Методична розробка заняття з всесвітньої історії для 1 курсу коледжу (10 класу), тестові завдання по темі «Початок "Великої війни» (2 варіанти).
Тема: Російська революція
Очікувані результати
Фахові компетентності:
Загальні компетентності
Методи навчання.
Тип заняття: комбіноване
Література:
основна: Щупак І.Я., Морозов Л.В. "Всесвітня історія" - Запоріжжя: "Прем'єр",
2010.
Полянський П "Всесвітня історія"- Київ: "Генеза", 2010.
додаткова: Ладиченко Т.В., Осмоловський О.С. "Всесвітня історія"- Київ:
"Генеза", 2010.
Земерова Т.Б. "Всесвітня історія" За всією шкільною програмою. – Харків, 2009.
веб-сайт підручників:
http://www.mon.gov.ua/pidruchniki10
Хід заняття
І. ОРГАНІЗАЦІЯ ЗАНЯТТЯ
Повідомлення теми та мети заняття.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Історичний диктант
Усне опитування за запитаннями:
Письмовий тестовий контроль (додаток)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Бесіда
План
Робота з історичним джерелом
Опрацюйте текст і скажіть, які цілі, за словами Т.Вудро Вільсона, США переслідували в цій війні.
Із виступу Вудро Вільсона в конгресі США 2 квітня 1917 р.
«Ми не прагнемо ні завоювань, ні панування. Ми не шукаємо для себе ні контрибуцій, ні матеріального відшкодування за ті жертви, які добровільно приносимо. Ми лише одні з борців за права людини... Ми битимемося за демократію, за права тих, хто підкоряється властям, щоб мати право голосу у своїх власних державах, за права і свободи малих народів, за всезагальне панування права, створення такого союзу вільних народів, який принесе мир і безпеку всім народам і, нарешті, сам світ зробить вільним. Розв’язанню цього завдання ми можемо присвятити наше життя і нашу долю...»
Президент Т.Вудро Вільсон виступає перед Об'єднаним засіданням американського Конгресу.
6 квітня 1917р. США оголосили війну Німеччині; остання велика держава, що не брала участі у війні, відмовилась від політики нейтралітету. Приводом до цього стала необмежена підводна війна, яку вела Німеччина проти нейтральних, у тому числі й американських, цивільних суден.
А от справжні причини вступу США у війну саме в той час були набагато глибшими:
Перші американські підрозділи прибули в Європу влітку 1917р.
Робота з термінами і поняттями
Революція – докорінний переворот у житті суспільства, який забезпечує йому поступальний розвиток, приводить до ліквідації старого і утвердження нового, прогресивнішого.
Переворот - насильницька та неконституційна зміна влади в державі або збройний виступ армії проти державної влади внаслідок таємної змови.
Громадянська війна – організована збройна боротьба за державну владу між соціальними групами всередині країни.
Робота з історичним джерелом
Уважно прочитайте текст історичного документа про причини Лютневої революції і вкажіть їх.
«Участь Росії в Першій світовій війні привела до початку в країні економічної розрухи, убогості і голоду серед населення. У важкому положенні знаходилося селянство, що страждало від малоземелля і убогості. У складних умовах знаходилися і робітники, оскільки повністю було відсутнє робоче законодавство. З цими проблемами Микола II не міг впоратися самостійно. До того ж його відчайдушна спроба зберегти самодержавство, відмова від надання населенню політичних прав і свобод привели до наростання протистояння суспільства і держави. У такій ситуації Державна Дума вимагала відставки «царського уряду» і створення уряду, відповідального перед Думою» ( із спогадів В.В. Шульгіна, депутата Держдуми).
Війна й породжені нею негаразди на 1917 р. підвели Російську імперію до рокової межі: до війська було мобілізовано 15,5 млн. чоловіків (13 млн. - селяни); нестача продуктів харчування (у Петрограді в лютому 1917 р. запасів хліба залишалось на 10-12 днів), підвищення податків, збільшення тривалості робочого дня на виробництві загрожували фізичному виживанню населення.
На початок 1917 р. проти монархії виступали майже всі суспільні верстви: у Думі утворилася ліберальна опозиція Миколі II; у річницю розстрілу урядовими військами мирної демонстрації 9 січня 1905 р. (Кривава неділя) відбулися масові страйки робітників під антимонархічними і антивоєнними гаслами.
Соціальне напруження, спричинене тривалою Першою світовою війною, економічною кризою і постійними політичними сутичками між імператором і Держдумою, виливалося в демонстрації та мітинги.
У роки війни особливо виразно проявилася традиційна нездатність, на відміну, наприклад, від Британії, російського абсолютизму азійського ґатунку «випускати пар» соціального невдоволення вчасними поступками, його невміння маневрувати і знаходити порозуміння з політичною опозицією.
Засилля хабарництва серед чиновництва усіх рівнів, відсутність реальної влади у Державної думи (парламенту) імперії, слабкість Миколи II як політичного лідера країни та вплив на його родину авантюристів і містифікаторів на кшталт малограмотного колишнього монаха Григорія Распутіна робили монархію нежиттєздатною.
Відеоролик «Лютнева революція 1917 року: крах великої Російської імперії» (3.54хв.)
Лютнева буржуазна революція в Російській імперії
Причини: |
|
Завдання революції: |
|
Початок революції: |
|
Етапи революції: |
|
Наслідки революції: |
(2 березня 1917 р.);
|
Жовтневі події у Петрограді. Перші перетворення радянської влади
Робота в групах:
1 група - «Підготовка та здійснення перевороту»;
3 група - «Причини перемоги більшовиків».
Очікувані відповіді:
У період швидкого наростання соціальної напруги та поглиблення революційної кризи, щоб підняти втрачений авторитет серед мас, першого вересня 1917р. Тимчасовий уряд проголосив Росію республікою. Для зміцнення виконавчої влади було створено Директорію – Раду п’яти. Це була спроба переходу до авторитарного режиму. Прем’єр-міністром залишався Керенський.
Підготовка та здійснення перевороту
25 жовтня 1917р. перехід влади в столиці до Петроградського військово-революційного комітету.
Жіночий ударний батальйон на площі перед Зимовим палацом
Робота з термінами і поняттями
Жовтнева революція (переворот) 1917 р. в Росії - збройне повалення Тимчасового уряду і прихід до влади партії більшовиків, що проголосила встановлення Радянської влади, початок ліквідації капіталізму і переходу до соціалізму.
Відеоролик «Жовтнева революція 1917 року: чорна дата в історії Росії» (4.25 хв.)
25 жовтня розпочав роботу II з’їзд Рад робітничих та солдатських депутатів. Серед 649 делегатів з’їзду більшовиків було 390, 160 – лівих есерів, 6 - меншовиків-інтернаціоналістів, 7 – українських соціал-демократів. Чимало делегатів з’їзду, зокрема Хораш, Кучин, висловили протест з приводу збройного захоплення влади більшовиками і заявили про те, що делегати від партій покидають з’їзд.
II з'їзд Рад прийняв два важливих документи: Декрет про землю та Декрет про мир.
Головні положення Декрету про мир:
Декрет про землю містив такі положення:
27 жовтня 1917р. з’їзд обрав вищі органи державної влади – ВЦВК, до якого ввійшли більшовики і ліві есери, та РНК на чолі з Леніним. Ліві есери відмовились увійти до уряду. Головою ВЦВК обрано Л.Каменева.
Володи́мир Іллі́ч Ле́нін (справжнє прізвище - Улья́нов), 1870-1924 рр. Перший Голова Раднаркому — уряду РСФРР; керівник Російської соціал-демократичної робітничої партії, більш відомої як партія більшовиків; один із організаторів Третього комуністичного інтернаціоналу. Один з організаторів Жовтневого перевороту восени 1917 та Громадянської війни в Росії. У подальшому ініціатор червоного терору та примусової заготівлі сільськогосподарських продуктів, так званої «продрозверстки», яка стала головною причиною Голодомору в Україні 1921—1923 років та Голоду в Поволжі 1921—1922 років.
Таким чином, підсумком Жовтневого перевороту та роботи II з’їзду Рад був прихід до влади в Росії партії більшовиків.
Причини перемоги більшовиків
Студентський проект: «Брестський мирний договір Російської Соціалістичної Федеративної Радянської/Совєтської Республіки (РСФРР/РСФСР) з державами Четверного союзу, визнання Української Народної Республіки (УНР)»
Очікувана відповідь
Брестський мир 1918 р. Більшовики на чолі з Леніним, захопивши владу, пообіцяли перш за все припинити участь Росії у Першій світовій війні. В грудні 1917 р. радянська делегація розпочала переговори з Німеччиною та її союзниками про перемир'я у Бресті. Радянську делегацію згодом очолив Троцький. 1 січня 1918 р. участь у переговорах взяли представники Української Центральної Ради, уряду незалежної Української Народної Республіки. 9 лютого 1918 р. делегація Німеччини зажадала підписання миру на її умовах. Тоді Троцький заявив, що Росія війну припиняє, а миру не підписує і покинув Брест. 18 лютого німці відновили наступ. 23 лютого більшовики на вимогу Леніна погодилися прийняти німецькі умови миру. До Бресту виїхала нова радянська делегація на чолі з Чичеріним. З березня 1918 р. мирний договір між Росією та Німеччиною і її союзниками було підписано. Його умови: за Німеччиною визначались території Прибалтики, Польщі, частину Білорусії; Росія відмовлялась від Фінляндії, мала укласти мир з Українською Центральною Радою, демобілізувати армію; сплачувала Німеччині репарації в 6 млрд. марок. Радянська Росія втрачала таким чином 800 тис. кв. км території. Брестський мир діяв до листопада 1918 р. Після Листопадової революції в Німеччині Росія анулювала цей мир.
Громадянська війна в Росії: причини, найголовніші події, наслідки
Робота з термінами і поняттями
Громадянська війна й іноземна інтервенція 1917-1922 рр. в Росії— збройна боротьба між соціальними групами на чолі з більшовиками (Червоні), що прийшли до влади внаслідок Жовтневої революції (перевороту), та їхніми супротивниками — Білою гвардією.
Причини громадянської війни в Росії
Причинами іноземної інтервенції з боку держав Антанти були насамперед прагнення повернути борги царського й Тимчасового урядів, продовжити участь Росії у Першій світовій війні, не допустити світової революції.
Причини перемоги більшовиків у громадянській війні
Наслідки громадянської війни
Робота з картою
Опрацюйте карту «Перша світова війна (події 1916-1918 pp.)» та виконайте завдання.
Підводна війна на завершальному етапі війни.
У 1917 р., маючи на своєму озброєнні понад 300 підводних човнів, Німеччина на весь світ заявила, що безжально топитиме кораблі країн Антанти і нейтральні судна, що йтимуть у бік Англії. Відразу ж вона поновила торпедні атаки із субмарин.
Проти дій німецьких субмарин, які безперестанно атакували кораблі, була лише одна ефективна зброя - конвой. Кораблі зосереджувалися у групу і йшли в супроводі потужних військових крейсерів і британських та французьких підводних човнів. Всього ж за роки війни німецькими підводними човнами було потоплено понад 1000 британських і французьких кораблів.
Англія повільно затягувала на шиї Німеччини мотузку блокади. До того ж на Німеччину невідворотно насувався голод. Споживання м'яса в країні становило лише чверть від рівня споживання в 1914 р., а темпи смертності серед новонароджених і маленьких дітей зросли на 50 %. Це був початок краху могутньої імперії.
«14 пунктів» В. Вільсона. Останній рік війни розпочався важливою політичною подією - у січні 1918 р. В. Вільсон оприлюднив у конгресі США свої знамениті «14 пунктів», що закладали основи післявоєнного миру. Цей документ, який суттєво вплинув на події на фронтах Першої світової війни, а ще більше - на повоєнне облаштування світу.
Останній наступ Е. Людендорфа (командувач німецького Західного фронту) що розпочався у березні 1918 р., знову привів німців, як і в 1914 р., на Марну. Перед цією небезпекою союзники нарешті домовилися між собою щодо кандидатури єдиного командувача об'єднаних сил - французького маршала Ф. Фоша. Оборонна лінія союзників прогнулася під силою німецького удару, але не прорвалася. Німці зазнавали жахливих втрат, як це раніше було з англійцями і французами. Німеччина боролася з останніх сил; британська морська блокада змушувала страждати не лише німецьких солдатів, що не мали достатньо харчів і набоїв, а також їхні сім'ї на батьківщині.
Контрнаступ союзників.
8 серпня, у день, який Е. Людендорф назвав «чорним днем німецької армії», союзники завдали могутнього контрудару по позиціях німців. Кинувши в бій 450 танків, британці змусили німців відступити до Ам'єна. Американці тепер висаджувалися на узбережжі Франції цілодобово, і німецькі генерали усвідомлювали, що війну програно. Ще влітку німецький уряд звернувся до країн Антанти з пропозицією про переговори на принципах, викладених у «14 пунктах» В. Вільсона.
У жовтні 1918 р. у Франції вже було розгорнуто американську армію чисельністю понад 1 млн 750 тис. вояків. Таким чином, долю Німеччини було вирішено.
Наприкінці вересня 1918 р. П. Гінденбург і Е. Людендорф заявили німецькій владі, що армія вже не має сил боротися, і поставили вимогу укласти перемир'я. Відтак німецький принц Макс Баденський звернувся з цією пропозицією до В. Вільсона. До Німеччини приєдналася й Австро-Угорщина.За час, поки тривали переговори про умови перемир'я, сталися події, що прискорили розв'язку:
На тлі поразки своїх союзників та нестримного відступу німецької армії на Заході, повстання німецьких військових моряків, що 3 листопада 1918 р. поклало початок революції в Німеччині, зречення кайзера Вільгельма II у Комп'єнському лісі біля залізничної станції Ротонд 11 листопада 1918 р. було підписано перемир'я. Спочатку на Західному фронті, а потім повсюди в Європі запанувала тиша. Офіційно на континенті настав мир.
Фотографія зроблена після досягнення угоди про перемир'я, яким було завершено Першу світову війну. На фото - власний вагон Фердинанда Фоша (другий праворуч) в лісі Комп'єні
Сербією - загинули 6 °% населення
Францією - 3,4 °%
Румунією - 3,3 %
Німеччиною - 3,0 %
Політичні наслідки
Робота з картою
Використовуючи карту «Перша світова війна (події 1916-1918 pp.)», надайте відповіді на запитання.
1. Назвіть імперії, які розпалися внаслідок Першої світової війни.
2. Назвіть держави, які виникли після розпаду Австро-Угорщини.
Бесіда
Опрацювати відповідний параграф підручника.
ДОДАТОК
1 варіант
Оберіть один правильний варіант відповіді.
А. 28 червня 1914 р.
Б. 28 липня 1914 р.
В. 1 серпня 1914 р.
Г. 1 вересня 1914 р.
2. Визначте, яка подія стала приводом до початку Першої світової війни:
А. підписання «Сердечної угоди»;
Б. загибель англійського пасажирського лайнера «Лузітанія»;
В. Сараєвське вбивство;
Г. соціалістична революція в Росії.
3. Які держави входили до Четвертного блоку?
А. Німеччина, Італія, Австро-Угорщина, Османська імперія
Б. Англія, Франція, Росія, Італія
В. Німеччина, Австро-Угорщина, Болгарія, Османська імперія
Г. Англія, Франція, Росія, США
4. Назвати державу, про яку йдеться.
Ця держава прагнула повернути Лотарингію та Ельзас, приєднати Саарський вугільний басейн та лівий берег Рейну, а також послабити Німеччину.
А. Німеччина
Б. Франція
В. Росія
Г. Велика Британія
5. Укажіть поняття, яке відповідає поданному визначенню.
«Агресивна форма націоналізму, якій притаманні звеличення основної нації і приниження всіх інших народів»
А. расизм |
В. шовінізм |
Б. мілітаризм |
Г. фанатизм |
6. Про яку подію йдеться : «Успішний наступ російського Південно-Західного фронту в червні-серпні 1916 р. на Східному фронті, унаслідок якого російська армія прорвала австрійський фронт на лінії Луцьк-Чернівці»:
А. Галицька битва
Б. Брусиловський прорив
В. Горлицький прорив
Г. Верденська битва
7. На якому фронті воювали англійські, бельгійські та французькі війська?
А. Східний
Б. Тихоокеанський
В. Західний
Г. Північно-Африканський
8. Уперше танки були використані в битві біля річки:
А. Марна В. Сомма
Б. Рейн Г. Одер
9. Знайдіть зайву ланку в логічному ланцюжку:
А. битва на Соммі;
Б. «Верденська м’ясорубка»;
В. Цусимська битва;
Г. Брусиловський прорив.
10. Встановіть відповідність між термінам та визначеннями.
1. бліцкриг; |
А. мирний договір, укладений із супротивником однієї з країн, що входить до воюючої коаліції, без відома або без згоди союзників; |
2. позиційна війна; |
Б. активні наступальні воєнні дії, спрямовані на захоплення нових стратегічних позицій; |
3. пацифізм; |
В. блискавична війна; |
4. сепаратний мир. |
Г. рух, спрямований проти будь-яких воєн, за повну ліквідацію озброєння; |
|
Д. період, коли супротивники закріплюються на досягнутих рубежах, створюючи систему окопів і бліндажів, та не ведуть масштабних бойових дій.
|
2 варіант
Оберіть один правильний варіант відповіді.
1. Вкажіть, якими країнами у 1904 р. було підписано «Сердечну угоду»
А. Англією та Францією
Б. Німеччиною та Австро-Угорщиною
В. Росією та Англією
Г. Англією, Францією та Росією
2. Хто розробив план «блискавичної» війни у Європі?
А. О.Брусилов В. Ф.Фош
Б. Г.Принцип Г. А.Шліффен
3. Визначте хронологічні рамки Першої світової війни
A. 1914-1917 pp. B. 1915-1920 pp.
Б. 1914-1918 pp. Г. 1939-1945 pp.
4. Перша світова почалася з оголошення війни
А. Великобританією Німеччині
Б. Австро-Угорщиною Сербії
В. Німеччиною Росії
Г. Росією Австро-Угорщині
5. Назвати державу, про яку йдеться.
Ця держава намагалася приєднати Північну Буковину, Східну Галичину та Закарпаття, встановити контроль над чорноморськими протоками Босфор та Дарданелли, послабити німецький та австрійський вплив в Туреччині та на Балканах.
А. Німеччина В. Франція
Б. Росія Г. Велика Британія
6. Укажіть поняття, яке відповідає поданному визначенню.
«Докорінний переворот у житті суспільства, який забезпечує його поступальний розвиток, приводить до ліквідації старого і утвердження нового, прогресивнішого»
А. переворот |
В. революція |
Б. реформа |
Г. пацифізм
|
7. Про яку подію йдеться у наведеному джерелі: «Спочатку здивування, згодом жах і, нарешті, паніка охопила війська, коли перші хмари смертельного диму окутали всю місцевість і змусили людей, задихаючись, битися в агонії. Ті, хто міг рухатися, бігли, намагаючись … випередити хмару хлору…».
А. Галицька битва В. Брусиловський прорив
Б. битва на р.Іпр Г. Верденська битва
8. Успішний наступ російського Південно-Західного фронту в червні-серпні 1916 р. на Східному фронті, унаслідок якого російська армія прорвала австрійський фронт на лінії Луцьк-Чернівці, дістав назву:
А. Галицька битва
Б. Горлицький прорив
В. Брусиловський прорив
Г. Верденська битва
9. Мілітаризація — це :
А. державна політика, спрямована на збагачення правлячої верхівки
Б. часта зміна влади в державі
В. політика, спрямована на нарощування військової могутності
Г. оновлення економіки
10. Встановіть відповідність між державами та їх територіальними зазіханнями напередодні війни.
Африці
1