Методична скарбничка «STEM-потенціал навчальних екскурсій»

Про матеріал
Зосереджуючи увагу на сучасних тенденціях STEM-освіти, її практичному інструментарію, для формування якостей та умінь, які необхідні дитині XXІ століття, для того, щоб у майбутнього вирішували проблеми, розуміючи й використовуючи наукові підходи, знаючи технології, якими можна вирішити ці проблеми. Екскурсії якраз і є тим чудовим варіантом змістовного дозвілля, який дозволяє наочно показати учням переваги STEM-навчання, узагальнити вивчений теоретичний матеріал та показати можливості його застосування не на уроці.
Перегляд файлу

Методична скарбничка

«STEM-потенціал навчальних екскурсій»

 «Вміти з розумом розпорядитися дозвіллям –

це найвищий ступінь цивілізованості»

Бертран Рассел

Однією з форм STEM-навчання є уроки, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків і сприяють формуванню в учнів цілісного, системного світогляду, актуалізації особистісного ставлення до питань, що розглядаються на уроці. Такі уроки можуть проводитися шляхом об’єднання схожої тематики кількох навчальних предметів або формування інтегрованих курсів чи окремих спецкурсів.

Основою ефективності уроків є чітке визначення мети і їх планування для забезпечення різнобічного розгляду учнями певного об’єкта, поняття, явища, що вивчаються на різних предметах.

Зосереджуючи увагу на сучасних тенденціях STEM-освіти, її практичному інструментарію, для формування якостей та умінь, які необхідні дитині XXІ століття, для того, щоб учні майбутнього вирішували проблеми, розуміючи й використовуючи наукові підходи, знаючи технології, якими можна вирішити ці проблеми. 

 Екскурсії якраз і є тим чудовим варіантом змістовного дозвілля, який дозволяє наочно показати учням переваги STEM-навчання, узагальнити вивчений теоретичний матеріал та показати можливості його застосування не на уроці.

 Екскурсії розглядаються,  як потужний засіб реалізації завдань STEM- освіти. Алгоритм підготовки екскурсій маємо такий:

  • вибір місця цільової екскурсії, що визначається загальною темою роботи вчителя;
  • вивчення міжпредметних можливостей шляху до об’єкту і безпосередньо об’єкту;
  •  складання екскурсійних завдань (квест, тестування, дослідження);
  • ознайомлення учнів із завданнями та видача листів екскурсійних завдань;
  • екскурсія; 
  • представлення результатів, захист готових робіт .  

Готуючи екскурсійні завдання увага звертаються на таке:      

- статистичну інформацію,  яку  необхідно розв’язати в ході екскурсії;   

- інженерні споруди, що можуть бути цікавими у своєму архітектурному   рішенні;

- промисловий дизайн, архітектура, індустріальна естетика,  ;    

- можливість взяти участь у майстер-класі, технологічному процесі тощо.                 Привчаючи учнів не просто відпочивати під час екскурсій,  а й отримувати інформацію з різних джерел, ми формуємо науковий світогляд,  

Сьогодні це як ніколи актуально, оскільки, соціальні мережі, рівень кругозору та матеріальний стан багатьох сімей не дозволяють дітям активно досліджувати світ, а відтак – організовані шкільні екскурсії це реальна можливість переведення теоретичних знань у практичну площину.                                                                                                                      Отже, STEM потенціал екскурсій може бути забезпечено лише при дотриманні трьох умов, а саме: чітке бачення очікуваних результатів вчителем; варіативність завдань та дослідницьких приорітетів при плануванні екскурсії;              передбачена форма рефлексії після повернення.                                                       

Все разом вчить учня не лише відпочивати, а й БАЧИТИ свою країну. 

Організаційний момент STEM  екскурсій : поділ на групи.

  Дорогі друзі, методичну скарбничку я  хочу  провести  у  вигляді  подорожі  . Я  пропоную  вам  обрати свій вагончик  за кольором  квитка. Підійдіть , будь ласка, до мене і  витягніть  з  чарівного капелюха свій квиток. ( Поділ  учасників майстер – класу  на  групи)

     На ваших столах  є предмети ( ручка, папір, ножиці, клей), які будуть необхідні під час нашої подорожі для  вашої  плідної праці. Всі ви помітили невеличкі валізи , це «Валізи знань», які ви повинні заповнити до кінця подорожі. На кожній зупинці ви повинні туди щось «покласти» ( тобто записати).    За кожну правильну відповідь ви отримуєте бонус ( смайлик), а за завдання ( пазл). В кінці ви повинні скласти цей пазл ,приклеїти на папір та вирізати.

 

STEM  екскурсія

«Подорож по слідах історичної спадщини»

Мета: навчальна: узагальнити і систематизувати знання  з розділів «Ландшафтний дизайн», «Види архітектури», «Матеріалознавство». Втілити в навчальний процес наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність» - вміння працюватив команді, приймати виважені рішення, « Здоровя та безпека» - вміння застосувати набуті знання та навички для збереження власного здоровя та здоровя інших, «Підприємливість та фінансова грамотність» - забезпечення кращого розуміння практичних фінансових питань, «Екологічна безпека та сталий розвиток» - формування соціальної активності              , відповідальності та екологічної свідомості;

 розвивальна: розвивати пізнавальну самостійність і дослідницьку діяльність, критичне і творче мислення, вміння аналізувати інформацію, ториману з різних джерел, формувати вміння створювати карту маршруту за допомогою фрагментів малюнка різної форми – пазлів , як результат роботи над короткотривалим проектом.

виховна: виховувати комунікативні якості , працьовитість , потяг до самоосвіти.

Тип уроку: нетрадиційний інтегрований( образотворче мистецтво, фізика, географія, трудове навчання, історія), урок узагальнення і систематизації, контролю та корекції знань, умінь і навичок з елементами проектної діяльності.

Засоби навчання: мультимедійна презентація, інтерактивна панель, роздатковий матеріал, клей, формат А4, ножиці,фрагменти малюнка різної форми, смайлики – бонуси.

Методи проведення уроку: інтерактивні, словесні, наочні, практичні, створення проблемної ситуації.

Форма організації навчання: групова.

 Прийоми оцінювання: експрес – опитування, творчі завдання.

Хід уроку

1.Створення робочих груп.

2.Формулювання проблеми, яку необхідно розвязати: «Як пізнати світ цікаво?»

3.Очікуваний результат – карта маршруту.

4.Діяльність

1.1.Свірзький замок.

       Витончений взірець оборонної архітектури, декілька століть поспіль милується своїм романтичним відображенням в озерних водах з мальовничого пагорбу поблизу старовинного селища. Гармонійні архітектурні форми, ошатна зовнішність з елегантним поєднанням білих стін із пурпурною даховою черепицею, багата, дещо здичавіла рослинність навколо, мальовничість прилеглої місцевості – один з найкрасивіших замків Західної України . Це - діамант без оправи.

  • Про який замок розповідається?(Свірзький замок )

       Будівництво Свірзького замку розгорнулося за братів Андрея та Мартина Свірзьких. Ранній замок, побудований у 1482 р., мав квадратну в плані форму із сторонами приблизно 52х52 метри. На торцях споруди знаходилися  башти.

  • Скільки башт збереглося до сьогоднішніх днів? ( Одна башта)

        Зі сходу та південного сходу біля замкової гори розташувався  (парк) площею близько 3 гектарів з доріжками та алеями загальною протяжністю близько 1 кілометра. Більшість доріжок були посипані гравієм і обсаджені по сторонах (декоративними чагарниками). На південь від замку було посаджено (фруктовий )сад, а від костелу до замку простягнулася живописна алея, прикрашена рядами   (квітковими клумбами)

  • Як називають таку озеленену територію? (Ландшафтним дизайном)

1.2.Олеський замок.

          Був 1629 рік . Замок оточили татари. На дворі лютувала сильна гроза і серед цієї всієї біди у замку народжувалася дитина – хлопчик. Бабця – повитуха почула грім після спалаху блискавки . Вона прийняла дитинку і поклала на чорний мармуровий стіл. В туж мить в стіл влучила блискавка. Стіл розколовся навпів, бабця оглухла, а маля залишилося неушкодженим. Тоді йому напророкували величне майбутнє.  Пройшли роки і хлопчик став відомим всьому світу, як король (Ян ІІІ Собеський)

  • Про який замок розповідає легенда? (Олеський замок)

  Поруч із замком від 1739 року знаходиться монастир Капуцинів .  Відомі ці постаті своїми аптекарськими здібностями, модою на босі ноги та довгі бороди. А ще один із представників капуцинів вважається винахідником відомого всім кавового напою – (капучино.)

  • В якому архітектурному стилі побудований  монастир? (Бароко)
  • Які наскрізні лінії  може бути  зреалізовано під  час  обговорення даного  питання? (Здоровя і безпека)

1.3. Підгорецький замок

Вацлав Жевуський одружився на молодій 19 – річній дівчині Марії, будучи вже в зрілому віці. На той час Вацлаву було близько 60 років, і більшість очевидців вказували на те , що він був жахливим ревнивцем. Він всюди стежив за молодою дружиною і не випускав її  із замку.Уникаючи божевільного чоловіка - тирана , дівчина втікала в парк, чим викликала ще більше підозр з його боку.І ось одного разу вона просто зникла. Власник замку живцем замурував в стіну свою молоду дружину . І саме з тих пір привід Білої Пані , невинної жертви обставин, не може знайти спокою.

  • У стін якого замку блукає Біла Пані? (Підгорецький замок)
  • Якого виду архітектури Підгорецький замок ( Ренесанс)

У всі часи неабиякого шарму Підгорецькому замку додавав його розкішний парк, який сьогодні хоч і втратив свій первісний вигляд, все одно належить до памяток садово – паркового мистецтва державного значення.

Закладений на манер популярних свого часу італійських парків, він вважається унікальним на території нашої держави. Парк оточує замок з усіх боків – у літню пору здається , що замок просто потопає у зелені. Саме в альтанках Підгорецького парку відбувалися усі найцікавіші  події – перемовини, сварки, подружні зради.

Сьогодні парк вже не має свого ( барокового) шарму, остаточно знищеного у ХХ столітті. Навіть його скульптури було вивезено до тодішнього Ленінграда. Однак у зелені  давній замок потупає  і сьогодні. Тут і віковічні (дуби), які не обхопити кільком чоловікам, і стрункі (липи)

  • Про який конструкційний матеріал розказується( Деревину)
  • Чи доцільно буде позрізати старі дуби та липи, а на їх місце посадити молоді дерева?
  • Яка деревина  особливо міцна? Що робиться з дубовими колодами , коли вони потрапляють у воду?( Дубові колоди, потрапивши у воду, не гниють, а стають чорними і ще міцнішими)
  • Для чого використовують листя дуба у харчуванні? (Листя дуба використовують як пряно-ароматний додаток для квашення огірків.)

На подвірї замку була змурована криниця, у якій вода була завжди холодною. Кажуть , що якось один з останніх власників замку , князь Сангушко , придумав , як полегшити людям процем  діставання води  з великої глибини: до цієї роботи він приставив ( ведмедя)

  • Де можна використати виріб «Криниця» у трудовому навчанні? ( У 10 класі «Ландшафтний дизайн»)
  • Яка наскрізна лінія може бути зреалізована під час обговорення даного питання? (Екологічна безпека і сталий розвиток)

1.4. Золочівський замок

             Одним із володарів замку був польський король Ян ІІІ Собеський. Молодий король закохався у 15 – річну француженку Марію Каземіру д’Аркуін з першого погляду. Та одружилися вони лише через девять років.Вони прожили разом тридцять років, народили 13 дітей ( з них вижило лише четверо). Король писав коханій дружині ніжні листи. Однак , польська знать не любила іноземку, за спинами короля ходили плітки, що Марія керує ним. І цей замок став тим місцем, де королева усамітнювалася та відпочивала від «злих язиків». Саме вона збудувала тут Китайський палац.

  • На території якого замку був збудований Китайський палац? (Золочівський замок)

           Однією з головних у Золочівському замку виявилася червона кімната. На стінах кімнати  - дзеркала, в центрі зали-  трон, на якому , певно колись сидів місцевий князь, з боку від трону - величезний стіл діаметром 60см.

  • Для сервірування столу потрібні серветки. Яка ідеальна форма серветки ? (Квадрат з довжиною сторони 35 або 40 см.)

У центральній частині палацу був обладнаний «( чайний) зал». У Китайському палаці почали проводити виставки і (чайні) церемонії.

Особлива гордість Золочівського замку – туалети, що в ті часи це було рідкістю. У замку їх побудовано шість ( уціліли до наших днів). Туалети мають хитру систему зливу: з даху до унітазів було підведено ринву, і нечистоти змивалися стічними водами прямо у вигрібну яму. Це була одна з перших каналізаційних систем.

  • Як «новітня» на той час технологія сприяла добробуту людини та впливала на навколишнє середовище?
  • Яка наскрізна змістова лінія може бути зреалізована під час обговорення даного питання? (Екологічна безпека та сталий розвиток )
  • Яку  деревину  використовували для     підлоги у замку ?( Соснову)

 

1.5. Подорож по слідах історичної спадщини

Скільки часу приблизно потрібно вам, щоб здійснити подорож , якщо відстань автомобільними шляхами між м.Бібрка – с.Свірж – м.Золочів---63 км

м. Золочів - с. Підгірці –--- 17,70 км

с. Підгірці - смт. Олесько –--- 13,53 км

 смт. Олесько – м.Бібрка --- 101 км

Середня швидкість руху автомобіля під час усієї подорожі 50 км/год

На екскурсії замками потрібно не менше 5 год.

 63/50+17.70/50+13.53/50+101/50+5=1.26+0.354+0.27+2.02+5=8.9 год

  • Яка наскрізна змістова лінія може бути зреалізована під час обговорення даного питання (Підприємливість і фінансова грамотність)

 

5. Підсумок уроку, розвязання сформульованої проблеми, оголошення отриманих результатів.

Притча про Майстра

„Кожен, хто вміє згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й  може  привести їх до Успіху,- справжній Майстер...”

    Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. І чим більше старався кожен із них, тим незрозумілішою й потворнішою виходила мелодія. Але з'явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: „Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, й ви побачите, що вийде”. Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, в якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.

   Інструменти грали, із замилуванням стежили за чарівними помаха-

ми рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів в єдине ціле. Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об'єднані однією метою та спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...

   Таким майстрами, шановні вчителі, є ви, а інструментами – наші учні. Ми з вами, хочемо того чи ні, є вчителями нового століття, і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням кожної дитини, щоб шкільне життя, в якому беруть участь й учні, й учителі, досягло гармонії.

 

 

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку