МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА «Виразні можливості фактури»

Про матеріал
Дана робота розроблена з урахуванням багаторічної роботи керівника гуртка, практичного досвіду, всебічного аналізу теми. Метою роботи є систематизація, узагальнення та простеження зв’язків між різними предметами за програмою в художній школі з тематики «фактура».
Перегляд файлу

Комунальний позашкільний навчальний заклад «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

«Виразні можливості фактури»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький 2016 р.

 

 

Виразні можливості фактури. Методична розробка / С. О. Гноєва. –

Кропивницький, 2016. – 26 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ВСТУП.................................................................................................... 4

І. ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ ФАКТУРА............................................................ 5

ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ФАКТУРОЮ................................................................. 7

2.1. Фактура на уроках рисунка........................................................................... 9

2.2. Фактура на уроках живопису...................................................................... 16

ВИСНОВКИ....................................................................................................... 25

ЛІТЕРАТУРА..................................................................................................... 26

 

ВСТУП

 

Дана робота розроблена з урахуванням багаторічної роботи керівника гуртка, практичного досвіду, всебічного аналізу теми. 

Метою роботи є систематизація, узагальнення та простеження зв’язків між різними предметами за програмою в художній школі з тематики «фактура». 

Приділена увага використанню педагогом різноманітних сучасних методичних прийомів викладання, залучення новітніх технологій, ознайомлення дітей з різноманітними техніками виконання робіт на різних предметах для досягнення максимального результату у роботі вихованців, залучення дітей до спостереження оточуючого середовища, вміння використовувати творчий потенціал через їх пізнавальну та творчу діяльність.

Теми завдань, які розглянуті в методичній розробці, спрямовані на розвиток нових образів та ідей, вмінню імпровізувати в поєднанні різних технік, стилізувати, розрізняти та розуміти своєрідне використання тих чи інших художніх засобів у витворах мистецтва. 

Розкриваються прийоми формування у дітей образотворчих знань, умінь та навичок, які супроводжуються аналізом робіт, а також розглядаються графічні, живописні, композиційні та технічні засоби малювання, конструювання, ліплення, аплікації тощо. В методичній роботі досліджуються засоби, які формують в учнів творчу фантазію, нестандартне мислення, індивідуальні якості, дозволяють дитині не сліпо наслідувати вказівки вчителя, а проявити особисті здібності та талант.

 

 

 

 

 

 

 

І. ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ ФАКТУРА

 

Фактура – це характер поверхні предмета, який визначається властивостями матеріалу, з якого він складається, і способом його обробки, поряд з формою і кольором допомагає орієнтуватися в навколишній дійсності, а також один із засобів вираження художнього образу твору.

В образотворчому мистецтві фактура – досить багатопланове поняття, що припускає як ступінь майстерності художника у передачі фактури різних предметів (тонкість мережива, м’якість оксамиту, холодний блиск металу), так і особливості авторського творчого методу, характер обробки матеріалу в скульптурі або спосіб накладення фарби в живописі, збагачення фактурою графічних робіт як природною так і фантазійною творчою фактурою (крапки, зірочки, хвилясті лінії тощо).

 

Фізичні властивості фактури           Естетична виразність фактури  

 

Характер поверхні, або фактуру, ми сприймаємо зазвичай візуально – як вона відображає або поглинає світло, а також тактильно – проводячи рукою по предмету. Фактура, як і колір, має фізичну характеристику, а також має естетичну виразність. До фізичних властивостей фактури відносяться гладкість, шорсткість, колючість, слизькість, горбистість, пухнастість, м’якість. У багатьох випадках це залежить від технології обробки матеріалів (плетені, прорізні, тиснені, горіння і т.д.). До естетичної виразності можна віднести декорування, прикрашання поверхні, використання умовних засобів для підкреслення художнього характеру форми.

Фактура широко використовується графіками, живописцями, скульпторами, архітекторами, дизайнерами.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ФАКТУРОЮ

 

Ознайомлення гуртківців студії з фактурою необхідно проводити через тактильне сприйняття матеріалу. Вивчення фактури починається з теми «Фактура, як засіб збагачення форми» завдання № 6. Замальовки природних матеріалів. Необхідно запропонувати гуртківцям виконати зображення природної фактури за допомогою різноманітних художніх засобів (олівцем, фарбою, шкрябання, відбиток тощо). Тобто, необхідно мати набір матеріалів, куди входять дерево, скло, пряжа, деревна кора, хутро, метал і камінь. Запропонувати учням описати відчуття, які викликають у них ці матеріали. Але одних слів буде замало, треба буде навчитися сприймати і передавати їх характер. Контрасти гладкого – шорсткого, твердого – м’якого, легкого – важкого треба порівняти, осмислити, спробувати графічно виразити матеріал

(рис.1). 

 

На другому етапі необхідно запропонувати дітям зробити колажі з контрастних матеріалів (рис.2). 

 

Рис.2

 

Виникають абсолютно фантастичні роботи, що мають ефект чогось абсолютно нового.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1 Фактура на уроках рисунка

 

В графіці подібний спосіб вивчення предмета, заснований на особистих спостереженнях і, включає в малюнку не тільки наслідування природи, але й розвиває вміння інтерпретувати побачене, збагачує творчу уяву учня. Створені таким чином малюнки виглядають живими і переконливими, які не повторюються навіть тоді, коли на малюнку зображений один і той самий натюрморт, пейзаж або інші природні форми (птахи, тварини тощо). Фактура необхідна для передачі поверхні предметів, для створення художніх ефектів і часто допомагає виразити авторське бачення. Створення фактур можливо різними матеріалами, як графічними, так і за допомогою кольору. Розглянемо деякі прийоми створення фактур, які можуть бути використані як в чорно-білій, так і в кольоровій графіці.

 

Вправа на розвиток багатогранності фактури в графіці

           

Роботи на основі виконаної вправи

«Птахи на гілках»

Зобразити птахів в природній ситуації, збагатити малюнок фактурою.

Композиційне рішення.

 

 

 Створити образ використовуючи вивчені техніки

 

 

Натурні замальовки з рисунку продовжує тематику малювання природних фактурних форм.

 

Продовжується вивчення фактури з більш складним образним і композиційним рішенням.

Працюємо з гуртківцями над творчим рішенням складних натюрмортів.

Техніка за вибором вихованця.

Виконуються роботи за уявою, зі складними композиційними рішеннями, роботи збагачуються фактурою.

Творча графічна композиція.

 

 

 

                        Портрет товариша.                            Моє місто. 

 

 

2.2 Фактура на уроках живопису

 

В живописі виділяють два основних типи фактури: «приховану» (тобто гладке, бесфактурне, характерне для «старих майстрів») і «відкриту» (живопис з пастозними мазками, нерівним рельєфним барвистим шаром). У живописі фактура відіграє допоміжну роль, декоративну.

Виконуються вправи на характер мазка. Оптичний заміс кольору, декоровані поверхні. 

Фактура в живописі як спосіб нанесення фарби.

Вправа на кольорове фактурне заповнення площини

Настрій в пейзажі, експресивний колір, мазок.

Фактура є складовою більш складних композиційних завдань. Фактурні показники несуть в собі певні риси композиційного засобу, хоча не так явно як, припустимо, ритм та колір. Фактурою художник завершує композіцію. У поєднанні з формою фактура може значно посилити вплив на глядача, на його чуттєво-емоційне сприйняття, викликати певні образи, спогади, асоціації. 

 

Натюрморт з квітами

 

Роботи на основі виконаної вправи  

Графічна композиція в роботах дітей старшої вікової категорії

 

 

Найбільш різноманітне використання фактури в роботах ужиткової композиції. Поєднуються не тільки вміння використовувати різні види фактури, а також можливість застосувати різні матеріали. 

Технологічні прийоми створення фактур різними матеріалами. Відповідність форми і фактури, їх єдність – одна з найважливіших проблем, яку необхідно вирішити художнику. Наприклад, автору потрібна для вирішення певного образу важка, нерухома форма. І фактура повинна відповідати цьому завданню: рваний камінь, залізобетон з віддрукованих опалубкою, неполірований метал і т.д. Якщо ж необхідно висловити легкий, романтичний образ, то вибір матеріалу або поєднання декількох матеріалів і рівень їх обробки повинні відповідати даному образу і формі: шовкові тканини, скляні нитки, відображення дзеркал і т.д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

Для творчого розвитку дітей використання фактури є найбільш простою і виразною формою розкриття особистості дитини в її роботах. Робота з фактурою допомагає розширити асоціативне, образне сприйняття дійсності. Вчить максимально використовувати можливості матеріалу, фактуру поверхні, для повного розкриття ідеї роботи. За допомогою фактури роботи гуртківців набувають повноти, яскравості і неповторності, розвивається креативність, яка є однією з базових характеристик дитини, що характеризує активну позицію особистості, розвинену уяву, а також здатність до створення творчого образу, який характеризується оригінальністю, варіативністю. Дана робота допоможе розвинути у вихованців естетичне сприйняття дійсності, вміння бачити прекрасне у природі та мистецтві, образне мислення, фантазію. 

Отже, фактура – один із засобів творчого прийому, який допомагає в образному, художньому розвитку учнів. 

«Творчість, – писав В.О. Сухомлинський, – починається там, де інтелектуальні та естетичні багатства, засвоєні, здобуті раніше, стають засобом пізнання, освоєння, перетворення світу. При цьому людська особистість немовби зливається зі своїм духовним надбанням».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

 

1.                 Українське мистецтво – традиції та сучасність. – Режим доступу: http://www.ukraine-art.kiev.ua/. 

2.                 Игнатова Н. О фактуре масляной живописи / Н. Игнатова. – Юный Художник. –1984 .  – № 4.

3.                 Бартенев, И.А. Очерки истории архитектурных стилей : [Учеб. пособие для творч. фак. высш. худож. учеб. заведений] / И. А. Бартенев, В. Н. Батажкова. – М.: Изобразит. искусство, 1983. – 257 с. : 63 л. ил.;

4.                 Кандинский, Василий. Точка и линия на плоскости / Василий Кандинский; [пер. с нем. Е. Козиной]. - СПб.: Азбука-классика, 2004. - 236, [2] с. : ил. 

5.                 Неменская, Л.А. Изобразительное искусство: искусство в жизни человека: 6 класс: учебник для общеобразовательных учреждений / Л.А. Неменская; под ред. Б.М. Неменского. – М.: Просвещение : Московские учеб., 2008. - 175 с. : цв. ил.; (Школа Неменского).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Shyrokova Svetlana
    Дякую за розробку. Цікавий, корисний матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
31 січня 2019
Переглядів
4696
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку