Методичні рекомендації

Про матеріал
Матеріал містить методи і прийоми ротаційної моделі " Щоденні 5" , які сприяють мовленнєвому розвитку молодших школярів. Поетапне впровадження моделі впливає на формування національно- мовної особистості
Перегляд файлу

  Національно-мовна особистість – це носій рідної мови,який не лише володіє сумою лінгвістичних знань ( знає мовні поняття і відповідні правила), а саме той,у кого виробилися,сформувалися навички активної робот зі словом, той, хто вміє активно спілкуватися,досягати поставлених комунікативних цілей і намірів. Водночас,мовна особистість – це мовець, який розширює функції мови,творить українськомовне середовище в усіх сферах суспільного життя, відроджує культуру,звичаї і традиції народу,подає зразки висококультурного інтелектуального спілкування літературною мовою.

  Нині шкільна освіта повинна готувати мовну особистість,органічно адаптовану до життя у світі багатоманітних зв’язків – від контактів з найбільшим оточенням до глобальних зв’язків. Тому так важливо навчити підростаюче покоління співжиття з іншими людьми,взаєморозуміння. А це означає,що необхідно озброїти не лише знаннями української мови майбутніх громадян України як потужного національно-об’єднувального чинника,але й забезпечити належні вміння і навички володіння мовою під час мовленнєвої комунікації в різних ситуаціях,оскільки успіх комунікації великою мовою залежить від комунікативної компетентності носія мови. Олесь Гончар свого часу звертав увагу громадськості на важливість культури мови :

«Усунути деформацію мови, очистити її від спотворень,
повернути нашій мові справжню народну красу –
це справа честі всіх нас і старших, і молодших,
це природний обов’язок кожного перед незалежною,
вільною Україною. Адже і мовою нації визначається
моральне здоровя народу,його розвиненість,
культурність. Все це також визначатиме образ
і творчу спромогу України в сімї
цивілізованих демократичних держав»

  Формування мовленнєвої компетентності учнів – одне з основних завдання учителя початкових класів. Переступаючи поріг першого класу, діти володіють розмовно-побутовою мовою, їх лексичний словничок переважно бідний. Невміння зв’язно висловлювати свої думки, неправильна вимова слів, помилки в усному та писемному мовленні створюють дискомфорт у процесі спілкування з дорослими та однолітками, не дають учневі можливості повній мірі розкрити свої здібності і задатки, проявити себе як особистість.

  У Державному освітньому стандарті з мови зазначено, що основна мета вивчення рідної мови полягає в мовленнєвому розвитку молодших школярів – формування вмінь висловлюватися в усіх доступних для них формах, типах і стилях мовлення, У зв’язку з цим першочергове завдання вчителя початкових класів – забезпечити формування мовленнєво-мовної компетенції учнів як комунікативної особи.

  Мовленнєва компетентність – це вміння адекватно й доречно практично користуватися мовою в конкретних ситуаціях, використовувати для цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби вираження мовлення.

  Одне із завдання навчання української мови як державної у початкових класах полягає у формуванні усіх видів мовленнєвої діяльності.

  Інтелектуальний розвиток школярів засобами мови, використання народознавчого матеріалу, впровадження творчих підходів до опанування учнями всіх видів мовленнєвої діяльності сприяють формуванню мовної особистості, здатної приймати рішення, критично мислити, творчо розв’язувати проблеми, самореалізуватися, змінювати навколишній світ та вчитися впродовж життя – тобто компетентної особистості.

  Компетентною називають особистість яка не тільки має знання, але й вміє їх застосовувати у різних видах діяльності, використовує власний досвід у нестандартних ситуаціях з метою розв’язання певних життєво-важливих проблем.

  Ключові компетентності створюють «канву» яка є основою для успішної самореалізації учня, як особистості, громадянина і фахівця.

  Першою в переліку десяти ключових компетентностей Нової української школи названо «спілкування державною (і різною у разі відмінності) мовами».

Це вміння:

  • Усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо,застосування мультимедійних засобів).
  • Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних культурних явищ у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час.
  • Усвідомлення ролі ефективного спілкування.

Картинки по запросу вміння по нуш

Картинки по запросу вміння по нуш

 

 

 

 

 

 

 

 


Для розвитку творчої особистості учнів відповідно до Концепції « Нова українська школа», Державного стандарту початкової загальної освіти,програм та підручників слід впроваджувати такі методи і прийоми, які сприяли  активізації пізнавальної й емоційно-чуттєвої сфери учнів,залученню їх до діалогічної взаємодії з текстом,самовираження у творчій діяльності. Тому саме впровадження методичної системи «Щоденні 5» передбачає поетапне включення дітей в нову і незнайому для них діяльність,цікаву і 

Назва освітньої галузі

 

Мовно-літературна                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Очікувані результати учіння

 

       ВЗАЄМОДІЄМО УСНО

  • З увагою сприймає усні репліки вчителя й однокласників ( вітання,знайомство,запитання,прохання) й доречно реагує на усну інформацію в діалогах
  • Сприймає монологічне висловлення ( казку,розповідь про події зі шкільного життя або про спостереження за чимось/кимось)
  • Вступає у діалог,підтримує й ініціює бесіду на тему,викликають зацікавлення
  • Ділиться своїми почуттями та емоціями від побаченого стосовно теми тижня
  • Висловлює думку про почуте
  • Обґрунтовує свої вподобання

     

     ЧИТАЄМО

  • Сприймає монологічне виловлення (казку,розповідь про події шкільного життя)

     

      ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА

  • Висловлює свої думки та почуття з приводу прослуховування медіа текстів стосовно теми тижня(мультфільми)

      ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ

  • Називає предмети,ознаки предметів стосовно теми тижня
  • Відгадує й загадує загадки,творить власні загадки

ефективну.

Система роботи в рамках ротаційної моделі «Щоденні 5» , яка застосовується на будь-якому уроці словесності, сприяє формуванню творчої особистості молодших школярів, розвитку їхньої уяви, креативності, нестандартності у вирішенні різних завдань, підвищенню мотивації до навчання,розвитку мисленнєвих, мовленнєвих операцій, що дуже важливо для подальшого розвитку дитини та її самореалізації у сучасному житті.

Без названия.pngЩОДЕННІ 5. КРОКИ ДО УСПІХУ

 

 

Засновники методики «Щоденні 5»

  • Гейл Боші
  • Джоан Мозерв

вчительки початкових класів м.Сієтл США

 

 

«ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ »  – ПЕРШИЙ ЕТАП ВПРОВАДЖЕННЯ РОТАЦІЙНОЇ МОДЕЛІ DAILY 5.

Він може застосовуватись як під час уроку так і впродовж дня ( в ГПД, вдома). Проводиться на будь – якому етапі уроку. Учень самостійно обирає книгу ( з класної бібліотеки) чи текст. Ця діяльність розрахована на 5-10 хвилин в залежності від віку дітей з поступовим збільшенням часу.

Щоб учні могли спостерігати за своїми читацькими успіхами, у класі можна створити куточок «Читацьких досягнень»

Дана модель розроблена з метою навчити учнів розвивати самостійність та витривалість. Така робота в системі забезпечує активність та інтерес до читання упродовж тривалого часу, що в свою чергу збільшує мотивацію та інтелектуальну зайнятість учнів.

В той час, коли учні самостійно читають, вчитель проводить індивідуальну роботу,контролює роботу в малих групах, чи працює з окремими особами, відповідно до їх потреб.

Вчити учнів читати для себе – основа для розвитку самостійних читачів     

 

Перед початком роботи з компонентом «Читання для себе» проводяться такі базові уроки :

  • «Три способи читати книжку»
  •  «Я обираю відповідні книжки»
  • «Вибери вдале робоче місце»

Три способи прочитати книжку (міні-уроки) :

  • ЧИТАЙ КАРТИНКИ
  • ЧИТАЙ СЛОВА
  •  ПЕРЕКАЖИ ІСТОРІЮ

Після опрацювання тексту,перевіряється розуміння і усвідомлення прочитаного

Картинки по запросу ротаційна модель щоденні 5

 

Картинки по запросу читання для себеКартинки по запросу читання для себеКартинки по запросу читання для себеКартинки по запросу читання для себе

 


Другий етап Daily 5 – це «Читання для когось». Під час виконання цього виду роботи учитель може запропонувати учням текст для читання. Учні також можуть обрати самостійно книжку для роботи за інтересами. Під час виконання цієї діяльності учні об єднаються у пари, за бажанням.

 

Такий вид діяльності спонукає дітей вчитися співпрацювати,а саме слухати один одного, виконувати завдання в парі,ставити запитання за змістом прочитаного та аналізувати прочитаний твір. 005.jpg

Учні мають виконувати «Читання для когось» впродовж 20 хвилин.

 5-12-638.jpg5-13-638.jpgslide-15.jpg006.jpg

рооо.PNG5-15-638.jpgТретій етап Daily 5 – це «Слухання». Всім відомо, що учні початкових класів люблять працювати руками, а інформацію сприймають конкретно-образно, здебільшого за допомогою зору. А навичок засвоювати нові знання «на слух» майже немає. Та вже в середній ланці дітям доводиться швидко перелаштовуватись саме на аудіо-сприйняття. Зробити перехід до такого сприйняття легшим є діяльність «Слухання». Діти вчаться слухати,щоб отримати інформацію, і дізнатись багато цікавого,вчаться інтонуванню і артистичності.
«Робота зі словами» – четвертий етап Daily 5. Даний вид роботи застосовується як на уроках читання,так і під час уроків української мови.

Картинки по запросу робота зі словами щоденні 5Для цієї роботи важливою є СТІНА СЛІВ. Це місце у класній кімнаті,куди вчитель розміщує усі слова, які учні вивчають впродовж місяця. Це дуже корисно,адже діти і надалі можуть користуватися у навчанні цією СТІНОЮ.

Картинки по запросу стіна слівКартинки по запросу стіна слів

Снимок.PNGНезрозумілі слова можна виписувати на окремий ватман і розміщувати на так званій СТІНІ СЛІВ. Учень практикується у написанні слів,може знайти незрозуміле слово у словнику, навчається пояснювати значення слів, добирати слова на задану тему, прописують,викладають,розфарбовують слова тощо. СТІНА СЛІВ перебуває в полі зору учнів деякий час,а потім змінюється.

 

Під час цього виду діяльності вчитель забирає слова,які він би хотів опрацювати з учнями. Також використовує і ті слова,які передбачені навчальною програмою.

У свою чергу учні можуть запропонувати опрацювати незнайомі слова,які вони зустріли під час читання художніх творів,розв’язуванні математичних задач,під час роботи з текстами на уроці природознавства.

 У процесі «Роботи зі словами» учитель забезпечує школярів словниками,можна використати гаджети,у яких учні самостійно можуть знайти визначення слів.

 

Наступний етап «Щоденні 5» - це «Письмо для себе». Цей вид роботи застосовується на уроках української мови та читання, а також в Щоденниках вражень,де учні вчаться висловлювати власні думки,ідеї та враження.

Для роботи обираються теми,які стосуються досвіду учнів,або вони пишуть вільно, на самостійно обрану тему.

Снимок.PNG Першокласники розпочинають роботу з малюнків.

5-25-638.jpg

За бажанням використовується приладдя (олівці,фломастери,кольорові ручки), можуть прикрашати зроблене наліпками.

Картинки по запросу перо и чернила пнгПохожее изображение00e.jpgРоботи не оцінюються, не критикуються, обєм тексту не обмежується.


Працюючи самостійно та в групах з ротаційною моделлю «Щоденні 5»,  учні навчаються робити вибір,працювати самостійно,розвивають витривалість і відповідальність.

Правильно налаштована робота з ротаційними моделями сприяє вихованню відповідальної класної спільноти,коли кожний відповідає за себе і за інших. Діти мають свободу вибору,(обирають книжку для читання,тему для письма,місце в класі,спосіб розв‘язання задачі тощо) і навчаються робити правильний вибір.

 

 

 

 

 

                Додатки :

   ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ

Прізвище,ім’я ____________________________________________

Я прочитав

______________________________________

(назва та автор книжки )

Малюю

головного героя

 

 

 

Найцікавіше для мене :

На початку твору

В основній частині

В кінці твору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мій власний кінець твору

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Я оцінюю прочитаний твір:

Результат пошуку зображень за запитом "линейка до 10 детская"

 

ЧИТАННЯ РАЗОМ З ДРУГОМ

Я прочитав своєму другу (подрузі) ____________

Результат пошуку зображень за запитом "рисунок закрытой книги " 

 

 

 

 

 

 

Для нас були незрозумілими слова:

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Запитання, які ми поставили б персонажу, який сподобався :

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Ми змінили б у творі

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Результат пошуку зображень за запитом "дети читают"МИ ОЦІНЮЄМО КНИГУ:

 

007.jpg


Результат пошуку зображень за запитом "діти слухають читають картинки"СЛУХАННЯ

 

Я прослухав твір під назвою 

____________________________________.

 

Я хотів би бути схожим на одного з героїв твору, а саме ________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Мені сподобався саме цей герой твору тому, що

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Я оцінюю прослуханий твір.

 

 

 

 

 

 

 

 

РОБОТА ЗІ СЛОВАМИ

Прочитай загадку.

На ріднім полі шепчуть колоски,
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово….

  1. Під цифрою один запиши слово-відгадку.
  2. У другому рядочку запиши яка вона (2 слова).
  3. У третьому запиши що вона робить (3 слова).
  4. У четвертому рядочку склади і запиши з цим словом   речення.
  5. Як  інакше можна її назвати?

 

Результат пошуку зображень за запитом "дитина пише малюнок"

 

 

 

 

 

 

 

ПИСЬМО ДЛЯ СЕБЕ

НАЙКРАЩИЙ ЧАС, ЩОБ ЗАПИСУВАТИ ВЛАСНІ ДУМКИ ТА СТАТИ ХОРОШИМ ПИСЬМЕННИКОМ. ЦЕ ЦІКАВО І ВЕСЕЛО!

Самостійно обери тему над якою ти будеш розмірковувати. Якщо тобі важко, то скористуйся цим списком:

  • Результат пошуку зображень за запитом "дитина пише малюнок"Що сьогодні (вчора) в мене було цікавого?
  • Про що я мрію?
  • Що таке добро?
  • Моя улюблена іграшка.
  • Я хочу собаку…
  • Я люблю грати в…
  • У мене є друг.

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

docx
Додано
19 березня 2020
Переглядів
1240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку