Алгоритм роботи з дітьми жертвами кібербулінгу
Дітям дуже складно зізнатися батькам чи ще комусь, що вини є жертвою кібербулінгу. На це є декілька причин:
־страх, що дорослі не зрозуміють сенсу проблеми;
־страх бути висміяним через буцімто незначну проблему;
־страх бути покараним чи що постраждає хтось рідний за «донос» на булера, особливо, якщо цькування зайшли далеко і дитина під контролем агресора;
־страх з'ясувати, що «сам винен» і знущання цілком справедливі.
Таким чином, в основі всіх причин мовчання лежить страх за себе чи близьких, що у свою чергу є наслідком заниженої самооцінки.
Кібербулінг та булінг загалом є комплексним, системним явищем, проблемою соціальною. Протидія йому повинна здійснюватись з залученням закладів освіти, психологів/терапевтів/соціальних педагогів, батьків дітей/підлітків та громадськості загалом.
У межах цього питання ми розглядатимемо алгоритм роботи виключно з дітьми-жертвами кібербулінгу. Варто зазначити, що вжиття терміну «дитина-жертва кібербулінгу» не має за мету стигматизацію, а вживається лише для зручності викладу матеріалу; термін «фахівець» є комплексним поняттям, вживається у значенні психолог/терапевт/соціальний педагог; термін «авторитет» вживається у значенні людини, якій довіряє та на думку якої опирається дитина, авторитетом може бути старший брат/сестра, тітка/дядько, дідусь/бабуся дитини тощо.
Отже, робота з дітьми-жертвами кібербулінгу повинна здійснюватись водночас на декількох рівнях:
־на рівні взаємодії дитина-жертва булінгу – фахівець,
־на рівні взаємодії фахівець – батьки дитини-жертви булінгу,
־на рівні взаємодії дитина-жертва булінгу - батьки дитини-жертви булінгу.
На цьому етапі психолог / терапевт / соціальний педагог:
- встановлює контакт з дитиною:
• дізнається про її звичний розпорядок/графік дня,
• дізнається про її занепокоєння та турботи,
• з’ясовує модель взаємодії дитини з батьками,
• з’ясовує наявність друзів/приятелів у дитини, та її модель
взаємодії з ними,
• з’ясовує сферу інтересів та зацікавленості дитини, залученість
її до командної роботи чи окремих активностей,
• визначає окремі індивідуально психологічні показники
дитини, наприклад рівень тривожності, фрустрації, агресії, ригідності, тип емпатії, рівень адаптації до стресогенних ситуацій тощо,
• з’ясовує рівень самооцінки дитини,
• встановлює наявність чи відсутність у дитини психічних
розладів, девіацій або інших психологічних станів, наприклад гіперактивності, неврозу, депресії, замкнутості тощо
• з’ясовує які заходи/засоби реагування на кібербулінг було
вжито дитиною, її батьками/авторитетами, вчителями тощо, уточнює щодо часу/строку вжиття таких заходів/засобів.
Встановлення контакту з дитиною повинно проходити у «безпечному» та комфортному для дитини місці. Встановлення такого контакту може здійснюватись за допомогою бесід, застосування арт-терапевтичних методик, проведення опитувань (за визначеними методиками) у ігровій формі. Тут інструментарій залежить від віку та рівня розвитку дитини.
- безпосередньо працює з дитиною:
• дитина разом з фахівцем проговорюють важливість емоцій та
почуттів дитини, проговорюють необхідність та цінність відчуття нею безпеки та важливість підтримки довірливих відносин дитини з батьками, авторитетами, друзями, фахівцем. Дитина повинна усвідомлювати свою цінність, важливість здорової взаємодії / діалогу з її оточенням, усвідомлюючи правомірність та необхідність, за потреби, захищати свої особисті кордони;
• дитина в присутності фахівця проговорює свої занепокоєння,
труднощі та страхи. Оскільки страхи є дуже делікатною для обговорення темою, - фахівець не повинен психологічно давити на дитину та форсувати обговорення її страхів. Обговорюючи цей блок варто плавно перейти до досвіду дитини як жертви кібербулінгу, - тут фахівцю також варто бути тактовним та не допитувати дитину, фахівець повинен створити передумови, щоб дитина сама почала розповідати про кібербулінг, жертвою якого вона була або є;
• робота з самооцінкою дитини є одним з ключових завдань
фахівця при роботі з жертвами кібербулінгу, адже здорова самооцінка є основою побудови здорової/нешкідливої комунікації особи, тверезого оцінювання нею ситуації, а також зумовлює адекватне/співрозмірне реагування особи на подразники та швидку нейтралізацію нею психологічних атак. Крім того, здорова самооцінка є однією з основ формування кола інтересів, соціального оточення, прийняття себе та організації свого життя загалом.
Прийнято вважати, що діти-жертви кібербулінгу характеризуються заниженою самооцінкою. У такому випадку фахівцю необхідно розпочати спільну роботу разом з дитиною та її батьками задля нормалізації самооцінки дитини. Як відомо, наше бачення та оцінка себе (самооцінка) формується на основі наших досягнень, внутрішньої оцінки нашої відповідності чи невідповідності загальноприйнятим соціальним нормам/стандартам, усвідомленням своєї індивідуальності та цінності, похвали та визнання від авторитетів, а також зумовлюється загальним соціальним контекстом (фоновими явищами). Робота в напрямку нормалізації самооцінки дитини-жертви кібербулінгу є клопіткою та довготривалою, охоплює десятки послідовних кроків та потребує подальшої підтримки/закріплення вже отриманих результатів на кожному підетапі;
• робота з нейтралізації стрес-чинників також є клопіткою та довготривалою. На цьому етапі роботи фахівець разом з дитиною проходитимуть процес формування у останньої нових звичок, навичок соціальної поведінки та копінгів, а також вноситимуть корективи у звичний для дитини режим життя. Нормалізація самооцінки дитини та нейтралізація стрес-чинників повинні проходити паралельно, бути взаємозумовленими та взаємодоповнюючими кроками.
Нейтралізація стрес-чинників повинна включати:
־формування у дитини навички казати «ні»,
висловлювати своє заперечення проти негативного впливу чи протиправної поведінки щодо неї, вербально протистояти та осуджувати будь-які прояви булінгу, - вміння вибудовувати та захищати власні кордони;
־формування у дитини звички ділитися з батьками чи
іншими авторитетами своїми занепокоєннями та проблемами. Діти не повинні боятися говорити про свої проблеми чи просити допомоги у дорослих. Кожна дитина має право на здорову соціалізацію, повагу до її честі та гідності, кожна дитина повинна бути почутою;
־формування та закріплення у дитини навичок так званої
кібергігієни, а також звички ставитись критично до інформації, яку вона отримує від анонімних, незнайомих, сумнівних чи ворожих щодо неї інтернет-користувачів. Діти не повинні соромитись чи боятись перепитати чи уточнити деякі питання у батьків чи авторитетів, діти не повинні боятись помилятись чи визнавати свою необізнаність в окремих сферах/питаннях. Важливо також навчити дитину «відфільтровувати» своє коло спілкування у мережі, не добавляти в друзі незнайомі чи деперсоніфіковані профілі, не боятись блокувати ворожі аккаунти;
־формування навички зберігати спокій, не діяти
імпульсивно або агресивно, не включатись в хейтспіч. Діти не повинні один-на-один з’ясовувати стосунки з кібербулером, тим більш на «його» мові та на «його» умовах. Більш ефективним, для початку, є повідомити своїх батьків чи авторитетів про випадки таких кібератак, та у подальшому, спільно з ними застосовувати необхідні механізми захисту та реагування на булінг, в тому числі й правові;
• робота з нейтралізації вже завданої дитині шкоди,
ресоціалізації дитини-жертви кібербулінгу та превенції подальших випадків кібербулінгу. Така діяльність повинна здійснюватись з залученням батьків дитини. Загалом, уся виконана психологічна робота фахівця, батьків і дитини повинна мати своїм загальним результатом ресоціалізацію та превенцію.
Зустрічі фахівця з дитиною-жертвою кібербулінгу повинні бути повністю конфіденційними. Однак після кожної такої зустрічі фахівець повинен дізнатись у дитини чи хотіла б вона (дитина) щоб фахівець повідомив/передав її батькам якусь частину інформації чи окремі питання/теми, що обговорювались в межах зустрічі.
Дії фахівця та батьків дитини-жертви булінгу повинні бути узгодженими, координованими, поступовими та мати спільну мету. Включеність батьків в життя дитини є ключовим моментом, на основі якого будуватиметься діалог дитини з батьками, водночас, така включеність стане запорукою превенції подальших випадків кібербулінгу. Тут важливе саме включеність, а не надмірний контроль.
На цьому етапі психолог / терапевт / соціальний педагог:
- встановлює контакт з батьками:
• з’ясовує соціальний контекст в якому живе сім’я та зростає
дитина (склад сім’ї та рівень доходу, звичний розпорядок/графік дня дитини тощо);
• дізнається модель взаємодії дитини з батьками, а також
батьків між собою (в т.ч. розподіл ролей у сім’ї, правила поведінки, сімейні звичаї та традиції);
• з’ясовує рівень поінформованості батьків щодо кола
спілкування дитини, - наявність чи відсутність у неї друзів/приятелів, ворогів та суперників, наявність авторитетів, а також рівень залученості батьків у життя дитини;
• з’ясовує коли батьки помітили зміни у поведінці дитини, коли
їм стало відомо про те, що їх дитина була/є жертвою кібербулінгу;
• дізнається які заходи/засоби реагування на кібербулінг їх дитини ними було вжито, уточнює щодо часу/строку вжиття таких заходів/засобів.
- безпосередньо працює з батьками: на цьому підетапі фахівець повинен:
● проінформувати батьків дитини-жертви кібербулінгу про основні напрями психологічної допомоги, яка буде надаватись їх дитині, роз’яснити їх необхідність та важливість,
● повідомити батькам орієнтовний план дій запланованої роботи, зазначити очікувані результати та можливі труднощі, в т.ч. на кожному підетапі,
● чітко зазначити про необхідність залучення батьків до психологічної роботи фахівця з дитиною-жертвою кібербулінгу, - можливе залучення батьків до окремих зустрічей дитини з фахівцем, залучення батьків при проведенні окремих технік та методик, надання батькам та/або батькам і дитині так званих «домашніх завдань», які є необхідними для виконання тощо.
Формами роботи фахівця з батьками є зустрічі фахівець-батьки та зустрічі фахівець-дитина-батьки. Такі повинні бути повністю конфіденційними.
Робота на цьому рівні повинна здійснюватись у формі спільних зустрічей фахівець-дитина-батьки та взаємодії дитини та батьків без безпосередньої участі фахівця, в тому числі у форматі спільного виконання дитиною і батьками домашніх завдань від фахівця.