Метод проектів на дистанційному навчанні
.
Мною та учнями розроблена система проектів, які носять не груповий, а індивідуальний характер і направлені на поглиблення знань учнів з фізики. При цьому акцент зроблений на застосуванні і реалізації міжпредметних зв’язків курсу фізики із іншими навчальними дисциплінами, що дає можливість формування єдиного уявлення про природу на основі діалектичної єдності природничо-наукових знань.
Я широко застосовую різні форми проектів (зважимо на те, що на дистанційному навчанні більш актуальними стають міні-проекти, які вимагають глибокої роботи учня, але не розтягнуті в часі).
1 Проект однієї задачі
В такому проекті уже умова задачі має нести інформаційне навантаження, результат задачі як мінімум – нову інформацію, яка буде використана в навчальній діяльності, математичний апарат задачі передбачає або додаткову роботу з формулами, що виходить за межі уроку або синтез знань з багатьох предметів.
Проект « Швидкість обертання Землі навколо Сонця?» (7 клас)
Для реалізації проекту треба знати радіус орбіти Землі (астрономія), указати, шо це і є відстань від Землі до Сонця, період обертання – рік (перетворити в секунди), формулу довжини кола (математика), указати, що траєкторія є близькою до колової, а значить в різних точках траєкторії швидкість руху планети буде різною (передбачаємо закони Кеплера), використати фізичні формули програмового матеріалу, проаналізувати отриманий числовий результат – а Земля не просто рухається, вона мчить!
2 Відео-проект однієї задачі.
Сама назва говорить про форму проведення та захисту такого проекту. Такі проекти доцільно виконувати учням, які мають труднощі у висловлюванні думки, страх виступу перед аудиторією, невпевненим та сором’язливим. Дитина знімає все на відео, супроводжує повним поясненнямголосом за кадром (для отримання бажаного результату можна виконувати безліч дублів). На захисті проекту подається відео на екрані відеоконференції.
Проект «Середня швидкість руху гусака»
Учень знімає протягом якогось часу (10-15 хвилин) рух свійського птаха з паралельною фіксацією часу та відстані, На основі цих даних визначає різні види швидкостей. Формулює правила та озвучує формули.
3. Проект «Поясни фізичне явище першокласнику»
Простенька назва проекту і дуже глибока наукова та психологічна робота учня. Виявляється, що вивчити самому набагато простіше, ніж пояснити іншому, тим паче, коли пояснюєш людині, яка знає значно менше тебе. Такі проекти крім навчальної, пізнавальної, розвивальної переслідують ще й профорієнтаційну мету – допомагають відкрити талант педагога.
4.Проект «Фізичний експеримент вдома»
В умовах дистанційного навчання учень має доступ до величезної кількості описаних та виконаних дослідів з фізики в Інтернеті. Це традиційні демонстраційні та цікаві нестандартні експерименти. Я пропоную знайти в Інтернеті, придумати самим, скористатись допомогою батьків та провести досліди до відповідної теми. Зняти відео, прокоментувати його та зробити висновки (на відео має бути видно учня та чути його голос). Такі проекти виконує вся сім’я.
5.Проект «Фізика і моє місто»
Це не просто інформаційний проект, а величезна рубрика, що може містити інформацію про вчених, ім’я яких пов’язане з регіоном, розвиток електроенергетики в районі, пояснення причини, чому саме наше містечко впродовж тривалого часу було місцем проведення змагань з дельтопланеризму, які альтернативні джерела енергії у нас використовують, як відкритий природній гранітний кар’єр впливана рівень радіації.
6.Для учнів 11 класу, що мають навчальні досягнення високого рівня, пропоную проект «Розв’яжи одну фізичну задачу різними способами з використанням математичного апарату різного рівня». Ідею таких проектів підказали мої учні, коли одного разу знайшли та списали в Інтернеті розв’язок шкільної фізичної задачі з використанням диференціалів. Я вирішила цю ситуацію використати – високо оцінила роботу і так в моєму арсеналі з’явились такі проекти.
Метод проектів завжди прагматичний по своїй суті. Кожен проект
передбачає не просто розгляд та дослідження запропонованої проблеми, не просто пошук шляхів її розв’язання, але й практичну реалізацію кінцевих результатів.
Учень повинен усвідомити важливість отриманих знань, розглянути різні точки зору і різні підходи до вирішення проблеми.
Під час виконання проекту учень повинен опрацювати великий обсяг
інформації, а іноді розширювати та поглиблювати свої знання не тільки з фізики, а і математики, астрономії, інформатики, біології, економіки, географії, історії, часто випереджувальне навчання стає єдино можливим способом атконання деяких проектів. А найціннішим є те, що в процесі теоретичної і практичної діяльності, в процесі експериментальної і самостійної роботи учень здобуває «власні знання», які перестають бути абстрактними.
Таким чином застосування методу проектів під час дистанційного навчання фізики вносить у навчальний процес принципово нову, у порівнянні із традиційним навчанням, систему співпраці «вчитель-учень», відкриває нові можливості щодо формування пізнавальних інтересів учнів, розвитку їх творчих та інтелектуальних здібностей. В результаті учень виступає в ролі науковця дослідника, що дає йому можливість відчути свою значимість у навчальній діяльності.
В сучасних умовах розробка навчальних проектів з врахуванням специфіки дистанційного навчання є перспективним напрямком науково-методичної роботи. На сьогоднішній день немає потреби доводити важливість використання дистанційного навчання у навчальних закладах.. Саме метод проектів може слугувати тією важливою складовою формування пізнавальної активності учнів у процесі дистанційного навчання.