Методичні рекомендації "Методичний супровід інноваційної діяльності педагогічного колективу"

Про матеріал
Матеріал містить інформацію про особливості інноваційної діяльності в процесі реалізації науково-педагогічної проблеми (з досвіду роботи).
Перегляд файлу

Методичний супровід інноваційної діяльності педагогічного колективу

Лебідь Я.В., методист ПОЦЕВУМ ПОР

Планую поділитися досвідом методичного супроводу інноваційної діяльності педагогічного колективу Полтавського обласного центру естетичного виховання учнівської молоді.

Майже кожен заклад освіти працює над науково-методичною (науковопедагогічною) проблемою закладу, робота над якою може тривати від одного до п’яти років. 

У 2015-2020 н.р. педагогічний колектив ОЦЕВУМу працював над вирішенням науково-педагогічної проблеми закладу «Розвиток життєвої компетентності особистості та підготовка її до успіху в умовах сучасного позашкільного навчального закладу». Назва теми взята у ЦТДЮ Святошинського району міста Києва. Тему наповнено новим змістом відповідно до вимог оновлення змісту освіти з урахуванням головних її пріоритетів, особливостей розвитку позашкільної освіти у місті Полтава та області.

В рамках роботи над вирішенням науково-педагогічної проблеми на початкових етапах було виокремлено втілення інноваційної діяльності на заняттях гуртків різних напрямків. На кожен рік були сплановані основні орієнтири. Ви зараз бачите на екрані місце інноваційної роботи серед інших орієнтирів спланованих на 5 років роботи. 

Основні орієнтири роботи над проблемою  2015-2016 н.р. 

Розробка творчою групою вихідних позицій, ідей, підготовка рекомендацій для керівників гуртків щодо втілення цих ідей, впровадження інноваційних технологій в освітній процес.

2016-2017 н.р.

Визначення ключових компетенцій для різних сфер життєдіяльності особистості, впровадження інноваційних технологій в освітній процес.

2017-2018 н.р.

Формування базових компетенцій вихованців, розвиток мотивації вихованців до самоосвіти, включення в соціально значущу діяльність, професійного і особистісного самовизначення, самореалізації і самовиховання, інтеграції в суспільство, формування толерантної свідомості, організація змістовного дозвілля.

2018-2019 н.р.

Проектування компетентнісно орієнтованого виховного простору, спрямованого на становлення особистості як творця свого життя.  2019-2020 н.р.

Розробка інструментарію для моніторингового вивчення рівня сформованості життєвої

компетентності особистості.

 

 

Деталізація кожного року роботи виокремлювала різні форми діяльності педагогічного колективу, серед яких 

      педагогічні ради, 

      теми для підвищення професійної майстерності керівників по роботі над проблемою,

      орієнтовні теми (питання) для обговорення на засіданнях школи молодого педагога,

      психологічна просвіта та діагностична діяльність.

На слайді ви бачите з поміж інших тем місце інноваційної діяльності. Саме на першому році роботи над проблемою на засідання педагогічної ради був представлений розроблений алгоритм інноваційної діяльності педагогічного колективу закладу (попередньо затверджений на засіданні методичної ради).

2015-2016 н.р.

 

Педагогічні ради

«Розвиток життєвої компетентності особистості: стратегія, технології, перспективи» Розробка алгоритму інноваційної діяльності педагогічного колективу ОЦЕВУМу

Підвищення професійної компетентності педагогів «Професійне зростання керівника гуртка» (Про участь керівників гуртків у конкурсах, семінарах, конференціях)

 

Теми для підвищення професійної майстерності керівників по роботі над проблемою:

«Основні поняття компетентнісного підходу»;

«Можливості використання компетентнісного підходу в практиці навчання і виховання учнів в позашкільному навчальному закладі».

 

Орієнтовні теми (питання) для обговорення на засіданнях школи молодого педагога:

- принципи компетентнісно орієнтованої освіти; - інтерактивні методи на заняттях.

 

Психологічна просвіта та діагностична діяльність

 

Засідання круглого столу для батьків «Безумовне прийняття дитини, як умова повноцінного її розвитку»

Дослідження самооцінки вихованців молодшого шкільного віку (тест «Дерево Д. Лампена»)

Лекція для вихованців «Я – особистість». Ознайомлення з поняттями «індивід», «індивідуальність», «особистість».

 

Про цей алгоритм і піде далі мова. 

Ключова роль у системі освіти належить педагогу. Тому сучасний педагог має постійно здобувати й узагальнювати нові знання з різноманітних джерел і володіти технологіями їх передачі у такій послідовності (або в такий спосіб), щоб в учнів формувалися вміння відшуковувати інформацію, виробляти нові знання, співставляти, систематизувати, використовувати їх у житті. У такого педагога сформована інноваційна культура, а отже – він здатен сформувати її у своїх вихованців. 

Закономірним є факт прийняття на рівні держави Законів "Про інноваційну діяльність" та "Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні", які орієнтують суспільство на інноваційний розвиток і визначають механізм реалізації інноваційної діяльності. 

Лише у своїй єдності компоненти створюють цілісну систему, чітке функціонування якої здатне породжувати (продукувати) нову якість у вигляді нових ідей та досвіду.

 

Головним завданням є створення таких умов, за яких компоненти існували б не окремо один від одного, а функціонували в межах єдиної цілісності. Тобто мова йде про створення організаційного механізму, який розглядаємо як системоутворюючу діяльність, спрямовану на збільшення кількості об’єктів інноваційної діяльності у закладі та зростання якості інноваційних продуктів.

Виходячи з цього були чітко сплановані дії для усіх учасників навчальновиховного процесу закладу.

Розробка алгоритму виглядала наступним чином

 

Алгоритм інноваційної діяльності ОЦЕВУМу на 20__ рік

 

Назва етапу

Обґрунтування етапу

Система дій

Терміни

методистів

керівника

гуртка

 

і включала етапи, їх обгрунтування, систему дій (окремо методистів та керівників гуртків) і терміни виконання. Робота по його реалізації була спланована на 1 рік.

           

Опис і коментар першого етапу (демонстрація на слайді)

Перший етап 

Назва етапу

Обґрунтування етапу

Система дій

image

методистів

керівника

гуртка

image

Виділення етапу пов’язане з необхідністю

накопичення, аналізу,

поширення інформації,

створення інформаційноресурсного банку даних

інноваційних процесів. 

 

Окрім того, на цьому етапі відбувається і формування

інноваційного потенціалу, інноваційної культури

керівників гуртків та збір,

систематизація інформації про перебіг інноваційних

процесів в інших закладах освіти.

 

1.                 Створити творчу групу з числа методистів для проведення організаційної діяльності по впровадженню інноваційної діяльності в закладі.  

 

2.                 Проведення циклу занять (навчальний курс) з теми (згідно окремого графіка).

 

3.                 Створити банк даних.

 

 

1.                 Відвідати цикл занять з теми.

 

2.                 Законспектувати теоретичний матеріал з висвітлених тем.

 

3.                 Проаналізувати можливість впровадження технологій та окремих методик на заняттях у своїх колективах.

image

 

Зупинимося детальніше на циклові занять. 

Дозволю собі невеликий коментар, що головна мета проведення таких занять для педагогів – створення системної та комплексної роботи з використання інновацій на заняттях гуртків, зокрема і по роботі над втіленням науковопедагогічної проблеми закладу.

Заняття № 1

 

Тема. Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес. Готовність педагога до інноваційної діяльності

 

На занятті

1.  Ознайомили керівників гуртків з поняттями «педагогічна інновація» та «педагогічна технологія».

2.  Розглянули    класифікацію    педагогічних     технологій         та інноваційних методів навчання.

3.  Орієнтували керівників гуртків на осмислення ними результатів педагогічних нововведень, сприяти виробленню критерій їх оцінки і самооцінки.

4.  Створили сприятливі умови для самозростання та розвитку творчого потенціалу педагогів.

 

Заняття № 2

 

Тема. Розвиток творчого потенціалу та креативного підходу керівника гуртка до роботи з дітьми шляхом упровадження інноваційних форм роботи. Інноваційні методи навчання: евристичне навчання, мозковий штурм, метод проектів, дебати Мета:

-      ознайомити педагогів з інноваційними методиками та інтерактивними методами навчання, а саме: евристичне навчання, мозковий штурм, проблемне навчання, дебати та метод проектів;

-      навчити раціонально та ефективно застосовувати інновації на заняттях; 

-      розвивати у педагогів вміння застосовувати нові ідеї та оригінальні рішення під час проведення занять;

-      виховувати    культурно-естетичний       рівень        якості        освіченості особистості.

 

Завдання

1.      Надати педагогам теоретичний матеріал та методикивикористання інноваційних методів та технологій.

2.      Стимулювати педагогів на вищі професійні досягнення.

3.      Підвищити ефективність проведення гурткових занять шляхом впровадження інноваційних форм та методів у роботу педагогів.

 

Заняття № 3

Тема. Інноваційні методи навчання: сократівський діалог, дерево рішень, рольова гра, ділова гра

 

Мета:

-      ознайомити   педагогів з        інноваційними методиками       та інтерактивними методами навчання, а саме: сократівський діалог, дерево рішень, рольова гра, ділова гра; 

-      навчити раціонально та ефективно застосовувати інновації на заняттях; 

-      розвивати у педагогів уміння застосовувати нові ідеї та оригінальні рішення під час проведення занять;

-      виховувати    культурно-естетичний       рівень        якості        освіченості особистості. 

       

Завдання

1.  Надати педагогам теоретичний матеріал та методики використання інноваційних методів і технологій.

2.  Стимулювати педагогів на вищі професійні досягнення.

3.  Підвищити ефективність проведення гурткових занять шляхом впровадження інноваційних форм та методів у роботу педагогів. 

 

Заняття № 4

Тема.Інноваційні методики навчання: ділова корзина, дискусія, обговорення пошепки, думай та слухай

 

Мета:

-      ознайомити   педагогів з        інноваційними методиками       та інтерактивними методами навчання, а саме: ділова корзина, дискусія, обговорення пошепки, думай та слухай;          

-      навчити раціонально та ефективно застосовувати інновації на заняттях;

-      розвивати у педагогів уміння застосовувати нові ідеї та оригінальні рішення під час проведення занять;

-      виховувати    культурно-естетичний       рівень        якості        освіченості особистості. 

       

 

Завдання

1.  Надати педагогам теоретичний матеріал та методикивикористання інноваційних методів та технологій.

2.  Стимулювати педагогів на вищі професійні досягнення.

3.  Підвищити ефективність проведення гурткових занять шляхом впровадження інноваційних форм та методів у роботу педагогів. 

 

Заняття № 5

 

Тема. Розвиток пізнавальних процесів вихованців через нестандартні форми і методи проведення занять

 

Мета:

-      узагальнити та закріпити знання набуті на попередніх заняттях, а саме: впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес.

-      підвищити ефективність навчання, виховання та розвитку творчої особистості.

 

Завдання

1.  Підготувати та провести фрагмент занять з використанням інноваційних методів навчання.

2.  Стимулювати педагогів на вищі професійні досягнення.

3.  Підвищити ефективність проведення гурткових занять шляхом впровадження інноваційних форм та методів у роботу педагогів.

4.  Продукувати нові ідеї, реалізувати їх в конкретних умовах, використовувати досвід інших.

 

           

Назва етапу

Обґрунтування етапу

 

Система дій

image

методис тів

керівника гуртка

image

На цьому етапі передбачено

поглиблення

інноваційної культури керівника гуртка

відповідно до

індивідуального вибору

технології і втілення її на практиці. Педагоги

планують роботу на

занятті консультуючись з методистами закладу і

наслідують принцип: від теорії до практики.

Методичний супровід

1.                 Додатково опрацювати необхідні теми для поглиблення знань.

 

2.                 Вибрати інноваційну технологію із числа озвучених тем навчального курсу. 

 

3.                 Написати конспект заняття використовуючи елементи інноваційних технологій. Додатком до конспекту заняття на окремому аркуші подати назву методики, яку використовували, і коротку характеристику (пояснення) обраних елементів цієї методики із посиланнями на те, як ви втілюєте її на занятті. 

image

 

           

Назва етапу

Обґрунтування етапу

Система дій

image

методистів

керівника гуртка

image

Проведення тижня інноваційної

діяльності в закладі.

Відвідання занять в рамках тижня інноваційної діяльності в закладі.

 

1.                 Проведення занять.

 

2.                 Здача друкованих матеріалів проведених заходів та фотоматеріалів.

 

image

 

           

 

Назва етапу

Обґрунтування етапу

Система дій

image

методистів

керівника гуртка

image

Систематизація інформації про перебіг

інноваційних процесів у закладі.

Розробити анкети аналізу занять для методистів та керівників гуртків. 

Провести аналіз про труднощі, які виникли в процесі застосування обраної технології на

занятті; чи здійснилися ваші очікування; зробити

висновки з приводу

ефективності подальшого

використання інноваційних технологій на заняттях у вашому колективі.

image

1.                 Проаналізувати отримані звіти керівників гуртків та результати відвіданих занять.

 

2.                 Написати звіт про втілення  алгоритму інноваційної діяльності ОЦЕВУМу. 

 

3.                 Висвітлити інформацію про результати проведеної роботи на педагогічній раді або зборах педагогічних працівників закладу.

 

image

 

Демонстрація зразків анкет аналізів (презентація)

 

pdf
Додано
29 листопада 2022
Переглядів
517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку