МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ПРИАЗОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»
МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕХАНІКО-МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОЛЕДЖ
Методична розробка
заняття:
«Вступ. Інформація, інформаційні процеси. Інформаційні технології»
з дисципліни: «Обчислювальна техніка і програмування»
Методична розробка заняття з дисципліни «Обчислювальна техніка і програмування»
Викладено методику застосування різноманітних форм і методів самостійної та індивідуальної роботи на занятті з дисципліни «Обчислювальна техніка і програмування»; методику вивчення фундаментальних понять обчислювальної техніки та інформаційних технологій з точки зору суб’єктивного та кібернетичного підходів.
Для викладачів спеціальних дисциплін програмування вищих навчальних
1 – 2 рівнів акредитації.
Методична розробка може бути використана студентами ВНЗ 1 – 2 рівнів акредитації.
План заняття
Блок МПН.02.01 Обчислювальна техніка і програмування
Модуль КЗН-3.ПР.Р.01, КЗН-3.ПР.Р.02 Питання з базових знань в галузі інформатики й сучасних інформаційних технологій
Модульна одиниця 1. Інформаційні системи
Тема: «Вступ. Інформація, інформаційні процеси. Інформаційні технології»
Мета заняття:
Методична: удосконалення методики застосування інноваційних інформативно - комунікативних методів самостійної та індивідуальної роботи на занятті з дисципліни «Обчислювальна техніка і програмування»
Дидактична:
Навчальна: ознайомити студентів з суб’єктивним та кібернетичним підходами до вивчення фундаментальних понять обчислювальної техніки та інформаційних технологій, видами сучасних інформаційних технологій; поширити знання про способи кодування інформації, навчити визначати кількість інформації в повідомленнях; вивчити способи використання отриманих знань на практиці.
Розвивальна : розвивати творчі здібності та активну розумову діяльність студентів, інформаційну культуру, пізнавальний інтерес до дисципліни, уміння виділяти головне, суттєве у матеріалі, що вивчається, порівнювати факти,робити узагальнення і висновки.
Виховна: сприяти формуванню самостійності, активності, критичного мислення, сприяти формуванню основних світоглядних ідей, творчої ініціативи, відповідальності, уважності, акуратності, дисциплінованості.
Вид заняття: лекція
Тип заняття: інформаційна лекція
Методи та форми проведення заняття: евристична бесіда, проблемне завдання, завдання « Постав мету», доповіді «Кодування інформації», «Вимірювання обсягу інформації», дискусія, робота в групах, розв’язання задач, робота з презентацтестування, прийом «Insert»
Міждисциплінарні зв`язки:
Технічні засоби навчання: персональний комп’ютер з програмним забезпеченням Microsoft Office, мультимедійний проектор
Методичне забезпечення: презентація до відкритого заняття в програмі
PowerPoint «Інформація і види її кодування», опорний конспект, презентація заняття, схеми «Людина і інформація», «Види повідомлень», «Класифікація ІТ», картки тестових завдань
Література:
Хід заняття:
1 Організаційна частина:
- привітання студентів;
- перевірка наявності студентів;
- перевірка підготовки студентів до заняття, аудиторії та обладнання.
2 Актуалізація опорних знань
2.1 Евристична бесіда
3. Вивчення нового матеріалу
3.1 Повідомлення теми заняття
3.2 Мотивація вивчення теми (у формі бесіди)
Поняття «інформація» , «інформаційні процеси», «інформаційні технології» є фундаментальнимі поняттями інформатики, обчислювальної техніки та інформаційних технологій, тому важливо на початку вивчення дисціпліни «Обчислювальна техніка і програмування» сформувати правильне розуміння цих понять. На занятті ми розглянемо питання вимірювання інформації з точки зору суб’єктивного та кібернетичного підходів, навчимся вимірювати кількість інформації в повідомленні, розглянемо види сучасних інформаційних технологій.
Знання основних понять знадобятся вам при застосуванні вами обчислювальної техніки та інформаційних технологій на практиці при виконанні різноманітних завдань на ПК.
3.3 Завдання « Постав мету»
Студентам пропонується сформулювати навчальну мету заняття.
Оголошення мети заняття
3.4 Проблемне завдання: Розрахувати кількість сторінок тексту, які можна розмістити в комп’ютері при завданому об’ємі вільної ОП
3.5 Повідомлення плану вивчення.
1. Інформація, інформаційні процеси.
2. Інформаційні технології
3.6 Лекція
Використання опорного конспекту лекції (Додаток А)
Робота в групах.
Розгляд схеми «Види повідомлень»
з точки зору першокласника?
Так містить, оскільки в ньому заключені знання людей:
авторів підручника.
2) Чи отримає інформацію першокласник читаючи цей підручник?
Ні, тому, що хоча повідомлення будуть містити нові відомості, але
вони йому будуть нецікаві, а нецікаві тому, що першокласник
нічого не зрозуміє.
Визначення за допомогою таблиці (Додаток В) чи є інформативним
повідомлення, і якщо ні, то визначити причини цього. Робота в групах.
Дискусія за змістом представленого матеріалу.
Запис у конспекти.
3.6.7 Розвязання задач. Робота в групах.
Задача №1. Розрахувати кількість інформації, що міститься у
повідомленні “To be or not to be” (18 байт або 144 біта)
Задача № 2. Скільки біт інформації несе повідомлення про те, що з колоди карт дістали:
а) карту червоної масті;
б) карту бубнової масті.
Розв’язування.
а) 2i=2 б) 2i=4
i=1 біт i=2 біта.
Задача №3. Підручник з інформатики займає в пам’яті комп’ютера 0,9 Мбайт. Визначити кількість біт.
Розв’язання.
0,9 Мб*1024=921,6 кбайт
921 кбайт*1024=943718,4 байт
943718,4 байт*8=7549747,2 біт.
4 Закріплення материалу
4.1 Опитування:
а) від 0 до 15; б) від 0 до 31?
4.2 Вирішення проблемного завдання:
Розрахувати кількість сторінок тексту, які можна розмістити в комп’ютері, якщо об’єм вільної ОП 80 кбайт.
Розв’язання.
На одній сторінці – 3000 байт2,9 кбайт
80:2,927 сторінок
4.3 Виконання тестових завдань
4.4 Заповнення таблиці самоаналізу.
5 Підсумки заняття.
Викладач коментує підготовку командами випереджувального матеріалу – доповідей з теми; робить висновки щодо активності, уважності та виконання завдань студентами, вивчення студентами матеріалу теми і досягнення мети заняття, виставляє оцінки за роботу студентів на занятті.
6 Домашне завдання