Методичні рекомендації "Алгоритм роботи з дітьми жертвами кібербулінгу"

Про матеріал
Кібербулінг та булінг загалом є комплексним, системним явищем, проблемою соціальною. Протидія йому повинна здійснюватись з залученням закладів освіти, психологів/терапевтів/соціальних педагогів, батьків дітей/підлітків та громадськості загалом.
Перегляд файлу

Алгоритм роботи з дітьми жертвами кібербулінгу

Дітям дуже складно зізнатися батькам чи ще комусь, що вини є жертвою кібербулінгу. На це є декілька причин:

                         ־страх, що дорослі не зрозуміють сенсу проблеми;

                         ־страх бути висміяним через буцімто незначну проблему;

 ־страх бути покараним чи що постраждає хтось рідний за «донос» на булера, особливо, якщо цькування зайшли далеко і дитина під контролем агресора;

                         ־страх з'ясувати, що «сам винен» і знущання цілком справедливі.

Таким чином, в основі всіх причин мовчання лежить страх за себе чи близьких, що у свою чергу є наслідком заниженої самооцінки.

Кібербулінг та булінг загалом є комплексним, системним явищем, проблемою соціальною. Протидія йому повинна здійснюватись з залученням закладів освіти, психологів/терапевтів/соціальних педагогів, батьків дітей/підлітків та громадськості загалом.

У межах цього питання ми розглядатимемо алгоритм роботи виключно з дітьми-жертвами кібербулінгу. Варто зазначити, що вжиття терміну «дитина-жертва кібербулінгу» не має за мету стигматизацію, а вживається лише для зручності викладу матеріалу; термін «фахівець» є комплексним поняттям, вживається у значенні психолог/терапевт/соціальний педагог; термін «авторитет» вживається у значенні людини, якій довіряє та на думку якої опирається дитина, авторитетом може бути старший брат/сестра, тітка/дядько, дідусь/бабуся дитини тощо.

Отже, робота з дітьми-жертвами кібербулінгу повинна здійснюватись водночас на декількох рівнях:

                          ־на рівні взаємодії дитина-жертва булінгу – фахівець,

                          ־на рівні взаємодії фахівець – батьки дитини-жертви булінгу,

        ־на рівні взаємодії дитина-жертва булінгу - батьки дитини-жертви булінгу.

Дитина-жертва булінгу – фахівець

На цьому етапі психолог / терапевт / соціальний педагог:

-                     встановлює контакт з дитиною:

                      дізнається про її звичний розпорядок/графік дня,

                      дізнається про її занепокоєння та турботи,

                      з’ясовує модель взаємодії дитини з батьками,

                      з’ясовує      наявність    друзів/приятелів  у дитини, та її модель

взаємодії з ними,

                      з’ясовує сферу інтересів та зацікавленості дитини, залученість

її до командної роботи чи окремих активностей,

                      визначає     окремі        індивідуально      психологічні показники

дитини, наприклад рівень тривожності, фрустрації, агресії, ригідності, тип емпатії, рівень адаптації до стресогенних ситуацій тощо,

                      з’ясовує рівень самооцінки дитини,

                      встановлює наявність    чи      відсутність у        дитини психічних

розладів, девіацій або інших психологічних станів, наприклад гіперактивності, неврозу, депресії, замкнутості тощо

                      з’ясовує      які     заходи/засоби      реагування на кібербулінг було

вжито дитиною, її батьками/авторитетами, вчителями тощо, уточнює щодо часу/строку вжиття таких заходів/засобів.

Встановлення контакту з дитиною повинно проходити у «безпечному» та комфортному для дитини місці. Встановлення такого контакту може здійснюватись за допомогою бесід, застосування арт-терапевтичних методик, проведення опитувань (за визначеними методиками) у ігровій формі. Тут інструментарій залежить від віку та рівня розвитку дитини.

-                     безпосередньо працює з дитиною:

                      дитина разом з фахівцем проговорюють важливість емоцій та

почуттів дитини, проговорюють необхідність та цінність відчуття нею безпеки та важливість підтримки довірливих відносин дитини з батьками, авторитетами, друзями, фахівцем. Дитина повинна усвідомлювати свою цінність, важливість здорової взаємодії / діалогу з її оточенням, усвідомлюючи правомірність та необхідність, за потреби, захищати свої особисті кордони;

                      дитина в присутності фахівця проговорює свої занепокоєння,

труднощі та страхи. Оскільки страхи є дуже делікатною для обговорення темою, - фахівець не повинен психологічно давити на дитину та форсувати обговорення її страхів. Обговорюючи цей блок варто плавно перейти до досвіду дитини як жертви кібербулінгу, - тут фахівцю також варто бути тактовним та не допитувати дитину, фахівець повинен створити передумови, щоб дитина сама почала розповідати про кібербулінг, жертвою якого вона була або є;

                      робота з самооцінкою дитини є одним з ключових завдань

фахівця при роботі з жертвами кібербулінгу, адже здорова самооцінка є основою побудови здорової/нешкідливої комунікації особи, тверезого оцінювання нею ситуації, а також зумовлює адекватне/співрозмірне реагування особи на подразники та швидку нейтралізацію нею психологічних атак. Крім того, здорова самооцінка є однією з основ формування кола інтересів, соціального оточення, прийняття себе та організації свого життя загалом.

Прийнято вважати, що діти-жертви кібербулінгу характеризуються заниженою самооцінкою. У такому випадку фахівцю необхідно розпочати спільну роботу разом з дитиною та її батьками задля нормалізації самооцінки дитини. Як відомо, наше бачення та оцінка себе (самооцінка) формується на основі наших досягнень, внутрішньої оцінки нашої відповідності чи невідповідності загальноприйнятим соціальним нормам/стандартам, усвідомленням своєї індивідуальності та цінності, похвали та визнання від авторитетів, а також зумовлюється загальним соціальним контекстом (фоновими явищами). Робота в напрямку нормалізації самооцінки дитини-жертви кібербулінгу є клопіткою та довготривалою, охоплює десятки послідовних кроків та потребує подальшої підтримки/закріплення вже отриманих результатів на кожному підетапі;

                      робота з нейтралізації стрес-чинників також є клопіткою та довготривалою.   На     цьому         етапі  роботи        фахівець     разом з дитиною проходитимуть процес формування у останньої нових звичок, навичок соціальної поведінки та копінгів, а також вноситимуть корективи у звичний для дитини режим життя. Нормалізація самооцінки дитини та нейтралізація стрес-чинників повинні проходити паралельно, бути взаємозумовленими та взаємодоповнюючими кроками.

Нейтралізація стрес-чинників повинна включати:

                                                        ־формування     у     дитини     навички     казати     «ні»,

висловлювати своє заперечення проти негативного впливу чи протиправної поведінки щодо неї, вербально протистояти та осуджувати будь-які прояви булінгу, - вміння вибудовувати та захищати власні кордони;

                                                              ־формування у дитини звички ділитися з батьками чи

іншими авторитетами своїми занепокоєннями та проблемами. Діти не повинні боятися говорити про свої проблеми чи просити допомоги у дорослих. Кожна дитина має право на здорову соціалізацію, повагу до її честі та гідності, кожна дитина повинна бути почутою;

                                                        ־формування та закріплення у дитини навичок так званої

кібергігієни, а також звички ставитись критично до інформації, яку вона отримує від анонімних, незнайомих, сумнівних чи ворожих щодо неї інтернет-користувачів. Діти не повинні соромитись чи боятись перепитати чи уточнити деякі питання у батьків чи авторитетів, діти не повинні боятись помилятись чи визнавати свою необізнаність в окремих сферах/питаннях. Важливо також навчити дитину «відфільтровувати» своє коло спілкування у мережі, не добавляти в друзі незнайомі чи деперсоніфіковані профілі, не боятись блокувати ворожі аккаунти;

                                                        ־формування   навички    зберігати    спокій,    не    діяти

імпульсивно або агресивно, не включатись в хейтспіч. Діти не повинні один-на-один з’ясовувати стосунки з кібербулером, тим більш на «його» мові та на «його» умовах. Більш ефективним, для початку, є повідомити своїх батьків чи авторитетів про випадки таких кібератак, та у подальшому, спільно з ними застосовувати необхідні механізми захисту та реагування на булінг, в тому числі й правові;

                                •        робота    з    нейтралізації    вже    завданої    дитині    шкоди,

ресоціалізації дитини-жертви кібербулінгу та превенції подальших випадків кібербулінгу. Така діяльність повинна здійснюватись з залученням батьків дитини. Загалом, уся виконана психологічна робота фахівця, батьків і дитини повинна мати своїм загальним результатом ресоціалізацію та превенцію.

Зустрічі фахівця з дитиною-жертвою кібербулінгу повинні бути повністю конфіденційними. Однак після кожної такої зустрічі фахівець повинен дізнатись у дитини чи хотіла б вона (дитина) щоб фахівець повідомив/передав її батькам якусь частину інформації чи окремі питання/теми, що обговорювались в межах зустрічі.

Фахівець – батьки дитини-жертви булінгу

Дії фахівця та батьків дитини-жертви булінгу повинні бути узгодженими, координованими, поступовими та мати спільну мету. Включеність батьків в життя дитини є ключовим моментом, на основі якого будуватиметься діалог дитини з батьками, водночас, така включеність стане запорукою превенції подальших випадків кібербулінгу. Тут важливе саме включеність, а не надмірний контроль.

На цьому етапі психолог / терапевт / соціальний педагог:

-                     встановлює контакт з батьками:

                      з’ясовує соціальний контекст в якому живе сім’я та зростає

дитина (склад сім’ї та рівень доходу, звичний розпорядок/графік дня дитини тощо);

                      дізнається   модель        взаємодії    дитини        з батьками,   а        також

батьків між собою (в т.ч. розподіл ролей у сім’ї, правила поведінки, сімейні звичаї та традиції);

                      з’ясовує      рівень         поінформованості         батьків щодо кола

спілкування дитини, - наявність чи відсутність у неї друзів/приятелів, ворогів та суперників, наявність авторитетів, а також рівень залученості батьків у життя дитини;

                      з’ясовує коли батьки помітили зміни у поведінці дитини, коли

їм стало відомо про те, що їх дитина була/є жертвою кібербулінгу;

                      дізнається які заходи/засоби реагування на кібербулінг їх дитини ними було вжито, уточнює щодо часу/строку вжиття таких заходів/засобів.

-                     безпосередньо працює з батьками: на цьому підетапі фахівець повинен:

             проінформувати батьків дитини-жертви кібербулінгу про основні напрями психологічної допомоги, яка буде надаватись їх дитині, роз’яснити їх необхідність та важливість,

             повідомити батькам орієнтовний план дій запланованої роботи, зазначити очікувані результати та можливі труднощі, в т.ч. на кожному підетапі,

             чітко зазначити про необхідність залучення батьків до психологічної роботи фахівця з дитиною-жертвою кібербулінгу, - можливе залучення батьків до окремих зустрічей дитини з фахівцем, залучення батьків при проведенні окремих технік та методик, надання батькам та/або батькам і дитині так званих «домашніх завдань», які є необхідними для виконання тощо.

Формами роботи фахівця з батьками є зустрічі фахівець-батьки та зустрічі фахівець-дитина-батьки. Такі повинні бути повністю конфіденційними.

Дитина-жертва булінгу – батьки дитини-жертви кібербулінгу

Робота на цьому рівні повинна здійснюватись у формі спільних зустрічей фахівець-дитина-батьки та взаємодії дитини та батьків без безпосередньої участі фахівця, в тому числі у форматі спільного виконання дитиною і батьками домашніх завдань від фахівця.

pdf
Додав(-ла)
Флюнт Мар'яна
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
24 квітня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку