Передмова
Критичне мислення нині один із модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним із наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи.
Сучасному суспільству потрібні громадяни, які здатні орієнтуватися у мінливості життя, приймати нестандартні рішення, творчо підходити до вирішення проблем, оцінювати результати своєї діяльності, вміти мислити гнучко, динамічно, бути здатним адаптувати своє мислення до мислення інших людей. Ці завдання актуальні на кожному етапі шкільної освіти, а її початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення.
З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини:
Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати, як, наприклад, тренують м’язи спортсмени чи техніку гри – музиканти. І саме школа є ідеальним середовищем для цього.
Структура уроку і методи критичного мислення
Учням початкових класів з певного віку доступні такі мисленнєві операції, які є основою для формування критичного мислення: уміння самостійно здобувати знання, робити висновки, порівнювати, просуватися від конкретного до абстрактного. Саме тому уроки, що сплановані з дотриманням відповідних до технології форм і методів формування та розвитку критичного мислення, створюють плідне підґрунтя для цього під час:
Структура уроку критичного мислення суттєво не відрізняється від структури класичного уроку:
Під час вступної частини уроку пропоную учням методи й завдання, які дають їм змогу:
1) освіжити наявні знання, уявлення, уміння, пов’язані з темою уроку;
2) провести “інвентаризацію” цих знань і уявлень, виявити прогалини;
3) зосередити увагу на новій темі;
4) створити контекст для сприйняття нових ідей;
5) сформувати позитивне ставлення, зацікавленість у процесі навчання.
Приклади завдань, що використовую під час вступної частини уроку:
Успіх |
.
УСПІХ = здібності + працелюбність
К |
В |
О |
У |
И |
М |
Н |
Р |
З |
29 |
34 |
46 |
49 |
51 |
53 |
59 |
64 |
72 |
98 - 45 |
79 - 15 |
60 + 12 |
23 + 11 |
68 - 22 |
25 + 21 |
89 - 38 |
33 + 13 |
Відповідь: морозиво.
Використовую цеглинки LEGO червоного («ні») і зеленого («так») кольорів. Учні повинні відповісти, мовчки показуючи цеглинки.
На кожній парті – шість цеглинок LEGO. Кожній призначено свою букву, написану фломастером: а, б, и, к, с, р.
Завдання: скласти якомога більше слів з поданих букв і записати в зошит.
Накресліть малюнок. Слухайте уважно: я називатиму кількість клітинок і напрямки руху. Починайте від крапки.
Ш – швидка
К – креативна
О – обізнана
Л – ласкава
А - активна
Пропоную учням прочитати запис на дошці. Для цього слід закреслити у рядку шість літер таким чином, щоб літери, які залишилися (без зміни послідовності), склали б добре відоме слово.
Ш Г І Р С О Т М Ь А Д Л С І Ь К Т І М Е І С Р Ц Я
Основна частина уроку триває до 30 хвилин. За цей час організовую активну діяльність учнів, зокрема спонукаю їх досліджувати, осмислювати матеріал, відповідати на раніше поставлені запитання, ставити свої і шукати на них відповіді.
Приклади завдань, що використовую під час основної частини уроку:
Даю завдання визначити термін придатності трьох продуктів, упаковки з-під яких є на столах кожної групи.
1-ша група – печиво, молоко, сік
2-га група – ковбаса, сметана, вафлі
Кожна група отримує картку з назвою лікарського препарату та його вартістю на день лікування. Учні обчислюють витрати.
Лікування |
|
Краплі від нежитю «Нафтизин» |
4 грн |
Спрей від болю в горлі «Інгаліпт» |
8 грн |
Сироп від кашлю «Лазолван» |
Тричі на добу - 32 грн |
Пігулки від температури «Нурофен» |
3 пігулки – 15 грн |
Профілактика |
|
Добова норма вітаміну С |
10 грн |
Прочитай текст. Біля кожного абзацу постав відповідний знак.
А) Склади тварину, яка тобі сподобалась.
Б) Створи свою тварину.
Роздаю учням малюнки, фотокартки, вирізки з газет та журналів, на яких зображено різноманітну їжу. Діти повинні обрати тільки корисну їжу. Потрібні малюнки наклеюють на плакат.
Перед дітьми – пісковий годинник, на парті – три кольорові олівці.
Завдання: протягом хвилини розфарбувати квіточки так, щоб кожна наступна квітка була іншого кольору.
(На партах – насіння соняшника, папір, дерев’яні качалки, склянки з водою та маленькі скляночки з олією.)
Спочатку очищаємо зерна. Потім складаємо папір навпіл. Усередину кладемо насіння. Качалкою розчавлюємо його.
Висновок. Щоб отримати олію, насіння необхідно розчавити.
Запиши по три думки для двох точок зору.
Дійові особи: синя волошка, могутній дуб, вітер, джміль, ведмідь, заєць.
На зеленому узліссі поруч із могутнім дубом росла синя волошка. Вона весело кивала голівкою то ліворуч, то праворуч, потім піднімала свої листочки вгору і весело стріпувала ними. Могутній дуб махав волошці у відповідь своїми гілками.
Раптом на галявину прилетів вітер-пустун. Він закружляв навколо синьої волошки, почав на неї дмухати. Волошка захиталася на своїй тонкій ніжці. Тоді вітер закружляв навколо могутнього дуба, гілки дуба загойдалися. Вітер голосно свиснув на прощання і зник. Синя волошка полегшено зітхнула.
Несподівано на галявину вискочив заєць. У нього були довгі вуха й косі очі. Він весело прострибав біля могутнього дуба. Аж тут з’явився веселий смугастий джміль. Він голосно дзижчав, кружляв навколо синьої волошки. Потім джміль похитався на гілках могутнього дуба, ліг відпочити під листочками синьої волошки й заснув. Синя волошка весело похитувалась на тонкій ніжці, киваючи синьою голівкою.
Але ось на галявину пришкутильгав кошлатий ведмідь. Велетень голосно ревів і йшов повільно, перевальцем. Ось він підійшов до могутнього дуба, почав тертися спиною об нього. Могутній дуб захитався. Аж раптом побачив синю волошку. Ведмідь підійшов, нахилився до неї, синя волошка затремтіла, але ведмідь не поспішав її зривати. Він шумно опустився на землю, де спав смугастий джміль, і ледь не розчавив його. Джміль із усього маху вп’явся ведмедю в ніс. Ведмідь заревів і кинувся навтіки. Джміль не заспокоївся, поки ведмідь не втік із галявини. І знову на галявині закружляв вітер, на тонкій ніжці гойдалася синя волошка, шумів гілками могутній дуб, скакав вухатий заєць і гудів джміль.
— Чи сподобалось вам бути акторами?
— Хто, на вашу думку, був найкращим?
— Чия роль була найскладнішою?
— Чи змогли б ви оживити предмет?
Запишіть у секторах кола.
Діти вибирають довільне слово. Записую слово на дошці в стовпчик. На ці букви учні добирають нові слова, до слів – речення. На основі отриманих результатів складаємо оповідання, казку, веселу історію
В – вітер – вітер веселий;
Е – енергія – додає сил;
С – сонце – сонце зігріває;
Н – небо – сонячним промінням;
А – акація – акації пахучії.
- Ми будемо читати оповідання по частинах, зупинятися і обговорювати, про що дізналися, і що буде далі. Читаємо по частинах:
І частина. Учні по черзі вголос назагал.
ІІ частина. Учні читають самостійно напівголосно.
ІІІ частина. Учні в парах читають почергово по одному реченню.
Третій етап уроку – найважливіший для розвитку критичного мислення в учнів, бо його основними завданнями є узагальнення, систематизація вивченого й рефлексія щодо процесу і результатів навчальної діяльності. Необхідно, аби учні подумали про те, що вони дізналися, чого навчилися, запитали себе, що це для них означає, як це змінює їхнє бачення і як вони можуть це використовувати.
Приклади завдань, що використовую під час рефлексії:
Зазвичай креслю шкалу на дошці. Учні підписують стікери і кріплять їх біля відповідного числа залежно від думки. За бажанням обґрунтовують свою позицію.
Завдання: створіть діаграму Венна. Порівняйте усне та писемне мовлення.
Довідка. Ситуація спілкування, мова, жести, міміка, інтонація, емодзі, емотикони, онлайн, офлайн, розділові знаки, правопис, вимова, наголос, правила.
Усне мовлення Писемне мовлення
Завдання: створити орнамент, який би приваблював погляди потенційних покупців до продукції.
Осінь
Золота, щедра.
Дивує, годує, дарує.
Моя улюблена пора року.
Урожай.
Одягну український віночок –
Затанцюю веселий … (таночок).
Гарні хлопці стоять біля ґанку,
А на них сорочки - … (вишиванки).
Я танцюю …(гопак) залюбки,
Адже в мене зручні …(чобітки).
Вишиванку везу на гостинець:
Пам’ятайте, що я - …(українець)!
Без верби й калини… |
|
там щастя родиться. |
Хата без рушників, що… |
там домівка наша. |
|
Де хліб-сіль-каша - … |
оселя без дітей. |
|
Де лелека водиться - |
нема України. |
Залежно від думки учнів пропоную їм обрати позиції біля відповідного плаката і з однодумцями обговорити це питання. Далі даю можливість кільком учасникам обґрунтувати свою позицію. Після викладання різних точок зору запитую, чи не змінив хто-небудь з дітей своєї думки і чи не хоче перейти до іншого плаката. Далі прошу учнів навести найбільш переконливі аргументи своєї та протилежної сторони.
Стратегія «Фішбоун» чудово підходить для використання на різних уроках в початкових класах тощо. З її допомогою можна обговорювати будь-які проблемні питання та розвивати критичне мислення. На мою думку, можна зробити заготовки на кожного учня.
Упевнена, що якісний урок - основа навчальної діяльності. Від того, як він побудований, чим насичений, наскільки цікавий і діяльнісний, залежить результат успішності учнів.
Інформаційні джерела
http://bibrka-school.org.ua/ckfinder/userfiles_new/files/hrynus_2021.pdf