Методична збірка "Розвиток критичного мислення учнів початкової школи"

Про матеріал
Однією з технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення. Критичне мислення і вміння вирішувати проблеми – це навички ХХІ століття. Матеріал містить завдання з розвитку критичного мислення учнів початкової школи.
Перегляд файлу

Передмова

Критичне мислення нині один із модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним із наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи.

Сучасному суспільству потрібні громадяни, які здатні орієнтуватися у мінливості життя, приймати нестандартні рішення, творчо підходити до вирішення проблем, оцінювати результати своєї діяльності, вміти мислити гнучко, динамічно, бути здатним адаптувати своє мислення до мислення інших людей. Ці завдання актуальні на кожному етапі шкільної освіти, а її початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення.

З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини:

  • аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел;
  • бачити проблеми, ставити запитання;
  • висувати гіпотези та оцінювати альтернативи;
  • робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.

Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати, як, наприклад, тренують м’язи спортсмени чи техніку гри – музиканти. І саме школа є ідеальним середовищем для цього.

 

Майстер-клас на тему: « Прийоми формування критичного мислення учнів  початкових класів». | Конспект. критичне мислення

 

 

 

Структура уроку і методи критичного мислення

Учням початкових класів з певного віку доступні такі мисленнєві операції, які є основою для формування критичного мислення: уміння самостійно здобувати знання, робити висновки, порівнювати, просуватися від конкретного до абстрактного. Саме тому уроки, що сплановані з дотриманням відповідних до технології форм і методів формування та розвитку критичного мислення, створюють плідне підґрунтя для цього під час:

  •  опрацювання інформації,
  •  розв'язання задач і проблем,
  •  оцінки ситуації,
  •  вибору раціональних способів діяльності.

Структура уроку критичного мислення суттєво не відрізняється від структури класичного уроку:

  1. Вступна частина уроку

       Під час вступної частини уроку пропоную учням методи й завдання, які дають їм змогу:

1) освіжити наявні знання, уявлення, уміння, пов’язані з темою уроку;

2) провести “інвентаризацію” цих знань і уявлень, виявити прогалини;

3) зосередити увагу на новій темі;

4) створити контекст для сприйняття нових ідей;

5) сформувати позитивне ставлення, зацікавленість у процесі навчання.

Приклади завдань, що використовую під час вступної частини уроку:

  1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

 

Успіх

 

.

 

  • Поясніть запис.

УСПІХ = здібності + працелюбність

  1. Гра «Шифрувальник»

К

В

О

У

И

М

Н

Р

З

29

34

46

49

51

53

59

64

72

 

98 - 45

79 - 15

60 + 12

23 + 11

68 - 22

25 + 21

89 - 38

33 + 13

 

Відповідь: морозиво.

  1. Гра «Так – ні»

Використовую цеглинки LEGO червоного («ні») і зеленого («так») кольорів. Учні повинні відповісти, мовчки показуючи  цеглинки.               Демонстраційний матеріал "Цеглинки LEGO" | Інші методичні матеріали. НУШДемонстраційний матеріал "Цеглинки LEGO" | Інші методичні матеріали. НУШ

  • Усі діти народжуються рівними в правах.
  • Можна ображати слабших.
  • Ми маємо право не ходити до школи.
  • Ми маємо право харчуватися тільки чіпсами.
  • Усі діти мають право на любов і турботу.
  • Ми маємо право на медичну допомогу.
  • Усі мають право красти.
  • Ми маємо право на відпочинок.
  • Кожна дитина має право на вільне спілкування.
  • Ми маємо право на освіту.
  1. Методика «Шість цеглинок»

На кожній парті – шість цеглинок LEGO. Кожній призначено свою букву, написану фломастером: а, б, и, к, с, р.

Завдання: скласти якомога більше слів з поданих букв і записати в зошит.                                                                            

  • Скільки у кого слів утворилося?
  • Яке слово найкоротше?
  • Скільки букв у вашому найдовшому слові? Яке це слово? (Скарби.)
  • Які близькі слова можна дібрати до слова скарби?
  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
  • Навіщо потрібно їсти? Навіщо щодня людина вживає їжу?
  1. Вправа «Графічний диктант»

Накресліть малюнок. Слухайте уважно: я називатиму кількість клітинок і напрямки руху. Починайте від крапки.

C:\Users\School\Desktop\Без имени.png

  • Що у вас вийшло? Перевірте себе.

                        C:\Users\School\Desktop\Без имени1.png

  • Розфарбуйте цукерку.
  1. Інтерактивна вправа «Криголам»
  • Спробуйте за початковими літерами дібрати слова, що характеризують школу.

Ш – швидка

К – креативна

О – обізнана

Л – ласкава

А - активна

  1. Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
  • Я зараз буду журналісткою. Яку роль у вашому житті відіграє школа?
  1. Створення проблемної ситуації
  • У Конституції України (ст. 53) записано, що кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов’язковою. Держава забезпечує доступність безкоштовної освіти. Навіщо це потрібно сучасній державі?
  1.  Інтерактивна вправа «Банани»

Пропоную учням прочитати запис на дошці. Для цього слід закреслити у рядку шість літер таким чином, щоб літери, які залишилися (без зміни послідовності), склали б добре відоме слово.

Ш Г І Р С О Т М Ь А Д Л С І Ь К Т І М Е І С Р Ц Я

  • Яке слово сполучення прочитали?
  • Як ви його поясните?
  1. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»
  • Повітря є…
  • Без повітря не можуть жити…
  • Вітер виконує таку корисну роботу…
  • Вітер – це рух…
  • Буревій завдає такої шкоди…
  • Гілка вишні затремтіла…
  • Риба рухається…
  1. Основна частина уроку

Основна частина уроку триває до 30 хвилин. За цей час організовую активну діяльність учнів, зокрема спонукаю їх досліджувати, осмислювати матеріал, відповідати на раніше поставлені запитання, ставити свої і шукати на них відповіді.

Приклади завдань, що використовую під час основної частини уроку:

  1. Практична робота. Робота в групах

Даю завдання визначити термін придатності трьох продуктів, упаковки з-під яких є на столах кожної групи.

1-ша група – печиво, молоко, сік

2-га група – ковбаса, сметана, вафлі

  1.    Робота з табличними даними
  • Що дорожче: лікування застуди чи профілактика? На скільки дорожче?

Кожна група отримує картку з назвою лікарського препарату та його вартістю на день лікування. Учні обчислюють витрати.

Лікування

Краплі від нежитю «Нафтизин»

4 грн

Спрей від болю в горлі «Інгаліпт»

8 грн

Сироп від кашлю «Лазолван»

Тричі на добу - 32 грн

Пігулки від температури «Нурофен»

3 пігулки – 15 грн

Профілактика

Добова норма вітаміну С

10 грн

 

  1. Стратегія «Читання з позначками»

Прочитай текст. Біля кожного абзацу постав відповідний знак.

  • Що з того, що ви знали, підтвердилося?
  • Може, хтось наполягає на своїй точці зору?
  • Про що хочете дізнатися більше?
  • Молодці! Успішно впоралися із завданням!
  1. Вправи з головоломкою «Танграм»

А) Склади тварину, яка тобі сподобалась.

 

Похожее изображение

  • Дику чи свійську тварину виклали?

Б) Створи свою тварину.

  1. Робота в групах. Створення колажу «Корисна їжа»

Роздаю учням малюнки, фотокартки, вирізки з газет та журналів, на яких зображено різноманітну їжу. Діти повинні обрати тільки корисну їжу. Потрібні малюнки наклеюють на плакат.

  1. Робота в парах. Гра-змагання

Перед дітьми – пісковий годинник, на парті – три кольорові олівці.

Завдання: протягом хвилини розфарбувати квіточки так, щоб кожна наступна квітка була іншого кольору.

  1. Дослідницький практикум
  • Як добувають олію з насіння?

(На партах – насіння соняшника, папір, дерев’яні качалки, склянки з водою та маленькі скляночки з олією.)

Спочатку очищаємо зерна. Потім складаємо папір навпіл. Усередину кладемо насіння. Качалкою розчавлюємо його.

  • Що з’явилося на папері? Яка це пляма?

Висновок. Щоб отримати олію, насіння необхідно розчавити.

  1.  Т-схема. Дискусія
  • Чи варто довіряти всьому, що говорять і показують блогери?

Запиши по три думки для двох точок зору.

  1. Створення діаграми
  • Дізнайся, чим захоплюються твої друзі та побудуй діаграму.

  1.  Рольова гра. Робота в парах
  • Перший учень – «газова служба», а інший – «почув запах газу» і має негайно повідомити про це. Складіть діалог та розіграйте його.
  1. Театр-експромт «Синя волошка»

Дійові особи: синя волошка, могутній дуб, вітер, джміль, ведмідь, заєць.

 На зеленому узліссі поруч із могутнім дубом росла синя волошка. Вона весело кивала голівкою то ліворуч, то праворуч, потім піднімала свої листочки вгору і весело стріпувала ними. Могутній дуб махав волошці у відповідь своїми гілками.

Раптом на галявину прилетів вітер-пустун. Він закружляв навколо синьої волошки, почав на неї дмухати. Волошка захиталася на своїй тонкій ніжці. Тоді вітер закружляв навколо могутнього дуба, гілки дуба загойдалися. Вітер голосно свиснув на прощання і зник. Синя волошка полегшено зітхнула.

Несподівано на галявину вискочив заєць. У нього були довгі вуха й косі очі. Він весело прострибав біля могутнього дуба. Аж тут з’явився веселий смугастий джміль. Він голосно дзижчав, кружляв навколо синьої волошки. Потім джміль похитався на гілках могутнього дуба, ліг відпочити під листочками синьої волошки й заснув. Синя волошка весело похитувалась на тонкій ніжці, киваючи синьою голівкою.

Але ось на галявину пришкутильгав кошлатий ведмідь. Велетень голосно ревів і йшов повільно, перевальцем. Ось він підійшов до могутнього дуба, почав тертися спиною об нього. Могутній дуб захитався. Аж раптом побачив синю волошку. Ведмідь підійшов, нахилився до неї, синя волошка затремтіла, але ведмідь не поспішав її зривати. Він шумно опустився на землю, де спав смугастий джміль, і ледь не розчавив його. Джміль із усього маху вп’явся ведмедю в ніс. Ведмідь заревів і кинувся навтіки. Джміль не заспокоївся, поки ведмідь не втік із галявини. І знову на галявині закружляв вітер, на тонкій ніжці гойдалася синя волошка, шумів гілками могутній дуб, скакав вухатий заєць і гудів джміль.

— Чи сподобалось вам бути акторами?

— Хто, на вашу думку, був найкращим?

— Чия роль була найскладнішою?

— Чи змогли б ви оживити предмет?

  1.   Вправа «Хвилинка фантазії»
  • Уявіть, що до вас приїхали гості з іншого села або міста. Куди б ви їх повели?
  1.  Робота з колом вибору

 

  • Як  ви вважаєте, що необхідно робити, аби мрія здійснилася?

Запишіть у секторах кола.

  1. Творча майстерня. Групова робота за вибором
  • Створення аплікації міста з паперу.
  • Створення казкового міста з пластиліну.
  • Побудова міста з LEGO.

 

  1.  Розв’язання задач, пов’язаних із життєвими ситуаціями

  1.  Прийом «Диспут»
  • Чи кожна людина може стати видатною?
  1.  Вправа «Кола на воді»

Діти вибирають довільне слово. Записую слово на дошці в стовпчик. На ці букви учні добирають нові слова, до слів – речення. На основі отриманих результатів складаємо оповідання, казку, веселу історію

В – вітер – вітер веселий;

Е – енергія – додає сил;

С – сонце – сонце зігріває;

Н – небо – сонячним промінням;

А – акація – акації пахучії.

  1.  Стратегія «Кероване читання» (читання із зупинками)

- Ми будемо читати оповідання по частинах, зупинятися і обговорювати, про що дізналися, і що буде далі. Читаємо по частинах:

 І частина. Учні по черзі вголос назагал.

 ІІ частина. Учні читають самостійно напівголосно.

ІІІ частина. Учні в парах читають почергово по одному реченню.

  1. Рефлексія, або підбиття підсумків

Третій етап уроку – найважливіший для розвитку критичного мислення в учнів, бо його основними завданнями є узагальнення, систематизація вивченого й рефлексія щодо процесу і результатів навчальної діяльності. Необхідно, аби учні подумали про те, що вони дізналися, чого навчилися, запитали себе, що це для них означає, як це змінює їхнє бачення і як вони можуть це використовувати.

Приклади завдань, що використовую під час рефлексії:

  1. Створення плаката. Робота в групах
  • Намалюйте плакат, що забороняє знищувати первоцвіти, забруднювати річку, знищувати тварин. (Кожна група сама вибирає тему плаката.)
  1. Інтерактивна вправа «Шкала думок»
  • Як ви вважаєте, мріяти – це добре чи ні? Позначте свою думку на шкалі.

C:\Users\School\Desktop\Без имени1.png

Зазвичай креслю шкалу на дошці. Учні підписують стікери і кріплять їх біля відповідного числа залежно від думки. За бажанням обґрунтовують свою позицію.

  1. Інтерактивна вправа «Діаграма Венна». Робота в парах

Завдання: створіть діаграму Венна. Порівняйте усне та писемне мовлення.

Довідка. Ситуація спілкування, мова, жести, міміка, інтонація, емодзі, емотикони, онлайн, офлайн, розділові знаки, правопис, вимова, наголос, правила.

                      Усне мовлення      Писемне мовлення

  1. Створення лепбука. Робота в групах

  1. Творча майстерня. Робота з цеглинками LEGO

Завдання: створити орнамент, який би приваблював погляди потенційних покупців до продукції.

  1. Складання сенкану

Осінь

Барвисте осіннє листя кленів. — дизайн, сезонний - Stock Photo | #168469376Золота, щедра.

Дивує, годує, дарує.

Моя улюблена пора року.

Урожай.

  1. Метод «Прес»
  • Я мрію стати…
  • Тому, що…
  • Наприклад,…
  • Отже,…
  1. Творча гра «Склади віршик»

Одягну український віночок –

Затанцюю веселий … (таночок).

Гарні хлопці стоять біля ґанку,

А на них сорочки - … (вишиванки).

Я танцюю …(гопак) залюбки,

Адже в мене зручні …(чобітки).

Вишиванку везу на гостинець:

Пам’ятайте, що я - …(українець)!

  1. Вправа «З’єднай прислів’я»
  • З’єднайте початок прислів’я з кінцівкою. Розтлумачте зміст. Утворені прислів’я запишіть у зошит.

Без верби й калини…

      

там щастя родиться.

Хата без рушників, що…

там домівка наша.

Де хліб-сіль-каша - …

оселя без дітей.

Де лелека водиться -

нема України.

 

  1.  Інтерактивна вправа «Правильні та хибні висловлювання»

C:\Users\School\Desktop\Без имени1.png

  1.  Інтерактивна вправа «Займи позицію»
  • Як ви вважаєте: вогонь  - друг чи ворог людині?

Залежно від думки учнів пропоную їм обрати позиції біля відповідного плаката і з однодумцями обговорити це питання. Далі даю можливість кільком учасникам обґрунтувати свою позицію. Після викладання різних точок зору запитую, чи не змінив хто-небудь з дітей своєї думки і чи не хоче перейти до іншого плаката. Далі прошу учнів навести найбільш переконливі аргументи своєї та протилежної сторони.

  1.  Стратегія «Фішбоун»

Стратегія «Фішбоун» чудово підходить для використання на різних уроках в початкових класах тощо. З її допомогою можна обговорювати будь-які проблемні питання та розвивати критичне мислення. На мою думку, можна зробити заготовки на кожного учня.

Упевнена, що якісний урок - основа навчальної діяльності. Від того, як він побудований, чим насичений, наскільки цікавий і діяльнісний, залежить результат успішності учнів.

 

 

 

 

 

Інформаційні джерела

  1. Гринус О.С. Використання елементів технології розвитку критичного мислення у початковій школі//

       http://bibrka-school.org.ua/ckfinder/userfiles_new/files/hrynus_2021.pdf

  1. Інтерактивні технології навчання в початкових класах / авт. - упор. І. І. Дівакова. - Тернопіль: Мандрівець, 2013. – 180 с.
  2. Кашуб'як I. O. Розвиток критичного мислення молодших школярів// https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/31880/Kashubiak.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  3. Оліяр М. Розвиток критичного мислення молодших школярів у процесі вивчення предметів мовно-літературної освітньої галузі// https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/download/6299/6627/
  4. Пометун О.І., Ремех Т.О. Розвиток критичного мислення як завдання вчителя початкової школи// https://lib.iitta.gov.ua/
  5. Тягло О. В. Критичне мислення: Навчальний посібник. - X.: Вид. група "Основа", 2008. - 189 с.Технології розвитку критичного мислення учнів /А. Кроуфорд, В. Саул, С. Метью, Д. Макінстер. – К.; 2006 р.
  6. Формування критичного мислення школярів / Марченко О.Г. - Х вид. група «Основа»: «Тріада +». - 2007 р.
  7. Шарій Н. Розвиток критичного мислення молодших школярів як засіб розвитку творчої особистості// https://naurok.com.ua/rozvitok-kritichnogo-mislennya-molodshih-shkolyariv-yak-zasib-rozvitku-tvorcho-osobistosti-338496.html
  8. Швець О.В. Ефективні технології розвитку критичного мислення в молодших школярів під час вивчення природничої освітньої галузі в новій українській школі//  http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/78/25.pdf
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
27 березня 2023
Переглядів
560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку