Методичні рекомендації до виконання курсової роботи (економічні дисципліни).

Про матеріал
Методичні рекомендації до виконання курсової роботи (економічні дисципліни). Створено для здобувачів освіти освітніх закладів.
Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації до виконання курсової роботи

 

З навчальної  дисципліни:

«Економіка та організація електротехнічної служби підприємства»

за спеціальністю: – 141 Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка

 

 

 

 

 

 

 

Розробила викладач

вищої категорії, старший викладач,

керівник курсової роботи:

Оксана П`ятковська

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м.Діпро

2024-2025 н.р.

 

ЗМІСТ

 

 

стор.

ВСТУП…………………………………………………………………………

3

Розділ 1. Основні вимоги до змісту ,структури і оформлення курсової роботи……………………………………...

 

4

1.1. Мета і завдання курсової роботи………………………………

4

1.2. Вибір теми курсової роботи…………………………………….

4

1.3. Зміст і структура курсової роботи……………………………...

5

1.4. Методичні рекомендації щодо написання курсової роботи ….

10

РОЗДІЛ 2. РЕЦЕНЗУВННЯ, ЗАХИСТ ТА ОЦІНЮВАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ………………………………………………………………………..

 

13

2.1. Перевірка і рецензування курсової роботи…………………….

13

2.2. Захист курсової роботи………………………………………….

13

2.3.Критерії оцінювання курсової роботи…………………………..

14

РОЗДІЛ 3. Тематика курсових робіт…………………………….....

19

РОЗДІЛ 4. Рекомендована література

22

5. Додатки ……………………………………...

24

 

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

 

Навчальна дисципліна «Економіка та організація електротехнічної служби підприємства» є  прикладною економічною дисципліною, що передбачає вивчення проблем ефективного розвитку сучасних форм виробництва  різних галузей економіки, шляхів і методів досягнення ними найкращих результатів за найменших витрат, закономірностей формування ресурсів та забезпечення їх відтворення на основі інвестиційно – інноваційній моделі розвитку, напрямів роботи  підприємства щодо покращення результатів фінансової діяльності та забезпечення антикризових заходів.

З навчальної дисципліни «Економіка та організація електротехнічної служби підприємства» відповідно до навчального плану підготовки молодших спеціалістів за спеціальністю: – 141 Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка

Курсова робота з навчальних дисциплін  – окремий заліковий кредит дисципліни і оцінюється як самостійний вид навчальної діяльності . Це  етап опанування навчальною дисципліною, важлива форма контролю знань здобувач освіти.

 


РОЗДІЛ 1

Основні вимоги до змісту, структури і оформлення курсової роботи

 

  1.           Мета і завдання курсової роботи

 

Курсова робота це один із видів індивідуальних завдань навчально–дослідного, творчого характеру, який має на меті не лише поглиблення, узагальнення і закріплення знань здобувачів освіти з начальної дисципліни, а й застосування їх  при вирішенні конкретного фахового завдання і вироблення вміння самостійно працювати з начальною і науковою літературою,  законодавчими, нормативними і статистичними матеріалами комп’ютерною технікою, використовуючи сучасні інформаційні засоби,  оволодіння первинними навичками проведення наукового дослідження.

Здобувачі освіти, виконуючи курсову роботу з навчальної дисципліни «Економіка та організація електротехнічної служби підприємства», поглиблюють свої теоретичні знання та практичні навички, отримують досвід самостійного аналізу літературних джерел, законодавчих та нормативних актів, статистичного матеріалу, розвивають творче наукове мислення, формують вміння чітко й логічно викласти теоретичні питання, обґрунтувати свої погляди, робити висновки щодо опрацьованого матеріалу та виконаних розрахунків. Формують вміння вирішувати професійні завдання.

 Виконання курсової роботи дає змогу студентам формувати вміння чітко, логічно й аргументовано викладати теоретичний матеріал, обґрунтовувати свою точку зору з проблем дослідження, робити узагальнення  і  висновки.

Тобто, виконання курсової роботи – це певний шлях набуття й примноження знань, який передбачає уміння ставити наукові завдання, планувати їх виконання, організовувати збір та обробку інформації, а також створювати умови для генерування нових ідей та їх практичної реалізації.

Важливим завданням курсової роботи  з навчальної «Економіка та організація електротехнічної служби підприємства»  є визначення конкретних шляхів і методів удосконалення виробничої і господарсько-фінансової діяльності підприємств на основі виявлення резервів підвищення ефективності стосовно до теми курсової роботи.

Праця над курсовою роботою та її захист є першим етапом наукового становлення майбутнього фахівця і забезпечує якісний рівень фахової підготовки.

Виконання курсової роботи з навчальних дисциплін  направлено на реалізацію низки завдань:

  1.            поглибити знання, розвинути практичні вміння, набуті здобувачем освіти у процесі вивчення дисципліни;
  2.            набути вміння і формувати навички праці з інформаційними джерелами, законодавчими й статистичними матеріалами;
  3.            опанувати основи методології наукових досліджень, навчитися осмислювати альтернативні концепції, сформувати аналітичний підхід до оцінки діяльності підприємства та вміння обґрунтувати доцільність втілення відповідних заходів, робити висновки;
  4.            творчо застосовувати набуті знання для вирішення конкретних практичних завдань;
  5.            розвивати вміння і навички виконання самостійної роботи; готувати виступи, аргументувати власну думку.

Захист курсової роботи має на меті показати рівень розуміння і володіння матеріалом дисципліни, вміння систематизувати і структуризувати  матеріал, доводити свою думку при розгляді питань теми дослідження.

 

  1.           Вибір теми курсової роботи

 

Курсова робота з навчальних дисциплін «Економіка та організація електротехнічної служби підприємства» складається з двох частин: теоретичної  і практичної, її загальний обсяг повинен складати 30 – 35 сторінок.

Теоретична частина курсової роботи – цілісне, логічно та послідовно побудоване дослідження, повне розкриття теми, самостійно виконане автором і висвітлює аспекти обраної теми.

Практична (розрахункова) частина курсової роботи передбачає виконання розрахунків економічних показників господарсько - фінансової діяльності виробництва, їх аналіз та внесення пропозицій щодо підвищення ефективності діяльності підприємства (виконання необхідних розрахунків).

Тематика курсових робіт і варіанти практичних завдань містять широке коло теоретичних питань та практичних ситуацій, що охоплюють усі сфери господарської діяльності підприємства і відповідають змісту навчальної дисципліни, дають змогу підвищувати рівень професійної компетенції.

Тема теоретичної частини курсової роботи вибирається здобувачем освіти самостійно відповідно до рекомендованого викладачем переліку питань тематики.

При виборі теми дослідження слід виходити із її наукової та практичної актуальності, відповідності процесам, що відбуваються в економічному житті країни та суб’єктів господарської діяльності.

Варіант практичної (розрахункової) частини курсової роботи обирається здобувачем освіти самостійно (або за рекомендацією керівника, викладача дисципліни), таким чином, щоби практичні завдання не повторювалися в одній навчальній групі та не дублювалися з навчальним індивідуальним завданням з дисципліни.

Закріплення за здобувачами освіти тематики курсових робіт, варіантів практичних завдань проводиться на засіданні циклової комісії і затверджується наказом училища.

Згідно з затвердженою темою  та варіантом практичного завдання видається завдання не пізніше як за два місяці до терміну здачі курсової роботи на бланку встановленої форми.

 

1.3. Зміст і структура курсової роботи

 

Курсова робота  повинна мати такі структурні елементи: титульний аркуш, завдання, зміст, вступ, теоретичну частину, висновки (до теоретичної частини), практичну частину, список  використаних джерел, додатки (при необхідності).

Титульний аркуш (додаток А) є першою сторінкою курсової роботи. Листок завдання – це бланк установленої форми (додаток Б), який розміщується після титульного аркушу.

Зміст курсової роботи розміщується після завдання, відповідає плану курсової роботи і містить найменування  усіх розділів, підрозділів, а також вступу, висновків, практичного завдання, списку  використаних джерел, додатків.

У вступі курсової роботи має бути обґрунтована актуальність вибраної теми, її наукове та практичне значення, коротко охарактеризований стан проблеми (питань), що потребує розв’язання, чітко сформульовані цілі і завдання роботи, визначені об’єкт, предмет дослідження, вказані застосовані методи дослідження.

Обґрунтувати актуальність дослідження – це пояснити чому цю проблему необхідно дослідити у даній роботі, виділяючи наукове і практичне значення.

При визначенні об’єкта, предмета і мети курсової роботи необхідно врахувати, що між ними є логічні зв’язки.

Об’єкт дослідження – це процес або явище, які обрано для дослідження в межах певної науки. Об’єкт дослідження показує, що розглядається у дослідженні. Щодо економіки підприємства об’єктом дослідження  можуть бути процеси виробничої, господарсько - фінансової діяльності підприємства, що породжують проблемну ситуацію і обрані для вивчення. Наприклад: процес відтворення основних фондів, процес ефективного використання оборотних коштів, процес планування діяльності виробництва тощо.

Об’єкт і предмет дослідження як категорії наукового процесу  співвідносяться між собою як загальне і часткове.

Предмет дослідження – це те, що знаходиться в межах об’єкта дослідження у певному аспекті розгляду. Це те, про що прагнуть отримати нові знання, чи їх поглибити у ході дослідження щодо його об’єкта.

При визначенні предмета курсової роботи слід позначити тільки ті суттєві зв’язки та відношення, які підлягають безпосередньому опрацюванню у даному дослідженні, і є головними, визначальними для нього. Таким чином, предмет дослідження є вужчим чим об’єкт.

В економіці підприємства предметом дослідження може бути закономірності, напрями, принципи, методи, форми діяльності підприємства та механізми їх застосування з метою підвищення результативності щодо об’єкта дослідження. Це головні питання, у межах яких висвітлюється тема курсової роботи.

Мета  дослідження пов’язана з його об’єктом і  предметом, а також з кінцевим результатом і шляхами проведення дослідження. Тобто, мета дослідження – досягнення основного результату на основі всебічного, достовірного вивчення об’єкта і предмета дослідження, його характеристик, структури, зв’язків на основі розроблених в науці принципів і методів пізнання.

Наявність поставленої мети дослідження спонукає визначити завдання дослідження, які мають включати такі складові:

  1.            вивчення певних теоретичних питань, які входять до загальної проблеми дослідження; характеристика їх складових;
  2.            вивчення вітчизняної та зарубіжної практики вирішення визначної проблеми, виявлення типового стану та особливостей кращого досвіду, а також недоліків і труднощів, їх причин щодо проблеми дослідження;
  3.            обґрунтування системи заходів щодо оптимізації, розвитку, підвищення ефективності проблеми дослідження;
  4.            розробка конкретних пропозицій забезпечення оптимальності та підвищення ефективності щодо предмета дослідження.

При визначені завдань, які необхідно розглянути для реалізації мети курсової роботи можуть бути використані такі ключові слова: охарактеризувати, висвітити, проаналізувати, порівняти, розрахувати, співставити, встановити, вдосконалити, розвинути, обґрунтувати, розробити, дати оцінку, тощо.

Завдання дослідження повинні відповідати його меті. Як правило виходячи із завдання дослідження, будується структура роботи. Тому завдання дослідження формулюються на підставі розділів та підрозділів курсової роботи.

У вступі  вказуються методи дослідження, що використовуються при написанні курсової роботи.

Щоб розкрити тему курсової роботи необхідно методично правильно підійди до її дослідження, застосувати оптимальні методи дослідження.

У найбільш загальному розумінні методи – це сукупність прийомів і способів теоретичного пізнання і практичного перетворення дійсності. Тобто, методи відповідають на питання: як пізнати, як здійснити.

Економічною наукою використовується низка методів проведення дослідження. Вибір методу у кожному конкретному випадку залежність від характеру дослідження явища і поставленої мети.

До складу методів, які широко застосовуються під час проведення економічних досліджень, входить:

1. Методи збору та узагальнення інформації. Початковою, відправною точкою будь-якого дослідження є збір даних про об’єкт. Це дані про розвиток суб’єктів господарювання, галузей, регіонів, національного та світового господарства, що розглядається під певним кутом зору з метою виявлення структурних компонентів, зв’язків, закономірностей, факторів виміру тощо. Результатом такого вивчення є їх практичне використання для характеристики стану, динаміки розвитку, структури, тощо.

2. Методи спостереження. Це початковий етап емпіричного дослідження, який полягає у цілеспрямованому сприйнятті процесів та явищ дійсності для одержання даних про суб’єкт дослідження. Спостерігаються лише певні сторони об’єкта , які викликають інтерес. Спостереження дають змогу отримати певну інформацію про об’єкти  дослідження у вигляді сукупності економічних тверджень.

3. Метод групування. Групування це розподіл певної сукупності за варіюючими ознаками, які мають назву ознак групування або критеріїв.

Групування дає змогу упорядкувати певний матеріал, систематизувати досліджувану сукупність. З цього виходять основні завдання, які важливі для дослідження:

  1.            розподіл сукупності на якісно однорідні та масштабно менші сукупності, які охоплюють досліджувані елементи;
  2.            визначення складу сукупності за певними ознаками;
  3.            визначення взаємозалежності зміни варіативних ознак у межах сукупності.

Ознака ґрунтування має бути обґрунтованою з позиції економічних наук.

  1.            Таблично-графічні методи. Цим методам відводяться значне місце у науковому узагальненні фактів, з’ясуванні закономірностей, систематизації впливу різного роду факторів тощо.

Сутність табличного методу полягає у систематизації і наочному поданні текстової та статичної інформації, отриманої внаслідок збору даних, групування, проведення аналізу, синтезу нових показників, прогнозування розвитку подій у вигляді таблиць. Таблиця – це форма раціонального викладення інформації.

 Сутність графічного методу співпадає із сутністю табличного методу, але опрацьований матеріал подається у вигляді  графіків, діаграм, картограм, логічних схем тощо. Їх застосування у будь-яких дослідженнях дає змогу на якісно новому рівні систематизувати накопичену інформацію, рельєфніше осягнути взаємозв’язки, притаманні предмету дослідження, покращити можливості аналітичного розгляду.

5. Метод аналізу. Аналіз – метод дослідження, який включає в себе вивчення процесу або явища  за допомогою його розділу на складові елементи з метою встановлення їхніх взаємозв’язків та визначання їх внутрішньої сутності.

Аналіз як метод застосовується у висвітлені досліджень теоретичного і практичного характеру. У певному випадку він дає змогу визначити закономірності й зв’язки між явищами в економічній діяльності. У другому випадку він є сполучним елементом між програмою, проектом, прогнозом і втіленням їх у життя.

В узагальненому вигляді економічний аналіз має допомагати  у вирішенні таких задач:

  1.            визначення характеру дії економічних законів, закономірностей;
  2.            визначення тенденцій, що складаються в економічній сфері за певних умов;
  3.            вивчення факторів  внутрішніх (ендогенних) та зовнішніх (екзогенних), які впливають на господарсько-фінансову діяльність суб’єктів господарювання та економічні процеси, що відбуваються у суспільстві;
  4.            вивчення передумов та резервів розвитку;
  5.            оцінювання результатів та визначення елементів, які впливали на розвиток процесу чи явища як позитивно, так і  негативно, тощо.

При проведенні дослідження можуть бути використані такі загально – наукові методи: синтезу, індукції, дедукції, аналогії, абстрагування, конкретизації тощо.

Методи дослідження перебувають у зв’язку, спрямованому на всебічне вивчення об’єкта і предмета дослідження.

Обсяг вступу повинен складати 1,5-2 сторінки друкованого тексту.

Теоретична частина курсової роботи складається з декількох розділів. Розділи поділяються на підрозділи, що розкривають теорію питання і досвід практичної його реалізації. Кожен розділ може мати 2-4 підрозділи. Кожен підрозділ повинен містити закінчену інформацію. Зміст розділів повинен відповідати темі дослідження і повність її розкрити. Кожний розділ повинен мати узагальнення зі стислим викладенням наведених у них наукових і практичних результатів, які повинні бути пов’язані між собою, підпорядковуючись, основному спрямуванню теми.

У загальному вигляді теоретична частина курсової роботи повинна виконуватися за певною структурою.

Перший розділ присвячується теоретичному обґрунтуванню проблеми, що досліджується; ролі і місцю досліджуваних економічних явищ у господарсько-фінансовій діяльності підприємства, їх економічній природі та джерелам утворення. Подається також аналіз нормативно-правової бази, аналіз статистичних матеріалів фактичного стану діяльності виробничої сфери  України, регіону щодо об’єкта та предмета дослідження.

Всі аналітичні показники, матеріали таблиць, графічні матеріали повинні супроводжуватись висновками, які розкривають сутність економічних процесів, тенденції їх розвитку, дають змогу охарактеризувати невикористані резерви.

Другий розділ присвячується висвітленню напрямів управління параметрами економічного розвитку підприємств; формуванню, розвитку та удосконаленню певних напрямків діяльності та застосуванню факторів підвищення ефективності роботи підприємств; втіленню інновацій щодо об’єкта  та предмета дослідження. Запропоновані шляхи удосконалення та нововведення повинні бути обґрунтованими і відповідати критеріям  оптимальності, ефективності та практичної втіленості. Рекомендації щодо підвищення ефективності діяльності можуть бути запропоновані здобувачем освіти як самостійні на підставі опрацьованої проблеми, так і шляхом узагальнення пропозицій, що містяться в інформаційних джерелах.

Свої теоретичні дослідження доцільно викладати, застосовуючи  узагальнення і порівняння світового і вітчизняного досвіду, спираючись на наукові досягнення  провідних економістів.

Узагальнюючі матеріали до кожного розділу, стисло зазначають те, що вдалося виявити в процесі опрацювання теми дослідження.

Узагальнення не повинні  дублювати викладений матеріал, а мають відображати результати дослідження.

Теоретична частина курсової роботи повинна відповідати її змісту і викладатися у логічній послідовності. До неї пред’являються такі вимоги, як системність, конкретність і науковий стиль викладання матеріалу, завершеність кожної думки.

У висвітленні теоретичної частини курсової роботи не може бути повторень, надмірного цитування. Цитати мають бути короткими і органічно пов’язуватися з текстом роботи. Не допускається копіювати та дослівно переписувати літературні джерела, а також довільне скорочення слів.

На використанні у роботі статистичні матеріали, цитати мають бути посилання із зазначенням джерел та сторінок.

Назви і зміст окремих розділів і підрозділів курсової роботи, а також співвідношення їх обсягу визначається  з урахуванням теми роботи. Обсяг теоретичної частини повинен складати 23- 28 сторінок друкованого тексту.

Висновки до теоретичної частини курсової роботи – це її заключна частина, яка є коротким підсумком проведеного дослідження з досліджуваної проблеми. Висновки до всієї теоретичної частини не потребують її переказу і не повинні дублювати узагальнення матеріалу, зробленого до розділів, а повинні відображати чітке розуміння розглянутої проблеми в її узагальненні та конкретних пропозиціях щодо розвитку та оптимізації.

Саме тут стисло наводяться найбільш важливі теоретичні положення, які містять формулювання розв’язаної проблеми, оцінка результатів дослідження з точки зору відповідності мети курсової роботи та поставлених у вступі завдань, стислий виклад обґрунтованих пропозицій для подальшого вдосконалення і розвитку досліджуваних процесів. Обсяг висновку може бути 2-3 сторінки друкованого тексту.

Практична (розрахункова) частина курсової роботи  передбачає виконання розрахунків економічних показників їх аналіз, наведення висновків. Необхідно навести зміст практичного завдання, а при виконанні розрахунків вказується назва показника, формула, розрахунок і одиниці виміру, висновки. Обсяг практичної частини повинен складати 3-7 сторінок друкованого тексту.

Список використаних джерел наводиться у кінці курсової роботи, починаючи з нової сторінки. Список джерел подається в алфавітному порядку .

Додатки не є  складовою курсової роботи. Доцільність додатків визначається автором  роботи за узгодженням з керівником, виходячи з теми курсової роботи, її обсягу і структурної побудови.

Додатки повинні відповідати обраній темі дослідження і містити в собі необхідні матеріали, які були базою для проведення дослідження (інструктивний та звітний матеріал, проміжні розрахунки економічних показників, таблиці допоміжних статистичних матеріалів, інші допоміжні матеріали, що мають прикладне значення тощо).

У тексті курсової роботи необхідно обов’язково робити посилання на додатки за порядком їх використання.

 

1.4. Методичні рекомендації щодо написання курсової роботи

 

На підставі теоретичного і практичного завдань курсової роботи визначається її зміст, етапи і терміни виконання, які вказані у листку-завданні для кожного здобувача освіти, керівником  складається план-графік виконання курсової роботи, який затверджується адміністрацією училища  й доводиться до відома кожного здобувача освіти.

Для виконання теоретичної частини курсової роботи здобувачі освіти повинні опрацювати відповідний навчальний матеріал, а також рекомендовану літературу, відповідні законодавчі та нормативні акти, статистичний матеріал, матеріали періодичних видань. Особливу увагу слід звернути на наукові статті та висвітлення у періодичних виданнях кращого досвіду діяльності суб’єктів господарювання. Це допоможе чіткіше визначити зміст, основні питання роботи.

Після з’ясування змісту теоретичної частини курсової роботи доцільно скласти попередній план роботи, який в подальшому буде уточнюватися і доповнюватися. З метою полегшення написання роботи план до неї повинен бути розгорнутим і погодженим з  керівником з написання  курсових робіт.

Літературні джерела для виконання курсової роботи  підбирають самостійно. Для цього необхідно ознайомитися з відповідними каталогами у бібліотеці. При підборі літератури потрібно звернути увагу на рік її видання, слід опрацьовувати літературу видання останніх п’яти років. Всю підібрану літературу доцільно занести до спеціального списку, попередньо згрупувати її за змістом курсової роботи. Обираючи літературні джерела, слід зазначити їх повні назви, рік видання, авторів, видавництво. Консультацію з питань добору літератури до теми  курсової роботи здобувачі освіти можуть отримати у  керівника курсової роботи чи у працівників бібліотеки. Для підбору джерел інформації рекомендується використати такі каталоги:

  1.            системний  каталог наукової, навчальної та довідкової літератури  бібліотеки училища;
  2.            каталог періодичних видань, довідників, нормативних матеріалів у читальному залі бібліотеки;
  3.            тематичні каталоги інших бібліотек;
  4.            WEB – ресурси.

Публікації з економічних питань містяться у періодичних виданнях, які має бібліотека училища: «Економіка України», «Актуальні проблеми економіки», «Економіка і держава», а також у газетах: «Голос України» тощо. Законодавчі акти публікуються у «Відомостях Верховної Ради України» та інших періодичних виданнях. Статистичні матеріали можна знайти у спеціальних виданнях Державного комітету статистики України, Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Головної державної податкової адміністрації України, Дніпровської обласної ради, Дніпровської  міської ради.

З метою раціонального використання часу при роботі з журналами слід спочатку ознайомитися з повним переліком статей в останньому річному номері журналу.

Після того як літературу відібрано, можна розпочати її детальне вивчення. Здобувач освіти повинен опрацювати не менше двадцяти п’яти джерел.

Найбільш ефективною формою опрацювання літератури є конспект першоджерел. Конспектування дає можливість сконцентрувати увагу на головних положеннях роботи та краще їх засвоїти. При цьому найбільш важливі факти, положення слід виписувати ретельно (інколи дослівно), супроводжувати їх точними посиланнями.

З увагою потрібно ставитися до підбору статистичних матеріалів. Правильно підібраний матеріал дає можливість оцінити роботу підприємств з даного напряму. У зв’язку з цим дуже важливо правильно аналізувати цей матеріал, уміти його науково опрацювати, згрупувати і підвести до єдиної вимірювальної системи.

Після всебічного вивчення літератури, слід знову звернутися до змісту курсової роботи, остаточно продумати й уточнити формулювання окремих питань, їх послідовність. Далі можна починати написання тексту теоретичної частини курсової роботи. Викладати матеріал необхідно дотримуючись логічно-системної послідовності та зв’язків між питаннями; чітко формулювати думку, узагальнювати результати досліджень у вигляді таблиць, схем, діаграм, робити висновки, тощо.

Здобувачі освіти можуть зустрітися з такою ситуацією, коли в економічній літературі немає єдиної точки зору з питань, які опрацьовуються. В цьому випадку слід навести думки кількох авторів, дати оцінку їх точок зору та викласти власні погляди з даного питання.

Матеріал теоретичної частини курсової роботи має бути викладений відповідно до вимог законів формальної логіки – закону тотожності, закону суперечності, закону достатнього обґрунтування, що означає: не можна стверджувати два суперечливих судження про один напрям розвитку економічних проблем; кожна висловлена думка, твердження мають бути достатньо обґрунтованими.

Слід ретельно відредагувати текст курсової роботи, думка повинна бути сформульована просто і логічно, коротко і доступно. Не слід вести виклад від першої особи, на допускається в тексті часті повторення слів чи словосполучень.

Практична (розрахункова) частина курсової роботи – це виконання розрахунків економічних показників господарської діяльності підприємства та їх аналіз. Для виконання практичної (розрахункової) частини курсової роботи необхідно ретельно опрацювати методичні засади здійснення розрахунку відповідних економічних показників, виконати ці розрахунки і зробити висновки щодо підвищення ефективності діяльності підприємства.

Розрахунки виконуються з певною точністю. Якщо в умові завдання не вказано з якою точністю виконати розрахунок, то при одиниці виміру показників у гривнях розрахунок виконується з точністю до 0,01, якщо тисячі гривень – з точністю до 0,1. Відсотки розраховуються з точністю до 0,1,  коефіцієнт з точністю до 0,001.

Написання курсової роботи здобувач освіти здійснює самостійно, користуючись консультаціями керівника курсової роботи. Консультації проводяться згідно з графіком, де  здобувач освіти має змогу отримати допомогу на всіх етапах виконання курсової роботи.

Здобувач освіти повинні дотримуватися термінів виконання курсової роботи.


РОЗДІЛ 2

 РЕЦЕНЗУВННЯ, ЗАХИСТ ТА ОЦІНЮВАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ

 

2.1. Перевірка і рецензування курсової роботи

 

Курсова робота подається здобувачем освіти керівникові в  установлений термін на перевірку і рецензування.

Оцінювання курсової роботи здійснюється відповідно критеріям оцінювання курсових робіт.

Рівень  виконання курсової роботи та її захисту оцінюється за 100-бальною шкалою, 4-бальною шкалою і шкалою ECTS.

Рівень навчальних досягнень здобувачів при оцінюванні курсової роботи визначається на підставі оцінювання теоретичної і практичної частин курсової роботи при її перевірці й рецензуванні та оцінювання її захисту.

Максимальна кількість балів за 100-бальної шкалою при оцінюванні курсової роботи становить: за виконання курсової роботи 50 балів, захист курсової роботи – 50 балів.

При рецензуванні курсової роботи вихідною кількістю балів оцінювання є 50 балів. Такою кількістю балів може бути оцінена курсова робота, яка повністю за своїм змістом і оформленням відповідає вимогам, має високий якісний рівень виконання.

Зменшення кількості балів оцінювання здійснюється за критеріями, викладеними у підрозділі «Критерії оцінювання курсової роботи».

Курсова робота, яка за результатами перевірки має 25 і більше балів допускається до захисту. Якщо курсова робота  за результатами перевірки має менше 25 балів, то вона не допускається до захисту. Відповідно до зауважень рецензента необхідно переробити курсову роботу, теоретичну або практичну (розрахункову) частину і у визначений термін повторно подати на перевірку.

Рецензія на курсову роботу з навчальної дисципліни заповнюється на спеціальному бланку, зразок якого подано в додатку В.

 

2.2. Захист курсової роботи

 

Захист курсової роботи – це особлива форма контролю знань здобувача освіти, що здійснюється комісією, склад якої затверджується.

Мета комісії – об’єктивно оцінити рівень теоретичних знань, практичних навичок, самостійності і творчого підходу до опрацювання теми дослідження, вміння виділяти головне, аргументувати, доводити , робити висновки, вносити пропозиції щодо підвищення ефективності роботи підприємства.

Термін захисту курсової роботи  встановлюється графіком, який затверджується деканом факультету.

До захисту курсової роботи здобувачі готують усний виступ до 8 хвилин. На захисті вони повинні обґрунтувати актуальність теми, висвітлити задачі і мету роботи, показати шляхи їх реалізації, обґрунтувати свою точку зору з окремих питань, прокоментувати виконання практичного завдання, а також відповісти на запитання, які поставлені членами комісії. Відповідь повинна бути лаконічною, змістовною, мотивованою. При захисті курсової роботи доцільно використовувати наочність.

Оцінювання захисту курсової роботи здійснюється згідно з критеріями, висвітленими у підрозділі «Критерії оцінювання курсової роботи».

Курсові роботи, оцінені під час захисту незадовільно, відносяться до академічної заборгованості здобувача освіти, а питання про її ліквідацію вирішується у встановленому порядку.

 

2.3.Критерії оцінювання курсової роботи

 

При перевірці курсової роботи оцінювання теоретичної частини максимальною кількістю балів відбувається коли у роботі самостійно, у повні мірі, логічно і аргументовано  висвітлена тема дослідження. Положення теми підтверджуються аналізом статистичних даних, прикладами з практики господарювання підприємств, мають місце обґрунтовані висновки та узагальнення. Такою кількістю балів може бути оцінена теоретична частина курсової роботи, яка повністю за своїм змістом оформленням відповідає встановленим вимогам. Зменшення кількості балів проводиться відповідно  до умов оцінювання, викладених у таблиці 2.1.

Практична (розрахункова) частина курсової роботи оцінюється максимальною кількістю балів, якщо всі розрахунки виконані правильно, рішення логічне і послідовне із зазначенням назви економічних показників, формул, одиниць виміру, зроблено правильні висновки, оформлення відповідає встановленим вимогам.

Оцінювання написання курсової роботи здійснюється за критеріями, які наведені у таблиці 2.1.

Таблиця 2.1

Критерії оцінювання виконання курсової роботи

 

№ з/п

Позиції оцінювання курсової роботи

Передбачена кількість балів оцінювання в межах 50 балів

Бали, що знімаються за недотримання вимог до виконання курсової роботи (у зазначених межах на розсуд керівника

1

2

3

4

1

1Зміст курсової роботи відповідає вимогам.

Зміст курсової роботи не відповідає таким вимогам: не має логічної послідовності; не зовсім точно або некоректно визначені назви розділів і підрозділів.

1

 

 

 

 

0 – 1

2

Вступ курсової роботи відповідає  вимогам.

3

 

 

 

Продовження табл. 2.1

1

2

3

4

 

Вступ курсової роботи не відповідає вимогам і має такі упущення і недоліки:

1) відсутнє  або недостатньо конкретне і повне обґрунтування актуальності теми та її значимості;

2) не визначені або недостатньо чітко визначені мета і  завдання курсової роботи;

3) не визначені або не конкретно визначені об’єкт, предмет та методи дослідження;

4) не представлена або некоректно представлена характеристика структури роботи;

5) інші відхилення від вимог до вступу курсової роботи

 

 

 

 

0 – 3

3

Теоретична частина курсової роботи відповідає вимогам.

Теоретична частина курсової роботи має такі недоліки та упущення:

1) відсутність всебічності, повноти, системно-логічної послідовності викладення матеріалу;

2) неточність і помилковість у висвітленні певних аспектів теми або відсутність їх висвітлення;

3) відсутня або неточно, неповно, некоректно надана характеристика нормативно - правовій базі та має місце її некоректне використання;

4) відсутнє або неповне , неточне, некоректне використання  статистичного матеріалу та його аналізу;

5) відсутні або неповно і некоректно зроблені узагальнення матеріалу та висновки до розділів

курсової роботи;

6) відсутня, неправильно чи з  певними помилками застосована методика визначення економічних показників та їх характеристики;

7) не зазначено або неправильно,

24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 – 24

 

 

Продовження табл. 2.1

1

2

3

4

 

некоректно визначено напрями, шляхи  підвищення результативності роботи підприємства, удосконалення його діяльності;

8) відсутнє або некоректне порівняння світового і вітчизняного досвіду та використання наукових досягнень провідних економістів відповідно до теми дослідження;

9) відсутня або некоректно дана власна оцінка виявлених тенденцій, чинників,  напрямів розвитку господарської діяльності підприємств;

10) інші відступлення від вимог до висвітлення теоретичної частини курсової роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Висновки до теоретичної частини курсової роботи відповідають вимогам.

Висновки до теоретичної частини курсової роботи мають упущення і недоліки:

  1.      висновки дублюють як викладений матеріал, так і узагальнення до розділів курсової роботи;
  2.      не відображають не в повній мірі  або некоректно відображають розуміння теми дослідження в її узагальненні;
  3.      відсутні, помилкові або некоректні пропозиції щодо розвитку та оптимізації діяльності

підприємства відповідно до теми дослідження;

4) інші відступлення від вимог до написання висновків.

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 – 5

5

Практична частина курсової роботи відповідає вимогам

Практична частина курсової роботи має такі недоліки та упущення:

1) відсутність назви економічного показника або її неточність чи

10

 

 

 

 

 

 

 

Продовження табл. 2.1

1

2

3

4

 

помилковість;

2) відсутні чи неправильно зроблені розрахунки економічних показників та їх аналіз;

3) відсутність, помилковість, некоректність  висновків до виконаних розрахунків;

4) відсутність або неправильність використання у розрахунках одиниць виміру;

5) арифметичні помилки, неохайність оформлення розрахунків, формул та інші упущення.

 

0 – 10

6

Список використаних джерел оформлюється відповідно до загальних вимог щодо оформлення кваліфікаційних робіт, чинних в училищі.

Список використаних джерел має такі недоліки та упущення:

1) не відповідає вимогам оформлення;

2) застарілі джерела інформації;

3) опрацьовано менше 25 джерел інформації.

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 – 2

7

Оформлення курсової роботи  з дотриманням всіх вимог, які передбачені загальними вимогами щодо оформлення кваліфікаційних робіт, чинних в училищі.

Оформлення курсової роботи не відповідає вимогам і має такі недоліки та упущення:

1) перевищення обсягу текстової частини роботи понад 5 сторінок;

2) недотримання загальних вимог стандарту щодо оформлення

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 – 5

 

Оцінювання  захисту курсової роботи:

 

  1.         оцінка, еквівалентна «відмінно, тобто 10 – 12 балів» дорівнює 46-50 балів і виставляється, якщо здобувач освіти глибоко володіє теоретичними засадами проблеми, яка досліджується, досконально володіє методикою розрахунку економічних показників, чітко аргументує свою думку, правильні робить висновки і пропозиції щодо підвищення ефективності діяльності підприємства; максимальна кількість балів виставляється за умови творчого рівня опанування матеріалом курсової роботи;
  2.         оцінка, еквівалентна «добре, тобто 7-9балів» дорівнює 40 – 45 балам і виставляється, якщо здобувач освіти ґрунтовно володіє теоретичними засадами проблеми, яка досліджується та методикою розрахунку економічних показників, аргументує свою думку, правильні робить висновки і пропозиції щодо підвищення ефективності діяльності підприємства; максимальна кількість балів виставляється за умови ґрунтовного рівня опанування матеріалом курсової роботи;
  3.         оцінка, еквівалентна «задовільно, тобто 4-6 балів» дорівнює 39-35 балам і виставляється, якщо здобувач освіти володіє основними теоретичними засадами проблеми, яка досліджується, методикою розрахунку економічних показників, в основному аргументує свою думку, висновки і пропозиції щодо підвищення ефективності діяльності підприємства не зовсім точні і суттєві; мінімальна кількість балів виставляється за умови достатнього рівня опанування матеріалом курсової роботи.
  4.         оцінка, еквівалентна «незадовільно, тобто 1-3 бали» дорівнює 34-0 балів і виставляється, якщо здобувач освіти не володіє теоретичними засадами проблеми, яка досліджується, методикою розрахунку економічних показників, не робить правильні висновки і пропозиції щодо підвищення ефективності діяльності підприємства.

Підсумкова оцінка виставляється за сумою балів, отриманих здобувачем освіти за виконання курсової роботи та її захист.

Шкалу оцінювання курсової роботи з навчальної дисципліни «Економіка та організація електротехнічної служби підприємства» подано у таблиці 2.2.

 

Таблиця 2.2

 

Шкала оцінювання курсової роботи з дисципліни

«Економіка та організація електротехнічної служби підприємства»

Виконання курсової роботи

(мах – 50 балів)

Захист курсової роботи

(мах – 50 балів)

Підсумкова оцінка за бальною шкалою, що використовується у навчальному закладі (мах – 100 балів)

Підсумкова оцінка за національною чотирьохбальною шкалою

Підсумкова оцінка за шкалою ECTS

1

2

3

4

5

 

25 –50

 

46-50

90-100

Відмінно ( 10 -12 балів)

A

40-45

82-89

Добре (9 балів)

B

74-81

Добре (7-8 балів)

C

35-39

64-73

Задовільно(6 балів)

D

60-63

Задовільно(

E

0-34

35-59

незадовільно (з можливістю повторного захисту курсової роботи)(3 бали)

FX

0 – 24

до захисту не допускається

0-24

незадовільно (з обов’язковим повторним (1 -2 бали)виконанням курсової роботи)

F

РОЗДІЛ 3

тематика курсових робіт

 

1.

Основні елементи ефективності функціонування виробничого персоналу на сучасних підприємствах .

2.

Шляхи підвищення якості та конкурентноспроможності продукції та послуг на підприємствах України.

3.

Основні фонди підприємства.

4.

Показники ефективності використання оборотних коштів.

5.

Потокові лінії виробництва.

6.

Виробнича потужність та її рівні.

7.

Інноваційна діяльність на виробничих підприємствах.

8.

Оптимізація витрат на виробництво і реалізації продукції та послуг в ринкових умовах господарювання в Україні.

9.

Поняття і правове регулювання оплати праці, норми, системи оплати на підприємствах в Україні.

10.

Формування цінової політики підприємства.

11.

Інвестиційна діяльність виробничих підприємств в Україні.

12.

Фінансова діяльність підприємств в Україні.

13.

Аналіз ресурсозабезпечення виробничого підприємства та оцінювання ефективності використання ресурсів.

14.

Правові форми організації виробничих підприємств.

15.

Аналітичне обґрунтування виробничої програми та оцінювання її використання.

 

РОЗДІЛ 4

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

 

Базова

  1.  Булонська В. І. , Васильків Т.Г. та ін. Економіка підприємства: теорія і практикум. Навч. посіб./ Львів: «Магнолія 2006», 2008. – 688 с.
  2. Господарський кодекс України  Офіційний сайт Верховної Ради України.  http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=436-15
  3. Економіка підприємства : теорія і практикум : навчальний посібник /
    Г. О. Дорошенко, А. О. Семенець, Н. С Пасенко, Д. М. Тюріна, Л.Г. Макарова. – К. : «Хай-Тек-Прес», 2013. – 328 с.
  4. Іванілов О. С. Економіка підприємства. Підручник (2-ге вид.) /
    О. С. Івнілов. – К. : Центр учбової літератури, 2011. – 728 с.
  5. Ковальчук І. В. Економіка підприємства : навч. посіб./ І. В.  Ковальчук. – К. : Знання, 2008. – 679 с.
  6. Манів З. О. Луцький І. М. Економіка підприємства : навч. посіб. /
    З. О. Манів, І. М. Луцький. – К. : Знання, 2006. – 580 с.
  7. Пєліхов Є. Ф. Економіка сучасного підприємства: навч.- метод і практ. посіб. // Є. Ф. Пєліхов, О. А. Іванова, О. М. Сумець. – К. : «Хай-Тек Прес», 2008. – 344 с.
  8. Покропивний С. Ф. Економіка підприємства. Підручник / За ред. докт. екон. наук, проф. С. Ф. Покропивного. – К. : КНЕУ, 2006. – 528 с.
  9. Шваб Л. І. Економіка підприємства. Навч. посіб. / Л.І. Шваб.,4–е вид. – К. : – Каравела, 2007. – 584 с.
  10. Шегда А. В. Економіка підприємства. Підручник / За ред. А. В. Шегди.  – К. : Знання, 2006. – 614 с.

 

Допоміжна

  1.          Афанасьєв М. В. Економіка підприємства: навчально-методичний посібник / М. В. Афанасьєв, О. Б. Плоха. – Х. : ВД «ІНЖЕК», 2007. – 320 с.
  2.          Башнян Г. І. Генеза ринкової економіки. Навчальний економічний словник-довідник / В. С. Іфтемічук, В. А. Григорьєв, И. І. Маниліч, Г.Д. Шутак; За ред. докт. екон. наук, проф. Г. І. Башнянена, канд. екон. наук, доц.
    В. С. Іфтемічука. – К.: «Магнолія плюс», 2004. – 688 с.
  3.          Березін О. В. Економіка підприємства : навч. посіб. / О. В. Березін,
    Л. М. Березіна, Н. В. Бутенко. – К. : Знання, 2009. – 390 с.
  4.          Гетьман О. О. Економіка підприємства : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / О. О. Гетьман, В. М. Шаповал. – К. : Центр навчальної літератури, 2006 – 488 с.
  5.          Економіка підприємства : збірник тестів / О. А. Іванова,
    Л. Г. Макарова, Л. В. Кречко. – Харків : ХІФ УДУФМТ, 2012. – 109 с.
  6.          Економіка підприємства в схемах і таблицях : навчальний посібник / Т. М. Сєрікова, Є. П. Кожанова, В. І. Мельник, Г. М. Шумська. – Х. : ВД «ІНЖЕК», 2009. – 304 с.
  7.          Економіка та організація виробництва: підручник / за ред.
    В. Г. Герасимчука, А. Е. Розенплентера. – К. : Знання. – 2007. – 678 с.
  8.          Круш П. В. Економіка підприємства : навч. посіб. / П. В. Круш, В. І. Подвічіна, Б. М. Сердюк. – К. : Еліга – Н, 2007. – 780 с.
  9.          Скибинська З. М. Економіка та організація виробництва : навч. посіб. / З. М. Скибинська, Т. Т. Гринів. – К. : Знання, 2012. – 299 с.
  10.          Федорова В. А. Економіка підприємства та міжнародних компаній: навч. пос. / В. А. Федорова. – К. : Центр учбової літератури, 2008. – 232 с.
  11.          Шегда А. В. Економіка підприємства : збірник тестів і задач. Навчальний посібник. / А. В. Шегда, Т.Б. Харченко, Ю. А. Сагайлюк,Л. О. Пашнюк. – К. : Центр учбової літератури, 2010. –240 с.

 

Інформаційні ресурси

  1.     Бібліотека   університету «Дніпровська політехніка».
  2.     Харківська державна наукова бібліотека ім. В. Г. Короленка, пров. Короленка, 18

E-mail: LS@korolenko.kharkov.com

http://korolenko.kharkov.com

 

 

ДОДАТКИ

Додаток А

Міністерство освіти і науки України

Вище професійне училище №17

 

 

 

Курсова робота

З дисципліни: «Економіка та організація електротехнічної служби підприємства»

 

На тему: «________________________________________________»

 

 

 

 

 

 

Виконав здобувач освіти групи ___________

_______________________________

                                                                                          ( ПІБ здобувача освіти)

Перевірила керівник курсової роботи:

___________________ П’ятковська О.С.

__________________________________

                                                                                                (Оцінка, дата, підпис)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Дніпро

2024

РОЗГЛЯНУТО                                                               ЗАТВЕРДЖУЮ

на засіданні методичної комісії                                      Заст. директора з НВР

Протокол №  ___ від ___________ 2024 р.                    _______ Костіна Т.Ю.

Голова МК:________П’ятковська О.С.                                «____»_________2024р.

 

ЗАВДАННЯ

ДО КУРСОВОЇ РОБОТИ

Здобувача освіти групи _________ВПУ № 17

_______________________________

Прізвище, ім'я, по батькові здобувача освіти

За спеціальністю: _________________

 

Термін здачі роботи:

1.  Теоретична частина – _________р.

2.   Практична (розрахункова) частина –  _________ р.

3.   Здача всього завдання – _______р.

 

ТЕМА ЗАВДАННЯ

«________________________________________________________________»

 

Зміст курсової роботи:

І. Вступ

______________________________________________________________________

II. Теоретична частина.

______________________________________________________________________

III. Практична (розрахункова)  частина

______________________________________________________________________

IV. Висновки.

______________________________________________________________________

VI. Література*.

*Рекомендована література:

______________________________________________________________________

 

Термін здачі курсової роботи:   _________ року

 

«___»    ________ рік         _________________________________________

Дата одержання завдання  ПІБ здобувача освіти  Підпис здобувача освіти

 

 

Примітки:1. Робота виконується без виправлень, підчисток.

 

 

 

 

 

 

(Заповнюється викладачем)

РЕЦЕНЗІЯ

П.І.Б.здобувача освіти___________________________________________________________________

Група__________________________________________________________________________

Спеціальність___________________________________________________________________

Галузь знань_____________________________________________________________________

Тема курсової роботи_____________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Керівник роботи_________________________________________________________________

 

 

Структура курсової роботи

Повна

часткова

не відповідає вимогам

Обґрунтування актуальності дослідження

Відображена

Повністю

не чітко

сформульована

не розкрита

Формулювання проблеми

 чіткість формулювання

Чітко

не чітко

 

 адекватність теми навчальному модулю

Адекватно

не адекватно

 

Міра розкриття теми

 адекватність проблемі

Адекватно

не адекватно

 

 структурованість

Структурована

недостатньо структурована

 послідовність викладання    

Послідовно

недостатньо послідовно

Професійно-практична спрямованість роботи

 обґрунтування практичної значущості 

Повне

не повне

відсутнє

 упровадження результатів

Представлено

не достатньо

відсутнє

Висновки

 повнота

повною мірою відповідають темі

роботи

не повною мірою

Оформлення

загалом відповідає вимогам до оформлення курсової роботи

не повною

мірою відповідає

не відповідає

Додаткові дані___________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Зауваження та побажання _________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Загальний висновок_______________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Рекомендована оцінка_____________________________________________________________

 

 

Підпис_____________________________ Дата ___________________________

 

 

КАЛЕНДАРНИЙ ПЛАН

 

№ з/п

Найменування етапів виконання курсової роботи

Термін виконання курсової роботи

Примітка

1

Підбір та опрацювання літератури з теми дослідження

 

 

2

Складання плану курсової роботи

 

 

3

Написання вступу і першого розділу курсової роботи

 

 

4

Написання другого розділу курсової роботи

 

 

5

Написання висновків

 

 

6

Виконання практичного (розрахункового) завдання

 

 

7

Оформлення курсової роботи

 

 

8

Здача роботи на  перевірку і рецензування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Здобувач освіти _____________________           ____________________________

                                      (підпис)                                     (прізвище, ім’я, по батькові)

 

Керівник курсової роботи _____________            _________________________                                                                                                                                                                                   (пріз                                              (підпис)                  (прізвище, ім’я, по батькові)