Методичні рекомендації " Логопедичне обстеження дітей із затримкою мовлення"

Про матеріал
Матеріал призначений для навчання та виховання дітей старшого дошкільного віку.
Перегляд файлу

      Логопедичне  обстеження  дітей із затримкою мовлення.


Завдання логопеда полягає в тому, щоб за допомогою найбільш простих  прийомів  швидко і правильно визначити рівень мовленнєвого розвитку  дитини.
Щоб обстеження проходило успішно, не займало багато часу, важливо швидко встановити хороший контакт з дитиною. З цією метою в момент, коли починається розмова з батьками, дитині пропонується вибрати собі іграшку, пограти з нею або взяти папір, олівець і намалювати щось на його розсуд. Малюнок або гра може служити додатковим матеріалом , і разом з тим створюють умови, які  сприяють  налагодженню більш тісного контакту з дитиною. Спостереження за його самостійними діями здійснює логопед, який ненав'язливо підказує варіанти гри (малюнка), підбадьорює дитину, намагаючись увійти до нього в довіру . Це, у свою чергу, допомагає викликати у дитини хороший емоційний настрій, доброзичливі взаємини педагога і дитини.
Бесіда - є одним з основних прийомів обстеження мови. 
Мета бесіди: 
виявити загальний кругозір дитини і можливості зв'язних висловлювань; 
спостерігати за поведінкою обстежуваного. 
У ході бесіди логопед відзначає, якими відповідями користується дитина, односкладовими або фразовими, наскільки вони розгорнуті, чи правильні за змістом, як оформляє окремі слова і пропозиції граматично і фонетично. При виявленні особливостей мовного розвитку (недорозвинення) дошкільників у процесі бесіди приділяється увага самостійності висловлювання, так як в даний момент послаблюється контроль над вимовою.
Під час бесіди необхідно фіксувати і стан слуху дитини: чи добре чує запитання, не перепитує . З цією метою запитання задаються голосом звичайної розмовної гучності і пошепки (зниженої гучності). 
Питання і зміст бесіди бажано продумати заздалегідь. Тема повинна бути простою. Наприклад, бесіда, що стосується безпосередньо знань дитини про себе. Питання слід формулювати конкретно, щоб дитина могла легко їх зрозуміти і правильно відповісти. 
Приблизний  перелік питань: 
- Як тебе звуть? 
-  Як звуть маму, тата (бабусю, дідуся)?

- Чи знаєш ти своє прізвище? 
- Скільки тобі років? 
- Де ти живеш (вулиця, номер будинку, квартири)? 
- Чи є у тебе брати і сестри? 
- Як їх звати? 
- Де працюють батьки? 
Якщо дитина відповідає на кожне питання одним словом, то після деяких відповідей можна задавати додаткові запитання, і таким чином викликати у  дитини  більш поширену відповідь. Наприклад, після відповіді на запитання "Хто з вас старший?" ("Я", "брат", "сестра") можна запитати: "А чому ти так думаєш?" "Тому, що мені вже 7 років, а сестрі 3  роки ".
Така бесіда має певне значення, як для перевірки слуху, інтелекту, так і в плані оцінки знань дитини: швидко і правильно вона відповідає, звертається за допомогою до батьків і як це робить; як реагує на труднощі, які виникли при відповідях, засмучується , якщо відчуває, що відповіді помилкові. 
При формуванні звуковимови логопед повинен навчити дітей: 
-виправити неправильну вимову звуків; 
-вслухатися в мову; 
-розрізняти і відтворювати окремі звукові елементи мови; / 
-утримувати на слух сприйнятий матеріал; 
-чути звучання чужої і своєї мови; 
-виправляти помилки у власному мовленні; 
-аналізу і синтезу звукового складу слова або вмінню "виділяти конкретні звуки: 
а) з ряду звуків; 
б) з відкритого складу; 
  - з закритого складу; 
г) зі складу слова; 
-ділити слова на склади, а склади на звуки і об'єднувати звуки в склади і слова; 
-ділити пропозиції на слова. 
Обстеження стану зв'язного мовлення дітей також проводиться методом індивідуального обстеження, суть якого - дослідження виявлень можливостей дітей у використанні різних видів зв'язних висловлювань - від одиничної фрази до власної творчості. І найчастіше отримані результати показують, що багато дітей відчувають труднощі у самостійному складанні висловлювань; у них небагатий словниковий запас, у мові немає образних виразів, мало прикметників, мова невиразний. При складанні розповіді за сюжетними картинками діти перераховують  зображення предметів  або називають дії, випускаючи при цьому важливі моменти в сюжеті картини. У роботі з серії малюнків  не можуть визначити послідовність викладених подій, виявити причинно-наслідкові відносини між ними.
При обстеженні таких дітей виявлено затримка формування кожного з компонентів мови: фонетики, лексики, граматики. Це порушення вперше зафіксовано Р.Є. Льовиній ​​в інституті дефектології і визначено як загальне недорозвинення мовлення. 
Виходячи з результатів обстеження, будується корекційна робота, яка проводиться поетапно. Успіх її залежить від раннього початку та систематичності  проведення. Тісний взаємозв'язок розвитку мовлення, сенсорних функцій, моторики й інтелекту визначає необхідність корекційної роботи в поєднанні зі стимуляцією розвитку всіх сторін мовлення. 
Велику роль у корекційній роботі відіграє артикуляційна гімнастика, яка також диференціюється в залежності від форми і ступеня ураження артикуляційного апарату. Для розвитку артикуляційного апарату велике значення має рано розпочата логопедична робота. Важливе значення має і індивідуальний підхід. 
Логопедичне  обстеження уточнює рівень розвитку мовлення  на даному етапі, а корекційна робота допоможе дитині в подальшій соціальній адаптації. Логопед дає обгрунтовані рекомендації з навчання та виховання дітей з даною затримкою розвитку мовлення. 
Аналіз логопедичного дослідження вказує на необхідність цілеспрямованої, розвиваючої, системної корекційної роботи з розвитку мовлення, формування умінь і навичок зв'язного мовлення. 
 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
23 травня 2019
Переглядів
5826
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку