Методична розробка заняття з розвитку мовлення

Про матеріал
Методична розробка уроку розвитку зв'язного мовлення "Як вберегти сім'ю від руйнування"
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Українська мова

 

 

Методична розробка відкритого заняття

з розвитку зв’язного мовлення

 

Стаття до газети на морально-етичну тему

«Як вберегти сім’ю від руйнування»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Тема. Стаття до газети на морально-етичну тему «Як вберегти сім‘ю від руйнування».

 

Мета. Виробити практичні навички точно, аргументовано, дотримуючись публіцистичного стилю, використовуючи мовні засоби, яскраві приклади, розкривати запропоновану тему; здійснювати аналіз, формулювати висновки, робити припущення, добирати переконливі аргументи.

Розвивати логічне мислення, вдосконалювати навички мовленнєвої діяльності; виховувати свідоме ставлення до шлюбу.

Обладнання. Опорні конспекти, роздатковий матеріал, папки для робіт з розвитку мовлення..

Тип заняття. Практичне.

Структура заняття

І. Організаційний момент……………………………………………….1 хв.

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності………………….2 хв.

ІІІ. Підготовка до написання письмової роботи………………………40 хв.

ІV. Практична робота …………………………………………………  45хв.

V. Підсумок заняття……………………………………………………..1 хв.

 

------------------------------------  ХІД ЗАНЯТТЯ -------------------------------------

 

І.Організаційний момент.

    1.1 Привітання.

Доброго дня, панове! Вкотре ми сьогодні разом і вкотре і знову з задоволенням говорю вам: «Рада вас бачити у доброму здоров’ї і гарному настрої!». Сподіваюся, що сьогоднішнє заняття буде не менш цікавим і корисним для вас і мене, ніж завжди.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

2.1 Повідомлення теми  заняття.

Сьогодні ще одне заняття з розвитку зв’язного мовлення. Але, перш, ніж оголосити тему заняття, я хочу, щоб ви самі спробували визначити, про що ми будемо говорити сьогодні.

Чоловік та жінка прожили разом 30 років. У день 30-річчя спільного життя дружина, як завжди, спекла булку – вона пекла її щоранку, це було традицією. За сніданком вона розрізала її вздовж, намазала маслом обидві частини, і як завжди, подала чоловікові верхню частину, але на півдороги її рука зупинилася...

Вона подумала: „ У день нашого тридцятиріччя я хочу сама з’їсти цю рум’яну частину булочки; я про неї мріяла 30 років. В решті решт, я 30 років була зразковою дружиною, я виростила йому чудових синів, була вірною і гарною коханкою, порала господарство, стільки сил і здоров’я вклала у нашу сім’ю”.

Прийнявши це рішення, вона подає нижню частину булочки чоловікові, а у самої рука дрижить – порушення 30-річної традиції! А чоловік, взявши булочку, сказав їй: „Який неоціненний подарунок ти мені зробила сьогодні, кохана! 30 років я не їв свою улюблену, нижню частину булочки, тому що вважав, що вона по праву належить тобі”.   

Отже, про що ми будемо говорити з вами  сьогодні?

(відповіді студентів)

Все заняття можна умовно поділити на 2 частини: 1-а – підготовка до написання письмової роботи, коли ми будемо працювати уже за знайомими вам інтерактивними технологіями, і 2-а – виконання практичної роботи, написання статті. Отже, тема заняття звучить так: «Стаття до газети на морально-етичну тему «Як вберегти сім‘ю від руйнування».

 

2.2 З’ясування очікуваного результату.

 Отже, якого результату очікуємо від заняття?

Усі варіанти відповідей записує викладач на дошці.

  1. зможемо зясувати як вберегти сім’ю;
  2. отримаємо знання про особливості написання творів у публіцистичному стилі;
  3. вдосконалимо навички усного та письмового мовлення.
  4. набуті знання будуть корисними нам у майбутньому.
  5. отримаємо задоволення від роботи разом у колі однодумців.

Отже, мета сьогоднішнього заняття, з вашою допомогою звучить так:

Виробити практичні навички точно, аргументовано, дотримуючись публіцистичного стилю, використовуючи мовні засоби, яскраві приклади, розкривати запропоновану тему; здійснювати аналіз, формулювати висновки, робити припущення, добирати переконливі аргументи.

Розвивати логічне мислення, вдосконалювати навички мовленнєвої діяльності; виховувати свідоме ставлення до шлюбу.

 

ІІІ. Підготовка до написання письмової роботи

3.1 Словникова робота:

Мораль –сукупність принципів і норм поведінки людей по відношенню до суспільства та інших людей.

Етика – норми поведінки, сукупність моральних правил для якоїсь спільноти.

  3.2 Завдання на розвиток спостережливості й аналітичного мислення.

Отже, про що буде говоритися у вашій роботі?

В роботі буде говоритися про норми поведінки та моральні правила, які сприяють збереженню родини.

3.3 Проблемна ситуація.

За даними дослідників шлюб у суспільстві перестає бути важливою ланкою розвитку держави. Ще кілька десятків років тому молоді люди ставилися дуже серйозно до всього, що мало відношення до створення сім’ї: матеріальна забезпеченість чоловіка та жінки, фізичне та психічне здоров’я, сувора заборона батьків та осуд суспільства на дошлюбні статеві стосунки, народження позашлюбних дітей завжди знаходив осуд у соціумі ( шевченківська Катерина). Все це зараз здається анахронізмом на тлі змін у моралі суспільства. Вже не кохання є першопричиною вступу у шлюб і створення сім’ї, а часто розрахунок, 

бажання вирватися з-під опіки батьків і зажити самостійно; хибна і тривожна  думка у дівчат, що вже час виходити заміж, бо подруги встигли „вискочити”, а я ще в дівках засиділася; безліч абсолютно невірних причин одружитися знаходить молодь. Навіть абсурдних: бо робити нічого було. А ще так званий цивільний шлюб, що широко рекламується у ЗМІ, коли розповідають про його принади: відсутність взаємних обов’язків, потребі у розподілі майна тощо. Вислови відомих „зірок” про те, що жити у родині треба до тих пір, доки є любов, теж впливають на свідомість молоді, формуючи хибне поняття про шлюб, кохання, взаємини у родині.  Як результат, кількість розлучень сягає 80% від зареєстрованих шлюбів щороку. Страждають всі: молодята, діти, батьки.

 

Як же вберегти сім’ю від руйнування? Ми і повинні дати відповідь на це зовсім недитяче питання.

 

3.4 Робота за технологією „ 2 - 4 – в.р. ”

  Робота в парах.

Прошу вас розбитися на пари. Обговоріть в парах це питання  і окресліть шляхи збереження сім’ї.

   Робота в четвірках.

Знайдіть спільне і за необхідності доповніть ваші списки. Лідери, підготуйтеся до проголошення відповідей групи.

   Всі разом ( презентація результатів роботи)

 Лідери виголошують відповіді. Викладач занотовує відповіді на дошці

      Підведення підсумків за записами.

Народна мудрість стверджує: « Дім тримається на 4 кутах, а сім’я – на двох головах». Чотири кути щасливої домівки – взаємне кохання, взаємна вірність, взаємна повага і взаємодопомога. В якості творців, хранителів родинного вогнища чоловік і дружина однаково відповідальні за його долю, за міцність і тривалість шлюбу; однаково відповідальні за психологічний клімат в сім’ї, гармонію подружніх стосунків. Не можна будувати родинні стосунки на нерівності, пануванні одного з подружжів  над іншим.

 

3.5 Робота з опорними конспектами.

Завдання 1.

      Прочитайте теорію. Які особливості написання газетної статті ?

 

Газетна стаття - це роздуми проблемного характеру, що призначені для друку.

 Роздуми є матеріалом, на основі аналізу яких автор робить узагальнення та висновки. Вивчення причин та взаємозв’язків фактів ( позитивних чи негативних) дозволяє автору статті побачити проблему, що стоїть за ними, і запропонувати своє рішення. Факти слугують відправною точкою для розвитку думки автора, аргументування її.

 

Сила статті не у величезній кількості фактів, а в узагальненнях, що спираються на аналіз явищ.

Задача автора статті – привернути увагу читача до якоїсь важливої, злободенної проблеми, переконати читача у справедливості чи хибності якоїсь ідеї, тому часто статті мають дискусійний характер.

 Стилістичні особливості: емоційно-забарвлені слова, окличні речення, риторичні запитання, звертання до читачів, заклики, незвичайна композиція побудови висловлювання, порушення у побудові речень, використання неповних речень, незавершених речень, афоризмів, прислів’їв чи приказок.

ІV. Практична робота (написання робіт).

Завдання 2. Уявіть себе кореспондентом газети. Напишіть статтю на морально-етичну тему „Як вберегти сім’ю від руйнування”, виклавши власні роздуми та аргументи.

VІ. Підведення підсумків.

 Що нового дізналися?

Які навички отримали?

Як це може бути корисним у житті?


 

Заняття №22 (РМ)

ТЕМА. Стаття до газети на морально-етичну тему.

 

МЕТА. Виробити практичні навички точно, аргументовано, дотримуючись публіцистичного стилю, використовуючи мовні засоби, яскраві приклади, розкривати запропоновану тему; здійснювати аналіз, формулювати висновки, робити припущення, добирати переконливі аргументи.

Розвивати логічне мислення, вдосконалювати навички мовленнєвої діяльності; виховувати свідоме ставлення до шлюбу.

 

ОБЛАДАНАННЯ. Роздатковий матеріал, ручки, папки для виконання практичних робіт.

 

Завдання 1. Прочитайте теорію. Які особливості написання газетної статті ?

 

Газетна стаття - це роздуми проблемного характеру, що призначені для друку.

 Роздуми є матеріалом, на основі аналізу яких автор робить узагальнення та висновки. Вивчення причин та взаємозв’язків фактів ( позитивних чи негативних) дозволяє автору статті побачити проблему, що стоїть за ними, і запропонувати своє рішення. Факти слугують відправною точкою для розвитку думки автора, аргументування її.

Сила статті не у величезній кількості фактів, а в узагальненнях, що спираються на аналіз явищ.

Задача автора статті – привернути увагу читача до якоїсь важливої, злободенної проблеми, переконати читача у справедливості чи хибності якоїсь ідеї, тому часто статті мають дискусійний характер.

 Стилістичні особливості: емоційно-забарвлені слова, окличні речення, риторичні запитання, звертання до читачів, заклики, незвичайна композиція побудови висловлювання, порушення у побудові речень, використання неповних речень, незавершених речень, афоризмів, прислів’їв чи приказок.

 

Завдання 2. Уявіть себе кореспондентом газети. Напишіть статтю на морально-етичну тему „Як вберегти сім’ю від руйнування”, виклавши власні роздуми та аргументи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка для роботи в парах та групі

Завдання1. Працюючи в парах та групах, з’ясуйте, що приводить до руйнування добрих подружніх стосунків і сприяє їх збереженню.

 

Фактори, що руйнують родину

Фактори, що зберігають родину

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. Оберіть 1 найвагоміший фактор збереження родини. Аргументуйте свій вибір.

  1. …………………………………………………тому, що…………………………….

 

Картка для роботи в парах та групі

 

Завдання1. Працюючи в парах та групах , з’ясуйте, що приводить до руйнування добрих подружніх стосунків і сприяє їх збереженню.

 

Фактори, що руйнують родину

Фактори, що зберігають родину

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. Оберіть 1 найвагоміший фактор збереження родини. Аргументуйте свій вибір.

  1. …………………………………………………тому, що…………………………….

 

 

 

Технологічна карта

(план) заняття № 22

 

 

Предмет.  Українська мова.

 

 Група: 1 ОВ, 1ЕП, 1 ПНГ, 1ТОР

 

Тема заняття. Стаття до газети на морально-етичну тему „ Як вберегти сім'ю від руйнування”

 

 

Тип заняття: практична робота.

Мета заняття:

  1.  

Навчальна

Виробити практичні навички точно, аргументовано, дотримуючись публіцистичного стилю, використовуючи мовні засоби, яскраві приклади, розкривати запропоновану тему; здійснювати аналіз, формулювати висновки, робити припущення, добирати переконливі аргументи.

 

  1.  

Розвиваюча

Розвивати логічне мислення, вдосконалювати навички мовленнєвої діяльності.

  1.  

Виховна

Виховувати свідоме ставлення до шлюбу.

 

Міжпредметні зв’язки:  соціологія, психологія.

 

Забезпечення заняття:

 

1

Наочні посібники

 

2

Роздавальний матеріал

Методичні рекомендації до виконання практичної роботи, опорні конспекти, картки для роботи в парах та групах.

3

ТЗН

 

4

Навчальні місця

 

 

Література

 

Основна

Українька мова: Підручник для 10-11 кл. Шк. З укр.. та рос. мовами навч.\ О.М.Біляєв, Л.М.Симоненкова,Л.В.Скуратівський, Г.Т.Шелехова.-4-те вид. – К.: Освіта, 200.

Додаткова

Развивайте дар слова: Факультативный курс «Теория и практика сочинений разных жанров»: Пособие для учащихся/ Ю.И. Равенский и др. – 4-е изд., испр. – М.: Просвещение, 1990. – С.139.

 

 

 

 

 

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Організаційний момент.

  1.1 Привітання.

  1.2 Перевірка присутніх

 

 2.  Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

       2.1 Повідомлення теми  заняття.

       2.2 З’ясування очікуваного результату.

 

3. Підготовка до написання письмової роботи.

       3.1 Словникова робота:

       3.2 Завдання на розвиток спостережливості й аналітичного мислення.

       3.3 Проблемна ситуація

       3.4 Робота за технологією „ 2 - 4 – в.р. ”

       3.5 Робота з опорними конспектами.

4.  Виконання практичної роботи.

 

5. Підготовка до написання замітки.

 

6. Підведення підсумків.

6.1 Зачитування робіт.

6.2 Фронтальна бесіда.

Що нового дізналися? Які навички отримали? Як це може бути корисним у житті?

 

doc
Додано
4 лютого
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку