Гра-провідна діяльність дошкільнят.
У працях вітчизняних психологів доведено, що саме у грі розвивається психіка дитини. У давнину дорослі й дитячі ігри були народною традицією: їм відводили спеціальний час, культура гри передавалась із покоління в покоління. Л .Виготський вважав, що діти у грі задовольняють потреби, які вони не можуть задовольнити в реальному житті. У грі діти відображають різні сторони життя та особливості діяльності дорослих,поповнюють свої знання про навколишній світ,вчаться співпереживати.
Розвиваючі ігри допоможуть майбутнім дошкільнятам закріпити знання алфавіту, навчитися складати слова, писати і читати. Крім того, такі заняття сприяють розвитку уваги та зосередженості. Тим більше дитина дошкільного віку часто відволікається і не може довго зосереджуватися на одному роді діяльності. Ігри, які допоможуть в розвитку маляти.
Розвиток фонематичного слуху.
Гра «Хто більше слів придумає?»
Мета: активізація словника,автоматизація різних звуків.
Обладнання:м'яч,прапорці.
Хід гри.
Логопед називає якиїсь звук і просить дітей придумати слова,в яких зустрічається цей звук. Потім діти стають у коло. Один з гравців кидає м'яч. Той хто зловив повинен сказати слово з умовним звуком. Правильна відповідь - прапорець. Переможець визначається за кількістю зібраних прапорців.
Гра « Відстукування складів»
Мета:навчання складовому аналізу слів.
Обладнання:барабан,молоток.
Хід гри.
Діти сідають в ряд. Логопед пояснює,що кожному буде дано слово,яке він повинен вистукувати чітко і голосно стільки раз,скільки складів у слові. Переможцями будуть ті,хто не зробив помилок.
Розвиток мовного дихання
Гра «Сусіди»
Мета:правильна побудова фрази. Удосконалення орієнтації у просторі.
Обладнання:дитячі стільчики,бубен.
Хід гри.
Дітям дається завдання назвати сусіда справа. По черзі діти називають своїх сусідів.За сигналом бубна діти розбігаються по кімнаті.За сигналом діти мають сісти саме з тим сусідом,якоготвони назвали.Хто помилився,той програв.
Гра «Приємний запах»
Мета:розвиток фразового мовлення на плавному видиху.
Обладнання:одна запашна квітка,або надухм'янена носова хустинка, або фрукти.
Хід гри.
Діти по черзі підходять до вази,беруть один з предметів і вдихають у себе,а на видоху вимовляють слово або фразу « Лимон….лимон кислий». Спочатку дітям пропонують речення,а далі придумують самі.
Гра «Дощик»
Мета:розвиток ритмічної і виразної мови.
Обладнання:дитячі стільчики.
Хід гри.
Стільці розкладені по колу,але на один менше ніж дітей. Діти ходять по колу і говорять разом: «Дощик,дощик,що ти ллєш,погуляти не даєш?». Після слів
«погуляти не даєш» діти біжать до стільчиків. Кому стільця не вистачило,той програв. Гру повторюють кілька разів.
Розвиток голосу
Гра «Хуртовина»
Мета:розвиток сили голосу і мовного дихання.Активізація губ.
Обладнання: малюнки хуртовин.
Хід гри.
Логопед показує малюнок заметілі.За сигналом:
-«Хутовина починається» діти тихо говорять:у-у-у-у;
-за сигналом «Сильна хуртовина» діти голосно говорять: у-у-у-у;
-за сигналом «Хуртовина закінчилась» діти говорять тихіше: у-у-у;
Бажано,щоб діти змінювали силу голосу за один видих не менше
2-3 разів. В такому випадку мовні інструкції логопеда краще замінити делегуванням: плавні рухи вверх- діти говорять голосніше, вниз- тихіше.
Розвиток слухової уваги
Гра «Що ти чуєш?»
Мета:збагачення словника,розвиток фразового мовлення.
Обладнання: аудіо записи.
Хід гри.
Діти заплющують очі , уважно слухають і визначають,які звуки вони чули (сигнали машин,щебетання птах,розмову…)Діти відповідають цілими реченнями.