Матеріали до уроків української мови у 8 класі
Гра «Хто швидше?»
Визначити види зв’язку слів у словосполученнях кожного рядка. Аргументувати свій вибір.
1. Читання вголос, кава по-угорськи, шапка набакир, сьогодні вдень, зовсім поруч.
2. Щоденна праця, непохитна мужність, рідний погляд, молодіжний фестиваль, єдина мета, кожен день.
3. Славити Батьківщину, пісня про щастя, потрібний людям, радісно дітям, готуватися до зустрічі.
Дібрати антоніми до виділених слів, скласти з ними словосполучення.
Творче конструювання
Із поданими словами утворити словосполучення, використовуючи вид зв’язку слів керування.
Директор, школа; атестація, історія; говорити, подруга; здібний, математика;
запрошувати, однокласник; вітайте, Олена Вадимівна; наполягати, змагання; сильніший, команда; відповідай, Вероніка.
Скласти 3—4 речення з утвореними словосполученнями (усно).
Хто швидше?
Записати словосполучення у три колонки: узгодження, керування, прилягання, визначити у кожному словосполученні головне і залежне слова.
(Словосполучення записані на плакаті, який вчитель вивішує на дошці або проектує через проектор). Батьків орден, іти співаючи, відро для води, дуже добрий, перший учень, читати книгу, цей день, готовий до бою, швидко читати.
Узгодження Керування Прилягання
Батьків орден читати книгу швидко читати
Перший учень готовий до бою дуже добрий
Цей день відро для води іти співаючи
Лінгвістична гра «Прослухай – розкажи»
Прослухавши жартівливий вірш, складіть розповідь про словосполучення.
Словосполучення – це я, а Синтаксис – сім’я моя!
З двох і більше слів складаюся
І зі словом все змагаюся,
Бо слово тільки називає,
А я ще й поясню: коли,кому, куди,
За що, як, де, у чім, чому?
Люблю в словах залежність я,
Тому не дивина: в словосполученні
Завжди є слово-голова.
Та і залежне слово є:
Хоч іноді й брикається,
Та з головним воно завжди
Чи так, чи сяк єднається.
Якщо іменник – голова,
То ІМЕННЕ – ім’я,
( Не сплутай з ДІЄСЛІВНИМ, що дію назива,
Та ще з ПРИСЛІВНИКОВИМ ( незмінні є слова).
Якщо з двох слів складаюся,
То дуже ображаюся,
Бо НЕПОШИРЕНИМ зовусь
І дуже швидко розберусь.
А як поширяться, то й не знають,
Що це ще я, з реченням називають.
Хто ж добре вчив, той добре знає,
У чому тут різниця полягає,
Мій друже, не барися,
Мерщій до синтаксичного розбору
Ти берися.
Гра «Хто швидше?»
(Учні поділені на два варіанти)
Визначте спосіб синтаксичного зв’язку у словосполученні і запишіть.
Варіант I
1.Людський плач;(Уз)
2.Іти до магазину;(Кер)
3.Довідатись про подію;(Кер)
4.Думати старанно;(Пр)
5.Дивитися телепередачу;(Кер)
6.Рідна мова;(Уз)
Варіант II
1.Звичайна хмара;(Уз)
2.Знайти дорогу;(Кер)
3.Стояти похитуючись;(Пр)
4.Приспані тривоги;(Уз)
5.Бажання вчитись;(Пр)
6.Думати про роботу;(Кер)
Мовна гра «Коректор»
Варіант І. Відредагуйте речення. У яких випадках вставні слова (словосполучення, речення) є зайвими?
Варіант ІІ. Запишіть речення. Підкресліть вставні слова. Усно перебудуйте речення, не використавши вставних слів. Зіставте паралельні варіанти. Як змінюється відтінок висловлювання у цих реченнях? З якою метою використані вставні слова?
Конструктор
Сконструювати речення з групи слів. Записати їх у зошити, підкреслити граматичну основу. Визначити види односкладних речень.
Дослідження-моделювання
Визначити головні члени речення. Перебудувати двоскладні речення на односкладні.
Ти подивись на вкриті білосніжним килимом поля.Лікарські рослини люди вживають у вигляді відварів, настоїв і трав’яних чаїв. Іній окутав дерева .
Творча робота
Скласти 3-4 односкладних речення про свою школу. Дуже люблю свою школу. Тут мене знають і поважають. Тут завжди мене підтримують друзі. Мені тут добре навчатися.
Творче моделювання
(Робота в парах)
Змоделювати народні вислови, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика.
1. Довго спатимеш — ...не відженеш і бичем.
2. Звабиш калачем — ...то не буде й скуки.
3. Їсть за вола, ...не встигнеш і до самої ночі.
4. Лежачи на боці, ...а робить за комара.
5. Не сиди, склавши руки, ...з боргами вставатимеш.
Визначити спосіб морфологічного вираження головного члена. Зробити висновок, якими формами дієслова може виражатися головний член узагальнено-особових речень.
Лінгвістична гра «Третє зайве»
У кожній групі речень визначити «зайву» синтаксичну конструкцію. Свій вибір обґрунтувати.
I 1. Собори душ своїх бережіть, друзі (О. Гончар).
2. Поспішайте робити добро! (О. Довженко).
3. Людина починається з добра! (Л. Забашта).
II 1. Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого
не цурайтесь! (Т. Шевченко).
2. Отак сидиш і думаєш... (Остап Вишня).
3. Вік живи — вік учись (Нар. творчість).
Кодовий диктант
Прочитати безособові речення. Знайти в них головний член. Цифрами позначити спосіб його морфологічного вираження:
1 - безособове дієслово; 2 - особове дієслово в безособовому значенні; 3 - прислівник (слово категорії стану); 4 — безособова форма на — но, — то; 5 — інфінітив.
1.Мені щемко, так щемко на душі 2. Не можна звикнути до неволі 3. Треба було поспішати 4. Чернетку, звісно, зроблено раніше . 5. У такі дні особливо мріялося про Україну. 6. І тоді хочеться жити, працювати, творити... . 7. Офорт «Зі свічкою» виконано у стилі Рембрандта . 8. За хвилину було складено царський указ . 9. Чого йому так приємно? . 10. Світ було пройдено . 11. Пахло водяними лілеями . 12. Йому стало байдуже . 13. Перший раз отак свиснуло . 14. Не ненавидіти місто, а здобути . 15. Від бруківки потягувало холодком .
16. У вухах якось дзвенить. 17. Нам пощастило.
Розгадування кросворду
Опитування з теми. Дайте відповіді на запитання. При правильному відгадуванні у виділеному стовпчику ви прочитаєте назву, яка має безпосереднє відношення до сьогоднішньої теми.
|
|
|
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.о |
д |
Н |
о |
с |
к |
л |
а |
д |
н |
е |
|
|
|
|
|
|
2.п |
і |
д |
м |
Е |
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.б |
е |
з |
О |
с |
о |
б |
о |
в |
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.н |
а |
З |
и |
в |
н |
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.Н |
а |
к |
а |
з |
о |
в |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.м |
А |
й |
б |
у |
т |
н |
і |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.р |
е |
Ч |
е |
н |
н |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.т |
е |
п |
Е |
р |
і |
ш |
н |
і |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.м |
и |
Н |
у |
л |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
10.п |
р |
и |
с |
у |
д |
О |
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11.О |
с |
н |
о |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12.С |
и |
н |
т |
а |
к |
с |
и |
с |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13.О |
д |
н |
и |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
14.с |
п |
о |
с |
і |
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15.м |
н |
О |
ж |
и |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16.д |
В |
о |
с |
к |
л |
а |
д |
н |
е |
|
|
17.у |
з |
а |
г |
а |
л |
ь |
н |
Е |
н |
о |
- |
о |
с |
о |
б |
о |
в |
е |
Лінгвістичний експеримент
Утворити за зразком безособові речення, трансформувавши подані синтаксичні конструкції. Указати на спосіб вираження головного члена. Дослідити, чи змінюється зміст речень при їх трансформації.
Зразок. Трипільці відтворили досконалий тип української печі .
Трипільцями відтворено досконалий тип української печі.
1.Володимира Вернадського назвали громадянином Усесвіту. 2. Своїми відкриттями В. Вернадський істотно збагатив сучасну науку. 3. В. Вер-надський створив комісію з вивчення природних сил України і наукову школу з біогеохімії. 4. У найтяжчі для України роки (жовтень 1917 — березень 1921 ). В. Вернадський зробив дуже багато (С. Ковальчук).
Творча лабораторія
До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні слова. Введіть фразеологізми у речення зі звертаннями чи вставними словами.
1. Пускати півня А Далеко
2. Замилювати очі. Б Замовкнути
3. За тридев’ять земель. В Вигідно
4. Утратити свідомість. Г Удосвіта
5. Прикуси язика. Д Здоровий.
6. Брати гору. Е Знепритомніти
7. Вільний птах. Є Багато
8. На руку ковінька. Ж Обманювати
9. Кров з молоком. З Незалежний
10. Ні світ ні зоря. І Перемагати
11. Зарубати на носі. Ї Підпалювати
12. Хоч греблю гати. К Запам’ятати.
Складіть сенкан
Україна. Мати. Спокій
Україна
Велика, безмежна.
Навчає, об'єднує, загартовує.
Пишаюся нею. (Означено-особове)
Країна.
Мати
Рідна, ласкава.
Любить, виховує, молиться.
Дбає про дітей.(Узагальнено-особове)
Ненька.
Спокій.
Тихий, задуманий.
Відпочиває, роздумує, заспокоює.
Надихає на творчість.(Узагальнено-особове)
Тиша.
Лінгвістичний експеримент
(спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність).
Прочитайте текст (текст є в кожного учня). Випишіть із нього односкладні речення. Укажіть їх вид.
Україна… Наша мила Вітчизна… Квітучий, пісенний край...Століттями вона то відкривалася в неймовірному потязі до сонця, до щастя волі, і століттями захмарювалося її небо, тьмарилося її чоло від ворожих набігів, поневірянь, катувань, горя та страждань її поневолених синів і дочок. Якщо ми хочемо бути справжніми громадянами України, ми мусимо розуміти і поважати один одного, допомагати у скруті, радіти одне за одного у щасливі хвилини і намагатися жити задля щастя і злагоди в Батьківщині. Словом, відповідати великому званню українця.
Лінгвістична гра «Квітка»
(спілкування державною мовою)
Учитель роздає пелюстки квітки, на яких записані односкладні речення. Учні повинні скласти квітку, назвати вид односкладних речень (назвати граматичну основу)
1.Любімо Вкраїну, та не сліпо,щиримсерцем, чистою душею.
2. Зразу радостіне вимовиш словами.
3. У нашомуселіжуравлівназиваютьвеселиками..
4.Не цвітечеремха, і пташокне чуть.
5.Багатослів написано пером.
6. Сухе надвечір'я.
Моделювання
(спілкування державною мовою)
Перебудуйте двоскладні речення на односкладні безособові.
1.Сонце залило галявину. (Сонцем залито галявину). 2. На подвір’ї запахла скошена трава. (На подвір’ї запахло скошеною травою). 3. Вітердихнув з далини. (Вітерцем дихнуло з далини). 4. Від річки війнула прохолода. (Від річки війнуло прохолодою). 5. Ми дихаємо вільно й легко. (Дихається вільно й легко). 6. Ми маємо вирушати далі. (Час (треба) нам вирушати далі).
Творче моделювання
(На інтерактивній дошці з’являються “розірвані” мудрослів’я. Учні повинні змоделювати народні вислови, поєднавши стрілочками початок з кінцем, а потім – з малюнком. Визначають спосіб морфологічного вираження головного члена. Роблять висновки про те, якими формами дієслова може виражатися головний член узагальнено-особових речень).
За двома зайцями поженешся -
Гірко поробиш,…
Чужим добром…
Зробиш діло –
Не плюй у криницю,… не розживешся
бо схочеш водиці
гулятимеш сміло
солодко з’їси
жодного не впіймає.
Лінгвістична гра «Третє зайве»
(робота за варіантами)
Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено-особові речення виконують роль частин речення, а в яких – роль вставних речень. Знайти “третє зайве”, проставити, де потрібно, розділові знаки (учні пригадують, що вставні слова, словосполучення, речення граматично не зв’язані з членами речення; їх можна вилучити з речення, не порушуючи його структури) Речення “випливають” на інтерактивній дошці.
1. Донедавна вважали, що деякі з етикетних виразів одночасно можуть виконувати кілька функцій.
2. Донедавна вірили, що відуни завжди вміють складати слова в магічні формули.
3. Як розповідають, вираз “Доброго здоров’я!” може поєднуватися з дієсловами “бажаю”, “зичу”.
Кодове завдання
(Тестові запитання з’являються на інтерактивній дошці, учні читають запитання, варіанти відповідей і вписують правильний код-варіант у табличку, потім обмінюються аркушами, перевіряють їх і вираховують свій бал, отриманий на уроці)
1. На які типи поділяються односкладні речення:
а) прості, складні, неускладнені, неповні;
б) безособові, узагальнено-особові, неозначено-особові, означено-особові;
в) безособові, узагальнено-особові, неозначено-особові, означено-особові, називні;
г) повні й неповні.
2. Знайдіть серед запропонованих варіантів односкладне речення з головним членом присудком:
а) Зима. Криниця. Стук обмерзлого вікна.
б) Повний місяць похилився над гаєм.
в) Вовчицею ніч за вікном чигала.
г) Не оплакуй ні мрій, ні згадок…
3. Знайдіть узагальнено-особове речення:
а) Прилітають до нашого поля із далеких країв журавлі.
б) Не корю, не нарікаю, прикрих слів не говорю;
в) Ой, поділять тебе, земле, поділять.
г) Більше думай і тоді вирішуй!
4. Позначте називне речення:
а) Немає пісні без любові.
б) Людська творчість – це найбільша мука.
в) Життя без книги – це хата без вікна.
г) Пізнє літо.
5. Яке серед запропонованих речень є означено-особовим:
а) По радіо повідомляють про готування польоту на Місяць.
б) Лови летючу мить життя!
в) Добре діло твори сміло.
г) Літа вже немає, сніг, дими навколо.
6. У якому із запропонованих безособових речень присудок виражається прислівником:
а) Вітерцем дихнуло з долини.
б) Хай слово мовлено інакше – та суть в нім наша зостається.
в) Чудово, просторо й радісно на придеснянських луках.
г) Темної ночі перевезено його в темний покій.
7. Знайдіть рядок, у якому в реченні головний член вказує на дію, що виконується невизначеною особою:
а) Силою не хвались – краще трудись.
б) Як було гарно відчувати себе маленькою хазяйкою у цьому лісі!
в) Будь високий, як верба, а багатий, як земля.
г) Мені бажали здоров’я, успіхів, гарних учнів – не без деякого лукавства.
8. Установіть відповідність між односкладними реченнями та їх видами:
а) Не взявшись за сокиру, хату не збудуєш.
б) Про успішний виступ Остапа Вересая довідалися і в царському дворі.
в) Хлюпіт хвиль, рівне дихання моря.
г) Уже неозброєним оком стало видно зграї птахів.
ґ) Скажемо відверто хоч би сьогодні про наші помилки й безвідповідальність.
А – Означено-особове;
Б – Неозначено-особове; В-Узагальнено- особове ;
Г - Безособове; Ґ –Називне.
Інтерактивна гра «Ой рушник, рушничок…»
На дошці розміщено полотно, яке учні мають заквітчати, створивши власний вишитий рушник. Для цього їм потрібно правильно відповісти на запитання, які розміщені на квітах. Відповідаючи, учні заквітчують полотно мережками.
- Синтаксис - це...
- Означення - це…
- Прикладка - це…
- Відокремлюватись можуть…
- Дієприкметниковий зворот - це…
- Узгоджені означення – це...
- Неузгоджені означення…
- Дієприкметниковий зворот виділяється комами, якщо…
- Не відокремлюється дієприкметниковий зворот…
«Бабусина скриня фразеологізмів»
Пояснити значення фразеологізмів, розкрити їх значення. Скласти із одним фразеологізмом речення, виконати його синтаксичний розбір.
- подавати рушники;
- вернутися із рушниками;
- готувати рушники;
- повна скриня рушників;
- не придбали рушників;
- на рушнику стояти.
Мовознавчий трансформер
Від простих неускладнених речень утворити нові, ускладнені відокремленими означеннями.
Програмований диктант
Шифр: 1- прямий порядок; 2 - інверсія.
1.Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих дивонаречені.
2. Дорогу до тебе прогортала ластівка крильми.
3. Проходять хмари, гаптують небо химерною грою.
4. Сонце всипало річку блискітками.
5. Темний гай вже красується в зеленім вбранні.
6. Гірський орел завжди був гордий.
Творче моделювання «Народні приказки»
Завдання: На дошці записані речення; потрібно дібрати з довідки
звертання.
З Богом,…, як тебе люди хотять.( Парасю)
Держись,…,іде зима.( Хома)
На тобі, …,що мені не гоже.(Боже)
Хапай, …, поки тепле.(Петре)
Терпи, …, отаманом будеш. (козаче)
Гра «Ласкаві звертання»
Метод «М’яч»
(Учитель кидає в руки учнів м’яч і промовляє слово, учень утворює слова із суфіксом пестливості та ставить їх у кличному відмінку)
Тато, сестра,бабуся, доня, хлопець, мама, брат, дівчина.
Граматична розминка
Записати речення:
○ у першому реченні визначити, до якої частини мови належить кожне слово, визначити найважливішу морфологічну ознаку;
○ визначити, якими членами речення виступають однорідні члени речення у всіх реченнях.
Наші предки, шануючи світ природи, у кожній рослині бачили щось надзвичайне, неповторне.
Квітка фіалки зворушувала своєю ніжністю,
беззахисністю, цвіла на початку весни.
Папороть, за повір’ям, дарувала розуміння мови тварин і рослин.
Цифровий диктант
Позначити називні односкладні речення цифрою 1,
безособові – цирою 2.
1. Тепла зоряна ніч. 2. Навкруги вже сутеніло. 3. Роботу покинуто. 4. Море і море! Блакить і блакить…5. Нема на що подивитись. 6. Не розірвать з життям мого єднання. 7. Весна. Садочки зацвіли. 8. Страшно й радісно йому. 9. Блиск над білими снігами. 10. Вечір.
Творчий диктант
Поширте подані називні речення другорядними членами.
Які другорядні члени можуть бути в називних реченнях?
Зима. Мороз. Сніги. Село. Ліс. Річка.
Лінгвістичний аукціон
За 7 хв. придумати і записати якомога більше односкладних
речень. За кожне правильно придумане речення команда
отримує 1 бал.
Гра «Редактор»
Знайдіть помилки, укажіть їх вид і виправте їх. Запишіть відредаговані речення з відокремленими обставинами.
Самостійна робота
Подані речення перебудуйте так, щоб утворилися речення з відокремленими членами. Запишіть їх.
Тестові завдання
(взаємоперевірка)
1.Укажіть речення, у якому потрібно поставити тире між підметом
і присудком.
А Людина повинна жити красою, добром, правдою (П. Загребельний).
Б Рабство в’язниця душі (Теренцій Публій).
В Лише той не знає смерті, хто творить сам життя (В. Сосюра).
Г Овіяна вітром веселка в моїх зацвітає очах (А. Малишко).
А Життя — це і усмішка, і сльози це солоні (Л. Костенко).
Б Лози, висип, кручі, ліс — усе блищить і сяє на сонці (О. Довженко).
В Прилітайте, сизокрилі мої голуб’ята, із-за Дніпра широкого (Т. Шевченко).
Г Уміти користуватися словом велике мистецтво (В. Сухомлинський).
А. Із цим нестерпним відчуттям він кудись провалився, але згодом почав спливати, чи виходити з небуття (М. Стельмах).
Б. І враз затремтіло молоде листя, зашамотіло струсило з себе дощ самоцвітів (М. Коцюбинський).
В. І квіти, і зорі, й зелінії віти провадять розмови кохані про вічную силу весни на сім світі, про чари потужні весняні (Леся Українка).
Г. У небі то розгоряються то погасають сліпучі ракети (Ю. Збанацький).
А. двокрапки, тире і коми
Б. коми і знака оклику
В. тире і знака оклику
Г. двокрапки, тире, коми і знака оклику
А. Почин кажуть великий чоловік (Панас Мирний).
Б. Власне кажучи вечір уже минув, і вже сама ніч! (Остап Вишня).
В. Теплий кожух тільки шкода не на мене шитий (Т. Шевченко).
Г. Полювання як ви потім побачите потребує чимало часу (Остап Вишня).
А. Справді, добре сміється той, хто сміється останній (М. Стельмах).
Б. Всяке трапитись, може, на довгім віку (О. Підсуха).
В. І мені осіння ніч короткою здається (Леся Українка).
Г. Морозний сніг, блискучий та легкий, здається, падає на серце прямо (М. Рильський). Відповіді: 1 Б; 2 Г; З В; 4 Б; 5 Б; 6 Б.