжди уважним;
  • бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
  • бути гуманним і милосердним;
  • не ображати співрозмовника.

Вихователь:

Переходимо до іншої вправи №3, яка має назву «П’ять добрих слів». Слухаємо уважно завдання. Виконувати потрібно якомога швидше, але якісно та акуратно.Кожен з учнів має обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати своє ім’я.  Потім учень передає свій аркуш сусідові праворуч, а сам отримує малюнок від сусіда ліворуч. На кожному пальці намальованої долоні треба написати будь-яку привабливу, на вашу думку, рису її власника (наприклад: «ти дуже добра», «ти завжди заступаєшся за слабших», «мені подобається твій одяг»).У кінці аркуш  долоні повертається до власника.

(Під час виконання грає весела музика).

Підведення підсумків вправи «П’ять добрих слів».

Вихователь:

 Часу вже мало. Останнє завдання, яке підведе підсумок нашому тренінговому заняттю називається «Дерево толерантності». Візьміть кожен по яблуку або по хмарі і напишіть на них, що, по – вашому, треба  зробити,  щоб училище стало простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали якомога більш толерантними. Після цього кожен підходить до нашого гарного дерева і обдаровує  його яблуком, а у кого хмаринки почіпляє на небо.

Поки ви обмірковуєте, я з вашого дозволу підведу підсумок.

Толерантний шлях – це шлях людини, яка добре знає себе, розуміє інших людей і готова завжди прийти на допомогу. Сподіваюсь, що в нашій класній, училищній родині пануватиме доброта, повага, взаєморозуміння,і не коли не буде сварок та конфліктів.

 На цьому наше тренінгове заняття на тему «Толерантність врятує світ» закінчено.

(Грає музика, вихователь пригощає дітей чаєм, цукерками та тістечками).