Тема: Графіка. Види та жанри графіки. Графічні техніки.
Мета:
навчальна: знайомство з поняттям «графіка» і поняттям тону, вивчення видів та жанрів графіки;
розвивальна: розвиток мистецьких умінь та естетичних уявлень;
виховна: виховання духовних, моральних цінностей, орієнтирів у сфері образотворчого мистецтва, інтересу, готовності і здатності до творчої діяльності, бажання створювати художні образи.
Обладнання: ілюстрації, картини, що демонструють різні жанри графіки і тональні співвідношення, мультимедія.
Інтерактивні методи:
«Метод незакінчені речення» (відповідь вихованця – це продовження незакінченого речення) ;
«Метод робота в парах» (вихованці працюють в парах виконуючи завдання);
«Застосування GR кодів на занятті».
План:
1. Організація дітей до заняття
1.1. Привітання. Організація
1.2. Перевірка готовності до заняття
2. Розкриття теми заняття
2.1. Оголошення теми заняття і знайомство з планом заняття
2.2. Теоретична частина. Поняття графіка.
2.2.1. Виникнення графіки. Походження терміну.
2.2.2. Виражальні можливсті, графічні техніки.
2.2.3. Види графіки: станкова, книжкова, промислова, плакатна, комп’ютерна.
2.2.4. Жанри графіки: портрет, пейзаж, натюрморт, побутовий, анімалістичний, історичний, батальний.
3. Закріплення вивченого матеріалу. Активізація мисленево-пізнавальної діяльності вихованців
4. Практична частина. Тренувальні вправи. Графічними засобами виразності створити образ дерева.
5. Підсумок заняття.
Хід заняття
1. Організація класу до заняття.
1.1. Привітання. Організація.
1.2. Перевірка готовності до заняття.
2. Розкриття теми заняття.
2.1. Оголошення теми заняття і знайомство з планом заняття.
Сьогодні на занятті ми ознайомимося з мистецтвом графіки з її видами, жанрами та виражальними можливостями, будемо вдосконалювати свої творчі графічні здібності. Створимо практичну графічну творчу роботу.
2.2. . Розгляд малюнків та репродукцій. Теоретична частина. Поняття графіка.
Багато хто вважає, що олівець малоцікавий художній матеріал. Сірий колір штрихів на папері, звичайно не може зрівнятися з кольоровим розмаїттям живопису, але цим інструментом талановитим художникам вдалося створити живу картину.
- До яких видів образотворчого мистецтва належать зображення? Чому ви так вважаєте?
- Що насамперед повинен вміти будь-який художник?
Уміти створювати, або виконувати малюнок, адже це основа будь-якої композиції. Тому неможливо виконати графічні або живописні полотна без вміння виконувати рисунок. Рисунок складає основу мистецтва графіки.
Графіка – це вид образотворчого мистецтва, походить від грецького слова, «графо», що в перекладі означає «креслю», «малюю», «пишу». Їй характерна перевага - це лінії і штрихи, пляма, крапка, використання контрастів білого і чорного та менше, ніж у живописі, використання кольору.
2.2.1. Виникнення графіки. Походження терміну.
Графіку можна вважати основою всіх образотворчих мистецтв. Адже основним засобом створення художнього образу у графіці - лінія, штрих, крапка, пляма.
Історія винекнення графічного мистецтва розпочинається з давніх часів розвитку людства. Графіка є одним із найстаріших видів образотворчого мистецтва – пригадайте наскельні малюнки первісної людини.( Додаток 1)
З епохи Відродження малюнок набуває самостійного значення у формі ескізів, альбомних замальовок, етюдів, які виконуються із застосуванням багатьох засобів: олівця, вугілля, крейди, сангіни, пера, пензликів і різних сортів чорнил, туші, акварелі.
Художники графіки використовують різні графічні матеріали.
Їх назви визначають назви техніки виконання рисунку: якщо рисунок виконано вуглем, кажуть, що працюють у техніці в вугілля, якщо пастеллю – пастельна техніка та ін.
Кожен матеріал дає можливість створювати різні за характером та виразністю лінії, штрихи, плями, крапки.
Давайте уважно поглянемо, якими графічними матеріалами художник створює свої твори. (Перегляд слайдів)
Для вугілля і крейди всіх кольорів характерна м'якість, оксамитовість, пухнастість. Подібна до цієї техніки – сангіна та пастель. Усі вони належать до групи глинястих матеріалів і різняться м’якістю та кольором (перегляд презентації)
Для пера характерна ювелірна мереживність, декоративність. Для рисунка
восковим олівцем - м’якість, тональні переходи.
Усі ці роботи - вид образотворчого мистецтва, який називається графіка. Ще кажуть, що це графічні твори. А художників, які створюють такі зображення, називають художники-графіки.
Виражальними засобами графіки є:
Лінія – основний засіб вираження рисунка. Вона буває тонкою, товстою,вишуканою, колючою. А ще вона може бути, напруженою, ніжною, мереживною. Асоціативних ліній може бути безліч, адже кожна лінія індивідуальна і неповторна.
Крапка - найменший слід від дотику до паперу будь-якого графічного матеріалу.
Пляма - однотонне зображення без чітких зовнішніх контурів.
Штрих - коротка риска, лінія, яка є одним з основних елементів рисунка, креслення.
2.2.3. Види графіки: станкова, книжкова, промислова, плакатна, комп’ютерна.
Станкова графіка, яку ще називають оригінальною, включає твори, які виконуються автором самостійно вручну. Ці твори можна побачити на виставках, у музеях. Вони можуть бути призначені і для прикрашення інтер’єрів житлових і громадських споруд.
Книжкова графіка- призначена для декоративно-художнього оформлення книжки або журналу, до неї відносяться, книжкові ілюстрації, заставки, літери, обкладинки.
Художньо- виробнича - це виготовлення етикеток, поштових марок, цінних паперів, дипломів, грамот та інше.
Плакатна графіка, широко розповсюджена, яка спрямована на агітаційні завдання, активний і масовий вплив на людей. Звідси характерні для плаката чіткість, лаконізм як змісту, так і форми, а також відносно більші (для твору графіки) розміри. Важливою умовою впливу плаката — органічна єдність тексту із зображенням.
Компютерна - новий вид графічного мистецтва (створення рисунків за допомогою графічних редакторів)
2.2.4. Жанри графіки: портрет, пейзаж, натюрморт, побутовий, анімалістичний, історичний, батальний.
Пейзаж – присвячений зображенню природи.
Натюрморт – зображення неживої природи, предмети домашнього вжитку.
Портрет – зображення людини або декількох людей.
Анімалістичний жанр – зображення тварин.
Історичний - жанр присвячений історичним подіям, а також соціально значимим явищам в історії суспільства.
Побутовий жанр, присвячений повсякденному житті, суспільству, домашні сцени..
Біблійний жанр – присвячений зображенню героїв та події, які описує священна історія.
Казковий жанр – ілюстрації до казок, фантастичні тваринки.
3. Закріплення вивченого матеріалу. Активізація мисленево-пізнавальної діяльності вихованців метод «Незакінчені речення»
Які види графіки ми зараз розглянули?
Жанрами мистецтва графіки є..
Графічними матеріалами для художника графіка є…
Якщо ми малюємо пастеллю, то ця техніка називається…
«Метод робота в парах» (вихованці працюють в парах виконуючи завдання);
К |
Л |
І |
Н |
І |
Я |
П |
О |
Р |
Т |
Р |
Ш |
Т |
Р |
И |
Х |
О |
Л |
У |
У |
А |
П |
Л |
Я |
М |
А |
Р |
І |
Ч |
Ш |
П |
В |
У |
Г |
О |
Л |
Т |
В |
К |
А |
К |
|
|
А |
Д |
Ь |
Р |
Е |
Ц |
Ь |
А |
К |
Р |
Е |
Й |
|
Е |
Т |
|
|
(крапка, лінія, штрих, пляма, вуголь, портрет, крейда, олівець, ручка, ТУШ)
МЕТОД з GR-кодами.
4. Практична частина. Тренувальні вправи. Графічними засобами виразності створити образ дерева.
А зараз ми переходимо до практичної частини. Ваше завдання графічними засобами створити образ дерева.
Перед вами основні виражальні засоби (лінія, пляма, крапка, штрих) і різні графічні матеріали. Оберіть ті, які найбільше підходять для певного образу дерева. Наприклад, для старого дуба можна обрати фломастер або м’який олівець. Для берізки – гелеву ручку, твердий олівець.
Пастеллю зручно малювати крону дерева, стару кору, траву, землю. Ви можете спробувати усі матеріали і поєднати кілька образів дерев у єдиній композиції. За задумом можна створити образ одного або двох дерев. Пам’ятайте про вибір формату альбомного аркуша. Кілька дерев краще розмістити на горизонтальному форматі. Одне або два дерева впишуться у вертикальний формат. Вірно визначте лінію горизонту та розмістіть передній і дальній план. Головне має бути у центрі аркуша.
Працюйте акуратно, не натирайте гумкою. Хто не впевнений, спочатку легенько промальовуйте композицію простим олівцем. Створіть свою роботу на основі ваших уявлень, основну роль в ній має відіграти лінія – пряма, хвиляста, крива, товста, тонка.
4. Практична діяльність учнів.
5. Оцінювання та аналіз робіт.
6. Підсумок заняття.
- На мою думку, дерева будуть задоволені портретами, які ви створили. Вони дуже нагадують поетичні образи з листа.
- Які засоби створення образів ви використали?
(дод.2)