Методичні рекомендації "Інтерактивні прийоми роботи на уроках природознавства "

Про матеріал
Даний матеріал розкриває зміст таких методів, як «Фішбоун», «Кубик Блума», «Перевернутий клас» для використання на уроках у початковій школі.
Перегляд файлу

Інтерактивні прийоми роботи на уроках природознавства: «Фішбоун», «Кубик Блума», «Перевернутий клас»

 

 Одним з ефективних і цікавих для учнів методичних прийомів, який використовую в групах, є прийом «Фішбоун». Дослівно він перекладається з англійської як «Скелет риби» і спрямований на розвиток критичного мислення учнів в наочно-змістовній формі. Суть даного методичного прийому - встановлення причинно-наслідкових взаємозв'язків між об'єктом аналізу і впливаючими на нього факторами, вчинення обґрунтованого вибору. Додатково метод дозволяє розвивати в учнів навички роботи з інформацією і вміння ставити і вирішувати проблеми. 

Що ж таке «Фішбоун»?

 

 

 

«Кубик Блума» - прийом навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми і водночас допомагає охарактеризувати поняття різнобічно й вичерпно, використовуючи для цього глибині знання. Цей прийом було запропоновано американським психологом і педагогом Бенджаміном Блумом, автором теорії таксономії, яка передбачає поділ цілей навчання на блоки: «знаю» - «творю» - «умію».  Даний прийом допомагає залучити до роботи всіх без винятку учнів.  

       Цю методичну структуру я застосовую на етапі усвідомлення, закріплення та контролю знань, використовую не тільки як групову форму роботи, а як роботу в парі або для індивідуальних відповідей. Цей прийом передбачає використання кубика з написаними на кожній грані вказівки щодо напряму мислення та письма. Пишемо на кожній грані одну з наступник указівок: опишіть це, порівняйте це, установіть асоціації, проаналізуйте це, знайдіть застосування цьому, запропонуйте аргументи за чи проти цього.

        Застосовуючи даний прийом, я проводжу учнів крізь процес «кубування», пропонуючи їм викласти на папері власні думки на запропоновану тему протягом короткого часу (2-4 хвилини). Спочатку слід оголосити  тему, а потім запропонувати дітям поміркувати та описати її, тобто розглянути уважно об’єкт та описати, що вони бачать, - колір, форму та інші ознаки. Зробивши спостереження , учні записують їх на папері протягом визначеного часу. Це повторюється для всіх завдань, зазначених на шести гранях куба. Використовуються всі аргументи – від логічних до безглуздих. Після того як письмове завдання виконане, учні діляться результатами своєї роботи. Після колективного, групового чи парного обговорення – взаємоперевірки  відбувається оцінювання. Якщо виникає питання, його необхідно розв’язати. 

             Способи  використання «Кубика Блума»

  1.                    Кожна група отримує кубик із завданнями на шести гранях і виконує письмово завдання в зошитах або на паперових листівках. При перевірці учні групи по черзі коментують відповіді. Оцінюється командна відповідь. Учитель може порадитися з учнями, щодо активності всіх членів групи при виконані завдань. 
  2.                    Кожна група отримує кубик із завданнями на шести гранях, між членами групи розподіляються грані – завдання, 2-3 хвилини учні виконують завдання, потім в групі відбувається перевірка, доповнення або уточнення інформації. Колективне обговорення та взаємооцінювання.
  3.                    Оголошується тема  та коло запитань з теми. Учитель або учень підкидує кубик, яка грань випала, з неї і починається робота.
  4.                    Під час проведення інтелектуальних конкурсів або змагань кожна тема має свій колір. Наприклад: зелений – царство рослин, червоний – рідкісні тварини, блакитний – водоймища рідного краю,  фіолетовий – природа в числах, жовтий – казкові герої запитують, синій – звідки ми знаємо, що… Кожна команда по черзі підкидує кубик, має 2-4 хвилини на обговорення запитання з даної теми. Колір може повторюватися по кілька разів.

«Перевернутий» клас – це модель організації предмету, в якому учні навчаються онлайн за межами школи, у звичному місці виконання домашнього завдання (вдома), а потім йдуть до школи, щоб на базі здобутих знань та освоєних правил і інструкцій працювати над проектами або отримати додаткову інформацію від вчителя.

Дистанційне навчання – це школа майбутнього, яка працює вже сьогодні. Кілька років тому, дистанційного навчання потребували діти, які були не в змозі відвідувати навчальний заклад з поважних причин, а саме: хвороба, несприятливі погодні умови, віддаленість навчального закладу тощо. За Положенням
про дистанційне навчання затвердженого Наказом МОН України від 21.01.2004 № 40 [4] будь яка дитина, за бажанням батьків, може перейти на дистанційну форму навчання.

У чому є переваги такого навчання:

  • навчання відбувається незалежно від місця перебування учня;
  • дитина має зручний індивідуальний графік навчання;
  • має свою швидкість сприйняття;
  • немає стресів, ранніх підйомів, важких портфелів;
  • з’являється вільний час на хобі, гуртки, подорожі.

Проте, є і недоліки такого навчання, а саме: не відбувається соціалізація дитини в колективі однолітків.

Як же практично організувати навчання так, щоб було цікаво дітям і в школі, і вдома. Сучасні науковці та педагоги пропонують змішане навчання, blended learning (більш «словникове» визначення) – це формальна, структурована та логічна навчальна програма, у якій: учні  проходять хоча б частину курсів (курсу) онлайн, при цьому вони самі контролюють час, місце, ритм та послідовність виконуваних завдань; хоча б частина курсів (курсу) відбувається у фізичному навчальному просторі (школі) у групі з такими ж учнями та вчителем (це обов’язкова умова для успіху змішаного навчання, адже вона веде за собою соціально-адаптаційний аспект школи);  різні формати навчання учня логічно поєднані, щоб забезпечити інтегрований та успішний «досвід навчання».

Можливо для середньої та старшої школи таке навчання цілком підходить, проте, для учнів початкової школи краще запроваджувати сучасну педагогічну модель «Перевернутий клас». Ця модель має великі перспективи в майбутньому. Відеолекції, доступ до стислої інформації, можливість навчатися дистанційно – вже активно використовується в різних країнах світу. Ідея попереднього ознайомлення з навчальним матеріалом існувала давно: старанний учень наперед прочитував параграф або кілька параграфів, виконував завдання наперед, щоб краще зрозуміти пояснення вчителя на наступному уроці. А як бути з дітьми, які не бажають прочитувати інформацію?! Для таких учнів вчителю необхідно створювати презентації, відео ролики, які б  зацікавили і їх.

Така форма навчання ефективна, корисна і потрібна сучасним дітям, які все частіше спілкуються у віртуальному просторі та вчаться отримувати додаткову інформацію саме з мережі інтернет.

За допомогою саме цієї педагогічної моделі «перевернутий клас» можна викладати такий предмет як природознавство. Він має ряд особливостей – це абстрактні поняття, недоступність явищ і процесів для чуттєвого сприйняття (тема «Космос»). Слід враховувати і обмежений час (40 хвилин). Саме тому застосування інформаційних технологій врази підвищує ефективність навчального процесу, позитивно впливає на підвищення інтересу учнів до вивчення цього предмету; стимулює пізнавальну активність; покращує якість засвоєння складних понять. Комп’ютер на уроці можна застосовувати постійно і на різних етапах уроку:

  • для демонстрації презентацій та відеоматеріалів;
  • для тестування (перевірки знань учнів);
  • для проектно-пошукової діяльності.

Отримавши інформацію в класі учень вдома продовжує працювати, переглядаючи матеріали на блозі вчителя або шукаючи в інтернеті необхідну йому інформацію за темою наступного уроку. Ознайомлюється з друкованими матеріалами, відео, фото, презентаціями, які підготовлені вчителем та допоможуть краще засвоїти матеріал наступного уроку.

Таким чином, викладання цього предмета вимагає сьогодні нових підходів, зокрема використання комп’ютерних технологій навчання та педагогічної моделі «перевернутий клас».

Майбутнє освіти буде вкладатися в схему: учень – технологія (гаджет, комп’ютер) – вчитель (тьютор). Основним стає не передача знань, а організація самостійної пізнавальної діяльності учнів, починаючи з початкової школи. Все це виводить урок на якісно новий рівень.

Проведення уроків при комплексному застосуванні традиційних та мультимедійних технологій забезпечує набуття учнями не тільки глибоких та міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нові знання та працювати з різними джерелами інформації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтерактивні прийоми роботи на уроках природознавства: «Фішбоун», «Кубик Блума», «Перевернутий клас»

 

 

 

 

Підготувала вчитель

початкових класів

Цимбал Є.Л.

 

 

2019 р.

 

doc
Додав(-ла)
Цимбал Євгeнія
Додано
24 липня 2022
Переглядів
1079
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку