Методичні поради щодо зняття симптомів перенапруження учнів

Про матеріал

Арт-терапія на сучасний момент є відомим педагогічним терміном. На позитивний результат арт-терапевтичної діяльності педагогу вказує зняття у школяра тривожності, подолання їм хворобливих симптомів, оптимістичний погляд на існуючі проблеми, бажання їх долати.

Перегляд файлу

Методичні поради щодо зняття симптомів перенапруження учнів

 

Корольчук О.С. – методист ЦПР

Святошинського р-ну Києва

 

Педагог, володіючи сучасними педагогічними знаннями, в тісній взаємодії з учнями, з їх батьками, з методистами, з колегами планує свою роботу з урахуванням пріоритетів збереження і зміцнення здоров'я учасників педагогічного процесу.

Психологічні умови, необхідні для ефективності занять:

• Підтримувати в дитині його гідності і позитивний образ «Я».

• Не застосовувати негативних оціночних суджень, «ярликів», негативного програмування.

• Не нав'язувати дитині способів діяльності та поведінки всупереч його бажанню.

• Приймати і схвалювати всі продукти творчої діяльності дитини, незалежно від змісту, форми, якості.

Загально-навчальні принципи включають:

  • Принцип свідомості
  • Принцип активності
  • Принцип наочності
  • Принцип систематичності і послідовності

Основні групи факторів, що впливають на  рівень працездатності учнів:

  1. чинникам фізіологічного характеру (стать, вік, стан здоров'я тощо),
  2. фізичного характеру (освітлення приміщення, температура повітря, шум і тощо ),
  3. психічного характеру (самопочуття, настрій, осуд, заохочення та ін.)

Технологія - це, насамперед, системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодії, що ставить своїм завданням оптимізацію форм освіти (ЮНЕСКО) .

Методика описує організацію і систему роботи педагога, а технологія описує систему роботи вихованця як діяльність до досягнення поставленої освітньої мети, і розглядає систему роботи керівника гуртка як діяльність, що забезпечує умови для роботи гуртківця.

Тільки тоді можна сказати, що навчально-освітній процес здійснюється за здоров'язберігаючих освітніх технологій, якщо при реалізації використовуваної педагогічної системи вирішується завдання збереження здоров'я учнів і педагогів.

Для досягнення цілей здоров'язберігаючих освітніх технологій навчання необхідно визначити основні засоби навчання:

  • засоби рухової спрямованості,
  •  оздоровчі сили природи;
  •  гігієнічні.

 Комплексне використання цих засобів дозволяє вирішувати завдання педагогіки оздоровлення.

При нервово-психічному перенапруженні і перевтомі хороші результати дає тонізуючий варіант дихальних вправ.

Вправа 1:

• вдих (спокійний, повний, глибокий);

• видих (інтенсивний, різкий, енергійний).

Вправа 2: сидячи або стоячи, набрати повні легені повітря.

Затримати на момент подих, скласти губи трубочкою (як при свисті) і з силою виштовхнути через неї частина повітря. Знову затримати дихання і потім видихнути чергову порцію повітря.

Перед тим як приступити до вправ, учні повинні розслабити пояса і розстебнути верхній гудзик на сорочці. Не слід забувати і про свіже повітрі в приміщенні, тому під час виконання вправ вікна потрібно відкрити. Особливу увагу приділити  самопочуттю школярів та індивідуально підходити до кожного з них.

Представляють інтерес так звані «живчики». Ці прості інтегративні дихальні, масажні і фізичні вправи, в короткий термін мобілізують біоенергетичний потенціал людини, знімають напругу і втому в процесі розумових занять. Ось деякі з них:

Вправа 1:

• з силою потерти одну долоню об іншу (10 разів);

• щоки - вгору - вниз (10 разів);

• кінчиками пальців постукати по потилиці і маківці (10 разів);

• вказівним пальцем правої руки намацати западину в основі черепа і 3 рази сильно натиснути;

• 3 рази стиснути руки в кулак, помасажувати місця з'єднання великого і вказівного пальців.

Вправа 2:

• потягнути вниз мочки вух (10 разів);

• «ляскіт вухами» - чотирма пальцями притиснути вуха до щік і відпустити (10 разів);

• «крутіння козелка» - великий палець руки ввести в слуховий прохід, вказівним пальцем охопити вухо зверху і робити кругові рухи (30 секунд).

Практика показує, що ефективним прийомом зняття втоми учнів на уроках є психогімнастика .

До нетрадиційних здоров'язберігаючих технологій ми відносимо такі технології, як фітотерапія, ароматерапія, арт-терапія.

Ароматерапія

Ефірні олії певних рослин використовуються в ароматерапії, оскільки сприяють гармонії тіла, розуму і душі. Імовірно терапевтичний ефект полягає у тому вплив на гормони та інші важливі біохімічні частки в організмі.

Історія використання ефірних масел сходить принаймні до 4500 до н. е.. У ті часи єгиптяни виготовляли з них духи і лікарські препарати. Парфумерія в Давньому Єгипті була тісно пов'язана з релігією: кожному з сонму богів призначався певний аромат. Жерці застосовували ефірні масла і при бальзамуванні. Залишки цих речовин можна виявити в муміях, вік яких досягає 3000 років.

Давні знання були збережені грецькими, римськими і арабськими лікарями, їх праці не втратили свого значення протягом багатьох століть. Ще не так давно, у XVIII столітті, ефірні олії широко використовувалися в медицині. До кінця XIX ст. багато хто з цих екстрактів стало можливо отримувати штучним шляхом. Це був дешевший і простіший процес, ніж виділення ароматичних речовин з рослин, і використання природних лікарських засобів пішло на спад

У Стародавньому Римі школярі носили розмаринові вінки для поліпшення пам'яті. Проводжаючи дитину до школи, посипала його носовичок розмарином, який підвищує здатність до зосередження і пам'ять. Щоб позбавити дитину від страху перед іспитом або контрольної, замініть розмарин лавандою або іланг-іланг. На ніч можна зробити ванну з лавандою. Якщо вашій дитині не подобається якийсь запах, не змушуйте його терпіти, краще підібрати такі запахи, які будуть подобатися.

Захворювання

Нежить - евкаліпт, чайне дерево (вдихати з флакона чи розпилювати в кімнаті).

Кашель - евкаліпт, м'ята перцева (для дітей віком до шести років).

Біль у вусі - змішати 3 краплі лаванди з мигдальним чи оливковою олією, підігріти і капнути у вухо, можна зробити компрес з цією сумішшю, розтерти область вуха тими ж маслами.

Біль у животі - теплі компреси або легкий масаж з маслом лаванди, м'яти перцевої.

Опіки, дрібні рани і синці - лаванда, чайне дерево (нанести нерозбавлене масло на уражену поверхню).

Вивихи - компреси з олією лаванди, м'яти перцевої, чайного дерева.

Нетримання сечі - ванна з маслом кипариса протягом 2 тижнів, якщо поліпшення немає, консультація лікаря.

Дезінфекція приміщень - масло чайного дерева (знищує бактерії, ефективно проти вірусів і грибків, зменшує небезпеку зараження), евкаліпт, м'ята перцева, розмарин.

Ангіна - лаванда.

Скарлатина - евкаліпт, чайне дерево.

Вітрянка - чайне дерево.

Алергія

Поліноз - евкаліпт, лаванда.

Алергія на домашній пил - масло чайного дерева (для прибирання приміщень, в зволожувач повітря).

Атопічний дерматит - масло чайного дерева, лаванди.

Бронхіальна астма - лаванда.

Організація арт-терапевтичного процесу являє собою сукупність психокорекційних методик, що мають відмінності та особливості, що визначаються як жанровою приналежністю до певного виду мистецтва, так і спрямованістю, технологією застосування.

Багато сучасних дослідників вказують на здатність різних видів мистецтва виступати в якості адаптогенних, профілактичних, корекційних засобів:

- Музика - музикотерапія,

- Образотворче мистецтво - ізотерапія;

- Театр, образ - імаготерапія

- Література, слово - бібліотерапія;

- Танець - танцетерапію;

- Пластичне інтонування, рух, ритмічна пластика.

На позитивний результат арт-терапевтичної діяльності педагогу вказує зняття у школяра тривожності, подолання їм хворобливих симптомів, оптимістичний погляд на існуючі проблеми, бажання їх долати.

 

docx
Додано
16 жовтня 2018
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку