Методичні матеріали« Формування у молодших школярів загально пізнавальних умінь"

Про матеріал
Надано короткий зміст звіту по атестації вчителя початкових класів.Рекомендовано використовувати як зразок.
Перегляд файлу

     Протягом цього року  я працювала над темою « Формування у молодших школярів загально пізнавальних умінь, а саме: уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати, моделювати й перетворювати навчальний матеріал, прогнозувати».

Це питання висвітлено на прикладі  введення складених задач на уроках математики у 2 класі, де зараз я і працюю.

У початкових класах серед ключових компетентностей уміння вчитися набуває пріоритетного значення, бо від нього залежить якість будь-якої навчальної роботи і стиль пізнання. Ядром цієї компетентності у початкових класах є оволодіння молодшими школярами загальнонавчальними вміннями і навичками, складовою  чого і є формування загально пізнавальних умінь і навичок.

        На уроках школярі вчаться вчитися, бо неможливо всього навчити, але можна навчитися вчитись.

 

Висновки
    У статті  висвітлено  питання про формування загально-пізнавальних умінь та навичок  учнів других класів на уроках математики  посередництвом  навчання дітей розв’язувати  складені задачі:
- уміння мислити присутні на кожному етапі  роботи зі складеною задачею;
- учні вчаться розподіляти послідовність простих задач, з яких побудована складена, чітко відокремлювати головне від другорядного;
- послідовно опрацьовують кожен крок алгоритму роботи над складеною задачею;
- вчаться вмінню міркувати взаємопов’язаними судженнями;
- монологічне повідомлення постійно присутньо у процесі пошуку способів розв’язання задачі (на  уроці  звертаємо увагу дітей і на зміст сказаного, і на те, як точніше сказати);              
- діти вчаться відтворювати інформацію з елементами логічної обробки матеріалу (виділення головних думок, встановлення зв’язку між відомим і новим матеріалом тощо);
- учні вчаться  спілкуватись під час виконання групових і колективних навчальних завдань. 
             Серед умінь надзвичайно важливе для розвитку пізнавальних здібностей учнів має вміння міркувати.
Це – комплексне вміння, в якому інтегруються уміння логічно мислити й уміння зв’язно, послідовно викладати свої міркування. Ефективним засобом навчання дітей міркувати є  використання алгоритмів та різноманітних зорових опор (схем, таблиць, символів). 
Спеціально формуємо   у  школярів  пізнавальні прийоми через поетапне оволодіння ними: спочатку дітям пропонуємо  підготовчі вправи, які допомагають набути їм досвід виконання елементарних операцій:
визначення ознак, диференціювання істотного і неістотного, розчленування поняття, первинне узагальнення, тобто опановувати операції, без яких неможливе жодне із загально-пізнавальних умінь. Інакше кажучи, це – азбука мислення, без чого неможливий жоден урок математики в початковій школі.
            В 2-му  класі  формуємо наступні  дії, що складають загальне уміння розв'язувати складені задачі:  міркувати від запитання до числових даних  аналіз; міркувати від числових даних до запитання – синтез;
розбивати задачу на прості; встановлювати порядок розв'язання простих задач; формулювати план розв'язування задачі; записувати розв'язання задачі по діях з поясненнями та/або виразом; переходити до розв'язання задачі іншим способом; досліджувати вплив зміни умови або запитання задачі на її розв'язання.
Математика є саме таким  предметом, де учні вчаться спостерігати, міркувати,  запам’ятовувати знання і способи дій, відтворювати і перетворювати навчальний матеріал.

      Формування  математичних   і  загально-пізнавальних  умінь та навичок  у другокласників    дає  змогу  досягти  вищих результатів у навчанні, вихованні, загальному розвитку дітей.
   Загально-пізнавальні уміння є найважливішим  складником діяльнісного компонента ключової компетентності вміння  вчитися.              

 

  У своїй роботі намагаюся не давати готових знань,а вчити вчитися(чому? Як? Для чого ти це робиш? Обґрунтуй, доведи,…)

 

 

docx
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку