Ці рекомендації будуть корисні вчителям, які починають роботу з використанням проектної технології. Щоб не "набивати синців" опрацюйте ці рекомендації. Вони створені з досвіду моєїроботи, з урахуванням етапів будь - якого проекту.
Методичні рекомендації щодо розробки навчальних проектів з біології
за програмою основної школи.
Підготовлено учителем біології
Маріупольської ЗОШ № 20
Ільїною Н.В.
У пояснювальній записці до навчальної програми з біології, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 07.06.2017 № 804, з урахуванням Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, зазначено, що навчальні проекти є ефективним засобом формування предметної й ключових компетентностей учнів у процесі навчання.
Навчальні проекти покликані сприяти формуванню вміння застосовувати набуті знання в практичних життєвих ситуаціях, спонукати учнів критично мислити. Програмою з біології передбачено обов’язкове виконання навчальних проектів і визначено на цей вид навчальної діяльності на уроках навчальні години.
У процесі розробки навчальних проектів необхідно керуватися класифікацією проектів:
– за видами діяльності, до яких можуть залучатися учні під час роботи над проектом ;
– за аспектами змісту навчального матеріалу;
– змішані за напрямами змісту й видами діяльності.
Вибудовуючи навчальну діяльність учнів над проектом, необхідно пам’ятати, що вона підпорядковується закономірностям проектної діяльності та повинна відповідати класичним етапам проектування:
1 - етап установчо-мотиваційний;
2 – етап розробки;
3– етап реалізації проекту;
4 – етап оцінювання проекту.
На етапі орієнтування( 1 етап) необхідно з’ясувати основну ідею проекту, обсяг та наявність обладнання, літератури для організації діяльності; окреслити знання, уміння та навички, якими володіють учні або мають здобути; сформулювати навчальні цілі (навчальну, розвивальну, виховну); обміркувати способи створення мотивації учнів та методи організації їх діяльності.
Починаючи реалізацію навчального проекту, учитель повинен:
– обґрунтувати актуальність та практичну його значущість;
– мотивувати учнів до виконання проекту;
– разом з учнями сформулювати мету проекту;
– ознайомити учнів з етапами роботи над проектом;
– ознайомити учнів з видами робіт;
– попередньо ознайомити учнів з об’єктами дослідження;
– переконати учнів у посильності досягнення мети проекту;
– ознайомити учнів з вимогами щодо підготовки, проведення та оцінювання діяльності під час виконання досліджень, оформлення результатів.
Етап розробки проекту передбачає оформлення проектного завдання, планування роботи та містить такі кроки:
– визначення проблемного поля;
– визначення напрямів роботи;
– формулювання завдань;
– формулювання гіпотези про можливі результати і шляхи їх досягнення;
– визначення способів інформаційного пошуку, джерел інформації, способів виконання проекту;
– прийняття рішення про форму кінцевого продукту проектної діяльності.
Треба заздалегідь обміркувати варіанти тематичних питань, продумати способи їх подання. Доцільно застосовувати методи «Мозкова атака», евристична бесіда, колективне обговорення.
Під час прийняття рішення про форму кінцевого продукту проектної діяльності вчителю необхідно обґрунтувати практичну, теоретичну, пізнавальну значущість продукту. Також передбачити визначення кінцевої мети врахувати, що найчастіше кінцевий продукт проектів має форму доповіді, малюнка, схеми, презентації
Наступний крок – складання планів груп, які працюють над виконанням окремих завдань. треба у плані:
– визначити засоби і методи досягнення мети проекту;
– визначити рівень дослідження теми проекту;
– передбачити перешкоди;
– розрахувати терміни виконання проекту;
– розділити роботу на етапи;
– вибрати процедури збирання та обробки результатів, сценарію презентації;
– розподілити обов’язки.
Для забезпечення діяльності учнів на етапі реалізації проекту вчителю необхідно здійснювати консультування учнів.
На етапі підбиття підсумків проекту необхідно разом з учнями, здійснювати аналіз проектної діяльності. Завершується етап реалізації проекту підготовкою загального продукту.
Оцінювання навчальних проектів треба здійснювати індивідуально за самостійно виконане учнем завдання, особистий внесок у груповий проект або за повноту розкриття теми дослідження й презентацію індивідуального проекту, за готовність і здатність до проектної діяльності, уміння та навички роботи в співпраці, презентаційні вміння. Оцінка вчителем роботи учнів над навчальним проектом повинна враховувати взаємооцінку учнів.
Література
1. Програма з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
( оновлена). Затверджена наказом МОН України від 07.06.2017№ 804.
2. Кондратова Л.Г. Організація проектної діяльності учнів у позаурочній роботі школи / Л.Г. Кондратова. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 112 с. – (Бібліотека журналу «Управління школою»; Вип.12 (84)).