1
Укладач: Симоненко Л.І., вчитель фізичної культури, кваліфікаційна категорія спеціаліст вищої категорії, Маріупольського технічного ліцею
Рецензент: Костюк І.О., методист Маріупольського навчально-методичного центру
Узгоджено на засіданні педагогічної ради Маріупольського технічного ліцею
Методичні рекомендації до вивчення модулю «Баскетбол у 8-11 класах»/
[уклад. Симоненко Л.І.];- Маріуполь, 2016.-
ЗМІСТ
РОЗДІЛ 2 ТЕХНІКА ВОЛОДІННЯ М'ЯЧЕМ
2.3. Методика навчання техніці лову та передачі м'яча
2.5 Ігри для вдосконалення техніки лову і передачі м'яча
РОЗДІЛ 3 ТЕХНІКА ВЕДЕННЯ М'ЯЧА
3.1 Техніка ведення м'яча на місці (дриблінг)
3.2 Техніка ведення м'яча в русі
3.3 Ігри для вдосконалення техніки ведення м'яча
У сучасному житті все більше використання занять фізичними вправами спрямовано не на досягнення високих результатів, а на підвищення їх оздоровчого впливу. Для вирішення такої важливої проблеми найбільш ефективними засобами фізичного розвитку і виховання молоді є, перш за все, спортивні ігри. Одним з популярних видів спорту є баскетбол, який знаходиться в стадії бурхливого творчого підйому і розвитку.
Баскетбол вважається одним з найпопулярніших спортивних ігор в світі. Для гри характерні різноманітні рухи: ходьба, біг, зупинки, повороти, стрибки, кидки, ведення м'яча, а також різні взаємодії гравців, здійснювані в єдиноборстві з суперниками. Такі різноманітні рухи сприяють поліпшенню обміну речовин, діяльності всіх систем організму, формують координацію. Баскетбол має не тільки оздоровчо-гігієнічне значення, але і агітаційно-виховне. Заняття баскетболом допомагають формувати наполегливість, сміливість, рішучість, чесність, впевненість в собі, почуття колективізму. Але ефективність виховання залежить, перш за все, від того, наскільки цілеспрямовано в педагогічному процесі здійснюється взаємозв'язок фізичного і морального виховання.
Баскетбол, як засіб фізичного виховання, знайшов широке застосування в різних ланках фізкультурного руху. Як захоплюючий і атлетичний вид спорту, він є ефективним засобом фізичного виховання і дуже популярний серед школярів. Баскетбол, як важливий засіб фізичного виховання і оздоровлення дітей, включений у загальноосвітні програми середніх шкіл, шкіл з політехнічним і виробничим навчанням, дитячих спортивних шкіл, міських відділів освіти і відділення при спортивних добровільних товариствах. Закріплення досягнутих результатів і подальше підвищеннярівня спортивної майстерності тісно переплітаються з масовою оздоровчою роботою і кваліфікованою підготовкою резервів з найбільш талановитих юнаків та дівчат.
Багаторічне навчання дітей вимагає обліку особливостей їх вікового розвитку, і в зв'язку з цим, ретельного набору засобів і методів навчально-тренувальної роботи. В даний час є багато посібників, докладно висвітлюють сучасну техніку і тактику баскетболу. У них викладені загальні питання організацій педагогічної роботи, а також приведені конкретні практичні матеріали, які необхідно засвоювати в певному віці.
Одна з найважливіших задач загальноосвітньої школи - виховання у дітей потреби в повсякденних заняттях фізичними вправами. І, баскетбол, є таким прекрасним засобом. Вирішення цього завдання вимагає від учителя фізичної культури наполегливості, творчості, багато умінь і знань. І перш за все, треба вміти організувати не тільки свою діяльність, але і рухову діяльність учнів на уроці. Причому так, щоб вона мала своє відповідне продовження у формі самостійних занять в домашніх умовах з метою фізичного самовдосконалення. А для цього, в першу чергу, треба знати реальні можливості своїх вихованців. Різноманітність технічних і тактичних дій гри в баскетбол і власне ігрову діяльність мають унікальні властивості для формування життєво важливих навичок і умінь школярів, всебічного розвитку їх фізичних і психічних якостей. Освоєння рухові дії гри в баскетбол і сприяють зміцненню здоров'я, є ефективними засобами рекреації і можуть використовуватися людиною протягом усього його життя в самостійних формах занять фізичною культурою.
Зразкові вправи:
1. Звичайний біг.
2. За сигналом - прискорення. Перехід на звичайний біг.
3. За різними сигналами можна варіювати вихідні положення для прискорення: після підскоку, поворотів, присідань.
1. Побудова - в колону з дистанцією в 2-3 кроки. Група рухається кроком або бігом в середньому темпі до зазначеного орієнтира. Від орієнтира самостійно виконується ривок.
2. Біг на місці з максимальною частотою кроків і подальшим ривком за сигналом.
3. Стартові ривки на 8-10 метрів з різних вихідних положень: обличчям вперед, спиною, боком і ін. Вони виконуються по звуковим і зоровим сигналам.
4. П'ятнашки з роздільного старту в 1-1,5 метра один від іншого. Завдання - наздогнати і осалить попереду біжить партнера.
5. П'ятнашки з роздільного старту в 1-1,5 метра один від іншого. Завдання - наздогнати і осалить попереду біжить партнера.
6. Біг по діагоналі. Викладач несподівано йде на зближення з біжучим, який повинен вміти вчасно змінити напрямок руху і уникнути можливого зіткнення.
7. Рух по колу в потилицю один одному, попередньо розрахувавшись на перший другий. За сигналом кожен виконує прискорення, і прагнути наздогнати попереду біжить і осалить його.
8. У колонах. Учні по черзі кидають м'яч вперед - вгору на відстань 4-5 метрів, роблячи прискорення, намагаючись зловити м'яч раніше, ніж він впаде на майданчик.
9. У парах, обличчям один до одного на відстані 1-1,5 метра. У кожного гімнастична палиця, яку він, спираючись на майданчик, утримує в вертикальному положенні. За сигналом треба залишити свою палицю і зробивши ривок, зловити палицю партеру раніше, ніж вона впаде на майданчик.
Стрибки поштовхом двома ногами виконуються з основної стійки. Стрибок здійснюється після незначного подседа різким відвернути від майданчика і розгинанням ніг з одночасним змахом рук вперед-вгору.
Приземлення виконується на дві зігнуті в колінах ноги з тим, щоб забезпечити м'яке приземлення і одночасно виявитися в стійці, що дозволяє діяти далі.
Стрибки поштовхом однією ногою виконуються тільки з розбігу. Останній (перед відштовхуванням) крок розбігу робиться трохи ширше звичайних, а крок поштовховою ногою виконується перекатом з п'яти на носок. Відштовхування супроводжується махом рук вгору. Приземлення повинне бути м'яким на зігнуті і розставлені в робоче положення ноги.
Зразкові вправи:
1. На двох ногах.
2. Стрибки через гімнастичну лаву: стоячи обличчям до лавки, перестрибнути її. Теж з положення боком.
3. Стоячи боком до лави виконати, послідовно просування вперед, стрибки через лавку на одній нозі.
4. Підскоки на одній нозі (правої, лівої) на місці з просуванням вперед.
5. Теж Побудова в трійках.
6. Два партнера передають м'яч один одному відскоком від майданчика; третій, що знаходиться між ними, повинен кожен раз перестрибувати через відскакує м'яч.
Зразкові вправи:
1. Рівномірний біг з зупинкою (довільно).
2. Зупинка в заздалегідь обумовленому місці.
3. Зупинка на раптового сигналу.
Удосконалювати зупинки треба в такій послідовності: зупинка після швидкого бігу по сигналу або орієнтиру; поєднання зупинки і повороту на місці; зупинка з ловом м'яча і після ведення.
Всі вправи в поворотах треба робити з опорою на праву і ліву ногу.
Зразкові вправи:
1. Всі рухаються навколо майданчика. За командою виконується зупинка і заздалегідь обумовлений поворот (вперед або назад).
2. У групах по 4 людини в колону, дистанція 3-5 метрів, перший починає біг і на повному ходу зупиняється перед другим, не затримуючись, виконує поворот і продовжує рух для повороту до другого і т.д. Коли повороти будуть виконувати вільно, слід вводити перешкоду. Наприклад: що займаються розподіляються у пари і стоять в потилицю один одному.
Учень, що знаходиться попереду, володіє м'ячем і виконує повороти, намагаючись укрити м'яч від свого партнера по вправі, в завдання якого входить осалить м'яч
Вправи з удосконалення техніки пересувань необхідно будувати таким чином, щоб в них одночасно розвивалися швидкісні якості і спритність. Нижче наводиться рекомендований комплекс вправ.
1. Пересування приставними кроками, біг зі зміною напрямку, огибаючи перешкоди (набивні м'ячі, стоки і т.д.)
2. Біг назустріч йде або біжить колоні, «змійкою» огибаючи одного гравця зліва, а іншого справа.
3. Біг по всьому майданчику; в місцях перетину ліній виконуються зупинки, повороти.
4. Біг в залежності від характеру зорового сигналу, зупинка, ривок або зупинка - поворот і біг в іншу сторону.
5. Естафети на основі різних способів переміщень.
Правильна ловля м'яча - запорука успішного оволодіння технікою баскетболу.
Ловля м'яча двома руками. Зустрічаючи летить м'яч, потрібно випрямити руки вперед. Кисті з широко розставленими пальцями (вгору - в сторони) утворюють як би воронку, в яку повинен лягти м'яч. У момент торкання долонь м'яч захоплюється кінчиками пальців, лікті згинаються, м'яч підтягується до грудей, одночасно згинаються ноги.
2.2. Передачі м'яча
Навчання ловлі та передачі м'яча взаємопов'язане. Навчаючи ловлі та передачі, необхідно спочатку ознайомити учнів з правильним положенням рук і ніг в момент лову м'яча на місці. Цей прийом освоюється паралельно з вивченням передачі м'яча двома руками від грудей. Використовуючи підводять передачі, переходять до формування досвіду ритмічного чергування кроків та їх узгодженого виконання з ловом і передачею м'яча в русі. Сприяють цьому підбивають вправи: ловля м'яча на місці і передача його двома руками від грудей з кроком ззаду стоїть ногою; крок позаду стоїть ногою в момент лову м'яча і передача його з наступним кроком. Ці вправи, що підводять допомагають також послідовно перейти від лову і передачі м'яча на місці до виконання цих прийомів в русі. Ловля і передача м'яча в русі виконується спочатку кроком, а потім бігом.
Ловлі та передачі м'яча слід навчати, використовуючи у вправах зустрічні, поперечні і поступальні (слідом гравцеві) передачі, широко варіюючи зміни напрямку пересування гравця після неї в сторону передачі і в протилежному від неї напрямку.
Всі способи лову та передачі м'яча повинні вивчатися і вдосконалюватися як правою, так і лівою рукою.
Зразкові вправи
1. Побудова в шеренгах. Передача в парах один одному. Передачі в парі одночасно двома м'ячами:
а) від плеча;
б) з відскоком від підлоги.
2. Перекидання м'яча через себе. М'яч через спини двома пензлями потрібно перекинути через голову і зловити перед грудьми.
3. Гравець затискає м'яч між стопами. Підстрибуючи, підкидає м'яч, ловить його і, не приземляючись, посилає партнеру.
4. Жонглювання двома м'ячами однією рукою.
5. Два гравці виконують передачу один одному одночасно трьома м'ячами.
6. Гравець на місці водить м'яч без зорового контролю, а партнер посилає йому другий м'яч. Побачивши передачу, перший гравець бере свій м'яч в руки, передає партнеру і приймає летить до нього м'яч.
7. Гравець посилає в стінку один за іншим 2 (3) м'яча.
8. Троє гравців, стоячи на місці, передають один одному 3 м'ячі.
9. Троє гравців, в русі, передають один одному 3 м'ячі поступово збільшуючи темп.
10. Гравці встають один проти одного у кожного по м'ячу. Одночасно виконавши передачу, вони роблять поворот на 360 ° і приймають м'ячі.
11. Те ж, але м'яч випливає з однієї шеренги в іншу зигзагоподібно по черзі кожному.
12. Те ж, але після передачі учень переходить на місце навпроти стоячого партнера.
13. Побудова в зустрічних колонах: м'яч передається з колони в колону з подальшим переходом.
14. Побудова в колі з одним в центрі. Перша передача виконується стоїть в центрі, і передав м'яч слід на його місце. Той, хто знаходиться в центрі, передає м'яч черговому в колі і йде на місце, що звільнилося.
15. Займають розташовуються в трьох колонах. Гравець 7 передає м'яч гравцеві 4 і встає за гравцем 6. Гравець 4, отримавши м'яч, передає його гравцеві 1 і встає за гравцем 3 і т.д. Дана вправа можна виконувати двома м'ячами.
16. Клас розбивають на 4 колони, які розташовуються навпроти один одного на відстані 3-4 м. У напрямних колон, гравців 1 і 7 по м'ячу. За сигналом гравець 1 передає м'яч гравцеві 2. Точно так само діють гравці інших колон.
Для кращого виконання передач м'яча гравцеві треба мати сильні ноги, руки, кисті, виробити у себе почуття дистанції і широке периферичний зір. Цьому можуть допомогти наступні вправи:
1. Два гравці ведуть м'яч назустріч один одному і, не перериваючи ведення, кожен намагається відібрати м'яч у суперника.
2. Четверо водять м'ячі, інші четверо вільно переміщаються по майданчику, по сигналу вчителя кожен дріблер повинен швидко знайти своє заздалегідь призначеного напарника і послати йому м'яч.
3. «П'ятнашки» - четверо або п'ятеро гравців водять м'ячі, ведучий плямує м'ячем, не випускаючи його з рук.
4. Вправа в швидкому прориві: після підбору відскочив від щита м'яча треба відразу ж передати його різко стартує партнеру.
1. «10 передач». Учні діляться на дві рівні команди. Капітани стають в центрі як при скиданні в баскетболі. Зміст гри. За сигналом вчителя м'яч скидається і необхідно вибити м'яч так, щоб його зловив гравець твоєї команда, а потім треба встигнути зробити 10 передач (поспіль) так, щоб гравці команди суперника не забрали м'яч. Правила. Гра починається за сигналом вчителя. Виграє та команда, яка зробить 10 передач. Треба зробити 10 передач і вдарити м'яч об щит.
2. «Двоє проти одного». Гра проводиться на чверті баскетбольного майданчика. Два гравці різними способами передають м'яч один одному, а третій намагається перехопити або хоча б зачепити м'яч. Якщо м'яч вийде за межі майданчика, буде перехоплений або гравці порушать правила пересування з м'ячем «провинилася» змінюється місцем з захисником. Тримати м'яч в руках більше 3 сек. заборонено.
3. «Боротьба за м'яч: троє проти двох». Кожна п'ятірка гравців веде боротьбу на чверті баскетбольного майданчика, з якої не можна вибігати з м'ячем. 3 баскетболіста, передаючи м'яч, прагнуть утримати його під своїм контролем якомога довше, а двоє захисників намагаються оволодіти м'ячем. Гравець, що втратив м'яч, ставати захисником.
4. «Боротьба за м'яч: двоє проти двох» .На обмеженої частини майданчика двоє передають м'яч, а двоє намагаються перехопити його, дотримуючись усіх правил гри.
5. «П'ятнашки м'ячем всією командою». Клас розбивається на 2 команди, які розташовуються на майданчику довільно. Одна команда намагається заплямувати гравців іншої команди дотиком м'яча (не випускаючи його з рук). Дозволяється передавати м'яч один одному, пересуватися з м'ячем дозволено не біліше 2 кроків. В кінці гри підраховується кількість осаленний гравців команди суперника.
6. «25 передач». Гравці розраховуються по чотири і шикуються парами (перед лініями) в 10 кроках один від одного. Перші номери коштують проти друге (одна команда), а четверті номери проти третіх (друга команда). За загальним сигналом кожна пара повинна якомога швидше зробити умовленого способом (від грудей, ударом об землю, через голову і т. Д.) 25 передач. Пара гравців, першої яка закінчила передачі (гравець піднімає м'яч вгору), вважається переможницею. Керівник і його помічник підводять загальні підсумки гри, підраховуючи, скільки пар випередили решту і якій команді належить першість.
7. «Кидай - біжи». Гравці розподіляються за двома шеренгами, розташованим вздовж залу обличчям один до одного на відстані 5 м одна від одної. Інтервали між гравцями 3-4 кроки. Гравці в одній шерензі розраховуються на «перший-другий», а в інший на «другий-перший». Перші номери - одна команда, другі номери - інша команда. Крайні гравці шеренг мають по м'ячу.
Мета гри, - якомога швидше закінчити перекидання м'ячів, з одночасною зміною місць на майданчику (перебігаючи з однієї шеренги в іншу по діагоналі).
За сигналом крайні гравці передають м'яч по діагоналі партнеру, що стоїть навпроти, і тут же кидаються за м'ячем. Гравець, який отримав м'яч, негайно направляє його партнеру в протилежної шерензі і так-же переходить на його місце і т. Д. Коли м'яч потрапляє до крайніх гравцям, вони, ведучи м'яч, оббігає протилежну шеренгу (до позначеного кола), а всі гравці пересуваються відповідно вправо. Передачі м'яча і перебіжки слідують в тому ж порядку, поки гравці, які зробили першу передачу, не опиняться знову в своїх колах. При втраті м'яча гравець повинен підняти м'яч, повернутися на місце втрати і лише потім продовжувати гру. Переможець визначається за кількістю часу, витраченому на гру.
8. «Салком і м'яч». Гравці бігають по майданчику, рятуючись від переслідування ведучого і передають один одному баскетбольний м'яч. Завдання полягає в тому, щоб в кінцевому підсумку послати м'яч гравцеві, якого наздоганяє ведучий, так як гравця з м'ячем салити не можна. Однак ведучий може осалить м'яч в руках грає. Останній в цьому випадку стає ведучим. Ведучому дозволяється в ході гри салити м'яч на льоту, перехоплюючи його. Якщо ведучий зумів це зробити, його змінює гравець, винний у втраті м'яча.
9. «Не давай м'яч ведучому». Усі гравці стоять по колу, крім двох-трьох провідних, які виходять в середину. Їх завдання торкнутися рукою м'яча, який грають перекидають між собою. На місце ведучого, який осалил м'яч, в середину йде той, хто не зумів точно передати м'яч товаришам по колу. Якщо м'яч викотився за межі кола, за ним може бігти будь-який гравець. Якщо заволодіє м'ячем ведучий, його місце в колі займає гравець, який втратив м'яч. Гру можна ускладнити, ввівши в неї правило 3 сек., Протягом яких гравець повинен перекинути м'яч партнеру. Можна також запропонувати граючим робити передачі на ходу. Це ускладнює дії тих, хто володіє м'ячем (не можна робити перебіжки, подвійне ведення), але певною мірою полегшує завдання ведучих. Залежно від підготовленості грають число їх може бути збільшено або скорочено.
10. «З відскоком від щита». У 3 м від кожного щита (стіни) розмічають один за одним кола по числу учасників в командах. У кола встають гравці. Якщо в команді четверо, то дальній від щита гравець (з м'ячем в руках) має номер 4, а ближній до щита - номер 1.
За сигналом керівника гравці з останніх кіл кидають (через голову або іншим способом) м'яч в щит з таким розрахунком, щоб його зловив гравець стоїть попереду нього (3). Той ловить м'яч двома руками і знову кидає його в щит для лову гравцем 2. Коли м'яч дійде до першого гравця в колоні, він, піймавши м'яч, біжить з ним (вдаряючи об землю) на місце гравця 4 і все зміщуються на один круг вперед. Гравець, який опинився останнім, знову починає всю комбінацію, після закінчення якої в кінець колони йде гравець 2. Гра закінчується, коли гравець 4, який опинився попереду, піймавши м'яч, повернеться в своє коло і підніме м'яч вгору. Можна ускладнити гру, дозволивши кидати м'яч в щит тільки в стрибку.
Переміщатися по майданчику, володіючи м'ячем, гравець може тільки з допомогою його ведення. Ведення дозволяє наближатися до кошику для її атаки, піти з-під опіки захисника, створити умови, що готують вигідну позицію для атаки кошика і т.п.
Розрізняють два способи ведення м'яча: зі звичайним (на рівні пояса) і зниженим відскоком.
Спочатку вивчається ведення зі звичайним відскоком. Перші вправи повинні бути спрямовані на управління відскакує м'ячем, для чого його треба правильно зустрічати. Вивченню ведення повинні передувати вправи, спрямовані на управління відскоком м'яча.
1. У стійці на місці баскетболіст виконує почергові поштовхи м'яча на майданчик, звертаючи увагу на тривалість його супроводу. Те ж по черзі міняючи руки.
2. Те ж, але м'яч ударами обводиться навколо вправо і вліво.
3. Ноги розставити ширше. Поштовхом направляти м'яч перед собою то вправо, то вліво, відповідно накладаючи кисть руки на м'яч.
Потім слід перейти до ведення м'яча в русі по прямій, а потім і зі зміною напрямку. Необхідно навчати пізнання м'яча без постійного зорового контролю.
Мистецтво ведення м'яча, крім правильного технічного виконання, залежить від уміння гравця спостерігати за майданчиком, за діями партнерів і суперників. Гравець повинен вміти вести м'яч без зорового контролю, погляд його спрямований вперед. Для швидкого просування вперед, коли немає безпосереднього опору суперників, зазвичай застосовується високе ведення. У момент же подолання опору команди суперників, а також при їх обводке переходять на низьке ведення. При веденні треба захищати м'яч від суперника, вкриваючи його своїм тілом. Особливо необхідно ретельна «охорона» м'яча при обводке гравців іншої команди.
Зразкові вправи
1. Побудова в колонах або шеренгах. Ведення по прямій до певного орієнтиру і повернення назад.
2. Обведення перешкод, розставлених таким чином, щоб одне обводилися справа, а інше зліва.
3. Перехід від звичайного ведення до зниженому.
4. Ведення м'яча після ловлі в русі.
5. Ведення на подскоках і приставних кроки.
6. Учні побудовані в дві колони.
Гравець 1начінает ведення м'яча, робить зупинку, виконує поворот і передає м'яч гравцеві 2, який пересувається паралельно. Отримавши м'яч, гравець 2 веде
його, зупиняється, виконує поворот і передає м'яч гравцеві 1 і т. д.
7. Учні побудовані в 4 колони. У напрямних - по м'ячу. За сигналом направляючі починають ведення, в центрі квадрата виконують зупинку, роблять поворот і віддають м'яч впередистоящей своєї колони.
8. Гравці побудовані в 4 колони. Гравці 4 і 9 - з м'ячами. За сигналом вони починають вести м'яч до центру майданчика, гравець 4 передає м'яч гравцеві 7, а сам біжить і стає за гравцем 3; гравець 9 передає м'яч гравцеві 1, а сам стає за гравцем 8; гравець 7 веде м'яч, віддає гравцеві 10, а сам стає за гравцем 6; гравець 1 веде м'яч, віддає гравцеві 5, а сам стає за гравцем 10 і т. д.
9. Що займаються в парах. Один гравець веде м'яч, весь час, спостерігаючи за своїм партнером, який стоїть і подає йому сигнали. Якщо партнер починає йти, то гравець робить ривок, поки партнер не зупиниться. Якщо піднята рука - виконується ведення лівою рукою. Руки в сторони - ведення на місці. Про сигнали потрібно домовитися заздалегідь. Після хвилинного ведення гравці міняються ролями.
1. «З двома м'ячами назустріч». Гравці двох команд стоять у зустрічних колонах на різних половинах майданчика. Перед першими гравцями проводяться лінії старту. За сигналом перші гравці одночасно піднімають з підлоги два м'ячі і ведуть їх, б'ючи правою і лівою рукою, до протилежних колонах. Обійшовши колону ззаду (проти годинникової стрілки), гравець з м'ячами підводить їх до початку колони і передає в руки другому гравцеві, а сам стає в кінець колони. Другий гравець повторює вправу і т. Д. Виграє команда, гравці якої швидше поміняються місцями на майданчику.
Принцип зустрічній естафети може бути використаний і при вдосконаленні ведення м'яча однією рукою, а також при тренуванні передач м'яча по повітрю або ударом об землю. В цьому випадку гравці в колонах не змінюються сторонами на майданчику, а зробивши передачу партнеру, що стоїть навпроти, швидко спрямовуються в кінець своєї колони.
2. «П'ятнашки» - найбільш універсальна гра для баскетболіста. Застосовуючи різні варіанти, можна вирішувати різноманітні завдання - переміщення:
1. В руках у ведучого набивної м'яч. Він намагається одного з тікають гравців, торкнувшись його рукою. Осаленний гравець отримує м'яч і стає ведучим. Залежно від кількості гравців провідних може бути кілька.
2. Те ж, але гравці переміщаються спиною вперед, приставними кроками, стрибками і т.д.
3. Те ж, але переслідуваний виконує різні дії (присідання, стрибки і т.д.).
4. Варіант «квача» без м'яча. Гравець, якого наздогнали, бере ведучого за руку і біжить з ним далі. Наступний осаленний приєднується до них і т.д. До кінця гри ведуть утворюють ланцюг, намагаючись захопити в коло гравців, що залишилися.
3. «Кругова полювання». Грають дві команди. Кожна розміщується по колу - одна за зовнішнім, інша по внутрішньому. За першим сигналом гравці пересуваються приставними кроками (або стрибками) в зазначеному напрямку. За другим сигналом гравці зовнішнього кола розбігаються, а стоять у внутрішньому намагаються осалить тих, хто стояв навпроти, переслідуючи по всьому майданчику. Коли всі гравці виявляться спійманими, команди міняються ролями і гра повторюється.
4. «Салки спиною до щита». Ведучий намагається осалить гравців, які пересуваються по всьому майданчику тільки приставними кроками спиною до того щиту, на майданчику якого вони знаходяться. Осаленний стає ведучим. Салити дозволяється тільки по спині.
5. «Міні - баскетбол». Гра проводиться на баскетбольному майданчику. Гравці діляться на дві рівні команди. І шикуються одна проти іншої у бічних ліній в правому куті. Стартовою рисою служить лицьова лінія. Попереду стоять гравці встають у стартовою риси і отримують м'яч. Решта стоять збоку від них за бічною лінією. Зміст гри. За командою керівник «Старт!» Перші гравці біжать вперед, при цьому б'ючи м'яч об підлогу, а добігши до щитів, що стоять на протилежній стороні, повільно вдаряють м'ячем об щит або закидають у кошик, повертаючись назад, ведучи м'яч також, ударами об підлогу до середини поля, звідки передають м'яч черговому гравцю. Гра продовжується до тих пір, поки всі гравці не виконають встановлене завдання. Виграє команда, швидше закінчила гру, допустивши менше помилок. Якщо команда закінчила гру пізніше, але допустила значно менше помилок, то вона вважається переможницею. Правила. Чи не дозволяється вибігати зі стартовою риси до сигналу. Бігти з м'ячем не можна, його слід вести ударами об підлогу.
6. «Нападають п'ятірками». Грають три команди на баскетбольному майданчику. 2-а і 3-я п'ятірки будують зонні захисту, кожна під своїм щитом. М'яч знаходиться у гравців першої п'ятірки, розташованої в довільному порядку. Обличчям до 2-ї п'ятірці. Зміст гри. За сигналом керівника гравці 1-й п'ятірки нападають на щит 2-й п'ятірки, намагаючись закинути м'яч в корзину. Як тільки гравцям другої п'ятірки вдається перехопити м'яч вони, зупиняючись, нападають на щит 3-й п'ятірки. 1-я п'ятірка, яка втратила м'яч, будує зонний захист на місця 2-й п'ятірки. 3-тя п'ятірка, що опанувала м'ячем, починає напад на 1-ю п'ятірку. Гра триває 10-15 хвилин. Правила гра. Гра починається за сигналом керівника і проходить за правилами баскетболу.
7. «Гонка гравців, які ведуть м'яч». Гравці розподіляються на 4 команди, кожна з яких займає один з кутів майданчика, шикуючись в колону. У перших гравців в руках м'яч. За загальним сигналом починається ведення м'яча в праву сторону вздовж бічних і лицьових ліній. Кожен гравець, провідний м'яч, намагається протягом кола наздогнати знаходиться попереду, що дає його команді 1 очко. Щоб гравці не зрізали кутів майданчика, можна поставити на поворотах стійки або покласти набивні м'ячі. Добігши до своєї команди, гравець передає м'яч наступному номеру, який тут же вступає в гру.
Гравець, що втратив м'яч, підбирає його і починає ведення з того місця, де м'яч був втрачений. Підсумок гри підводиться за найбільшою сумою очок, набраних командами.