Зміст
Вступ
Дана методична розробка створена з метою висвітлення сучасних методів роботи в науково-технічній творчості, роботи з сучасними технологіями та основами програмування. Матеріал викладений у розробці зможе допомогти керівникам гуртків робототехніки, електроніки, програмування та керівникам гуртків технічного спрямування втілювати практично вивчений матеріал та поєднувати різні галузі технічної творчості в одній роботі. Оскільки робототехніка є новим видом творчості в позашкільній освіті, дана методична розробка може бути гарною основою для створення нових проектів та нових технічних ідей.
Методична розробка заняття
Тема: Виготовлення робота на основі плати Arduino.
Мета:
Обладнання та матеріали: лазерний різак, інструменти для роботи в майстерні, фанера 5 мм, клей універсальний, колеса – 3 штуки, двигуни -2 штуки, плата Arduino Uno, драйвер двигуна, ультразвуковий датчик відстані HC 04, серводвигун, кнопка-вимикач, батарейний відсік, акумулятори – 2 штуки, з’єднувальні дроти, ноутбуки, програмний код, креслення корпусу.
Цільова аудиторія: діти віком від 10 років.
Очікувані результати: Вихованці мають створити корпус для робота, зібрати всі деталі роботи, та запрограмувати.
Тип заняття: Практичне. Використання STEM-технологій.
S (science) – науковий підхід до вивчення. Дослідження.
T (technology) – вивчення технології функціонування робота.
E (engineering) – конструювання робота. Створення креслень.
М (maths) – програмування робота. Обчислення при створені корпуса.
Міжпредметні зв’язки: креслення, геометрія, фізика, механіка, логіка, історія, інформатика.
План заняття:
Хід заняття:
Привітання з вихованцями. Облік відвідування гуртка. Перевірка готовності до заняття.
Пригадуємо над чим працювали на минулих заняттях.
Опитування по загальним відомостям:
Очікувані відповіді - прикладна наука, що опікується проектуванням, розробкою, будівництвом, експлуатацією та використанням роботів, а також комп'ютерних систем для їх контролю, сенсорного (на основі вихідних сигналів давачів) зворотного зв'язку і обробки інформації автоматизованих технічних систем (роботів).
Очікувані відповіді - виробляти програмування задля контрольованої співпраці електроніки і механіки роботів. Роботів створюють для поліпшення життя людей та виконання складних функцій.
Очікувані відповіді - апаратна обчислювальна платформа для аматорського конструювання, основними компонентами якої є плата мікроконтролера з елементами вводу/виводу та середовище розробки Processing/Wiring на мові програмування. Arduino може використовуватися як для створення автономних інтерактивних об'єктів, так і підключатися до програмного забезпечення, яке виконується на комп'ютері.
Очікувані відповіді - пристрій, який приводить в рух частини робота.
Очікувані відповіді - пристрій, який допомагає орієнтуватися в просторі роботу. Реагує на перешкоди та допомагає прокладати маршрут.
Очікувані відповіді - виконавчий пристрій, використовується у системах автоматичного регулювання; перетворює керуючий сигнал малої потужності на лінійне чи кутове переміщення вел. сили або моменту сили; с. бувають електричними, механічними, пневматичними та гідравлічними.
Повідомлення теми та мети заняття. Ознайомити вихованців з планом роботи під час заняття.
Виклад нового матеріалу.
Види роботів:
Моделі побутових роботів:
роботи-прибиральники роботизовані газонокосарки;
роботи для чищення басейнів, каналізаційних труб тощо.
На цьому занятті пропонуємо виготовити робота-іграшку. Робот зможе самостійно пересуватись, оминати перешкоди та прокладати маршрут.
Оскільки робота на занятті буде пов’язана з дрібними деталями та роботою за комп’ютерами, пропоную виконати вправу для очей:
Вправи для попередження втоми очей та розслаблення м’язів навколо очей
1. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1–4. Потім перенести погляд удалечінь на рахунок 1–6. Повторити 4–5 разів.
2. Міцно заплющити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4–5 разів.
3. Ноги на ширині плечей, руки в боки. Колові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3–4 рази.
4. Упродовж 3–5 с дивитись обома очима на палець витягнутої вперед правої руки. Прикрити ліве око. Дивитися правим оком 3–5 с. Повторити 3–5 разів, прикриваючи по черзі то ліве, то праве око.
5. Горизонтальні рухи очей: направо-наліво.
6. Рух очними яблуками вертикально вгору–вниз.
7. Колові рухи. Підняти очі догори, зробити ними колові рухи за годинниковою стрілкою, потім проти годинникової стрілки.
8. Заплющити очі якомога міцніше і відчути, як напружуються м’язи очей. Затримайтеся так на три секунди, потім різко розплющіть очі. Різка зміна змушує очі розслабитися й особливо підходить для закінчення зарядки для очей.
9. «Темне розслаблення». Покласти на заплющені очі теплі долоні, пальці схрестити на чолі. Розслабитися і постаратися досягти глибокого темного кольору.
10. Рух очей по діагоналі: скосити очі в лівий нижній кут, потім по прямій перевести погляд угору. Аналогічно в протилежному напрямку.
11. Зведення очей до носа. Для цього до перенісся поставити палець і подивитися на нього — очі легко «з’єднаються».
12. Часте моргання очима.
13. Робота ока «на відстань». Підійти до вікна, уважно подивитися на близьку, добре видиму деталь: гілку дерева, що росте за вікном, або на подряпини на склі. Потім спрямувати погляд удалину, намагаючись побачити максимально віддалені предмети. Кожну вправу слід повторювати не менше ніж 6 разів у кожному напрямку.
14. Руки на пояс, повернути голову вправо, подивитися на лікоть правої руки; повернути голову вліво, подивитися на лікоть лівої руки, повернутися у вихідне положення.
15. Руки вперед, подивитися на кінчики пальців, підняти руки вгору (вдих), стежити очима за рухом рук, не піднімаючи голови, руки опустити (видих).
6. Практична частина.
Перед початком роботи пригадуємо техніку безпеки при роботі в майстерні (додаток №1)
Практична частина буде проходити в три етапи:
Першим кроком до створення робота буде виготовлення корпусу. Корпус малюємо за допомогою програм Corel або КОМПАС 3Д. Ці програми обираємо через те, що на їх основі працює лазерний різак. Креслення в програмі Corel – (Додаток №2) на електронному носіїї.
Завантажуємо зображення на лазерний різак та дотримуючись техніки безпеки , запускаємо його в дію. За деякий час отримуємо готовий корпус.
Другим кроком буде технічний збір. Для цього нам знадобиться :
Кріпимо колеса. Кріпимо та поєднуємо всі деталі як показано на схемі:
АБО
Поєднуємо деталі та кріпимо на основі за допомогою гвинтів або універсального клею за зручністю.
Ось такий вигляд має зібраний робот:
Заключним етапом роботи буде програмування нашого робота. Заходимо в програму Arduino та під’єднуємо робота до ПК або ноутбука через USB кабель. Програмуємо (Додаток №3) на електронному носії.
Таким чином виконуючи послідовно всі операції маємо готового робота здатного пересуватись та реагувати на перешкоди не використовуючи керування.
Платформа Arduino дуже зручна та легка в використанні. Вона дає можливість навчатись основам робототехніки дітям молодшого шкільного віку, та втілювати задумані проекти більш дорослим учням.
Висновок
Дана методична розробка є комплексною та поєднує в собі три напрямки робототехніки – макетування, електроніку та програмування. Розробку можна використовувати на практичних заняттях починаючи з молодої вікової категорії. Таким чином кожен окремий напрямок є невід’ємною ланкою єдиного навчального процесу, де всі предмети тісно пов’язані і залежать одна від одної – що саме і відповідає основним принципам SТЕМ-освіти.
Робототехніка – це сучасний, креативний та перспективний напрямок науково-технічної творчості, який дає безліч можливостей для втілення інженерної фантазії. Робототехніка дає великі можливості для експериментів та винахідництва, також вона є дуже корисним напрямком роботи, адже робототехніка спрямована на поліпшення умові життя людей.
Бібліографія
Додаток №1
Правила безпеки при роботі з лазерним різаком:
Правила безпеки при роботі в майстерні:
Правила безпеки при роботі з клеєм:
1