Методичні парасольки. Казка З. Мензатюк «Цикламен»

Про матеріал
Завдання (подані під текстом казки) складені таким чином, що їх можна використовувати на будь-якому уроці: чи-то на читанні, чи при вивченні певної теми на уроці української мови. Це можуть бути уроки інформатики і малювання. А також текст казки можна використати при проведенні виховних годин або під час години спілкування «Як мати багато друзів?», «На відмінно вчитись хочу…»
Перегляд файлу

Казка З. Мензатюк «Цикламен»

Завдання (подані під текстом казки) складені таким чином, що їх можна використовувати на будь-якому уроці: чи-то на читанні, чи при вивченні певної теми на уроці української мови. Це можуть бути уроки інформатики і малювання. А також текст казки можна використати при проведенні виховних годин або під час години спілкування «Як мати багато друзів?», «На відмінно вчитись хочу…»

 

Зірка Мензатюк ЦИКЛАМЕН

Наталочка любила квіти, тому на день народження їй подарували троянди, і хризантеми, і книжку з намальованими квітами. А тітка Оля принесла горщик з цикламеном. Пишні букети стояли, стояли та й почали в’янути; квіти на сторінках книжки були красиві, барвисті, але ні про що не вміли говорити. А скромний непримітний цикламен викинув над листям цілий пучок рожевого цвіту.

Цикламен стояв на підвіконні, якраз біля письмового стола, і коли Наталочка робила уроки, рум’яна квітка заглядала їй у зошити.

— Гарно я написала? — питала дівчинка у цикламена, і квітка ледь помітно кивала їй:

— Ага.

А тепер я намалюю пташку фламінго,—. казала Наталочка.— Вона рожева, як і ти. Може, ви родичі?

— Ага,— усміхалася квітка.

— І ще намалюю хмарку при заході сонця. Мабуть, ти і з нею рідня?

— Ага!

Хмарка лишилась недомальована: було вже пізно, і мама звеліла йти спати.

Як тільки в кімнаті вимкнули світло, у кутку щось заворушилось, і в синюватий місячний квадрат проти вікна ступила маленька тінь. Це був — хто б ви думали? — звичайнісінький домовик, який у всіх казках мешкає у дерев’яних будинках зі скрипучими сходами і сточеними шашіллю віконницями. Так жив і наш домовик, поки його будиночок не знесли, розчищаючи місце під висотний дім. Коли ж старої оселі не стало, він перебрався в залізобетонний, стодвадцятиквартирний,— коротше кажучи, цілком сучасний будинок. А що в списках жильців його не зазначили і дітям про нього не розказували, ображений домовик почав робити людям різну шкоду: то залишить будинок без гарячої води, то зіпсує ліфт, а це придумав щось нове.

Він обіруч схопився за місячний промінь і перетягнув його на письмовий стіл. Тоді розгорнув Наталоччин зошит.

— Ач, як акуратно пише дівчинка! Та однак одержить двійку.

І домовик струснув над зошитом авторучкою. На сторінках з’явилися клякси. Тоді він провів долонями над написаним, щось бурмочучи під ніс — і враз букви повикривлялись, поперекошувались урізнобіч. Домовик знову взявся за місячний промінь, перетяг його назад на підлогу і зник з кімнати.

А цикламен тим часом не спав і все бачив. «За що Наталочці одержувати двійку? — подумав він.— Дівчинка працювала, старалася. Треба її виручати... Покличу-но метелицю,— вона така чарівниця-рукодільниця, майстриня на всякі узори, що й тут справі зарадить!» Цикламен прошепотів:

— Ере-бере-перевере!

І вмить обернувся в маленького хлопчика, смаглявого, з, високою рожевою чалмою на голові. Хлопчик-цикламен прочинив кватирку і зістрибнув з підвіконня. Чарівна чалма розгорнулася, як шовковий парашут, і хлопчик легко спустився на вулицю. Кругом лежав сніг — ух, студенющий! Хоч цикламен не любив духоти і звик стояти, де прохолодніше, на цей раз мороз пройняв його наскрізь.

— Де мені знайти метелицю? — спитав він навмання.

Промерзла вулиця мовчала, тільки сніг іскрився проти місяця. Та ось крізь сон зітхнула молоденька липка, і з неї обізвалася дівчинка Липоватка.

— Хто тут галасує? Хто спати не дає?

— Я, цикламен! Я шукаю метелицю, а на дворі такий мороз, я замерзаю!

— Якщо ти боїшся холоду, то навіщо тобі метелиця? — здивувалась Липоватка.

— Щоб Наталочці допомогти! Порятувати її зошити.

— Ой, Наталочку я з охотою виручу! — стрепенулося дівчатко.— Вона ж усе літо липку поливала. Ти ось що, посидь у моїй хатці, а я приведу метелицю. Вона спочиває в полі, тобі туди по морозу не дістатися.

Коли нарешті Липоватка повернулася, цикламен замалим що не замерз.

— Гу-гу-гу! — загула метелиця і підхопила його. Враз вони опинилися в Наталоччиній кімнаті, метелиця білим вихором війнула над попсованим зошитом,— і вмить пропали клякси, букви знову стали рівнесенькі й акуратні.

А метелиця вже за вікном, і цикламен — вазон з рожевими квітками — тихенько стоїть на підвіконні, наче не він щойно повернувся з мандрів. Наталочка нічого й не помітила, збираючись уранці до школи. Вона полила свій вазон і весело посварилася пальчиком:

— Жодної нової квітки? Зацвітай рясніше!

Звичайно, вона не знала, що цикламенові на цей раз ніколи було дбати про цвіт.

Капосний домовичок прийшов і наступної ночі. Він знову розгорнув Наталоччині зошити і невдоволено засопів:

— Пішли нанівець мої чари... В Наталочки багато друзів!

І він квапливо сховався в куток, не вчинивши ніякої шкоди. Наталочка спала, а місяць видивлявся в розгорнутий зошит, де під учорашньою задачею стояла велика п’ятірка. За матеріалами: Зірка Мензатюк. Тисяча парасольок. Казки. Художники Ніна та Олександр Коваль. Київ : «Веселка», 1990. – с. 22-26.

ЗАВДАННЯ ЗА КАЗКОЮ

© Яке свято відзначала Наталочка в казці З. Мензатюк «Цикламен»?

© Що подарували Наталочці на день народження? + лернингаппс

© Вправа «Найкращий подарунок». Учні читають ланцюжком текст казки. Чия черга читати визначається словом «цикламен». Як тільки один із учнів прочитав слово

«цикламен», читати продовжує наступний за ним учень… до слова «цикламен» 😉 + лернингаппс

© Охарактеризуйте Наталочку. +лернингаппс

© Чи були у Наталочки друзі? А у цикламена? Чи були друзі циламена Наталочкиними друзями? З чого це видно?

© Знайдіть у тексті казки абзац, де описується домовик. Чому домовик не був другом Наталочки? І не мав друзів? Яку шкоду він зробив Наталочці? Коли пішли нанівець чари капосного домовичка?

© Чи були серед друзів Наталочки чаклуни? Назвіть їх. Знайдіть в тексті казки абзаци, де застосовувалася магія, і прочитайте їх уголос.

© Знайдіть у тексті казки і прочитайте реяення, які характеризують друзів Цикламена.

© Яких правил на ваш погляд слід дотримуватися друзям. +лернингаппс

© Чи хотіли б ви мати таку подружку, як Наталочка? Якщо «Так!» - намалюйте разом з Наталочкою малюнок з казки Зірки Мензатюк «Цикламен» (…я намалюю пташку фламінго… Вона рожева… (перегляньте мультфільм «Як намалювати фламінго» https://www.youtube.com/watch?time_continue=173&v=8iXiTxJeKbQ)

 І ще намалюю хмарку при заході сонця… Хмарка лишилась недомальована…), спробуйте його домалювати (поміркуйте, що Наталочка б ще хотіла намалювати у своєму малюнку), якщо «Ні!» - напишіть твір-роздум на тему «Дружба».

 

© Чи святкуєте ви свій день народження? Чи запрошуєте друзів на свій день народження? Які дива відбуваються на святі? Пофантазуйте і напишіть про свій день народження, куди ви запросили чаклунів?

 

© У якому будинку жила Наталочка? Стодвадцятиквартирний (сучасний) будинок

Скільки квартир було в будинку? Відповідь прочитайте в тексті і запишіть цифрами. (120 квартир у будинку)

© Чи можна сказати, прочитавши казку, коли у Наталочки день народження? Якої пори року народилася Наталочка? Доведіть свою відповідь.

 

© Українська мова. 

Заповніть таблицю:

Ознаки зими

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад:

Ознак

и зими

метелиця

чарівниця-рукодільниця, майстриня на всякі узори спочиває в полі

сніг

ух, студенющий іскрився проти місяця

мороз

такий, я замерзаю!

вулиця

промерзла мовчала

© Українська мова. Випишіть з тексту казки всі словосполучення, де є слова з іменем дівчинки. Запишіть ім’я дівчинки за відмінками у відповідні рядки таблиці:

Відмінок

Питання

Ім’я

Називний 

Хто? Що?  

 

Родовий 

Кого? Чого? 

 

Давальний 

Кому? Чому? 

 

Знахідний 

Кого? Що? 

 

Орудний 

Ким? Чим? 

 

Місцевий 

На кому? На чому? 

 

Кличний 

-

 

 

Приклад:

                                               Назва          Питання  Приклад 

                                Називний Хто? Що?  

                                         Родовий     Кого? Чого? 

                               Давальний  Кому? Чому? 

 книга  книги   книзі 

Знахідний Кого? Що? 

 книгу

 

                                                         Орудний     Ким? Чим?                  книгою 

                                                 Місцевий На кому? На чому?   на книзі 

                                                         Кличний     —                                 книго

 

Наталочка любила квіти, Наталочка робила уроки, казала Наталочка, Наталоччин (Наталчин) зошит, за що Наталочці отримувати двійку?, щоб Наталочці допомогти, Наталочку я з охотою виручу, Наталоччина кімната, Наталочка нічого й не помітила, в Наталочки багато друзів, Наталочка спала. 

Відмінок

Питання

Ім’я

Називний 

Хто? Що?  

Наталочка

Родовий 

Кого? Чого? 

в Наталочки

Давальний 

Кому? Чому? 

Наталочці

Знахідний 

Кого? Що? 

Наталочки

Орудний 

Ким? Чим? 

Наталочкою

Місцевий 

На кому? На чому? 

на Наталочці

Кличний 

-

Наталочко

 

© Чи любите ви квіти? Маєте вдома кімнатні рослини? Які? Чи допомагаєте мамі доглядати за ними? Чи є у вас цикламен? Які умови треба створити для цієї рослини? 

(цикламен не любить духоти і звик стояти, де прохолодніше – за казкою)

 

pdf
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
1485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку