Сучасні вимоги до особистості викладача іноземної мови
Васильєва Д. Ю. ,
викладач іноземної мови
Кремінського медичного
фахового коледжу.
Стрімкий розвиток інформаційних і комп’ютерних технологій, що відповідають інтересам молоді в сьогоднішній Україні, яка вже не уявляє своє життя без персонального комп’ютера, з одного боку, й амбіційні завдання реформи шкільного освіти у країні, з іншого, по суті не залишають учителю іншого вибору, крім як рішуче впроваджувати їх в освітній процес.
Перш за все нам треба зрозуміти виняткову цінність учителя в цивілізованому світі. Завжди існувала залежність: який рівень учителів, такий і рівень освіти, який рівень освіти та виховання, такий і інтелектуальний та моральний потенціал народу.
Без перебільшення можна сказати, що від морального потенціалу та інтелекту людей залежить доля країни, і тому нам, педагогам, носіям моралі та інтелекту, потрібно постійно підвищувати свій професійний рівень.
Безперечними є дві головні складові вчителя — майстерність та особистість. Фахівці сьогодні мають бути здатними оновлювати методики, змінювати підручники, розуміти і співпрацювати з новим поколінням, вписуватись у мінливе сьогодення.
Бути особистістю для вчителя важливо, оскільки він спілкується з тими, хто буде продовжувати будівництво нашого суспільства. Не треба забувати, що саме спілкування є основою освіти, і від його характеру залежить результат освіти, тому що, на думку філософів, соціологів, психологів, спілкування є такий соціальний процес, у якому відбувається обмін діяльністю, досвідом, засобами діяльності, які втілені в матеріальну та духовну культуру. Спілкування є однією з найважливіших умов формування свідомості, самосвідомості особистості, стимулятором її психічних властивостей.
Ми повинні бути не просто вчителями, а вчителями-дослідниками, які працюють для пізнання, оскільки саме пізнання є мотиваційною основою нашої діяльності. Наша майстерність - це досягнення наших учнів, їх моральний, соціальний, культурний розвиток, це відповідність якості їх знань вимогам навчальних програм, держстандартам, це якість їх підготовки до продовження навчання або подальшої трудової діяльностi.
Сучасні методики оцінювання вчителя iноземної мови висовують до нас багато вимог. Мабуть, найбільш важливими серед них є такі як:
Сьогодні ми є свідками того, що інтернет-навчаня починає превалювати практично на всіх рівнях здобуття освіти. Відповідно в нашу професійну підготовку поступово входить ще оволодіння основами інформаційних технологій та методика їх використання увикладанні іноземних мов. Зрозуміло, що вчитель іноземної мови повинен одна компетенція готуватися до виконання нових навчальних програм цієї перспективної форми організації навчання, а для цього він повинен буде підготувати цілий комплекс різноманітних навчальних матеріалів, що сьогодні визначають як «кейс», або «інформаційний пакет».
Вивчення англійської мови потребує посидючості та неабиякого терпіння. Як зумовити зацікавленість? Психологи довели, що знання, засвоєні без зацікавленості, не забарвлені особистим позитивним ставлениям не є корисними. Це мертвий вантаж, адже пасивне сприйняття та засвоєння не можуть бути для грунтових знань опорою. Студенти запам'ятовують слабко, якщо навчання не захоплює їх. Перетворити заучування нудного матеріалу на захопливу гру - один зі шляхів активного засвоєння знань. Завжди в арсеналі вчителя є щось цікаве, захоплююче, що змушує дитину не просто засвоїти матеріал, а й долучитись до процесу творчості. Навчання іноземної мови як цілеспрямована дія складається із процесу викладання, що здійснюється вчителем, і процесу навчання, що здійснюється учнями. Ці процеси нерозривно пов'язані і взаємодіють один з одним. Плануючи тa здійснюючи навчально-виховний процес на тому чи іншому етапі, я враховую й вередбачаю обидві сторони: свої навчальні дії як учителя й навчальні дії учнів.
Комунікативний підхід до вивчення іноземних мов є сьогодні методичним стандартом. Реалізація комунікатнвного підходу означає, що формування іншомовних мовленнєвих навичок і вмінь відбувається шляхом здійснення учнем іншомовної мовленнєвої діяльності, а процес навчання іноземної мови будується адекватно pеальному процесу мовленнєвого спілкування. Комунікативний підхід зумовлює цілі, принципи, зміст і методи навчання іноземних мов, а методи навчання, у свою чергу, реaлізуються в методичних прийомах. Одним з найбільш ефективних і доцільних прийомів є гра. Досягти високого рівня комунікативної компетентності в англійській мові, не знаходячись серед її носіїв, справа дуже важка. Тому важливим завданням учителя є створення на уроці іноземної мови реальних та уявних ситуацій спілкування, використовуючи для цього гру. Гра поряд із працею й навчанням – один з основних видів діяльності людини, дивний феномен нашого існування. Гра як феномен культури навчає, виховує, розвиває, соціалізує, розважає, дає відпочинок, вносячи у зміст дозвілля нескінченні сюжети й теми. Психологами встановлено, що у грі насамперед розвиваються уява, увага й образне мислення дітей, закладається здатність опeрувати образами дійсності, що, у свою чергу, створює основу для подальшого переходу до складних форм творчої діяльності. Крім того, розвиток уяви важливий сам по собі, адже без нього неможлива навіть найпростіша людська діяльність.
За допомогою гри вчитель може розвивати всі види мовленнєвої діяльності учнів, i перш за все усне мовлення, яке є провідним видом мовленнєвої діяльності на середньому ступені навчання. Гра сприяє тому, що мовлення учнів стає змістовішим, більш аргументованим, складнішим за структурою мовного та мовленнєвого матеріалу.
Вимоги до ігор на уроці
Гра повинна відповідати таким вимогам:
Учитель неодмінно повинен сам вірити у гру, в її ефективність. Роль учителя у процесі підготовки та проведення при постійно змінюється. На початковій стадії роботи вчитель активно контролює діяльність учнів, але поступово він стає лише спостерігачем.
приклад
Гра допомагає спілкуванню, сприяє передачі накопиченого досвіду, одержанню нових знань, вірній оцінці вчинків, розвитку комунікативних навичок людини, її сприйняття, пам’яті, мислення, уяви, емоцій, таких рис, як колективізм, активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність.
Гра сприяє ефективному засвоєнню матеріалу й покращенню загального настрою у клаcі, а також руйнуванню психологічиих бар'єpів як у самому класі, так і між класом і педагогом.
Але, безперечно, ігри маютъ крім переваг i недоліки, одним з яких є “примітивізація” мовлення учнів, збільшення кількості помилок. Та дані недоліки можна усунути такими шляхами: високим рівнем пiдготовки до проведення гри, регулярністю застосування даного прийому навчання і звісно, майстерністю вчителя та його відданістю своїй справі.
Є кілька особливих причин для використання таких ігор:
Таким чином, гра додає навчальному спілкуванню комунікативну спрямованість, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує якість оволодіння нею.
Учитель іноземної мови повинен добре знати і вміти чітко пояснити учням та їх батькам, чому саме його предмет включено до змісту шкільної освіти, що може дати знання цього предмета учню як особистості та через нього й усьому суспільству.
Для покращення своїх педагогічних якостей треба більше спілкуватися з учнями в неформальній обстановці. Будь-яке гідне захоплення з вашого боку, навіть не пов'язане з професією (спорт, малювання, туризм), не треба приховувати, а навпаки, використовувати для установлення з дітьми людяних контактів. Це сприятиме взаєморозумінню вчителя з учнями, а також вплине на ефективність проведення уроків. Не забувайте про доброзичливий тон, який створює психологічний комфорт, про добрі слова та похвалу, які підтримують інтерес до уроку.
Важливим фактором сьогодні є власне бажання вчителя досконало оволодіти своєю професією, мати адекватну самооцінку, займатися саморозвитком.
Удосконалення якостей особистості - важка справа. Тут потрібна воля, наполегливість. Не бійтесь творчо підходити до вирішення своїх професійних завдань, не бійтесь зробити помилку. Усе можна виправити, якщо є установка на самоаналіз. Запорука успіху кожного вчителя в удосконаленні своєї педагогічної майстерності, у здатності до самонавчання та самовиховання.
I не забувайте, шановні, використовувати під час вашої педагогічної діяльності такі «принципи», як: