Про матеріал
Шкільна біологічна освіта
Шкільна біологічна олімпіада є однією з форм активізації навчання біології. Підготовка до олімпіад, бажання бути в ній переможцем, спонукає учнів глибше вивчати явища і процеси, що відбуваються в природі, збагачує знання про природу, надає їм природоохоронного спрямування, сприяє кращому розумінню значення теоретичних знань для практичної діяльності.
Запитання і завдання
Ботаніка
- 1.Які квіткові рослини і чому не мають коріння?
- 2.Як можна вкоренити пагін, не зрізаючи його з рослини?
- 3.Корені і кореневища лікарських рослин, як правило, збирають вкінці літа чи восени. Чому?
- 4.Чому листяні овочі (шпинат, щавель, салат, кріп) для споживання краще зривати в кінці дня, а не вранці?
- 5.Як можна визначити вік дерева , не спилюючи його?
- 6.З насіння і плодів яких рослин виготовляють манну, перлову, гречану крупу «Геркулес», толокно, пшоно?
- 7.Яблука багатьох зимових сортів знімають з дерева ще зовсім зеленими і несмачними. Через деякий час вони дозрівають. Які процеси при цьому відбуваються?
- 8.Чи бувають червивими отруйні гриби ( мухомори,бліда поганка)?
- 9.Які причини різного кольору достиглих плодів? Яку закономірність можна встановити між кольором плодів і кольором опалого листя?
- 10.Чому від сильного вітру ламаються дерева переважно в густому лісі, а поодинокі дерева витримують бурю?
Зоологія
- 1.Як за допомогою павуків можна визначити хімічну природу отруйних речовин?
- 2.Запропонуйте простий дослід для перевірки наявності кольорового зору у комах і ссавців.
- 3.Як досить точно можна виміряти температуру тіла дрібних комах, червів тощо?
- 4.Перелічіть риб, що мають назви: а) звірів, б) птахів, в) персонажів казок і міфів.
- 5.Що слід зробити, коли знайдете мертвого окільцьованого птаха?
- 6.Які органи та утвори організму хребетних тварин працюють завдяки дії атмосферного тиску?
- 7.Опишіть «мову» різних тварин, за допомогою якої вони спілкуються між собою
- 8.Опишіть особливості будови живих організмів для зменшення тертя і опору тертя.
- 9.Чому у хижих тварин, що довго вистежують здобич,вид і запах її не викликають слиновиділення?
- 10.Що зумовлює теплокровність птахів і ссавців?
Анатомія, фізіологія, гігієна людини
- 1.Чому хребці людини закономірно потовщуються до основи хребетного стовпа?
- 2.Чому без спеціальних тренувань людина не може довго тримати руки в горизонтальному положенні?
- 3.Чому у дитячому віці небезпечно захоплюватись надмірними заняттями одним видом спорту?
- 4.Чому кров у донорів беруть із вен, а не з артерій, у яких вона більш якісна?
- 5.Де взимку нагрівається кров, щоб розносити тепло по організму?
- 6.Чому під час плавання краще дихати ротом, а не носом?
- 7.Проковтніть кілька разів підряд слину і спробуйте знову зробити ковтальний рух. Чому не вдається це зробити?
- 8.Чому пересихає в роті під час хвилювання?
- 9.У роті знаходиться багатошаровий епітелій, а в кишечнику – одношаровий. Яке це має значення для людини?
- 10. Поясніть з погляду фізіології вислів: « Біль перемагають болем».
Загальна біологія
- 1.Які факти свідчать про спорідненість одноклітинних і багатоклітинних організмів?
- 2.Багато бактерій не мають мітохондрій. Як же в них відбувається процес енергозбереження?
- 3.Віруси і рибосоми складаються з нуклеїнових кислот і білків. Чому ж тоді віруси здатні до самовідновлення, а рибосоми ні?
- 4.Як довести, що диференціація клітин не змінює їхнього генотипу?
- 5.Чому в сильний мороз дрібні птахи ( синиці, горобці, снігурі) розпушують своє пір'я і сидять?
- 6.Для чого теплокровним тваринам потрібна значна кількість солей, особливо хлориду натрію?
- 7.Чому у великій, але забрудненій водоймі взимку риба швидше задихається, ніж у малій, але з чистою водою?
- 8.Чому немає і не може бути абсолютної стійкості біоценозів у природі?
- 9.Які зв'язки існують між грибами і комахами?
- 10.Чому партеногенез досить поширений у природі, хоч він з генетичного погляду малоефективний?