Методична розробка заняття "Російська революція"

Про матеріал

Методична розробка заняття з всесвітньої історії для 1 курсу коледжу (10 класу), тестові завдання по темі «Початок "Великої війни» (2 варіанти).

Перегляд файлу

 

Тема:  Російська революція

Очікувані результати

Фахові компетентності:

  •        знати: хронологічні межі Першої світової війни, дати революції в Російській імпе­рії, приєднання до війни США і виходу з війни Росії, приходу до влади більшовиків, революцій в Австрії, Німеччині, Болгарії, Комп'єнського перемир'я; зміст понять: «Перша світова війна», «репарація», «контрибуція»; вплив економічних і політичних процесів на хід війни; розпад багатонаціональних імперій; наслідки долучення США до війни та виходу з війни Росії;
  •        вміти: встановлювати хронологічну послідовність і синхронність подій Першої сві­тової війни, революційних подій у Європі; показувати на карті основні битви Пер­шої світової війни; визначати передумови революцій у Російській імперії та інших країнах Центрально-Східної Європи, приходу до влади в Росії більшовиків; узагаль­нювати основні політичні, економічні та світоглядні наслідки Першої світової війни та революцій у Росії та Німеччині.

Загальні компетентності

  •    розвивати комунікативні здібності, аналітичне мислення, уміння швидко приймати рішення, працювати в команді, адекватно реагувати на критику та бути самокритичними, виховувати почуття відповідальності,  почуття патріотизму.

Методи навчання.

  •            Словесні: розповідь, бесіда.
  •            Наочні: мультимедійна презентація, відеоролики  «Лютнева революція 1917 року: крах великої Російської імперії» (3.54хв.), «Жовтнева революція 1917 року: чорна дата в історії Росії» (4.25 хв.), карта «Перша світова війна (події 1916-1918 pp.)».
  •            Практичні: тестування, робота з історичним джерелом, робота з термінами і поняттями.

 

  •            Інтерактивні: робота в малих групах, студентський проект.

Тип заняття: комбіноване

Література:

основна:   Щупак І.Я., Морозов Л.В.  "Всесвітня історія" - Запоріжжя: "Прем'єр",

                  2010.

                 Полянський П "Всесвітня історія"-  Київ: "Генеза", 2010.

додаткова: Ладиченко Т.В., Осмоловський О.С. "Всесвітня історія"-  Київ:

                   "Генеза", 2010.

Земерова Т.Б. "Всесвітня історія" За всією шкільною програмою. – Харків, 2009.

веб-сайт підручників:

http://www.mon.gov.ua/pidruchniki10

Хід заняття

І. ОРГАНІЗАЦІЯ ЗАНЯТТЯ

Повідомлення теми та мети заняття.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Історичний диктант

  1. Назвіть країни, що були у складі Антанти.
  2. Назвіть країни, що були у складі Троїстого (Четвертного) союзу.
  3. Бліцкриг — це...
  4. Назвіть привід до розв’язання Першої світової війни.
  5. Назвіть дату та подію початку Псв.
  6. Назвіть битву, внаслідок якої російські війська взяли Львів.
  7. Ким і де вперше було застосовано хімічну зброю?
  8. Назвіть державу Троїстого союзу, яка перейшла на бік Антанти.
  9. В армії (арміях) яких держав воювали українці в Псв.
  10. Основними фронтами Псв були…

 

Усне опитування за запитаннями:

  •      Назвіть причини Першої світової війни?
  •      Яка подія спровокувала початок Першої світової війни?
  •      Які військово-політичні блоки воювали між собою?
  •      Охарактеризуйте стратегічні плани противників.

 

Письмовий тестовий контроль (додаток)

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

         Бесіда

  •          Як ці події вплинули на перебіг подій Першої світової війни?
  •          Як ви вважаєте, що спричинило революції в низці країн Європи?
  •          Охарактеризуйте державний устрій Росії на початку XX ст.
  •          Які політичні партії виникли в Росії в 1905 p.? Назвіть їх лідерів.
  •          Які ідеї відстоювала партія більшовиків? Хто був її лідером?
  •          Якими були результати революції 1905-1907 pp.?
  •          Назвіть основні заходи Столипінської аграрної реформи.

 

  1. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

План

  1.     Вступ США у війну.
  2.     Революція та громадянська війна в Росії.
  3.     Поразка Німеччини та її союзників.
  4.     Наслідки Першої світової війни.

 

  1. Вступ США у війну.

Робота з  історичним джерелом

Метод проектів | Наталія Юріївна ПедосОпрацюйте текст і скажіть, які цілі, за словами Т.Вудро Вільсона, США пере­слідували в цій війні.

   Із виступу Вудро Вільсона в конгресі США 2 квітня 1917 р.

«Ми не прагнемо ні завоювань, ні панування. Ми не шукаємо для себе ні контрибуцій, ні матеріального відшкодування за ті жертви, які добровільно приносимо. Ми лише одні з борців за права людини... Ми битимемося за демократію, за права тих, хто підкоряється властям, щоб мати право голосу у своїх власних державах, за права і свободи малих народів, за всезагальне панування права, створення такого союзу вільних народів, який принесе мир і безпеку всім народам і, нарешті, сам світ зробить вільним. Розв’язанню цього завдання ми можемо присвятити наше життя і нашу долю...»

C:\Users\208p\Desktop\USA_bryter_de_diplomatiska_förbindelserna_med_Tyskland_3_februari_1917.jpg

 

 

Президент Т.Вудро Вільсон виступає перед Об'єднаним засіданням американського Конгресу.

 

 

 

 

 

 

6 квітня 1917р. США оголосили війну Німеччині; остання велика держава, що не брала участі у війні, відмовилась від політики нейтралітету. Приводом до цього стала необмежена підводна війна, яку вела Німеччина проти нейтральних, у тому числі й американських, цивільних суден.

А от справжні причини вступу США у війну саме в той час були набагато глибшими:

  1. США в роки війни надавали  країнам Антанти та її союзникам кредитів на суму 10 млрд. дол. і турбувались про повернення цих коштів.
  2. В разі поразки Антанти Німеччина перетворювалась на найбільш небезпечного і могутнього конкурента.
  3. США прагнули відігравати вагому роль у світі, усвідомлюючи, що без участі у війні не зможуть претендувати на участь у повоєнному розподілі.
  4.  В Росії в лютому 1917 року відбулась революція, що загрожувала порушенням балансу сил.

 Перші американські підрозділи прибули в Європу влітку 1917р.

 

  1. Революція та громадянська війна в Росії.

 

Робота з термінами і поняттями

 

Революціядокорінний переворот у житті суспільства, який забезпечує йому поступальний розвиток, приводить до ліквідації старого і утвердження нового, прогресивнішого.

5322730-el-color-amarillo-bolígrafo-para-escribir-o-dibujar-en-una-página-de-fondo-de-descartar-copyspace-cuader

       Переворот - насильницька та неконституційна зміна влади в державі або збройний виступ армії проти державної влади внаслідок таємної змови. 

 

Громадянська війна  організована збройна боротьба за державну владу між соціальними групами всередині країни.

 

Робота з  історичним джерелом

Метод проектів | Наталія Юріївна ПедосУважно прочитайте  текст історичного  документа про причини Лютневої революції і вкажіть їх.      

         «Участь Росії в Першій світовій війні привела до початку в країні економічної розрухи, убогості і голоду серед населення. У важкому положенні знаходилося селянство, що страждало від малоземелля і убогості. У складних умовах знаходилися і робітники, оскільки повністю було відсутнє робоче законодавство. З цими проблемами Микола II не міг впоратися самостійно. До того ж його відчайдушна спроба зберегти самодержавство, відмова від надання населенню політичних прав і свобод привели до наростання протистояння суспільства і держави. У такій ситуації Державна Дума вимагала відставки «царського уряду» і створення уряду, відповідального перед Думою» ( із спогадів В.В. Шульгіна, депутата Держдуми).

 

Війна й породжені нею негаразди на 1917 р. підвели Російську імперію до рокової межі: до війська було мобілізовано 15,5 млн. чоловіків (13 млн. - селяни); нестача продуктів харчування (у Петрограді в лютому 1917 р. запасів хліба залишалось на 10-12 днів), підвищення податків, збільшення тривалості робочого дня на виробництві загрожували фізичному виживанню населення.

На початок 1917 р. проти монархії виступали майже всі суспільні верстви: у Думі утворилася ліберальна опозиція Миколі II; у річницю розстрілу урядовими військами мирної демонстрації 9 січня 1905 р. (Кривава неділя) відбулися масові страйки робітників під антимонархічними і антивоєнними гаслами.

C:\Users\208p\Desktop\6f285a4-petrograd.jpg

Соціальне напруження, спричинене тривалою Першою світовою війною, економічною кризою і постійними політичними сутичками між імператором і Держдумою, виливалося в демонстрації та мітинги.

 

 

 

У роки війни особливо виразно проявилася традиційна нездатність, на відміну, наприклад, від Британії, російського абсолютизму азійського ґатунку «випускати пар» соціального невдоволення вчасними поступками, його невміння маневрувати і знаходити порозуміння з політичною опозицією.

Засилля хабарництва серед чиновництва усіх рівнів, відсутність реальної влади у Державної думи (парламенту) імперії, слабкість Миколи II як політичного лідера країни та вплив на його родину авантюристів і містифікаторів на кшталт малограмотного колишнього монаха Григорія Распутіна робили монархію нежиттєздатною.

 

Відеоролик  «Лютнева революція 1917 року: крах великої Російської імперії» (3.54хв.)

 

Лютнева буржуазна революція в Російській імперії

 

Причини:

  • криза в економіці, внутрішній політиці, пов’язана з нездатністю самодержавної влади управляти країною;
  • світова війна, яка викликала страшні злид­ні, загострила всі соціально-економічні і політичні суперечності.

Завдання революції:

  • ліквідація самодержавства і перехід до парламентської демократії;
  • ліквідація поміщицького землеволодіння;
  • демократизація суспільно-політичного життя країни;
  • забезпечення вільного розвитку націй.

 

Початок революції:

  • 23лютого у Петрограді почались масові страйки та демонстрації, що перерос­ли у збройне повстання і революцію, яка охопила всю країну.

Етапи революції:

  •   23 лютого – 3 березня 1917р. буржуазно-демократична
  •   березень – липень 1917р. – двовладдя;
  •   липень – жовтень 1917р. – революційна криза;
  •   жовтень 1917р. – червень 1918р. – установлення диктатури більшовиків;
  •   червень 1918р. – березень 1921р. – громадянська війна.

Наслідки

революції:

  • Російський цар Микола ІІ зрікся престолу

(2 березня 1917 р.);

  • влада перейшла до Тимчасового уряду (ТУ), в першому складі якого більшість членів були октябристами та кадетами. Очолив ТУ князь Г. Львов;
  • виникли народні органи влади – Ради. Більшість в Радах у ході виборів отрима­ли меншовики та есери;
  • ТУ відклало питання про устрій держави і влади до скликання Установчих зборів у січні 1918р.;
  • ТУ здійснив ряд демократичних реформ (надання громадянських свобод, амністія політв’язням тощо);
  • ТУ пообіцяв у найкоротший термін провести аграрну реформу, яка мала забезпечити селян землею.

 

 

 

 

 

Жовтневі події у Петрограді. Перші перетворення радянської влади

Метод проектів | Наталія Юріївна ПедосРобота в групах:

 1 група - «Підготовка та здійснення перевороту»;

  1.      група - «Наслідки Жовтневого перевороту»;

3  група  -  «Причини перемоги більшовиків».

Очікувані відповіді:

У період швидкого наростання соціальної напруги та поглиблення революційної кризи, щоб підняти втрачений авторитет серед мас, першого вересня 1917р. Тимчасовий уряд проголосив Росію республікою. Для зміцнення вико­навчої влади було створено Директорію – Раду п’яти. Це була спроба переходу до авторитарного режиму. Прем’єр-міністром залишався Керенський.

 

Підготовка та здійснення перевороту

  •         Курс більшовиків на насильницьке захоплення влади — з липня 1917р.

25 жовтня 1917р. перехід влади в столиці до Петроградського військово-революційного комітету.

  •  Блокування військ, вірних Тимчасовому уряду, в  Зимовому па­лаці.
  •                Штурм Зимового палацу, сигналом до якого став холостий пост­ріл із крейсера «Аврора» (25 жовтня 1917 р.).
  •                Ув'язнення міністрів Тимчасового уряду у Петропавлівській
    фортеці.

 

 

C:\Users\208p\Desktop\Last_guards_of_winter_palace_women_batallion_of_death.jfif

 

Жіночий ударний батальйон на площі перед Зимовим палацом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Робота з термінами і поняттями

5322730-el-color-amarillo-bolígrafo-para-escribir-o-dibujar-en-una-página-de-fondo-de-descartar-copyspace-cuaderЖовтнева революція (переворот) 1917 р. в Росії - збройне повалення Тимчасового уряду і прихід до влади партії більшовиків, що проголосила встановлення Радянської влади, початок ліквідації капіталізму і переходу до соціалізму.

 

 

 

Відеоролик «Жовтнева революція 1917 року: чорна дата в історії Росії» (4.25 хв.)

 

25 жовтня розпочав роботу II з’їзд Рад робітничих та солдатських депутатів. Серед 649 делегатів з’їзду більшовиків було 390, 160 – лівих есерів, 6 - меншовиків-інтернаціо­налістів, 7 – українських соціал-демократів. Чимало деле­гатів з’їзду, зокрема Хораш, Кучин, висловили протест з приводу збройного захоплення влади більшовиками і за­явили про те, що делегати від партій покидають з’їзд.

II з'їзд Рад прийняв два важливих документи: Декрет про землю та Декрет про мир.

Головні положення Декрету про мир:

  •      негайне перемир’я на фронті з Німеччиною;
  •      початок переговорів з воюючими сторонами;
  •      укладення миру без анексії.

Декрет про землю містив такі положення:

  •      націоналізація та конфіскація всіх поміщицьких зе­мель та передача їх Радам селянських депутатів для зрів­няльного розподілу (150 млн. десятин землі);
  •      передача реманенту та худоби з поміщицьких садиб (на суму 300 млн. крб.);
  •      скасування боргів селян на суму 3 млрд. крб.

27 жовтня 1917р. з’їзд обрав вищі органи державної влади – ВЦВК, до якого ввійшли більшовики і ліві есери, та РНК на чолі з Леніним. Ліві есери відмовились увійти до уряду. Головою ВЦВК обрано Л.Каменева.

 

C:\Users\208p\Desktop\licensed-image.jfifВолоди́мир Іллі́ч Ле́нін (справжнє прізвище - Улья́нов), 1870-1924 рр. Перший Голова Раднаркому — уряду РСФРР; керівник Російської соціал-демократичної робітничої партії, більш відомої як партія більшовиків; один із організаторів Третього комуністичного інтернаціоналу. Один з організаторів Жовтневого перевороту восени 1917 та Громадянської війни в Росії. У подальшому ініціатор червоного терору та примусової заготівлі сільськогосподарських продуктів, так званої «продрозверстки», яка стала головною причиною Голодомору в Україні 1921—1923 років та Голоду в Поволжі 1921—1922 років.

 

    Таким чином, підсумком Жовтневого перевороту та роботи II з’їзду Рад був прихід до влади в Росії партії більшовиків.

 

Причини перемоги більшовиків

  • Наростання соціально-економічних проблем.
  • Зволікання Тимчасового уряду зі скликанням Установчих
    зборів.
  • Падіння авторитету Тимчасового уряду після корніловського за­колоту.
  • Наростання суперечностей між лібералами й правими соціаліс­тами (меншовиками і есерами).
  • Обіцянка лідерів більшовиків вирішити проблеми суспільного
    розвитку популярні гасла «Землю — селянам!», «Фабрики —
    робітникам!», «Мир — народам!».
  • Перші перетворення радянської влади: Декрет про мир, Декрет про землю.
  • Пропозиція більшовиків до урядів і народів воюючих країн
    негайно почати переговори про «справедливий та демокра­тичний мир».
  • Перемир'я на фронті з Німеччиною, початок переговорів з воюючими сторонами щодо укладення миру без анексій.

 

Студентський проект: C:\Users\208p\Desktop\unnamed.jpg«Брестський мирний договір Російської Соціалістичної Федеративної Радянської/Совєтської Республіки (РСФРР/РСФСР) з державами Четверного союзу, визнання Української Народної Республіки (УНР)»

 

Очікувана відповідь

    Брестський мир 1918 р.  Більшовики на чолі з Леніним, захопивши владу, пообіцяли перш за все припинити участь Росії у Першій світовій війні. В грудні 1917 р. радянська делегація розпочала переговори з Німеччиною та її союзниками про перемир'я у Бресті. Радянську делегацію згодом очолив Троцький. 1 січня 1918 р. участь у переговорах взяли представники Української Центральної Ради, уряду незалежної Української Народної Республіки. 9 лютого 1918 р. делегація Німеччини зажадала підписання миру на її умовах. Тоді Троцький заявив, що Росія війну припиняє, а миру не підписує і покинув Брест. 18 лютого німці відновили наступ. 23 лютого більшовики на вимогу Леніна погодилися прийняти німецькі умови миру. До Бресту виїхала нова радянська делегація на чолі з Чичеріним. З березня 1918 р. мирний договір між Росією та Німеччиною і її союзниками було підписано. Його умови: за Німеччиною визначались території Прибалтики, Польщі, частину Білорусії; Росія відмовлялась від Фінляндії, мала укласти мир з Українською Центральною Радою, демобілізувати армію; сплачувала Німеччині репарації в 6 млрд. марок. Радянська Росія втрачала таким чином 800 тис. кв. км території. Брестський мир діяв до листопада 1918 р. Після Листопадової революції в Німеччині Росія анулювала цей мир.

C:\Users\208p\Desktop\brest.jpg

 

 

 

 

Громадянська війна в Росії: причини, найголовніші події, наслідки

 

Робота з термінами і поняттями

5322730-el-color-amarillo-bolígrafo-para-escribir-o-dibujar-en-una-página-de-fondo-de-descartar-copyspace-cuaderГромадянська війна й іноземна інтервенція 1917-1922 рр. в Росії— збройна боротьба між соціальними групами на чолі з більшовиками (Червоні), що при­йшли до влади внаслідок Жовтневої революції (перевороту), та їхніми супротивника­ми — Білою гвардією.

 

Причини громадянської війни в Росії

  • Гостре політичне протиборство різних партій, груп, соціальних верств.
  • Глибокі соціально-економічні й суспільно-політичні конфлікти і проблеми в російській державі.
  • Помилкова економічна політика більшовиків («воєнний ко­мунізм»).
  •  Політичний екстремізм більшовиків, які розігнали в січні 1918 р. Установчі збори й уклали в березні 1918 р. сепаратний мир з Німеччиною.
  • Ігнорування традицій і звичаїв російських козаків.
  • Прагнення буржуазії та поміщиків повернути втрачені багатства
    та політичний вплив.
  • Російські традиції «пугачовщини» та «разінщини».

Причинами іноземної інтервенції з боку держав Ан­танти були насамперед прагнення повернути борги цар­ського й Тимчасового урядів, продовжити участь Росії у Першій світовій війні, не допустити світової революції.

 

Причини перемоги більшовиків у громадянській війні

  • Розкол сил опозиції.
  • Політичні прорахунки білогвардійців: прагнення відновити монархічний режим, повернути землю поміщикам, фабрики і заво­ди колишнім власникам.
  • Більшовицький терор проти населення.
  • Прорахунки антибільшовицьких сил у національному питанні:
    відмова у підтримці національним рухам.
  • Розрізненість дій та амбіційність лідерів Білого руху.
  • Вузькість соціальної бази білогвардійців.
  • Стратегічно вигідне розміщення частин Червоної армії, залучення
    до її лав талановитих офіцерів царської армії з бойовим досвідом.
  • Широка більшовицька пропаганда серед населення.

 

Наслідки громадянської війни

  •       Матеріальні збитки (50 млрд крб.).
  •       Падіння промислового виробництва (у 1920 р – 14% від 1913р.)
  •       Скорочення сільськогосподарського виробництва у 2 рази.
  •       Великі демографічні втрати (від 12 до 15 млн., військові втрати-800 тис.)
  •       Еміграція значної частини населення(2 млн.)

 

  1. Поразка Німеччини та її союзників

Робота з географічними картами в режимі онлайн — Журнал «На Урок»Робота з картою

Опрацюйте карту «Перша світова війна (події 1916-1918 pp.)» та виконай­те завдання.

  1.                                                       Назвіть основні битви 1917-1918 pp.
  2. У хронологічному порядку назвіть країни, що вийшли з війни.

 

Підводна війна на завершальному етапі війни. 

      У 1917 р., маючи на своєму озброєнні понад 300 підводних човнів, Німеччина на весь світ заявила, що безжально топитиме кораблі країн Антанти і нейтральні судна, що йтимуть у бік Англії. Відразу ж вона поновила торпедні атаки із субмарин.

         Проти дій німецьких субмарин, які безперестанно атакували кораблі, була лише одна ефективна зброя - конвой. Кораблі зосереджувалися у групу і йшли в супроводі потужних військових крейсерів і британських та французьких підводних човнів. Всього ж за роки війни німецькими підводними човнами було потоплено понад 1000 британських і французьких кораблів.

        Англія повільно затягувала на шиї Німеччини мотузку блокади. До того ж на Німеччину невідворотно насувався голод. Споживання м'яса в країні становило лише чверть від рівня споживання в 1914 р., а темпи смертності серед новонароджених і маленьких дітей зросли на 50 %. Це був початок краху могутньої імперії.

      

«14 пунктів» В. Вільсона. Останній рік війни розпочався важ­ливою політичною подією - у січні 1918 р. В. Вільсон оприлюднив у конгресі США свої знамениті «14 пунктів», що закладали основи після­воєнного миру. Цей документ, який суттєво вплинув на події на фронтах Першої світової війни, а ще більше - на повоєнне облаштування світу.

 

Останній наступ  Е. Людендорфа (командувач німецького Західного фронту) що розпочався у березні 1918 р., знову привів німців, як і в 1914 р., на Марну. Перед цією небезпекою союзники нарешті домовилися між собою щодо кандидатури єдиного командувача об'єднаних сил - французького маршала Ф. Фоша. Оборонна лінія союзників прогнулася під силою німецького удару, але не прорвалася. Німці зазнавали жахливих втрат, як це раніше було з англійцями і французами. Німеччина боролася з останніх сил; британська морська блокада змушувала страждати не лише німецьких солдатів, що не мали достатньо харчів і набоїв, а також їхні сім'ї на батьківщині.

 

Контрнаступ союзників.

       8 серпня, у день, який Е. Людендорф назвав «чорним днем німецької армії», союзники завдали могутнього контрудару по позиціях німців. Кинувши в бій 450 танків, британці змусили німців відступити до Ам'єна. Американці тепер висаджувалися на узбережжі Франції ціло­добово, і німецькі генерали усвідомлювали, що війну програно. Ще влітку німецький уряд звернувся до країн Антанти з пропозицією про переговори на принципах, викладених у «14 пунктах» В. Вільсона.

        У жовтні 1918 р. у Франції вже було розгорнуто американську армію чисельністю понад 1 млн 750 тис. вояків. Таким чином, долю Німеч­чини було вирішено.

            Наприкінці вересня 1918 р. П. Гінденбург і Е. Людендорф заявили німецькій владі, що армія вже не має сил боротися, і поставили вимогу укласти перемир'я. Відтак німецький принц Макс Баденський звер­нувся з цією пропозицією до В. Вільсона. До Німеччини приєдналася й Австро-Угорщина.За час, поки тривали переговори про умови перемир'я, сталися події, що прискорили розв'язку:

  •     у  березн1 1918 р. з війни вийшла Болгарія,
  •     у жовтня - Туреччина,
  •     на початку листопада -Австро-Угорщина.

          На тлі поразки своїх союзників та нестримного відступу німецької армії на Заході, повстання німецьких військових моряків, що 3 листо­пада 1918 р. поклало початок революції в Німеччині, зречення кайзера Вільгельма II у Комп'єнському лісі біля залізничної станції Ротонд 11 листопада 1918 р. було підписано перемир'я. Спочатку на Західному фронті, а потім повсюди в Європі запанувала тиша. Офіційно на конти­ненті настав мир.

 

 

C:\Users\208p\Desktop\Armisticetrain_(slight_crop).jpg

 

 

Фотографія зроблена після досягнення угоди про перемир'я, яким було завершено Першу світову війну. На фото - власний вагон Фердинанда Фоша (другий праворуч) в лісі Комп'єні

 

 

 

 

 

 

  1. Наслідки Першої світової війни
  •         У  війні брали участь 34 держави з населенням близько 1 млрд чол. (67 °% населення планети), було мобілізовано близько 65 млн осіб.
  •         Убитих і померлих від ран - 10 млн, поранених – 20 млн.;
  •         5 млн мирних жителів померли в результаті війни.
  •         Німеччина — загинули 1,8 млн, Росія — 1,7 млн, Франція — 1,4 млн
  •         Не менше 6 млн людей, ослаблених труднощами війни, померли вже після війни внаслідок жахливої епідемії грипу, яка пронеслася світом у 1918­-1919 рр.
  •         У відсотковому співвідношенні до чисельності населення найбільші жертви на вівтар війни було покладено:

Сербією - загинули 6 °% населення

Францією - 3,4 °%

Румунією - 3,3 %

             Німеччиною - 3,0 %

  •         Території, особливо у Франції, Бельгії, Росії, на яких точилися бої, були вщент зруйновані. Росія втратила 60% того, що мала перед війною; Австро-Угорщина – 41%; Німеччина – 33%; Франція – 31%; Великобританія – 15%.

 

Політичні наслідки

  •         країни Четвертного блоку (Німеччина, Австро-Угорщина, Болгарія, Туреччина) потерпіли поразку;
  •         Росія вийшла з війни у новому статусі - Радянська Росія;
  •         розпалися  Австро-Угорська, Німецька, Російська, Османська імперії.
  •         постали нові держави: Польща, Фінляндія, Литва, Латвія, Естонія, Чехо-Словаччина, Угорщина, Ав­стрія, Королівство сербів, хорватів і словенців. Україна, Грузія, Азербайджан та середньоазійські емірати не спромоглися відстояти свою незалежність.
  •         відбулися революції в Росії, Угорщині, Німеччині, Австрії, Словаччині, Фінляндії;
  •         зазнали зміни кордони європейських держав (70% сучасних кордонів);
  •         зазнали краху монархії: з 41 залишилось 17;
  •         США та Японія примножили свої багатства;
  •         розгорнулися національно-визвольні рухи в колоніях;
  •         загострились суперечності між буржуазією та робітничим класом;
  •         встановлюються диктатури в одних країнах та перемагають парламентські демократії в інших;
  •         війна зруйнувала довоєнний міжнародний правовий порядок, породивши нову міжнародну правову систему.

 

  1. Узагальнення знань

                      Робота з картоюРобота з географічними картами в режимі онлайн — Журнал «На Урок»

Використовуючи карту «Перша світова війна (події 1916-1918 pp.)», на­дайте відповіді на запитання.

1. Назвіть імперії, які розпалися внаслідок Першої світової війни.

2. Назвіть держави, які виникли після розпаду Австро-Угорщини.

  1. Назвіть держави, які виникли після розпаду Російської імперії.

 

Бесіда

  •          Які держави зазнали найбільших матеріальних втрат під час Першої світо­вої війни?
  •          Які держави зазнали найбільших людських жертв під час Першої світової війни?

 

  1. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

 

1 варіант

Оберіть один правильний варіант відповіді.

 

  1. Перша світова війна почалася

А. 28 червня 1914 р.

Б. 28 липня 1914 р.

В. 1 серпня 1914 р.

Г. 1 вересня 1914 р.

 

2. Визначте, яка подія стала приводом до початку Першої світової війни:

А. підписання «Сердечної  угоди»;

Б. загибель англійського пасажирського лайнера «Лузітанія»;

В. Сараєвське вбивство;

Г. соціалістична революція в Росії.

 

3. Які держави входили до Четвертного блоку? 

А. Німеччина, Італія, Австро-Угорщина, Османська імперія

Б. Англія, Франція, Росія, Італія

В. Німеччина, Австро-Угорщина, Болгарія, Османська імперія

Г. Англія, Франція, Росія, США

 

4. Назвати державу, про яку йдеться.

Ця держава прагнула повернути Лотарингію та Ельзас, приєднати Саарський вугільний басейн та лівий берег Рейну, а також послабити Німеччи­ну.

      А. Німеччина               

      Б. Франція

        В. Росія                      

        Г. Велика Британія

 

5. Укажіть поняття, яке відповідає поданному визначенню.

       «Агресивна форма націоналізму, якій притаманні звеличення основної нації і приниження всіх інших народів»

        А. расизм

        В. шовінізм

Б. мілітаризм

Г. фанатизм

 

6. Про яку подію йдеться : «Успішний наступ російського Південно-Західного фронту в червні-серпні 1916 р. на Східному фронті, унаслідок якого російська армія прорвала австрійський фронт на лінії Луцьк-Чернівці»:

А. Галицька битва                       

Б. Брусиловський прорив

В. Горлицький прорив                

Г. Верденська битва

 

7. На якому фронті воювали англійські, бельгійські та французькі війська? 

А. Східний 

Б. Тихоокеанський

В. Західний

Г. Північно-Африканський

 

8. Уперше танки були використані в битві біля річки:

 А. Марна                           В. Сомма     

 Б. Рейн                               Г. Одер

 

9. Знайдіть зайву ланку в логічному ланцюжку:

А. битва на Соммі;

Б. «Верденська м’ясорубка»;

В. Цусимська битва;

          Г. Брусиловський прорив.

 

10. Встановіть відповідність між термінам та визначеннями.

 

1. бліцкриг;

А. мирний договір, укладений із супротивником однієї з країн, що входить до воюючої коаліції, без відома або без згоди союзників;

2. позиційна війна;

Б. активні наступальні воєнні дії, спрямовані на захоплення нових стратегічних позицій;

3. пацифізм;

В. блискавична війна;

 

4. сепаратний мир.

Г. рух, спрямований проти будь-яких воєн, за повну ліквідацію озброєння;

 

Д. період, коли супротивники закріплюються на досягнутих рубежах, створюючи систему окопів і бліндажів, та не ведуть масштабних бойових дій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 варіант

Оберіть один правильний варіант відповіді.

 

1. Вкажіть, якими країнами у 1904 р. було підписано «Сердечну угоду»

А. Англією та Францією

Б. Німеччиною та Австро-Угорщиною

В. Росією та Англією

Г. Англією, Францією та Росією

 

2. Хто розробив план «блискавичної» війни у Європі?

А. О.Брусилов             В. Ф.Фош

Б. Г.Принцип               Г. А.Шліффен

 

3. Визначте хронологічні рамки Першої світової війни

   A. 1914-1917 pp.                B. 1915-1920 pp.

   Б. 1914-1918 pp.                 Г. 1939-1945 pp.

 

 

4. Перша світова почалася з оголошення війни

А. Великобританією Німеччині

Б. Австро-Угорщиною Сербії 

В. Німеччиною Росії

Г. Росією Австро-Угорщині

 

5.  Назвати державу, про яку йдеться.

Ця держава намагалася приєднати Північну Буковину, Східну Галичину та Закарпаття, встановити контроль над чорноморськими протоками Босфор та Дарданелли, послабити німецький та австрійський вплив в Туреччині та на Балканах.

А. Німеччина            В. Франція

Б. Росія                    Г. Велика Британія

 

6. Укажіть поняття, яке відповідає поданному визначенню.

«Докорінний переворот у житті суспільства, який забезпечує його поступальний розвиток, приводить до ліквідації старого і утвердження нового, прогресивнішого»

А. переворот

В. революція

Б. реформа

Г. пацифізм

 

7. Про яку подію йдеться у наведеному джерелі: «Спочатку здивування, згодом жах і, нарешті, паніка охопила війська, коли перші хмари смертельного диму окутали всю місцевість і змусили людей, задихаючись, битися в агонії. Ті, хто міг рухатися, бігли, намагаючись … випередити хмару хлору…».

        А. Галицька битва           В. Брусиловський прорив

        Б. битва на р.Іпр              Г. Верденська битва

 

8. Успішний наступ російського Південно-Західного фронту в червні-серпні 1916 р. на Східному фронті, унаслідок якого російська армія прорвала австрійський фронт на лінії Луцьк-Чернівці, дістав назву:

А. Галицька битва

Б. Горлицький прорив

В. Брусиловський прорив

Г. Верденська битва

 

9. Мілітаризація — це :

А. державна політика, спрямована на збагачення правлячої верхівки

Б. часта зміна влади в державі

В. політика, спрямована на нарощування військової могутності

Г. оновлення економіки

 

10. Встановіть відповідність між державами та їх територіальними зазіханнями напередодні війни.

  1. Росія                      А. Волинь, Поділля, Сербія;
  2. Велика Британія   Б. Ельзас, Лотарингія, лівий берег Рейну, Саар
  3. Франція                  В. Галичина, Буковина, Закарпаття, Босфор та Дарданелли
  4. Австро-Угорщина Г. Месопотамія, території на Аравійському півострові та в

                                              Африці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
16 грудня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку