Методичні рекомендації"Інтерактивні технології-шлях до формування творчої особистості"

Про матеріал
Методичні рекомендації щодо застосування на уроках української мови і літератури методів і прийомів інтерактивного навчання є теоретичною базою,яка дає можливість викладачеві обирати саме ті прийомі,які б допомагали максимально розкрити творчий потенціал учнів і сприяли кращому засвоєнню програмного матеріалу.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ - ШЛЯХ ДО ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ

Технології інтерактивного навчання

Інтерактивні технології кооперативного навчання

Технології колективно-групового навчання

Технології ситуативного моделювання

Технології опрацювання дискусійних питань

 

Структура інтерактивного уроку складається з таких елементів:

• Мотивація.

• Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів.

• Надання необхідної інформації.

• Інтерактивна вправа — центральна частина заняття.

• Підбиття підсумків.

• Оцінювання результатів  заняття.


Для ефективного застосування інтерактивного навчання педагог повинен старанно планувати свою роботу:

дати завдання студентам для попередньої підготовки: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;

відібрати для заняття такі інтерактивні вправи, які дали б студентам ключ для засвоєння теми;

при виконанні інтерактивних вправ дати студентам час подумати над завданням;

на одному занятті можна використовувати одну (максимум дві) інтерактивну вправу, а не їх калейдоскоп;

глибоко вивчити і продумати матеріал, зокрема додатковий;

старанно спланувати, розробити заняття: визначити хронометраж, ролі учасників, підготувати запитання й можливі відповіді, виробити критерії оцінювання ефективності заняття;

мотивувати учнів до вивчення шляхом добору найцікавіших для них випадків, проблем;

оголошувати очікувані результати заняття та критерії оцінювання роботи учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ КООПЕРАТИВНОГО НАВЧАННЯ

 

робота в парах;

ротаційні (змінювані) трійки;

два – чотири - всі разом;

карусель;

робота в малих групах;

акваріум;  

коло ідей.

 

 

 


Робота в парах

Технологія сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватися, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують тривалого часу.

 

Як організувати роботу

Запропонуйте студентам завдання, поставте запитання

для невеличкої дискусії чи аналізу гіпотетичної ситуації. Після пояснення питання або фактів, наведених у завданні, дайте їм 1—2 хв для обмірковування можливих відповідей або рішень індивідуально.

Об'єднайте учнів у пари, визначте, хто з них висловлюватиметься першим, і запропонуйте обговорити свої ідеї одне з одним.

По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усією групою. При потребі, це може бути початком дискусії.


     Ротаційні (змінювані) трійки

Технологія сприяє активному, ґрунтовному аналізу та обговоренню нового матеріалу з метою його осмислення, закріплення та засвоєння.

 

Як організувати роботу

 

Розробіть різноманітні запитання, щоб допомогти учням почати обговорення нового або поясненого матеріалу.

Об'єднайте учнів у трійки. Розмістіть трійки так, щоб кожна з них бачила трійку справа і трійку зліва. Разом усі трійки мають утворити коло.

Дайте кожній трійці відкрите запитання (однакове для всіх). Кожен у трійці має відповісти на це запитання по черзі.

Після стислого обговорення запропонуйте учасникам розрахуватися від 0 до 2. Студенти з номером 1 переходять до наступної трійки за годинниковою стрілкою, а студенти з номером 2 переходять через дві трійки проти годинникової стрілки. студентіз номером 0 залишаються на місці й є постійними членами трійки. Результатом буде цілком нова трійка.

Ви можете рухати трійками стільки разів, скільки у вас є запитань.


      Два – чотири - всі разом

Цю технологію застосовують:

для обговорення будь-якої гострої проблеми з діаметрально протилежних позицій;

для збирання інформації з певної теми;

для інтенсивної перевірки обсягу й глибини наявних знань;

для розвитку вміння аргументувати свою позицію.

 

Як організувати роботу

 

Розставте стільці для студентів у два кола.

Учні, що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а ті, що в зовнішньому - обличчям до центру. Отже, кожен сидить навпроти іншого.

Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє — рухливе: за сигналом ведучого всі його учасники пересуваються на один стілець вправо, опиняючись перед новим партнером.

Мета - пройти все коло, виконуючи поставлене завдання.

 

Один із варіантів застосування технології:

кожен учень «Каруселі», який сидить у зовнішньому колі, має аркуш із конкретним питанням (темою) й під час переміщення збирає максимум інформації, аспектів, поглядів із зазначеної проблеми;

наприкінці відбувається заслуховування окремих відповідей, обговорення того, які питання виявилися особливо складними, продуктивними чи, навпаки, швидко вичерпалися й чому, як працювали партнери тощо.

 


Робота в малих групах

Роботу в групах варто використовувати для розв’язання складних проблем, що потребують колективного розуму.

 

Як організувати роботу

Об'єднайте учнів у групи.

Запропонуйте їм пересісти по групах. Усі члени групи мають добре бачити одне одного.

Повідомте учням про ролі, які вони мають розподілити між собою й виконувати під час групової роботи.

Дайте кожній групі конкретне завдання та інструкцію щодо організації групової роботи. Намагайтеся зробити свої інструкції максимально чіткими.

Дайте групам достатньо часу на виконання завдання.

Забезпечте нагороди за групові зусилля.

Запропонуйте учням подати результати роботи.

Запитайте сутдентів, чи була виконана робота корисною й чого вони навчилися.

 

Ролі

Головуючий (спікер):

зачитує завдання групи;

організовує порядок виконання;

пропонує учасникам групи висловитися по черзі;

заохочує групу до роботи;

підбиває підсумки роботи;

за згодою групи визначає доповідача.

Секретар:

веде стисло і розбірливо записи результатів роботи своєї групи;

як член групи має бути готовим висловити думку групи під час підбиття підсумків або допомогти доповідачу.

Посередник:

стежить за часом;

заохочує групу до роботи.

Доповідач:

чітко висловлює спільну думку, якої дійшла група;

доповідає про результати роботи групи.


Акваріум

Такий вид діяльності на занятті допомагає вдосконалити навички роботи в малих групах. Може бути запропонований тільки за умови, що студенти вже мають вправні навички групової роботи.

 

Як організувати роботу

Учитель об'єднує учнів у групи по 4 - 6 осіб і пропонує їм ознайомитись із завданням. Одна з груп сідає в центр класу (або на початку середнього ряду в класі, де стоять парти). Це необхідно для того, щоб відокремити діючу групу від слухачів певною відстанню.

Учні цієї групи починають обговорювати запропоновану вчителем проблему. Групі, що працює, для виконання завдання необхідно:

прочитати вголос ситуацію;

обговорити її в групі, використовуючи метод дискусії;

дійти спільного рішення за 3—5 хв.

 

Усі інші учні класу мають тільки слухати, не втручаючись у процес обговорення, спостерігають, чи відбувається дискусія за визначеними правилами. Після закінчення 3 - 5 хв група займає свої місця, а клас обговорює:

чи погоджуєтеся ви з думкою групи;

чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною;

який з аргументів ви вважаєте найпереконливішим.

 

Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група та обговорює наступну ситуацію.

 


Коло ідей

Метою технології є вирішення гострих суперечливих питань, створення переліку ідей та залучення всіх до обговорення проблеми.

Технологію застосовують, коли всі групи мають виконувати одне й те саме завдання, що складається з кількох питань, які групи представлять по черзі.

 

Порядок проведення:

учитель ставить дискусійне питання та пропонує обговорити його в малих групах;

після того як вичерпався час на обговорення, кожна група представляє лише один аспект обговорюваної проблеми;

групи висловлюються по черзі, поки не буде вичерпано всі відповіді;

під час обговорення теми на дошці складають перелік зазначених ідей;

коли всі ідеї щодо розв'язання проблеми буде висловлено, можна звернутися до розгляду проблеми в цілому і підбити підсумки роботи.


Карусель

Ця технологія застосовується:

для обговорення будь-якої гострої проблеми з діаметрально протилежних позицій;

для збирання інформації з якої-небудь теми;

для інтенсивної перевірки обсягу й глибини наявних знань;

для розвитку вмінь аргументувати свою позицію.

 

Як організувати роботу

Розставте стільці для учнів у два кола.

Учні, що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а в зовнішньому - обличчям. Отже, кожен сидить навпроти іншого.

Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє - рухливе: за

сигналом ведучого всі його учасники пересуваються на один стілець вправо і опиняються перед новим партнером.

 

Мета пройти все коло, виконуючи поставлене завдання.

Один із варіантів застосування технології:

кожен учень «Каруселі», який сидить у зовнішньому колі, має аркуш із конкретним питанням (темою) й під час переміщення збирає максимум інформації, аспектів, поглядів із зазначеної проблеми;

наприкінці відбувається заслуховування окремих відповідей, обговорення того, які питання виявилися особливо складними, продуктивними чи, навпаки, швидко вичерпалися й чому, як працювали партнери тощо.

Застосовуючи цей метод, можна досягти узагальнення наявних знань учнів, їх активізацією.


 

ТЕХНОЛОГІЇ КОЛЕКТИВНО-ГРУПОВОГО НАВЧАННЯ:

обговорення проблеми в загальному колі;

мікрофон;

незакінчені речення;

мозковий штурм;

ажурна пилка;

навчаючи - вчусь;

аналіз ситуації;

розв'язання проблем;

дерево рішень.

 


Обговорення проблеми в загальному колі

Цю технологію застосовують, як правило, в комбінаци з іншими, її метою є прояснення певних положень, привернення уваги учнів до складних або проблемних питань у навчальному матеріалі, актуалізація опорних знань.

 

Як організувати роботу

Бажано розташувати стільці або парти по колу.

Уся група обговорює ідеї чи події, що стосуються якоїсь певної теми.

Обговорення побудовано навколо запланованої або імпровізованої теми, яку слід чітко і зрозуміло визначати для всіх присутніх до початку обговорення.

студенти  висловлюються за бажанням.

Обговорення триває доти, доки є охочі висловитись.

Викладач  бере слово (якщо вважає за потрібне) наприкінці обговорення.


Мікрофон

Технологія «Мікрофон» дає кожному можливість сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.

 

Як організувати роботу

Поставте запитання групі.

Запропонуйте групі предмет, який виконуватиме роль уявного мікрофона. Студенти передаватимуть його одне одному, по черзі беручи слово.

Надавайте слово тільки тому, хто отримує «символічний» мікрофон.

Запропонуйте студентам говорити лаконічно й швидко.

Не коментуйте і не оцінюйте відповіді.

 

D:\інтерактив\загружено (1).jpg


Незакінчені речення

Технологія «Незакінчені речення» дає змогу

вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити стисло, але по суті й переконливо.

 

Як організувати роботу

Визначте тему, з якої студенти висловлюватимуться в колі ідей або використовуватимуть уявний мікрофон.

Сформулюйте незакінчене речення.

Запропонуйте учням закінчити його.

Кожний наступний учасник обговорення має починати свій виступ із запропонованої формули.

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад: «На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...».


Мозковий штурм

Ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників виявляти свою уяву і творчість шляхом вільного висловлення думок всіх учасників і допомагає знаходити кілька рішень з конкретної теми.

 

Як організувати роботу

Після чіткого формулювання проблемного питання (його краще записати на дошці) запропонуйте всім висловити ідеї, коментарі, навести фрази чи слова, пов'язані з цією проблемою.

Запишіть усі пропозиції на дошці чи на великому аркуші паперу в порядку їх виголошення без зауважень, коментарів чи запитань.

Зверніть увагу на такі моменти:

Під час «висування ідей» не пропускайте жодної.

Необхідно заохочувати всіх до висування якомога більшої кількості ідей.

Кількість ідей слід заохочувати. В остаточному підсумку кількість породжує якість. В умовах висування великої кількості ідей учасники штурму мають можливість пофантазувати.

Спонукайте всіх учнів розвивати або змінювати ідеї інших. Об'єднання або зміна висунутих раніше ідей часто веде до висунення нових, що перевершують первинні.

На закінчення обговоріть та оцініть запропоновані ідеї.

 

D:\інтерактив\загружено.jpg

 

 

Навчаючи - вчусь

 

Використання цього методу дає загальну картину понять і фактів, які необхідно вивчити на уроці, а також викликає певні запитання та підвищує інтерес до навчання.

 

Як організувати роботу

Підготуйте картки з фактами, що стосуються теми заняття .

Роздайте по одній картці кожному.

Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Перевірте, чи розуміють вони прочитане.

Запропонуйте їм ходити по класу і ознайомлювати зі своєю інформацією інших однокласників.

Студент може одночасно розмовляти тільки з однією особою. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня. Протягом відведеного часу треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання якомога повнішої інформації.

Після того як учні завершать цю вправу, запропонуйте їм розповісти, відтворити отриману інформацію.

 


Ажурна

Така технологія на уроці дає змогу працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за невеликий проміжок часу, а також заохочує допомагати одне одному - вчитися навчаючи.

Під час роботи за допомогою методу «Ажурна пилка» учні мають бути готовими працювати в різних групах.

 

Як організувати роботу

Доберіть матеріал, необхідний для уроку, і підготуйте індивідуальний інформаційний пакет для кожного учня.

Підготуйте таблички з кольоровими позначками, щоб учні змогли визначити завдання для своєї групи. Кожен учень входитиме у дві групи - «домашню» й «експертну». У кожній «домашній» групі учні мають позначки різних кольорів, а в кожній «експертній» - однакові.

Розпишіть учнів за «домашніми» групами від 3 до 5 осіб. Дайте «домашнім» групам індивідуальну порцію інформації для засвоєння.

Після завершення роботи «домашніх» груп запропонуйте учням розійтися по своїх «кольорових» групах, де вони стануть експертами з окремої теми. В кожній групі має бути представник із кожної «домашньої» групи.

Кожна експертна група має вислухати всіх представників «домашніх» груп і проаналізувати матеріал загалом, здійснити його експертну оцінку за визначений час.

Після завершення роботи запропонуйте учням повернутися «додому». Кожен учень має поділитися інформацією, отриманою в експертній групі, з членами своєї «домашньої» групи, де остаточно узагальнюють та корегують всю інформацію.


Аналіз ситуації

Ця технологія вчить учнів ставити запитання, відрізняти факти від думок, виявляти важливі та другорядні обставини, аналізувати та приймати рішення.

 

Як організувати роботу

1. Запропонуйте учням прочитати підготовлену життєву або гіпотетичну суперечливу ситуацію.

2. Проаналізуйте її з учнями, користуючись такими запитаннями:

Якими є факти: що відбулося? Де і коли? Хто учасники ситуації? Що ми про них знаємо? Які факти є важливими? Які другорядними? Що в описі є фактами, а що думками, оцінками тощо?

У чому проблема ситуації? У чому полягає конфлікт? Яке питання нам треба вирішити, розв'язуючи ситуацію? У чому інтереси кожної зі сторін? Чому вони суперечливі?

Якими можуть бути аргументи: які аргументи можуть бути наведені на захист позиції кожної зі сторін? На які документи, інформацію ми можемо спиратися, захищаючи ту чи іншу позицію?

У чому полягає рішення: яким буде розв'язання ситуації? Чому саме таким? На що ми спираємось, обираючи таке рішення? Якими можуть бути наслідки такого рішення? Чи існують інші шляхи розв'язання?


Розв'язання проблем

Мета застосування такої технології - навчити учнів самостійно розв'язувати проблеми та ухвалювати колективне рішення.

 

Як організувати роботу

1. Приготуйте для учнів проблемне завдання, проблемну ситуацію.

2. Ознайомте їх із ситуацією та визначте суть проблеми.

3. Запитайте в учнів, чи розуміють вони суть проблеми. Запропонуйте описати її.

4. Об'єднайте учнів у групи, в яких вони могли б обговорити проблему, перш ніж перейти до пошуку шляхів її розв'язання.

5. Скориставшись технологією «мозкового штурму», дайте їм можливість визначити якнайбільше шляхів розв'язання проблеми або можливих варіантів. На цьому етапі жодне рішення або варіант не слід відкидати і коментувати.

6. Разом з учнями проаналізуйте, поясніть та об'єднайте ідеї.

7. Обговоріть можливі позитивні та негативні наслідки кожної ідеї.

8. Виберіть найкращий варіант і дійдіть згоди щодо його використання для розв'язання проблеми (можна шляхом голосування).

9. Виберіть другий і третій варіанти як резервні на випадок, якщо перше рішення виявиться неефективним. Досягніть згоди щодо випробування варіантів.

 

Етапи розв'язання проблеми

З'ясуйте суть проблеми.

Оцініть важливість проблеми.

Обміркуйте всі можливі варіанти розв'язання.

Проаналізуйте можливі наслідки кожного варіанта.

Виберіть можливий варіант розв'язання, який здається вам оптимальним.

Якщо перший варіант рішення виявився неефективним, спробуйте інший і почніть усе спочатку.


Дерево рішень

Технологія «дерево рішень» допомагає проаналізувати та краще зрозуміти механізми прийняття складних рішень.

 

Як організувати роботу

Оберіть проблему, дилему, що не має однозначного розв'язання. Вона може бути викладена у формі історії, судової справи, ситуації з життя, епізоду з літературного твору.

Запропонуйте учням необхідну для розв'язання

проблеми інформацію для домашнього читання.

Підготуйте на дошці або роздайте кожному учневі зразок «дерева рішень».

Сформулюйте проблему для розв'язання, визначте суть проблеми і запишіть на дошці, заповнюючи схему.

Дайте необхідну додаткову інформацію про проблему.

Запитайте в учнів, чи справді хочуть розв'язати проблему люди, яких вона стосується? Якщо проблема важлива й актуальна, процес може тривати.

Шляхи й варіанти розв'язання проблеми можна визначити проведенням мозкового штурму. На цьому етапі жоден з варіантів не може бути неправильним. Важливо набрати якомога більше ідей.

Обговоріть кожен з варіантів розв'язання. Що позитивного чи негативного для кожної зі сторін він містить?

Поділіть учнів на малі групи і запропонуйте кожній заповнити схему. Група повинна шляхом обговорення дійти спільного варіанта розв'язання.

Кожна група пропонує свій варіант. Організуйте обговорення.

 


ТЕХНОЛОГІЇ СИТУАТИВНОГО МОДЕЛЮВАННЯ:

симуляції;

спрощене судове слухання;

громадські слухання;

розігрування ситуації за ролями.

 


Симуляції або імітаційні ігри

Симуляції - це створені вчителем ситуації, під час яких учні копіюють у спрощеному вигляді процедури, пов'язані з діяльністю суспільних інститутів, які існують у справжньому житті. Симуляція дає учням змогу глибоко вжитися в проблему, зрозуміти її з середини.

 

Як організувати роботу

Оберіть тему для симуляції та основне питання, яке вирішуватимуть учні.

Сплануйте сценарій симуляції, обміркуйте розподіл ролей, участь у грі всього класу так, щоб продемонструвати не акторські здібності, а вміле безособове відтворення обраного процесу.

Дайте учням достатньо інформації, чіткі інструкції, щоб вони могли переконливо виконувати свої ролі й одночасно вчитися.

Перед симуляцією зробіть стислий вступ.

Заздалегідь обміркуйте запитання для підбиття підсумків.

 

Імітації - це процедури з виконанням певних простих відомих дій, які відтворюють, імітують будь-які явища навколишньої дійсності. Імітаційні ігри розвивають уяву та навички критичного мислення, сприяють практичному застосуванню вміння розв'язувати проблеми.

Як організувати роботу

Оберіть явище, тему для імітації.

Сплануйте все, що необхідно для імітації, обміркуйте участь у ній усього класу.

Дайте учням достатньо інформації, щоб вони могли впевнено виконувати всі передбачені процедури та одночасно вчитися.

Перед імітацією зробіть стислий вступ.

Заздалегідь обміркуйте запитання для підбиття підсумків.

 


Спрощене судове слухання

Ця технологія дає учням змогу отримати спрощене уявлення про процедуру ухвалення судового рішення, взяти участь у вправі, пов'язаній з аналізом, критичним мисленням, ухваленням рішень.

 

Як організувати роботу

Оберіть ситуацію (судову справу, випадок, дилему) для вивчення.

Підготуйте додаткову інформацію або обміркуйте посилання на неї.

Обміркуйте найбільш вірогідні варіанти розв'язання ситуації. Підготуйте план проведення судового слухання (його регламент запишіть на дошці).

Здійсніть аналіз ситуації за наведеною вище схемою.

Ознайомте клас із процедурою слухання.

Поділіть клас на три однакові групи: судді, обвинувачі й обвинувачувані.


Громадські слухання

Моделювання громадського слухання за допомогою імітаційної гри допомагає учням зрозуміти мету і порядок слухань, а також ролі й обов'язки членів державних органів, комітетів, комісій. Учні набувають практичного досвіду у відзначенні й поясненні ідей, інтересів і цінностей, пов'язаних із предметом слухання.

 

 


Розігрування ситуації за ролями (рольова гра, імітація)

Мета розігрування ситуації в ролях - визначити особисте ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду поведінки в подібній ситуації методом гри, виконання ролі, близької до реальної життєвої ситуації. Вона допомагає навчитися через досвід та почуття.

Рольова гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації у ролі», яка вам дісталася, та дає можливість діяти «як насправді». Ви можете поводитись і розігрувати свою роль, моделюючи свою реальну поведінку, якщо це ситуації, в яких ви вже побували.

 

Як організувати роботу

Сформулюйте проблему, яку ілюструватиме рольова гра.

Спільно з учнями визначте кількісний склад учасників Дайте учням достатньо інформації, щоб вони могли переконливо виконувати свої ролі й одночасно вчитися.

Обміркуйте, як проходитиме рольова гра.

Дайте учням час на обмірковування ситуації, своїх ролей.

Забезпечте активну участь усього класу в рольовій грі.

Дайте учням можливість провести рольову гру й імітувати історичні та сучасні ситуації.

Здійсніть ретельний і поглиблений аналіз набутого досвіду.

 

doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
18 жовтня 2022
Переглядів
576
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку