“Життя прекрасне двома речами:
можливістю вивчати математику
й можливістю викладати її”
С. Пуассон
Робота викладачів математики націлена формувати у студентів математичні знання, навчати їх прийомам розумової діяльності, сприяти розвитку їх пізнавальної активності, вихованню культури мислення, формуванню творчої особистості. Пошук і впровадження інноваційних технологій навчання сприяють реалізації таких цілей і завдань. ‘‘Інновація – нововведення, зміна, оновлення; новий підхід, створення якісно нового, використання відомого в інших цілях’’ – таке визначення наводить І.М Дичківська [1].
Інтерактивна форма навчання – один з прийомів інноваційних підходів до пізнавальної діяльності студентів. Існують різні варіанти визначення інтерактивного навчання. Одні вчені визначають його як діалогове навчання: “Інтерактивний – означає здатність взаємодіяти чи знаходитись в режимі бесіди, діалогу з чим-небудь (наприклад, комп’ютером) або ким-небудь (людиною). Отже, інтерактивне навчання – це перш за все діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя та учня” [2]. Найбільш розповсюдженим є визначення О.Пометун та Л.Пироженко: “Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове навчання в співпраці)…”[3]. Під час інтерактивного навчання всі вчаться критично мислити та приймати обґрунтовані рішення, формувати навички і вміння створювати атмосферу співробітництва, взаємодії.
Відчутним знаряддям інтерактивного навчання стали інформаційні технології. Застосування комп’ютерної техніки та інформаційних технологій на заняттях значно підвищує ефективність процесу навчання, завдяки активізації самостійної, пізнавальної, науково-дослідницької діяльності студентів.
Поєднання різноманітних традиційних і активних форм і методів навчальної діяльності сприяє зростанню якості знань, більш успішному формуванню навичок і вмінь, інтересу до навчання, виявленню можливостей і здібностей студентів.
Пропонується заняття, де використовуються різні форми і методи організації діяльності викладача і студента.
Тема: Прямокутний паралелепіпед
Мета:
ХІД УРОКУ
І Організаційна частина
Перевірка наявності студентів та їх готовності до заняття.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Шановні студенти! Працюємо в режимі накопичення балів, які записуються в таблицю оцінювання роботи студентів на кожному етапі заняття, отже розраховую на спільну активну роботу.
№ п/п |
Прізвищ, ім’я студента |
Д/з за-дачі |
Д/з презен тації |
Перехресне опиту-вання |
Робота в гру-пах |
Розв’язування задач |
Підсумок |
Перевіряємо правильність виконання домашньої задачі № 26 [4] за допомогою питань:
В цей час студент біля дошки записує розв’язок домашньої задачі № 29 [4].
При інтерактивній моделі навчання наявність творчих (часто домашніх) завдань являються обов’язковими, що стимулює пізнавальну активність і самостійність студентів. Розв’язання такого завдання вимагає від них творчості, вміння колективно співпрацювати, додаткового оволодіння засобами інформаційно-комп’ютерних технологій.
Представники першої та другої команди проводять підготовлені презентації. Після перегляду цих робіт потрібно відмітити найбільш яскраві позитивні вдалі моменти слайд-презентації кожної команди.
Робимо підсумок виконання домашнього завдання. Викладач виставляє бали в таблицю оцінювання.
ІІІ Активізація та корекція опорних знань
З метою активізації знань і вмінь студентів використаємо такі інтерактивні технології:
- Завдяки переглянутим презентаціям ви повторили навчальний матеріал минулих занять. Це необхідно нам для подальшої роботи. Пропоную провести перехресне опитування команд у вигляді гри “Ти мені – я тобі ”. Студенти з кожної команди по черзі задають питання по темам “Многогранник”, “Призма”, “Паралелепіпед”. Важливо, щоб студенти, які задають питання, самі знали правильну відповідь і могли її пояснити. Такий вид навчальної діяльності розвиває самодисципліну, відповідальність, зібраність, увагу.
Робимо аналіз роботи команд.
- Тепер попрацюємо в групах (по 4-5 чоловік). Девізом нашої роботи буде вислів Генрі Форда: “Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх”.
Кожна група отримує і виконує однакові завдання. На картках-завданнях записуються прізвище студентів, а потім представники кожної групи одночасно виходять до дошки і по черзі дають відповіді з обґрунтуваннями. Це питання:
Студентам потрібно скооперуватися для успішного виконання завдань, активної співпраці, вироблення навичок спілкування, аргументації своїх позицій. Таким чином до спільної роботи залучаються всі студенти .
Робимо аналіз роботи груп. Викладач виставляє бали в таблицю оцінювання. Цей етап заняття дає можливість викладачу визначити рівень засвоєння студентами навчального матеріалу і зробити певні висновки.
ІV Мотивація навчальної діяльності
Висування проблемного питання:
Постановка проблем посилює увагу студентів, активізує процес сприймання і усвідомлення того, що пояснює вчитель.
V Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми і мети заняття
«Прямокутний паралелепіпед»
Мета: ознайомити з такими поняттями як прямокутний паралелепіпед, куб, лінійні виміри прямокутного паралелепіпеда; вивчити властивості прямокутного паралелепіпеда, куба; використати отримані знання під час розв’язування задач.
План
На своїх заняттях для вивчення нового матеріалу використовую такі засоби навчання як підручник, оскільки важливим завданням навчання математики є формування у студентів уміння працювати з підручником, а також моделі, рисунки, предмети оточення. Вивчення даної теми відбувається у вигляді діалогового навчання, взаємодії студентів і викладача.
Викладач формулює означення прямокутного паралелепіпеда і робить малюнок фігури на дошці. Студенти записують означення в зошит з підручника і роблять малюнок прямокутного паралелепіпеда. Викладач демонструє моделі прямокутних паралелепіпедів. Звертає увагу студентів на використання даного многогранника в навколишньому житті, зокрема в архітектурі, машино- і приладобудуванні та в інших галузях. Колективно формулюють властивості прямокутного паралелепіпеда і записують їх в зошити. Викладач формулює означення лінійних розмірів (вимірів) прямокутного паралелепіпеда; демонструє їх на моделі; студенти записують означення в зошити.
Після демонстрації моделі куба студенти самостійно формулюють його означення і властивості; записують їх в зошити.
Далі формулюємо і доводимо теорему про квадрат діагоналі прямокутного паралелепіпеда так, як це запропоновано в [5].
Кращому усвідомленню означень і властивостей прямокутного паралелепіпеда та куба, розвитку просторових уявлень сприятимуть задачі, які розв’язуються на занятті.
Задача. Виміри прямокутного паралелепіпеда дорівнюють 4 см, 4см, 2 см. Знайдіть:
а) довжину діагоналі прямо-
кутного паралелепіпеда;
б)довжину діагоналі наймен-
шої грані;
в) площу найбільшої грані;
г) площу поверхні
прямокутного паралелепіпеда.
VІ Узагальнення і систематизація знань
Тестовий контроль знань. Провести графічний диктант (слайди) з комп’ютерною підтримкою. Вказати, які з наведених тверджень правильні (+), а які – неправильні (-). (Додаток )
9. Виміри прямокутного паралелепіпеда дорівнюють 3 см, 2см 6 см, тоді площа найбільшої грані дорівнює 18 см2.
VІІ Рефлексія. Підведення підсумків.
Гра “Мікрофон ”.
Аналіз активності студентів. Викладач оголошує оцінки студентів з таблиці оцінювання.
VІІІ Домашнє завдання
§ 5, п.45-46; контрольні запитання № 23-26; задачі № 35, 37, 38 (с. 79) [4].
Література:
1