Методичні прийоми та правила роботи з історичними картами на уроках.

Про матеріал
В дописі надані методичні рекомендації щодо роботи з історичними картами на уроках, звернено увагу на початки роботи з історичною картою тоді, коли вивчення історії лише розпочинається. Звернено увагу на поняття "локалізація", багато уваги приділено роботі з контурними картами.
Перегляд файлу

Формування уявлень про історичний простір у учнів здійснюється за допомогою історичних карт. Досить часто вчителі історії не приділяють належної уваги роботі з картами на уроках історії. Як наслідок, широка картографічна неграмотність сучасних учнів.

З картами працювати складніше ніж з підручниками, як на мене. Карти не надають конкретної уяви про історичну подію, а лише відтворюють просторово-часові складові, використовуючи абстрактну мову символів. Тому робота з картами вимагає зосередження, наполегливості. Зміст історичної карти повинен відповідати системі знань, які отримані у відповідному класі, а також тим знанням, які були сформовані вже раніше. Графічна і кольорова інформація повинна повідомлятися в наочній формі і не допускати різних тлумачень. Також шкільна історична карта повинна співвідноситися з іншими шкільними картами, наприклад із географічними.

Як потрібно розпочинати працювати з історичною картою? Зрозуміло, що під час початку роботи потрібно орієнтуватися на рівень знань, вмінь та навичок учнів, які необхідні для роботи з картою. Якщо таких знань взагалі немає, то потрібно їх спочатку сформувати. На вступних уроках історична карта не може бути предметом першочергової уваги. Вводити в процес навчання історичну карту можливо двома шляхами: аналітичним і синтетичним (терміни досить умовні). Аналітичний шлях – це шлях, коли учні спочатку працюють із простою за структурою картою. Учням потрібно пояснити прийоми роботи з картою, дати можливість самостійно знайти інформацію на ній, вживати правильно терміни, коли описувати історичну карту. Правильно говорити «на сході або на заході…», неправильно говорити «…лівіше або правіше…».

При роботі з історичною картою важливим є поняття «локалізації». У вузькому розумінні це визначення місцезнаходження. Якщо розуміти локалізацію саме так, то від учня потрібно вимагати щоб він показав на карті певне місто чи об’єкт. Для розуміння ж історичною ситуації бажано б, якби локалізація супроводжувалася демонстрацією якоїсь історичної картини чи словесним описом ландшафту в регіоні, який розглядається.

Слушним постає питання як часто на уроках історії потрібно працювати з історичною картою? Зрозуміло, що будь яка історична подія потребує локалізації. Але працювати на кожному уроці з картою не варто. Виходом із цієї ситуації може бути демонстрація в певному місці навчального кабінету історичної карти, до якої учні можуть звернутися в будь-який момент під час вивчення певної теми.

Основою розвитку просторової компетенції сучасного школяра є вміння читати карту, наприклад історичну. Вміння читати карту формується на основі набутих таких знань:

-         Про систему умовних позначень, про масштаб, градусну сітку і т.д.;

-         Про специфічну умовність відображення історичних об’єктів (коли в межах одного періоду можуть змінюватися кордони держав, що вивчаються);

Ці вміння спираються на певні систематичні навички, наприклад вміння систематично звертатися до легенди карти, спираючись на її орієнтири. Починаючи з 5 класу вчитель показує і закріплює певні дії, які необхідні для того, щоб «читати» карту. Учнів потрібно підвести до розуміння значення легенди карти як певної основи для роботи з нею.

Важливо сформувати в учнів розуміння того, що історична карта є не що інше, як важливе джерело знань. Коли на основі вивчення легенди карти визначають і описують кордони держав, напрямки військових походів, місця повстань та відомих битв. Вчитель дає завдання щодо аналізу карти: «Визначте про які особливості минулого йдеться в історичній карті?» - і учні знаходять різну інформацію: про природні умови і ,як наслідок, поширенні заняття людей, що проживали на певній місцевості, про причини і наслідки різних війн, про істотні відмінності між централізованими та роздробленими державами і таке інше. Чим старші учні, тим більш складними можуть бути запитання щодо роботи з історичною картою. Тим більший об’єм інформації буде вилучений під час навчання. Особливу цінність представляють завдання які пов’язують просторову локалізацію з часовою. Наприклад, за контурами певних держав в різні періоди історії визначити до якого століття вони відносяться.

Організація самостійної роботи учнів з картами – головна умова напрацювання навичок використовувати історичні карти як джерело своєї розповіді. Велику допомогу в цьому наддадуть завдання, які вимагають за допомогою підручника та історичної карти описати хід війни чи битви. Також важливими є завдання за допомогою карти вилучити і описати інформацію про розвиток економіки і господарства певних країн. Просторова орієнтація учнів під час роботи з історичною картою вимагає постійного підтвердження. Тому перш ніж працювати з картою обов’язково потрібно розуміти де північ, а де південь. Учні досить часто дезорієнтовані в зовсім простих речах.

Велику роль в формуванні просторової компетенції відіграє робота з контурними картами. Вчитель демонструє прийом «накладання» карт. Для цього він пропонує співвіднести зображення однієї і тієї ж місцевості на двох картах: на історичній карті з умовними позначками для вивчення певної країни у визначений період і на фізичній карті, де такі позначки відсутні. Тобто, створюється ситуація, коли учні самі повинні переконатися в необхідності співвідносити загальні орієнтири на обох картах.

Подібний прийом «накладання» може використовуватися і при роботі з контурними картами. В менших класах можно просто підписувати географічні орієнтири – моря, гори, ріки, позначать країни та міста. В старших класах можно пропонувати до виконання більш складні завдання – наприклад нанести на контурну карту маршрути військових походів, подорожей, райони повстань і таке інше. Дуже важливо розвивати в учнів навички користування заповненими контурними картами при повторенні вивченого матеріалу.  

 

docx
Додано
30 жовтня 2023
Переглядів
973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку