Арт-терапія на сучасний момент є відомим педагогічним терміном. На позитивний результат арт-терапевтичної діяльності педагогу вказує зняття у школяра тривожності, подолання їм хворобливих симптомів, оптимістичний погляд на існуючі проблеми, бажання їх долати.
Методичні поради щодо зняття симптомів перенапруження учнів
Корольчук О.С. – методист ЦПР
Святошинського р-ну Києва
Педагог, володіючи сучасними педагогічними знаннями, в тісній взаємодії з учнями, з їх батьками, з методистами, з колегами планує свою роботу з урахуванням пріоритетів збереження і зміцнення здоров'я учасників педагогічного процесу.
Психологічні умови, необхідні для ефективності занять:
• Підтримувати в дитині його гідності і позитивний образ «Я».
• Не застосовувати негативних оціночних суджень, «ярликів», негативного програмування.
• Не нав'язувати дитині способів діяльності та поведінки всупереч його бажанню.
• Приймати і схвалювати всі продукти творчої діяльності дитини, незалежно від змісту, форми, якості.
Загально-навчальні принципи включають:
Основні групи факторів, що впливають на рівень працездатності учнів:
Технологія - це, насамперед, системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодії, що ставить своїм завданням оптимізацію форм освіти (ЮНЕСКО) .
Методика описує організацію і систему роботи педагога, а технологія описує систему роботи вихованця як діяльність до досягнення поставленої освітньої мети, і розглядає систему роботи керівника гуртка як діяльність, що забезпечує умови для роботи гуртківця.
Тільки тоді можна сказати, що навчально-освітній процес здійснюється за здоров'язберігаючих освітніх технологій, якщо при реалізації використовуваної педагогічної системи вирішується завдання збереження здоров'я учнів і педагогів.
Для досягнення цілей здоров'язберігаючих освітніх технологій навчання необхідно визначити основні засоби навчання:
Комплексне використання цих засобів дозволяє вирішувати завдання педагогіки оздоровлення.
При нервово-психічному перенапруженні і перевтомі хороші результати дає тонізуючий варіант дихальних вправ.
Вправа 1:
• вдих (спокійний, повний, глибокий);
• видих (інтенсивний, різкий, енергійний).
Вправа 2: сидячи або стоячи, набрати повні легені повітря.
Затримати на момент подих, скласти губи трубочкою (як при свисті) і з силою виштовхнути через неї частина повітря. Знову затримати дихання і потім видихнути чергову порцію повітря.
Перед тим як приступити до вправ, учні повинні розслабити пояса і розстебнути верхній гудзик на сорочці. Не слід забувати і про свіже повітрі в приміщенні, тому під час виконання вправ вікна потрібно відкрити. Особливу увагу приділити самопочуттю школярів та індивідуально підходити до кожного з них.
Представляють інтерес так звані «живчики». Ці прості інтегративні дихальні, масажні і фізичні вправи, в короткий термін мобілізують біоенергетичний потенціал людини, знімають напругу і втому в процесі розумових занять. Ось деякі з них:
Вправа 1:
• з силою потерти одну долоню об іншу (10 разів);
• щоки - вгору - вниз (10 разів);
• кінчиками пальців постукати по потилиці і маківці (10 разів);
• вказівним пальцем правої руки намацати западину в основі черепа і 3 рази сильно натиснути;
• 3 рази стиснути руки в кулак, помасажувати місця з'єднання великого і вказівного пальців.
Вправа 2:
• потягнути вниз мочки вух (10 разів);
• «ляскіт вухами» - чотирма пальцями притиснути вуха до щік і відпустити (10 разів);
• «крутіння козелка» - великий палець руки ввести в слуховий прохід, вказівним пальцем охопити вухо зверху і робити кругові рухи (30 секунд).
Практика показує, що ефективним прийомом зняття втоми учнів на уроках є психогімнастика .
До нетрадиційних здоров'язберігаючих технологій ми відносимо такі технології, як фітотерапія, ароматерапія, арт-терапія.
Ароматерапія
Ефірні олії певних рослин використовуються в ароматерапії, оскільки сприяють гармонії тіла, розуму і душі. Імовірно терапевтичний ефект полягає у тому вплив на гормони та інші важливі біохімічні частки в організмі.
Історія використання ефірних масел сходить принаймні до 4500 до н. е.. У ті часи єгиптяни виготовляли з них духи і лікарські препарати. Парфумерія в Давньому Єгипті була тісно пов'язана з релігією: кожному з сонму богів призначався певний аромат. Жерці застосовували ефірні масла і при бальзамуванні. Залишки цих речовин можна виявити в муміях, вік яких досягає 3000 років.
Давні знання були збережені грецькими, римськими і арабськими лікарями, їх праці не втратили свого значення протягом багатьох століть. Ще не так давно, у XVIII столітті, ефірні олії широко використовувалися в медицині. До кінця XIX ст. багато хто з цих екстрактів стало можливо отримувати штучним шляхом. Це був дешевший і простіший процес, ніж виділення ароматичних речовин з рослин, і використання природних лікарських засобів пішло на спад
У Стародавньому Римі школярі носили розмаринові вінки для поліпшення пам'яті. Проводжаючи дитину до школи, посипала його носовичок розмарином, який підвищує здатність до зосередження і пам'ять. Щоб позбавити дитину від страху перед іспитом або контрольної, замініть розмарин лавандою або іланг-іланг. На ніч можна зробити ванну з лавандою. Якщо вашій дитині не подобається якийсь запах, не змушуйте його терпіти, краще підібрати такі запахи, які будуть подобатися.
Захворювання
Нежить - евкаліпт, чайне дерево (вдихати з флакона чи розпилювати в кімнаті).
Кашель - евкаліпт, м'ята перцева (для дітей віком до шести років).
Біль у вусі - змішати 3 краплі лаванди з мигдальним чи оливковою олією, підігріти і капнути у вухо, можна зробити компрес з цією сумішшю, розтерти область вуха тими ж маслами.
Біль у животі - теплі компреси або легкий масаж з маслом лаванди, м'яти перцевої.
Опіки, дрібні рани і синці - лаванда, чайне дерево (нанести нерозбавлене масло на уражену поверхню).
Вивихи - компреси з олією лаванди, м'яти перцевої, чайного дерева.
Нетримання сечі - ванна з маслом кипариса протягом 2 тижнів, якщо поліпшення немає, консультація лікаря.
Дезінфекція приміщень - масло чайного дерева (знищує бактерії, ефективно проти вірусів і грибків, зменшує небезпеку зараження), евкаліпт, м'ята перцева, розмарин.
Ангіна - лаванда.
Скарлатина - евкаліпт, чайне дерево.
Вітрянка - чайне дерево.
Алергія
Поліноз - евкаліпт, лаванда.
Алергія на домашній пил - масло чайного дерева (для прибирання приміщень, в зволожувач повітря).
Атопічний дерматит - масло чайного дерева, лаванди.
Бронхіальна астма - лаванда.
Організація арт-терапевтичного процесу являє собою сукупність психокорекційних методик, що мають відмінності та особливості, що визначаються як жанровою приналежністю до певного виду мистецтва, так і спрямованістю, технологією застосування.
Багато сучасних дослідників вказують на здатність різних видів мистецтва виступати в якості адаптогенних, профілактичних, корекційних засобів:
- Музика - музикотерапія,
- Образотворче мистецтво - ізотерапія;
- Театр, образ - імаготерапія
- Література, слово - бібліотерапія;
- Танець - танцетерапію;
- Пластичне інтонування, рух, ритмічна пластика.
На позитивний результат арт-терапевтичної діяльності педагогу вказує зняття у школяра тривожності, подолання їм хворобливих симптомів, оптимістичний погляд на існуючі проблеми, бажання їх долати.