Методичні рекомендації, конспекти занять "Використання дитячої художньої літератури в роботі з дітьми раннього віку"

Про матеріал

Запропоновано методичні рекомендації по залученню дітей раннього віку до дитячої літератури, орієнтовний тематичний план занять по ознайомленню малюків з художньою літературою та конспекти занять з дітьми 3-го року життя, що реалізують завдання пізнавального, художньо-естетичного та мовленнєвого розвитку засобами художнього слова.

Перегляд файлу

 

Автор: Ващенко Алла Володимирівна, вихователь ЗДО№12 м. Умань, Черкаська обл.

 

Використання дитячої  художньої  літератури в роботі з дітьми раннього віку

 

 

Пропоновано методичні рекомендації  по залученню дітей раннього віку до дитячої літератури, орієнтовний тематичний план занять по ознайомленню малюків з художньою літературою та конспекти занять з дітьми 3-го року життя, що реалізують завдання пізнавального, художньо-естетичного та мовленнєвого розвитку засобами художнього слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

Передмова………………………………………………………………………... 2

Методичні рекомендації ……………………………………………………..…. 3

Алгоритм підготовки вихователя до читання та розповідання ……………… 6

Орієнтовний тематичний план  по ознайомленню дітей раннього віку з дитячою художньою літературою…………….………………………………………………………... 7

Конспекти занять з використанням дитячої художньої літератури …………………………………………………………………………………… 26

Бібліографія …………………………………………………………………….. 35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

 

Давно відомо, що читацький досвід починає закладатися ще в ранньому  дитинстві. Це вік, в якому найбільш яскраво проявляється  здатність розуміти і емоційно відгукуватись на зміст творів художньої  літератури - слухом, зором сприймати художнє слово; щиро, від усієї душі співчувати, радіти.

Кандидат педагогічних наук Алла Гончаренко називає художнє слово рушієм розвитку мовленнєвої компетентності та формування ціннісного ставлення до світу, а дитячу літературу - чинником виховання та засобом і способом педагогічного впливу на дітей.

Вплив дитячих літературних творів на розумовий, моральний та естетичний, мовленнєвий розвиток дитини залежить від добору відповідних текстів, уміння вихователя керувати процесом сприймання і розуміння їх.

Пропонований посібник містить методичні рекомендації  по залученню дітей раннього віку до дитячої літератури; орієнтовний тематичний план занять по ознайомленню малюків з художньою літературою; конспекти занять з дітьми 3-го року життя, що реалізують завдання пізнавального, художньо-естетичного та мовленнєвого розвитку засобами художнього слова.

http://www.kharkivosvita.net.ua/files/u3460/eWFjM-bYAWI.gif

 

 

 

 

 

П Р И М І Т К А: орієнтовний план заанять складено за блочно-тематичним принципом, розроблено відповідно до вимог та завдань Базового компонента дошкільної освіти, чинних освітніх програм.

Методичні рекомендації

 

Читання і розповідання – основний шлях ознайомлення дітей з художньою літературою. Варто зауважити, що читання по книзі і розповідання напамять практикується у всіх вікових групах. Проте,  дітям раннього віку потрібно частіше розповідати їх близько до тексту і читати напам’ять.

Протягом року малюків знайомлять з народними та авторськими казками вітчизняних та зарубіжних авторів (Н.Забіла, К.Ушинський, Г.Демченко, І.Нехода, Л.Толстой та ін.).

Короткі казки краще розповідати два рази підряд, забезпечуючи активність дітей під час слухання шляхом виконання імітаційних рухів, використання наочних  посібників, поєднання розповіді з показом фігурок настільного театру, інсценування при допомозі фланелеграфа. Під час другого розповідання варто згадувати зміст казки, плануючи паралельно завдання, які дозволяють змінити положення, виконати рухові вправи (пострибати як жабка, показати як витягували ріпку і т.д.). Саме в цій частині заняття згадуються (відтворюються) уривки, найцінніші в плані збагачення мовлення («Жабка в рукавичку..» /стрибнула/, «А ведмідь в рукавичку… /вліз/) . Доцільно такі заняття закінчувати самостійною грою дітей з фігурками настільного театру, розглядом ілюстрацій.

Показ ілюстрацій. Книжки для малят завжди ілюстровані. Чим менші діти, тим більше місця відводиться ілюстраціям. Прийоми показу ілюстрацій залежать від характеру твору, його змісту і форми. Книжки-картинки, які не мають цілісного сюжетного змісту (А.Барто «Іграшки»), або ілюстрації з пояснюючим текстом розглядаються в процесі читання, бо цього вимагає текст («Було собі курчатко. Воно було маленьке. Ось таке» /показ картинки/). При читанні або розповіданні казок, у яких ілюстровано тільки окремі епізоди, ілюстрації показують після читання або розповідання, щоб не порушувати цілісного сприймання літературного тексту. При повторному читанні або розповідання ілюстрації показують у ході читання з метою активізації дітей.

Повторне читання програмових творів в групах раннього віку неодноразово читаються протягом року: на заняттях, під час режимних моментів, самостійної діяльності на прогулянці і т.д. Повторюючи казку,  не завжди обов’язково розповідати її повністю. Достатньо згадати окремі уривки, які забуваються або найбільш цікаві в плані збагачення мовлення. Вихователь починає розповідати сам, а продовжує разом з дітьми. Тут обов’язкові завдання спрямовані на виховання інтонаційної виразності мови («Давайте допоможемо діду та бабі внучку покликати», - говорить вихователь. «Внучко йди ріпку тягнути!» - звуть діти /хорове, індивідуальне висловлювання/).

Повторне читання можна організувати  по-різному:

  • використати ті ж прийоми, наочність, що і при першому читанні;
  • читати твір не використовуючи наочність;
  • використовувати додатковий наочний матеріал. Наприклад до дітей в гості прийшли іграшки і попросили прочитати про них вірші («Ведмедик» І Неходи, «Жабенятко» Н.Забіли )
  • вставляти в текст імена присутніх при читанні дітей: «Наша Маша (Аня, Таня) маленька і т.д.

При повторенні казок бажано навчати дітей елементам драматизації вже з раннього віку, адже така діяльність приносить малюкам багато радості, а від педагогів вимагає схвалення, позитивної оцінки їх мовлення.

Гра-драматизація – це своєрідна театралізована дитяча вистава, яка провадиться в ігровій формі за змістом художніх творів. Не потрібно спеціально вивчати з дітьми слова окремих персонажів. Можна у години ігор за вибором окремим дітям показати, як рухається ведмідь, як стрибає зайчик чи ходить лисичка. Щоб зосередити увагу на особливостях мови того чи іншого персонажа, можна запитати: «Як закричав Михайло Іванович?», «Як запищав Мишутка, коли побачив дівчинку?"  та відпрацювати з дітьми різні інтонації - окличну інтонацію втішаючи діда  «Не плач діду!»; питальну - «Хто в рукавичці живе?».

Варто відмітити те, що в списку програмових творів для дітей раннього віку багато пісеньок, віршів, потішок, закличок.  І це зрозуміло, адже всі вони відповідають потребі  дітей цього віку в грі. У ранньому віці спеціальних занять із вивчення віршів напамять з дітьми не проводяться. Вихователь привчає дітей до віршованої мови, супроводячи відповідними віршами ігри дітей, режимні моменти. Приказки, потішки, забавлянки добре сприймаються дітьми раннього віку тому вихователь має використовувати їх, щоб забезпечити «супровід живим словом» весь процес життєдіяльності дітей раннього віку. Внаслідок такої роботи на кінець року діти будуть знати і охоче читатимуть багато віршів, забавлянок, потішок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Алгоритм підготовки вихователя до читання і розповідання дітям

 

І. Методичний аспект

  1.        Добір літературного твору, орієнтуючись на інтереси, доступність для дитячого розуміння подій, в них описаних.
  2.        Підбір картинок, ілюстрацій до тексту, наочних посібників.
  3.        Проведення попередньої роботи з дітьми.

ІІ. Мовленнєвий аспект

  1.        Аналіз твору – встановлення найбільш вдалих засобів виразного читання або розповідання: інтонації, логічних наголосів, розстановки пауз; визначення слів словосполучень на які потрібно звернути увагу дітей, пояснити значення.

ІІІ. Виконавський аспект

  1.        Запам’ятовування тексту, щоб дослівно передати зачин, повтори, пісеньки, епітети.

 


Орієнтовний тематичний план занять по ознайомленню з дитячою художньою літературою дітей раннього віку

Освітня лінія за БКДО

Тема заняття

 

Зміст педагогічної роботи

 

Художній матеріал

Давайте познайомимося

 

«Мовлення дитини»,

«Дитина в соціумі»,

«Особистість дитини»

 

 

 

Будьмо знайомі

 

 

 

 

 

***

Наш садочок

 

 

 

 

***

Зустріч хлопчика в садку

 

 

 

 

 

 

***

Як ми вміємо гратися

 

 

 

 

 

 

***

Познайомимося

Навчати дітей активно слухати вірш та реагувати на його зміст. Спонукати називати своє імя, однолітків та дорослих, гратися, узгоджувати дії. Активізувати словник словами: хлопчик., дівчинка, імя.  Розвивати емоційну та пізнавальну сприйнятливість. Виховувати інтерес до однолітків, довіру до людей, що оточують.

***

Учити дітей сприймати на слух та розуміти віршований твір. Формувати розуміння того, що в садочку усім дітям добре, весело та радісно. Розвивати почуття дружби, емоційні позитивні переживання. Активізувати словник словами: дружити, садочок.

***

Спонукати до слухання вірша та емоційно відгукуватись на його зміст, наслідувати окремі слова за дорослим.

 Формувати уявлення про дитячий садок, стосунки між дорослими та дітьми. Активізувати словник дітей новими словами: хлопчик, новенький, маленький, кімната, снідати.

Розвивати уміння слухати. Виховувати турботливість про інших, прагнення допомогти, поділитися.

***

Навчати дітей сприймати прозові твори на слух, розуміти їх зміст. Формувати вміння гратися з однолітками, ділитися іграшками, називати імена за дорослим. Активізувати словник: Таня, Маринка,іграшки, дала, забрала, не плач.

Розвивати активність. Виховувати інтерес до художньої літератури, співпереживання за однолітків, бажання поділитися.

***

Спонукати малюків до слухання прозового твору, розуміти його зміст.  Формувати елементарні навички спілкування з новачками – однолітками, вміння називати імя. Активізувати словник словами: прийшла, сумує, дівчинка, грайся. Розвивати пізнавальну та емоційну сфери.  Виховувати вміння поводитися у колективі, позитивне ставлення до дитячого садка.

 

В. Чикало «Як тебе звуть?»

 

 

 

 

***

Г. Гриненко   «Добре у садочку».

 

 

 

***

М. Познанська «Здрастуй, хлопчику маленький».

 

 

 

 

 

***

В. Паронова  «Таня і Маринка».

 

 

 

 

 

***

В. Паронова  «Софійка»

Я пізнаю світ.       Речі навколо нас

 

 

 

«Мовлення дитини»,

«Дитина в соціумі»,

«Особистість дитини»

 

Вирушає у садочок вся весела дітвора

 

 

 

 

 

 

 

***

Рушничку, ходи сюди

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Накладаю кашу в ротик, щоб кругленький був животик

 

 

 

 

 

 

***

Облаштуємо лялі кімнату

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Баю – бай, очки закривай

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Спи, дитино, засинай

 

 

 

 

 

 

 

***

Хлюп, хлюп, водиченько

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Давай, мамо, штаненята, одягаю ноженята

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Ви нас, дітки, доглядайте і водою поливайте

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Хто нас любить, доглядає та віршики розповідає

Навчати дітей слухати вірш, сприймати та розуміти його зміст, відповідати на прості запитання. Знайомити з основними приміщеннями дитячого садка

(зокрема групою),обладнанням та  призначенням. Активізувати словник словами: група, іграшки, столик, стілець, гратися, складати. Розвивати зосередженість. Виховувати інтерес до дитячого садка та бережне відношення до навколишніх предметів.

 

***

Навчати сприймати зміст вірша на слух, розуміти його та стимулювати повторювати за дорослим окремі фрази у віршах, примовлянки, давати відповіді на запитання. Знайомити з предметами гігієни: рушник, мило. Активізувати словник словами: вода, мию, милю, біла піна.

Розвивати навички самообслуговування, почуття впевненості у своїх можливостях Виховувати охайність; позитивне сприйняття художнього твору.

 

***

Продовжувати вчити малюків уважно слухати вірш та розуміти зміст. Формувати вміння відповідати на запитання, повторювати окремі слова. Знайомити з предметами посуду: тарілка, ложка, чашка. Активізувати словник словами: суп, каша, ротик, їсти, ложка, тарілка. Розвивати інтерес до літературних творів. Виховувати позитивні емоції, бережливе відношення до предметів.

 

***

Спонукати малят до слухання віршів. Вчити повторювати за дорослим слова, фрази твору, відповідати на запитання з допомогою дорослого. Продовжувати знайомити з меблями, посудом, їх назвами та призначенням. Навчати ігрових дій.

Активізувати словник: кімната, стіл, стілець, шафа, тарілка, чашка, ложка, каструля. Розвивати мовленнєву активність, розуміння та сприйняття творів. Виховувати охайність, бережливість до предметів побуту.

 

***

Учити слухати, розуміти та сприймати зміст вірша. Учити давати відповіді, повторювати окремі слова та двослівне речення. Знайомити з приміщенням спальні, обладнанням та призначенням. Активізувати словник словами: спати, спальня, ліжко, сон,котик, баю – бай. Розвивати емоційне сприйняття вірша, розширювати знання про оточуючі предмети. Виховувати вміння правильно поводитись у колективі.

 

***

Викликати інтерес до художнього твору, бажання його слухати та розуміти. Ознайомлювати з обладнанням   спальні: ліжко, білизна. Активізувати словник словами: подушка,ковдра, ліжко, спати. Розвивати вміння орієнтуватися  в оточуючому довкіллі, пристосовуватись до нових умов життя. Виховувати довірливість, елементарні правила поведінки.

 

***

Учити вслухатися у віршований текст та розуміти його зміст. Знайомити дітей з туалетною кімнатою, її обладнанням та призначенням. Формувати навички самообслуговування, знайомити з властивостями води та розумінням: помились водичкою – чисті. Заохочувати до повторення слів: кран, вода, личко, мити, ручки; до звуконаслідування «хлюп – хлюп», «кап – кап». Розвивати позитивне ставлення до перебування в дитячому садку. Виховувати позитивну налаштованість на сприйняття літературного твору

 

***

Навчати емоційно сприймати зміст вірша, відтворювати ігрові дії відповідно тексту, за допомогою дорослого, повторювати слова. Ознайомлювати дітей з одягом та взуттям, його назвою та призначенням. Стимулювати малюків до проявів самостійності: впізнавати, знаходити речі за назвою, кольором. Активізувати словник словами: одяг, взуття, одягаю, взуваю. Розвивати пізнання навколишнього, активність. Виховувати бажання самостійно одягатися та взуватися.

 

***

Продовжувати вчити дітей слухати, розуміти зміст віршованого твору, повторювати окремі слова, давати відповіді на запитання. Привчати розпізнавати кімнатні рослини, сприймати їх як живих істот. Знайомити з назвами частин рослин, їх особливостями(колір, розмір, форма). Формувати уявлення про догляд за кімнатними рослинами, хорошого, доброго ставлення, лагідного звертання. Заохочувати прагнення виконувати посильну роботу разом з дорослим. Словниковий запас: квітка, листя, полити, росте, зелене, гарне, ніжне.

   Розвивати спостережливість, пізнавальну активність.  Виховувати турботливість, інтерес до кімнатних рослин.

 

***

Спонукати слухати та розуміти зміст вірша, промовляти за дорослим окремі слова, фрази. Уточнювати уявлення дітей про зміст роботи працівників групи, зокрема вихователя та помічника вихователя: піклуються про малюків, доглядають, граються, навчають. Продовжувати вчити називати їх імена, вітатися та прощатися, уважно ставитись.

Активізувати вживання дієслів: зустрічає, грається, годує, одягає, розповідає. Розвивати позитивне сприйняття художнього слова. Виховувати довіру та повагу до працівників, доброзичливе, позитивне ставлення, бажання спілкуватися, дотримуватися елементарних правил етикету

Г. Гриненко «Як в садочку нашім добре жити». Групова кімната.

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Рушничок»

Примовлянка «Руки мили, мили, мили».

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Тарілочка», «Ложка».

 

 

 

 

 

 

***

А. Мястківський

«Меблів є у нас багато».

В. Паронова  «Стілець», «Чашка».

 

 

 

 

 

***

Г. Гринько «Спальня».

Колискова «А ти коте сірий».

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Поронова «Ліжко».

 

 

 

 

 

 

 

***

Закличка  «Водичко, водичко»;

К. Перелісна «Дощик»

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Г. Благініна «Я умію узуватись»

Я. Яковенко «Одягаємося»

М. Познанська «Правда ж , мамо, я великий»

 

 

 

 

 

***

О. Ющенко «Кімнатні квіти я люблю».

«Вчасно треба поливати».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Чикало «Вихователька».

М. Познанська «Няня».

 

 

 

Іграшки

 

«Мовлення дитини»,

«Дитина в соціумі»,

«Гра дитини»

 

Будуть гратися малята і не будуть нудьгувати

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Ти великий мій дружок

 

 

 

 

 

 

***

Йди до нас, звірятко любе

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Кубик на кубик – ось і башточка

Продовжувати вчити дітей сприймати на слух і розуміти зміст віршованого тексту, повторювати коротенькі фрази з вірша.Формувати уявлення  і розуміння того, що в дитячому садку є багато різних іграшок. Учити називати, впізнавати та знаходити        їх (машина, лялька, м’ячі, кубики). Знайомити з їх ознаками (великий, маленький). Розвивати навички використання іграшок за призначенням.  Виховувати уміння бережно поводитися з ними.

Словник: іграшки, ляльки, зв

ірята, великі, маленькі, гратися.

***

Продовжувати формувати свідоме сприйняття твору, вміння давати відповіді. Знайомити дітей з іграшками. Їх назвами (м’яч, машина); ознаками, діями, будовою (круглий, червоний. Їде, котиться, стрибає, колесо). Звуконаслідувати: бі – бі – бі.Розвивати бажання, вміння гратися.Виховувати товариськість,вміння поділитися іграшкою.

 

***

Учити слухати, розуміти, розуміти позитивно сприймати та емоційно відгукуватися на зміст твору. Продовжувати знайомити з іграшками – звірятами (зайчик, ведмедик), їх ознаками (м’який, пухнастий). Збагачувати словник: ведмедик, зайчик, посадила, їсти, жаліти, лапка. Розвивати навички ігрових дій, тактильні відчуття, емоційну чутливість до персонажів твору. Виховувати бажання допомогти, поспівчувати; позитивну налаштованість на іграшки.

 

***

Продовжувати вчити малят слухати прозовий твір, розуміти його зміст, давати короткі відповіді  на запитання. Знайомити з іграшками – кубиками, їх назвою та способом використання в ігрових діях. Збагачувати знання синього, червоного кольорів; величини (великий, маленький).  Активізувати словник: кубик, класти, башточка, висока Розвивти емоційне сприйняття художнього твору. Виховувати бережливість до результатів ігрових дій однолітків.

Г. Чорнобицька «Гарних іграшок багато».

В. Паронова «Лялька», «Машина»

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Мяч».

А. Барто «Грузовик».

 

 

 

 

 

***

Г. Бойко «Ведмедик»

А.Барто «Ведмежа»

В. Паронова «Зайчик».

 

 

 

 

 

 

 

***

Яніна Тайц «Кубик на кубик»

Моя родина

 

 

«Мовлення дитини»,

«Дитина в соціумі»,

«Особистість дитини»

 

Мама тато я – велика в нас сімя

 

 

 

 

 

 

***

Матусенька найкраща

 

 

 

 

 

 

 

***

Тато, мама – працьовиті

 

 

 

 

 

 

 

***

Дідусь, бабуся, я – наша сімя

Продовжувати навчати уважно слухати літературні твори, відповідати на запитання за їх змістом. Формувати уявлення про сім’ю, як про коло найближчих дитині людей. Активізувати словник: мама, тато,дідусь, бабуся братик, добрі, рідненькі. Розвивати емоційне сприйняття художнього твору, пам'ять, зосередженість, уявлення про склад сім’ї. Виховувати шанобливе ставлення до старших.

 

***

Спонукати до слухання віршованого твору, вміння закінчувати фрази твору за вихователем. Формувати уявлення про те, що мама добра, мила, піклується про діток. Називати ім’я дорослих та своє. Розвивати початкові норми взаємин у сім’ї Виховувати доброзичливість, чуйність, почуття взаємності. Активізувати вживання дієслів: наливає, роздягає, укриває, розказує..

 

***

Продовжувати навчати дітей відповідати на запитання за змістом вірша, повторювати окремі слова. Збагачувати знання дітей про те, що батьки піклуються про дітей; про житло, домівку, побутові речі. Активізувати словник: руки, вміють, робити,щедрі, робочі, долівка, татусь, добрий. Виховувати шанобливе ставлення до праці дорослих, бажання їм допомогти.

 

***

Формувати свідоме, естетичне сприйняття твору, бажання повторювати окремі слова, вирази вірша. Продовжувати знайомити з членами сім’ї - дідусь, бабуся), розпізнавати людей різного віку та їх піклування про дітей. Активізувати словник:: старенька, добрі, рідні. Люблять, ласощі.

Розвивати емоційне сприйняття художнього твору. Виховувати чуйне, ввічливе ставлення до старших, слухняність.

В. Паронова «Я люблю».

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Грінченко «Мамині руки».

 

 

 

 

 

 

 

***

 

 

 

 

 

 

 

 

***

М. Підгірняк «Бабуся і дідусь»;  «На колінцях у бабусі». 

Мої друзі, лісові звірята

 

«Мовлення дитини»,

«Дитина в природному довкіллі»,

«Особистість дитини»

 

Зайчик – побігайчик

 

 

 

 

 

 

 

***

Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст».

 

 

 

 

 

 

 

***

Хитрі очі, гострі зубки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Вліз ведмедик в теплу хату, смокче лапу волохату

 

 

 

 

 

 

***

Звеселився їжачок, тим, що він із голочок»

Вчити малят уважно слухати та розуміти текст вірша, відповідати на запитання за його змістом та повторювати за дорослим окремі фрази з вірша. Розрізняти і називати диких тварин (заєць, білка), їх характерні зовнішні ознаки, способи живлення. Активізувати словник: зайчик, зайченятко, пухнастий, білочка, хвіст, вуха. Виховувати інтерес, позитивне, гуманне ставлення до тварин.

 

***

Вчити активно слухати, розуміти та сприймати прозовий твір, повторювати окремі слова, фрази, давати відповіді на запитання. Продовжувати знайомити з твариною – зайцем: зовнішній вигляд,основні частини тіла та їх характерними ознаками, способом пересування.  Збагачувати словник: пухнастий, вуха, хвіст, лапки, довгі, куций, їсть, стрибає.

   Розвивати емоційні почуття до тварин, виражаючи їх словами, мімікою.  Виховувати любов до мешканців лісу.

 

***

Формувати вміння розуміти текст вірша та прозового твору, адекватно реагувати на почуте; давати відповіді на запитання за змістом художніх творів.  Ознайомити з лисицею та вовком, їх назвою, характерними зовнішніми ознаками, основними частинами тіла (голова, ноги, хвіст, очі), рухами та місцем проживання. Звуконаслідувати: У- у – у - у.  Збагачувати словник словами: ходить, хитра, руда, сірий, страшний. Вживати пестливі слова:лисичка, вовчик.

   Розвивати мовлення дітей, пізнавальний інтерес до мешканців лісу.  Виховувати  любов до тварин.

 

***

Спонукати дітей до сприйняття тексту, вірша; давати відповіді на запитання дорослого. Розширювати знання про диких тварин, зокрема – ведмедем: назву, зовнішній вигляд, основні частини тіла,спосіб пересування та живлення. Активізувати словник: ведмідь, лапа, смокче, великий, перевальцем, шуба, мед, їсть.  Звуконаслідувати: «Гр – р – р». Виховувати гуманне, приязне ставлення до тварин.

 

***

Заохочувати дітей слухати художні твори про тварин, розуміти запитання та давати на них відповіді. Знайомити малят з твариною – їжачком: назва, зовнішні ознаки, повадки, чим живиться та як захищається.  Активізувати словник: їжачок, голки, клубок, гриби, яблука.

   Розвивати уважність, активність, емоційну сприйнятливість твору.  Виховувати любов до тварин, почуття бережного відношення.

Г. Бойко «Зайчик- побігайчик»

Г. Демченко  «Білочка».

 

 

 

 

 

***

Оповідання.

В Паронова «Зайчик»

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова  «Вовк»

О. Сенатович  «Лисичка»

В. Паронова  «Лисичка».

 

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Ведмідь».

В.Гринько «Ведмедик»

 

 

 

 

 

 

***

П. Воронько         «Їжачок»

«Їжачок – хитрячок».

На бабусиному подвірї

 

«Мовлення дитини»,

«Дитина в природному довкіллі»,

«Особистість дитини»

 

Йди травиці попаси – молочка нам принеси

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Їду, їду на коні

 

 

 

 

 

 

***

Домашні улюбленці

 

 

 

 

 

 

 

 

***

На подвірї курочки и- ціпу,ціпу, ціп

 

 

 

 

 

 

 

***

Гуси, гуси й каченята, на лужок ідіть гуляти

Навчати уважно слухати віршики про тварин, повторювати окремі фрази, рисівки, звуконаслідування, що трапляються у вірші. Знайомити з свійськими тваринами (корова, коза), формувати знання про їх зовнішні ознаки. Схожість та відмінність; що їдять, яку користь приносять. Учити впізнавати за голосом корову, козу. Збагачувати мову словами – назвами: молоко,трава, їсти, роги, ноги, голова, велика, маленька. Розвивати увагу, пам'ять. Виховувати дбайливе ставлення до тваринного світу.

 

***

Спонукати малят слухати вірші, емоційно сприймати та давати відповіді на запитання. Розширювати знання про тварин (кінь); назва, характерні зовнішні ознаки, дії. Поповнювати словниковий запас: кінь, копита, цокає, грива,їде великий. І – го – го. Виховувати цікавість до художнього слова та любов до тварин.

 

***

Формувати вміння слухати вірші та повторювати коротенькі віршовані рядки, давати відповіді на запитання. Вчити впізнавати та називати кішку, собаку;їх зовнішні ознаки, що їдять, яку користь приносять людям. Розрізняти тварин серед інших за голосом, звуконаслідувати «гав, гав», «мяв, мяв». Збагачувати словник: кішка, собака. Гавкає, спить, гладить. Гавкає, їсть. Виховувати любов та піклування про тварин.

 

***

Викликати бажання слухати вірші про курочку та півника, емоційно сприймати ритмічні повтори, давати відповіді на запитання. Впізнавати птахів та називати; зосереджувати увагу дітей на характерних зовнішніх ознаках (гребінець, крила, дзьоб), будові; звуконаслідувати: «ко – ко – ко», «ку – ку – ріку».  Розвивати пізнавальну та емоційну сфери, увагу, пам'ять.   Виховувати любов до домашніх птахів,піклування.

 

***

Учити емоційно відгукуватись на зміст вірша та розуміти його; наслідувати слова, повтори, вирази.   Формувати елементарне уявлення про свійських птахів (качка, гуска): назви, зовнішні ознаки, частини тіла (голова, хвіст, шия).

Збагачувати словник: качка, гуска, трава, вода, плаває, ходить.Розвивати спостережливість, допитливість, пізнавальну активність. Виховувати цікавість та любов до об’єктів живої природи.

Т. Лисенко «Мед»

М. Познанська «Корова»

Закличка «Корівко, корівко»

 Потішки «Гоп, гоп, козуню!»

«Іде коза рогата»

 

 

 

 

***

В. Поталаха «На конику»

А. Барто «Конячка»

 

 

 

 

***

М. Познанська «Коли киця любить, а коли сердиться»

Н. Вернигора «Гав»

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Гринько «Курочка»

Г. Бойко «Півник  співунець».

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Гуси»

Г. Бойко «Качечка».

У світі казки

 

«Мовлення дитини»,

«Дитина в соціумі»,

«Дитина у світі культури»,

«Особистість дитини»

 

Дід бив, бив – не розбив

 

 

 

 

 

 

***

Не сиди, нам ріпку витягнути допоможи

 

 

 

 

 

 

***

Ваша мама прийшла, молочка принесла

 

 

 

 

 

 

***

Пригоди Колобка

 

 

 

 

 

 

***

Хто, хто в рукавичці

живе?

 

 

 

 

 

 

***

Усвіті казок

Учити дітей слухати казку, розуміти нескладний сюжет, запам’ятовувати нескладний сюжет, імітувати їх рухи. Активізувати словник: дід, баба, били, курочка, яєчко, мишка. Розвивати слухову увагу, позитивну налаштованість на героїв казки. Виховувати пізнавальний інтерес до народної творчості.

 

***

Викликати бажання слухати казку, емоційно сприймати зміст, давати відповіді на запитання. Вчити оцінювати поведінку героїв; уточнити елементарні поняття, що на городі ростуть рослини. Збагачувати словник: дід, город, баба, внучка, собачка, киця, мишка, дружити.   Розвивати мовлення.   Виховувати дружні стосунки, бажання допомогти.

 

***

Знайомити малюків з українською народною казкою, використовуючи ілюстрації. Зумовлювати емоційний відгук на зміст. Вчити наслідувати слова, вирази, давати відповіді. Збагачувати словниковий запас: козенята, дітоньки, вовк, розумні, хатка.  Розвивати слухову увагу.  Виховувати обережність у спілкуванні з незнайомими.

 

***

Продовжувати навчати дітей уважно слухати казку та запам’ятовувати зміст подій з використанням ілюстрацій; промовляти слова з пісеньки Колобка. Активізувати словник: дід, баба, спекли,покотився. Розвивати емоційне спілкування дитини з дорослим. Виховувати цікавість до народної казки, співчуття героям.

 

 

***

Учити уважно слухати і розуміти зміст казки, відповідати на запитання, повторювати за дорослим окремі фрази.  Активізувати в мовленні слова – назви героїв: жаба, мишка, зайчик, вовк, ведмідь, лисичка, рукавичка. Розвивати виразність мовлення, увагу, емоційне спілкування.  Виховувати інтерес та бережне відношення до книги, товариськість, доброзичливість,турботливість.

 

***

Пригадати дітям зміст казок «Курочка ряба», «Ріпка», «Рукавичка», «Колобок». Учити сприймати зображення       на картинці, давати відповіді на запитання за їх змістом. Викликати інтерес до художнього слова. Розвивати мовлення дітей.  Виховувати дбайливе ставлення до тварин, любов до казок.

 

Українська народна казка

 «Курочка ряба».

 

 

 

 

 

***

Українська народна казка

 «Ріпка»

 

 

 

 

 

 

 

***

Українська народна казка

 «Козенята та вовк»

(скорочений варіант)

 

 

 

 

 

***

Українська народна казка

 Колобок».

 

 

 

 

***

Українська народна казка

«Рукавичка»

 

 

 

 

 

 

***

Загадки про героїв казок.

 

Пори року

Золота осінь

Освітня лінія за БКДО

Тема заняття

Зміст педагогічної роботи

Художній матеріал

 

«Мовлення дитини»,

«Дитина в природному довкіллі

 

Пожовтіли вже листочки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Хто листочки обриває і травичку накриває

 

 

 

 

 

 

 

***

Летять, летять листочки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Наш осінній кошик

 

 

 

 

 

 

 

***

Хитрі огірочки, поховались під листочки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

У бабусинім саду, я на дереві знайду…

Продовжувати вчити дітей уважно слухати художні твори, давати відповіді на запитання по змісту вірша та ілюстрацій.  

Знайомити з осінніми змінами в природному довкіллі: стає холодно, жовтіє та опадає листя; зосереджувати увагу на їх красі та яскравості. Збагачувати словник : листочки, зелені, жовті, падають, шелестять. Звуконаслідувати: шу, шу, шу.

Розвивати інтерес до природного довкілля, спостережливість.  Виховувати любов до природи, художніх творів.

 

***

Спонукати малят до слухання віршів, розглядання ілюстрацій, вміння давати відповіді на запитання, повторювати за вихователем окремі короткі рядки. Формувати знання про стан погоди восени: дме вітер, ідуть дощі, небо затягують хмари. Збагачувати словник: вітер, дме, обриває, дощ, іде, одяг. Розвивати увагу, елементарне уявлення пр. зв’язки в природних явища.  Виховувати позитивну налаштованість до явищ природи.

 

***

Продовжувати навчати малят слухати прозовий твір, розуміти його зміст та давати відповіді на запитання. Поглиблювати знання про зміни в природі восени: листочки попадали з дерев, лежать на землі, як красивий килим, дерева голі, капає дощик, ховаються комахи. Зосереджувати увагу на кольорах: червоний, жовтий та величині: великі, маленькі. Активізувати словник словами – назвами:осінь, дерева, листя, голі, сплять, комахи, дощ. Розвивати спостережливість, увагу, позитивне сприйняття художнього слова. Виховувати цікавість та любов до природи.

 

***

Продовжувати вчити дітей активно слухати віршовані твори, повторювати окремі слова, вирази, давати відповіді на запитання. Знайомити з овочами, їх назвою, ознаками та поняттям «Ростуть на городі». Збагачувати словник назвами овочів: буряк, картопля, морква. Розвивати зосередженість, поняття про користь овочів для здоровя.  Виховувати інтерес , позитивне ставлення до об’єктів природи.

 

***

Формувати бажання до прослуховування віршованих творів; давати відповіді за їх змістом, повторювати окремі короткі рядки з відповідним темпом та інтонацією. Розширювати знання про овочі (огірок, помідор), їх назви, уміння відрізняти за кольором та формою. Закріплювати поняття  «один, багато». Збагачувати словник назвами та ознаками: огірок, помідор, довгий, круглий,зелений, червоний. Розвивати інтерес до об’єктів природного довкілля, про їх використання та користь.  Виховувати позитивну налаштованість на сприйняття художніх творів.

 

***

Спонукати малят до слухання та сприйняття літературних творів. Заохочувати до повторення слів, окремих виразів. Навчати розпізнавати фрукти за зовнішнім виглядом, називати їх (яблуко, груша). Збагачувати словник: сад, фрукти, дерево, ростуть, солодкі.  Закріпити червоний та жовтий кольори. Розвивати слухову увагу, тактильні відчуття. Виховувати емоційний відгук на літературні твори.

 

 В. Паронова «Осінь»; «Гарні листочки».

 

 

 

 

 

 

 

 

***

М. Познанська «Йдуть дощі»,

В. Орлов «Веселий дощ»

В. Паронова «Вітерець»

 

 

 

 

 

 

***

В.Паронова  «Голі дерева»

                 (прозовий твір)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова  «Морква», «Буряк», «Картопля».

 

 

 

 

 

 

***

П. Мостовий «Огірочки»

                       «Помідори».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Поронова «Яблучко»

 Вірш – загадка «Грушки».

Зимонька - зима

Освітня лінія за БКДО

Тема заняття

Зміст педагогічної роботи

Художній матеріал

 

Зима

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Шубка й рукавички в мене невеличкі

 

 

 

 

 

 

 

***

Взимку холодно пташкам, їм хлібця поїсти дам

 

 

 

 

 

 

 

***

З гірки я лечу, лечу і катаюсь досхочу

Продовжувати вчити дітей слухати віршовані

твори, розуміти їх зміст, повторювати окремі фрази та давати відповіді на запитання. Знайомити малюкі з особливостями змін в природі з настанням зими (холодно, мороз, сніг). Збагачувати словник новими словами: cніжинка, летять, падають, білі, як, зима. Розвивати слухову та зорову увагу. Виховувати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, до художнього слова.

 

***

Спонукати малят уважно слухати прозовий твір, розуміти його зміст та давати відповідь на запитання. Продовжувати знайомити з особливостями зимової пори року, з використанням зимового одягу та взуття.. Активізувати словник: холодно, шуба, пухнаста, рукавички, чобітки, тепло. Розвивати мовлення малюків, зосередженість, пізнання нового, увагу.  Виховувати цікавість до слухання творів.

 

***

Формувати вміння емоційно сприймати твори, реагувати на їх зміст, повторювати окремі слова, вирази. Давати елементарні уявлення про умови життя птахів та звірят взимку та необхідність їм допомагати (насипати корм у годівницю). Активізувати словник словами: пташка, хлібець, поїсти, зайчик, тремтить, голодний. Розвивати спостережливість, допитливість. Виховувати  пізнавальний інтерес до життя пташок, звірів взимку; гуманне ставлення.

 

***

Продовжувати знайомити малят з малими поетичними жанрами, зокрема віршами;емоційно відгукуватись на ъх зміст, повторювати слова, фрази. Розширювати знання про стан погоди взимку (падає сніг),;сніг (білий, холодний).  

Формувати розуміння залежності поведінки людей від погодних умов (холодно, все покрито снігом, діти граються з снігом: ліплять снігову бабу, катаються на санчатах). Збагачувати словник: санчата, гірка, ліпимо, лечу. Розвивати мовлення, емоційне сприйняття змісту творів та ілюстрацій. Виховувати цікавість до явищ природи.

 

В. Паронова «Білий сніг»

                        «Зима».

 

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Шуба»,

                       «Рукавички»

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Пташки»

 М. Познанська «Зайчики».

 

 

 

 

 

 

 

 

***

В.Паронова «Санчата»

О.Пенагіна «Бабу ми зліпили».

 

«Мовлення дитини»,

 

 

«Дитина в природному довкіллі

 

 

 

Весна, весняночка

Освітня лінія БКДО

Тема заняття

Зміст педагогічної роботи

Художній матеріал

 

 

 

«Мовлення дитини»,

«Дитина в природному довкіллі

 

Світить ясне сонечко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Знімайте шубки, не лякайте сонечко

 

 

 

 

 

***

Я перша квіточка весни

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Прокидаються комашки і малесенькі мурашки

 

 

 

 

 

 

 

***

Насадимо квіточок, для маленьких діточок

Навчати дітей сприймати та розуміти зміст віршованих творів, давати відповіді на запитання за змістом віршів, ілюстрацій словами, двох – трислівними реченнями. Знайомити з ознаками ранньої весни: пригріває сонечко, стало тепліше, тане сніг, біжать струмочки. Активізувати словник словами – назвами ознак весни. Учити утворювати пестливі слова: весна – весняночка, квітка – квіточка, сонце – сонечко. Розвивати чіткість мовлення, інтерес до змін у природі. Виховувати естетичне почуття, любов до природи.

 

***

Знайомити дітей зі змістом оповідання, стимулювати висловлюватися за змістом словами, короткими реченнями. Закріплювати слова – назви весняного одягу: курточка, черевички, шапка. Розвивати мовлення. Виховувати дбайливе ставлення до особистих речей.

 

 

***

Учити малят слухати та розуміти зміст вірша, повторювати фрази і рядки віршів, запам’ятовувати їх. Продовжувати знайомити з весняними змінами в довкіллі, першими весняними квітами (пролісок, підсніжник), появою трави. Активізувати словник словами за темою.

Розвивати чіткість мовлення, інтерес до змін у природі. Виховувати естетичне почуття, любов та бережне ставлення до об’єктів живої природи.

 

***

Спонукати слухати поетичні твори, розуміти. Запам’ятовувати зміст, висловлюватися словами, виразами, повторами. Формувати знання про те, що весною прокидаються комахи; впізнавати та називати їх. Збагачувати словник: бджілка, метелик, летить. Закріплювати жовтий колір, величину (великий, маленький). Розвивати емоційне сприйняття художніх творів. Виховувати любов до природи.

 

***

Продовжувати вчити малят слухати, розуміти зміст твору; повторювати слова, давати відповіді на запитання. Формувати уявлення про працю дорослих навесні в саду, на городі (копати,садити, грядка, квітка, дерево). Поглиблювати словник словами – назвами та словами – діями за змістом віршованого тексту. Розвивати здатність до емоційного спілкування, сприймання, слухову та зорову увагу. Виховувати повагу до людської праці, любов до природи.

 

А. Барто «Сонечко»

В. Паронова «Струмочок»

                  «У садку».

 

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Сонечко».

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Підсніжники»

К. Перелісна «Я пролісок синенький».

 

 

 

 

 

 

***

В. Паронова «Бджілка», «Метелик»

А. Мястківський «Жук».

 

 

 

 

 

 

***

Г. Бойко «Вишеньки»,

«Ой ну, коту Рябку»


 

Конспекти занять з використанням дитячої художньої літератури

 

ДИТЯЧИЙ САДОК

(інтегроване заняття з пріоритетом пізнавального розвитку)

Мета. Учити вслухатися у римовані тексти та розуміти їх зміст Розширювати знання та уявлення дітей про дитячий садок; формувати у дітей уявлення і розуміння про те, що в дитячому садку на них чекає багато інших дітей, є різні іграшки, забавки; учити орієнтуватися у приміщенні групи; закріплювати назви групових приміщень та їх призначення; розвивати позитивне ставлення до перебування у дитячому садку.

Попередня робота: виучити примовку «Водичко, водичко…»; закріплювати назви приміщень групи.

ХІД

  1. Створення позитивного настрою. Мовленнєва вправа «Доброго ранку!»

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, у небі пташки!

Доброго ранку тобі i мeнi!

  1. Мотивація

Вихователь. Діти, сьогодні ми помандруємо у веселому паровозику. Вихователь шикує дітей у паровозик. Вони мандрують групою.

Паровозик наш біжить,

Паровозик наш пихтить,

Вирушає потяг точно,

І везе собі садочком

Всю веселу дітвору.

Ту-ту-ту, у-у-у!..

  1. Основна частина «Паровозик під’їжджає» до туалетної кімнати.

Вихователь. Це туалетна кімната, тут ми миємо ручки, умиваємось. Водичко, водичко,

Умий наші личка,

Рум’яні та білі,

Як яблучка спілі.

— Малята, повторімо всі разом! Діти промовляють разом із вихователем. — Покажімо, як ми миємо ручки, щічки. Імітація миття рук, обличчя.

— Тут висять рушнички. Рушничків мало чи багато? (Багато)

— Поїхали далі…

«Паровозик під’їжджає» до спальні.

Вихователь. Це спальна кімната. 

Спить у полі квіточка,

Бачить сни бджола,

Відпочити білочка

У дупло пішла.

— Поїхали далі…

— Це роздягальна кімната. Тут ми переодягаємося та перевзуваємося.

— У роздягальній кімнаті є шафи, поличка, лавки.

— Куди ми вішаємо одяг?

— Куди ставимо взуття?

— На що сідаємо?

— Шаф багато чи мало?

Так багато. — А поличок для взуття?

— Поїхали далі…

Вихователь. Це групова кімната. Тут ми граємо, займаємося, їмо.

— Їмо та малюємо ми за столами. А де ми граємо?

Звертає увагу на полички з іграшками, килимок

Запитання до дітей:

  • Що лежить на поличках? (Іграшки).
  • Скільки іграшок? (Багато).
  • Що малята роблять з іграшками? (Граються).
  • А де граються? (На килимку. За столиком).

Вихователь. Так. Діти граються дружно іграшками, складають їх на полички.

Вихователь читає вірш «Як в садочку нашому добре»

Дитсадок – веселий дім,

Тут є іграшки усім

І ведмедик є ,і м’ячик,

Зайчик, білочки он скачуть.

Малята іграшками  дружно грають,

Їх не бють не розкидають.

  1. Підсумок

Вихователь. Наш веселий паровозик привіз нас назад. Ми дізналися, де граємо, відпочиваємо, переодягаємося, граємо, їмо, миємо ручки. Це наша велика група.

******************************************************************

КУТОЧОК ПРИРОДИ

(інтегроване заняття з пріоритетом пізнавального розвитку)

Мета. Вчити уважно слухати і розуміти зміст вірша; повторювати слова, давати відповіді на запитання. Привчати дітей сприймати кімнатні рослини як живих істот; формувати розуміння того, що рослинам потрібна вода, земля, а також добре ставлення; заохочувати прагнення виконувати посильну роботу по догляду за рослинами куточка природи. Виховувати турботливість, інтерес до кімнатних рослин.

Матеріал: куточок з кімнатними рослинами, поливальниця, вода, паличка для розпушування, лялька, віршики.

Попередня робота: під час миття рук звернути увагу на властивості води (холодна, тепла), під час прогулянки – на властивості грунту (сухий, мокрий).

ХІД

Вихователь. До нас у гості прийшла лялька Катя, щоб помилуватися рослинами куточка природи нашої групи

Бесіда-розповідь «Наш куточок природи»

Вихователь пропонує повторити лагідні звернення до рослин куточка природи: «Ми рослинам усміхаємося, зривати не збираємося», «Подаруємо усмішку квітам».

Вихователь. Щоб рослини нас радували, дарували свою красу ми повинні за ними доглядати.

Вчасно треба поливати

Квіти у куточку,

Бо рослина хоче пити

Як і ми, Катрусю.

Вихователь залучає  дітей до посильної роботи по догляду за рослинами.

Вихователь. Кімнатні рослини поливають з поливальниці. Для поливання великих рослин потрібно багато води, а для маленьких – мало.

Запитання до дітей:

  • Що це, дітки? (звертає вагу на поливальницю)
  • Для чого поливальниця в куточку природи?
  • А навіщо поливати рослини?
  • Що буде з рослинами,  якщо ми їх не поллємо?

Вихователь від імені рослин читає вірш

Вихователь. Уважно послухайте про, що нас просять квіточки:

Виростаєм на віконці,

Зацвітаємо на сонці.

Від водиці зеленієм,

Діткам й сонечку радієм.

Ви нас, дітки, доглядайте

І водою поливайте,

Щоб могли усі ми жити,

Треба землю розпушити

Запитання до дітей:

  • Що радує рослин в куточку природи?
  • Що просять квіти у діток?
  • В чому ростуть рослини? 
  • Що є в горщиках?
  • Щоб рослинам було добре, що потрібно ще зробити?

Вихователь демонструє названі дії і залучає дітей до посильної трудової діяльності

Вихователь. Коли рослину поливають,підпушують землю в горщику – вона зростає. Спочатку вона маленька, а потім росте і стає великою. Покажемо діти, як ростуть рослини?

  Діти присідають, помалу підводяться і піднімають угору руки. (Повторити 2 р)

Вихователь. Що ми робили, аби рослини  добре почувалися в нашій кімнаті? Як правильно доглядати за ними?

Вихователь. Будемо доглядати за квітами у нашому куточку, а вони нас радуватимуть своєю красою.

А Катруся теж нам дякує, що ми так гарно розповіли їй про наш куточок природи.

*******************************************************************

БУДУТЬ ГРАТИСЯ МАЛЯТА

(інтегроване заняття з пріоритетом пізнавального розвитку)

Мета. Продовжувати вчити дітей сприймати на слух і розуміти зміст віршованого твору, відповідати на запитання за змістом вірша.

Формувати уявлення і розуміння того, що в дитсадочку є багато іграшок. Учити називати, впізнавати та знаходити їх (машина, лялька). Знайомити з їх ознаками, діями: великий, маленький, їде, спить,їсть. Розвивати навички      використання іграшок за призначенням. Виховувати вміння бережно поводитись з іграшками.

Словник: Іграшки, лялька, машина,звірята, гратися, личко, кіски.

Матеріал: іграшкова кішка, вірші «Гарних іграшок багато»

Г. Чорнобицької, «Машина», «Лялька» В. Паронової.

ХІД

Ігрова ситуація.

Вихователь.  Діти, до нас  завітала іграшка – киця Мура. Ми познайомимо її з іншими іграшками, які знаходяться на іграшкових поличках.

 Вихователь читає вірш «Гарних іграшок багато»

В дитсадочку в нас ,малята,

Гарних іграшок багато:

І великих, і малих –

Привітаємо ми їх.

«Добрий день», ми скажем вам –

І звірятам і лялькам».

Будуть гратися малята

І не будуть нудьгувати.

Запитання до дітей:

  • Що є в дитсадку? (Іграшки).
  • Скільки іграшок? (Багато).
  • Які іграшки? (Великі, маленькі).
  • Якими іграшками граються малята? (Ляльками, звірятами).

Звертає увагу на полички для іграшок.

Вихователь. Тут є ляльки, звірята, а також машинки.

Вихователь читає вірш «Машина»

На колесах їде хатка,

Є віконця і дверцятка.

Др – р – р –р  -  мотор гуркоче,

Покатає всіх охоче.

Запитання до дітей:

  • Що їде на колесах? (Машина).
  • Як ми граємося машинкою? (Катаємо).
  • Як мотор диркоче? (Др – р – р – р).
  • Який сигнал подає? (Бі – бі – бі).

Розглядають машинку, катають кицю Муру.

Вихователь. А ось ще є у нас лялька.

Вихователь читає вірш «Лялька»

Маю доню невеличку,

В неї кіски, гарне личко,

Ручки, ніжки, голова.

Дуже лялечку люблю

І до себе притулю!

Запитання до дітей:

  • Яка ляля? (Невеличка)
  • Що є у неї? (Кіски, ручки, ніжки, голова, личко).
  • Що ми робимо з лялечкою? (Граємося)

Вихователь. Так, дітки, з ляльками граються: одягають, годують, вкладають спати, заколисують а – а – а.

Дорослий пропонує погратися; наслідувати слова та дії дорослого.

Підсумок.

Вихователь. Киці Мурі дуже сподобалося у нас. Ви так гарно поводитеся з іграшками і вона радо залишиться з нами.

******************************************************************

ОСІНЬ В ГОСТІ ЗАВІТАЛА

(інтегроване заняття з пріоритетом пізнавального розвитку)

Мета. Продовжувати навчати сприймати зміст художнього твору, давати відповіді за його змістом. Знайомити дітей з осінніми змінами в природному довкіллі (холодно, хмари, дме вітер, жовтіє, опадає листя). Спонукати помічати і правильно називати обєкти та явища природи, їх ознаки. Активізувати словник словами: осінь, дерево, листя, хмари, вітер, одяг.Розвивати увагу, спостережливість, емоційне сприйняття краси довкілля. Виховувати любов до рідної природи, до художнього слова.

Попередня робота: спостереження за змінами в природі, розучування закличок

Матеріал: фланелеграф, силуети: дерева, листя, сонця, хмарки, ляльки в осінньому одязі, вірш «Осінь» В. Паронова.

                                                                  ХІД

Ігрова ситуація: прийшла лялька Катя.

Вихователь. До нас прийшла Катя. Вона була на вулиці, а там холодно, осінь.

  • У що одягнена лялька? (Назви одягу).

Вихователь. Лялька Катя хоче повести нас у гості до осені. Розглядають фланелеграф: осіннє дерево, сонце, хмари, листя зелене, трава.

- Яке гарне дерево, які гарні листочки.

                 У садочку клени

                 Всі були зелені

                 Подивіться, що це з ними?

                 Клени стали золотими.

  • Які були листочки на деревах? (Зелені).
  • А в який колір їх пофарбувала осінь? (Жовтий).

Викласти жовті листочки на фланелеграфі (технологія «Незакінчена картинка»). 

Вихователь. Сонечко не гріє, стало холодно, листя на деревах  жовте, червоне. Вітер подув і попадало листя на землю.

                        Відірвався наш листочок,

                        І легенький вітерець

                        Підхопив його в таночок 

 

Викласти з допомогою дорослого на фланелеграфі картинку по змісту вірша (технологія «Незакінчена картинка»). 

Запитання до дітей:

  • Де лежать листочки? (На землі).
  • Хто їх зірвав? (Вітерець).

Вихователь звертає увагу на корзинку з листочками, яку принесла лялька.

Гра  «Зберемо листочки» під музику «Осінній таночок»

Підсумок. Осінь нам подарувала багато гарних листочків. Ми їх зібрали у букет, подаруємо мамам, нехай вони порадіють разом з нами.

 

****************************************************************************

 

ВЕСЕЛІ МЕТЕЛИКИ

( заняття-гра  з пріоритетом сенсорного розвитку)

Мета. Вчити дітей розрізняти, співвідносити кольори предметів та знаходити один із заданих. Викликати емоційне сприйняття художніх творів; повторювати окремі фрази. Підвищувати мовленнєву ініціативу, бажання запам’ятовувати слова – назви та слова – ознаки. Розвивати зосередженість, кмітливість, дрібну моторику м’язів. Виховувати увагу, чуйність, вміння гратися поруч.

Матеріал: тло – галявина зеленого кольору з силуетами квітами основних кольорів та двох величин.

                                                      ХІД

Вихователь. Пригріло сонечко і на галявині зацвіло багато квітів.

                                Ви погляньте, любі діти,

                                Ось які чудові квіти.

                                Нам їх подарували,

                                Щоб в садочку гарно стало.

Розглядають галявину з квітами.

  • Що подарували дітям? (Квіти)
  • Які квіти? (Гарні).

Дорослий звертає увагу на колір, кількість, величину.

  • Скільки квіточок? (Багато).
  • Якого кольору?
  • Якої величини.

Гра «Покажи квітку» (величина, колір).

А ось на галявину прилетіли метелики.

  • Якого кольору галявина? (Зеленого).

                                Ось метелик, подивіться,

                                Ось він, ось він подиміться,

                                Літає поміж квітів,

                                Крильцями махає, спокою не має.

Завдання: назвати кольори, кількість, величину, множину та посадити метеликів на квіти відповідного кольору.

Показ і пояснення процесу виконання.

                                Полетів метелик на лужок,

                                Заховався між квіток.

Варіанти завдань: Посадити маленького метелика на маленьку квітку,

                                відповідно – великого.

                                Викласти великого, маленького, знову великого (черговість).

Підсумок. Метеликам дуже сподобалось гратися з дітками, дітки були уважними, активними. 

 

****************************************************************************

Читання вірша Н. Забіли «Курочка».

 

Мета. Учити дітей уважно слухати художній текст, активно реагувати на його зміст, давати відповіді на запитання. Спонукати до повторення слів, фраз, звуконаслідування.

Формувати навички побудови речень. Продовжувати знайомити з домашніми птахами: називати їх та їх особливості зовнішнього вигляду. Активізувати словник: курочки, ціп – ціп, дзьобик, тук – тук. Розвивати мовлення малят, пізнавальну активність. Виховувати вміння слухати та розуміти дорослого; цікавість до художнього твору та любов до домашніх птахів.

Матеріал: вірш Н. Забіли «Курочки», іграшкова курочка, фланелеграф, силуети хлопчика, дівчинки, курочки, мисочки.

ХІД

Ігрова ситуація: до дітей приходить іграшка – курочка.

Діти розглядають її (лапки, голова, крила, дзьоб).

  • Що робить лапками, дзьобом? (Ходить, клює).
  • А як каже? (Ко – ко – ко).

Читання вірша

                       На подвірї курочки

               -Ціпу, ціпу, ціп!

               Ось Маринка й Юрочка

               Кришать ціпкам хліб.

               Ціпки бачать кришечки

               -Дзьобики – тук, тук!

               Весь шматок – ой лишенько!

               Вихопили з рук.

Дорослий пропонує викласти картинку на фланелеграфі – «Діти годують курчаток».

Повторне читання вірша, запитання за змістом вірша:

  • Хто на картинці? (Курочки).
  • Хто їх годує? (Хлопчик, дівчинка).
  • Як вони кличуть пташок? (Ціпу – ціпу - ціп).
  • Що їдять пташки? (Хліб).
  • Як стукають дзьобики? (Тук, тук, тук).

Гра «Курочка та курчата».  (Виконання рухів згідно слів, імітація повадків птахів).

                      По дорозі курочка ходила,

                      Маленьких діточок учила:

                      Підніміть крильця, усміхніться,

                      Сонечку ясному поклоніться.

                      Пострибайте весело, покрутіться.

                      Гайтесь, розбігайтесь,

                      До мене збігайтесь.

Підсумок.  Молодці дітки! Ось як гарно ми погралися з курочкою!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БІБЛІОГРАФІЯ

Базовий компонент дошкільної освіти нової редакції / науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед. наук./ Видавництво, 2012

Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина».

Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина».

Розвиваємо, навчаємо, виховуємо дітей третього року життя / Поніманська Т. І.А.  – Слово, 2012/.

Методика розвитку мови в дитячому садку /за редакцією А.М. Богуш – «Вища школа», 1977/

Залучення дітей до художньої літератури /Гербова В.В. – Синтез, 2010/

 

1

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
9590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку