Всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору – основна мета освітян. Закон України «Про освіту»
Базовий елемент самосвідомості людини, усвідомлення своєї неповторності, необхідності цінувати себе, а також аналізувати себе з боку. Гідність не може бути успадкованою чи вродженою рисою характеру, вона є цінністю, яка напрацьовується та формується. Характеристика цінності в освітньому процесі
Характеристика цінності в освітньому процесі1. Всі люди мають однакові, зокрема й гарантовані державою право на освіту, вихідні можливості для реалізації себе. Якщо ж можливості не є рівними, то це створює умови для загального незадоволення і провокує втрату іншої цінності – суспільної довіри. 2. Рівність перед законом. Дорослі учасники освітнього процесу мають донести до дітей важливість дотримання ними у житті норм права, правил суспільної поведінки та утвердження рівності перед відповідальністю.
1. Великою проблемою побудови добробуту в країні є питання несправедливості, з якою стикаються на різних рівнях батьки та вчителі як громадяни. Саме тому утвердження цієї чесноти вкрай важливе для виховання в дитині шукача правди та бажання створити справедливим своє оточення, місто, країну. 2. Справедливість часто ставлять на один рівень із рівністю. Щоправда, слід відзначити, що, будучи взаємопов’язаними та близькими, ці цінності-принципи можуть різнитися. Характеристика цінності в освітньому процесі
З Декларації принципів толерантності, затвердженої Резолюцією Генеральної Конференції ЮНЕСКО 16 листопада 1995 року: 1.1. Толерантність означає повагу, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів проявів людської індивідуальності… 1.2. Толерантність – це не поступка, поблажливість або потурання. Толерантність – це насамперед активне ставлення, що формується на основі визнання універсальних прав і основних свобод людини…
1. Усвідомлення неповторності кожної людини, її безумовної унікальності, яка має бути прийнята іншими задля створення сприятливих умов для розвитку особистості та суспільства загального добробуту; 2. Заперечення стереотипного сприйняття інших, уміння і бажання прийняти людину, відмова від догматизму, від абсолютизації істини;3. Розуміння необхідності шанобливого ставлення до інших людей, зокрема представників інших етнічних, національних, релігійних, расових груп, соціальних верств населення, а також їхніх поглядів, особливостей та звичаїв; Характеристика цінності в освітньому процесі
1. Турбота як умова виживання передбачає потребу людини розвивати у собі щире бажання допомогти іншому, попіклуватись про нього з прагненням одного дня побудувати турботливе суспільство. 2. Турбота має бути діяльнісною, вона передбачає уміння не лише співчувати, але й співпереживати людині, тобто активними діями або принаймні активним слуханням включатися у життя людини. 3. Учасники освітнього процесу, які практикують цінність турботи, хоча й очікують взаємності, проте допомагають іншим не з цієї причини. Характеристика цінності в освітньому процесі
1. Чесність слугує орієнтиром правди, утверджує прагнення вибудовувати відкриті стосунки з іншими, без лицемірства чи бажання приховати суттєве, виглядати краще в очах інших. 2. Чесність є умовою створення атмосфери довіри як соціального капіталу, необхідного для успішного формування діалогу між громадянами та державою. 3. Академічна доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил4. Чесність - мірило здорового мікроклімату шкільного середовища. Характеристика цінності в освітньому процесі
1. Умова добробуту сім’ї та народу, без якої неможливо сформувати суспільство, що процвітає, примножуючи загальне благо; 2. Безумовна відкритість у ставленні однієї людини до іншої, що свідчить про бажання спілкуватися без «подвійного дна», з наданням людині права на помилки; Характеристика цінності в освітньому процесі
1. Верховенство права як цінність освітнього процесу передбачає, що і нинішнє, і завтрашнє покоління має утверджувати у повсякденному житті культуру служіння замість культури панування. Культура служіння одне одному, як дієве втілення принципу верховенства права, містить дві взаємодії: “держава-людина” та “людина-людина”2. Верховенство права передбачає, що підставою прийняття певних формальних, обмежувальних процедур є потреба досягти чесного та безкорисливого балансу інтересів усіх членів громади або суспільства. Характеристика цінності в освітньому процесі
1. Вдячність та відданість своєму народові - почуття особливої емпатії до людей та суспільства, в якому людина народилася, виросла й де попри можливі труднощі відбувається фізичний, інтелектуальний та духовний розвиток особистості; 2. Дотримання законів та суспільно корисних правил життєдіяльності - усвідомлення необхідності знати та дотримуватися норм моралі й норм чинного законодавства; свідоме уникнення зневажливого ставлення до закону, протидія правовому нігілізму в собі та інших людях; 3. Відчуття гордості за надбання національної культури, мови, історії, традицій – шанобливе ставлення до культурних здобутків народу, його історичних досягнень, пам’яті про осіб, що полягли за його незалежність та самобутність. Характеристика цінності в освітньому процесі
1. Усвідомлення особою необхідності постійного розвитку протягом усього життя, реалізації творчої іскри, набуття навичок комунікації, роботи в команді, емоційного інтелекту .2. Прагнення критично мислити, обґрунтовано ставити під сумнів усталені погляди, шукати та помічати зв’язки між вчинками людей та суспільними явищами.3. Прийняття людиною особистої відповідальності за своє життя. Лідер сам веде своє життя. 4. Лідер є вольовою особистістю, яка вірить у себе, вірить в інших і в закономірності. Характеристика цінності в освітньому процесі
1. Право кожної людини на самореалізацію своїх бажань, намірів, ідей – право на те, щоб інші не створювали перешкоди для розвитку особистості. Свобода передбачає волю людини як рушійний фактор її професійної та життєвої траєкторії. 2. Особа усвідомлює велику відповідальність перед суспільством за виявлення своєї свободи, за своє самовираження. Характеристика цінності в освітньому процесі
Тож цінності в освіті мають бути не просто добіркою хороших та гідних правил життєдіяльності у суспільстві, а наочним набором внутрішніх щоденних принципів, які допоможуть у дорослому житті не лише обрати професію, знайти своє покликання, але й реалізувати свій творчий потенціал, стати гідним громадянином, сім’янином тощо.