Методичні рекомендації на уроках літературного читання для дітей з особливими потребами в початкових класах НУШ

Про матеріал
Уроки " Літературного читання" забезпечують розвиток дітей з особливими потребами НУШ засобами різних видів читацької діяльності; формування читацької комунікативної та інших ключових компетентностей, збагачення емоційно - ціннісного, естетичного, соціального та пізнавального досвіду; розвиток образного , критичного і логічного мисленння та літературно творчих здібностей.
Перегляд файлу

 

Літературне читання – спосіб сприйняття записаної інформації.

Читання – важка та активна психофізіологічна діяльність, в якій особливу роль відіграють очі і кора головного мозгу.

   1.Зорове сприйняття тексту                  }    Сторони

 

   2. Його переробка 

   3.Техніка читання

   4.  Розуміння діяльності     

 

Мета  цієї діяльності - розуміння та засвоєння змісту.     

Засіб – техніка читання.     

 

Техніка читання

 

Без високорозвиненої, автоматизованої техніки читання не може бути швидкого та глибокого розуміння змісту, високого рівня емоційного співпереживання, особливо важливого при читанні художньої літератури.

Читання вслух і про себе.

Як ми читаємо та які наші резерви?

Очі при читанні рухаються не плавно, а ривками. Ривок – очі – охопивши 5-6 букв, зупиняються на  ¼ частину секунди. Площа обхвату називається фіксаційним полем. Ще один ривок – і утворюється нове фіксаційне поле.

На рядку – 6-8- полів перехрещуються, накладаються один на одного. Відбувається повернення – регресія. Це I – резерв.

 

II резерв – розвиток передбаченняантиципація.

 

III резерв – покращення техніки читання. Метод моделювання.

 

IV резерв – культура читання:

 

   а) рівень володіння мовою;

   б) вміння швидко переключатися з одного виду діяльності на інший;

   в) знімати втому.

 

 

Мнемоніка – наука про запам’ятовування.

Від чого залежить наша пам'ять:

 

 

емоція                                                                                а) емоція;

короткострокова пам'ять                                                 б) асоціація (зробити матеріал асоціативним)

довгострокова пам'ять                                                      в) спрощення – інформації.

Вправа 1. Складання плану до тексту по опорним словам.

Вправа 2.  Взяти букви починаючих слів і скласти штучне слово.

Гудок     }   гуав                          видовище                       перекладачка                          

Аварія                               звернення                        Україна                                

Пробка                                                               хліб                                  недовіра

Як читаємо?

  1.         Фіксаційне поле (від 5- 7 букв).
  1.         Передбачення перед захоплення (антиципатія).
  2.         Логічна і образна пам'ять.
  3.         Культура читання.
  4.         Тренінг – еталон сегментування.
  5.         Навчальне, комфортне, прискорення.
  6.         Моделювання (опорне слово, вузол, блок) – змістовні вузли.

 

Рівні запам’ятовування, розуміння за 1 хвилину

  1.           В буквах, в словах (маленьких, натуральних, середньої довжини).

Маленькі слова (рух), великі слова (опис природи).

 

 

 

 

  1.          Знання                                                                    Шлях розуміння

Знання, уміння                                                        і запам’ятовування

Уміння

 

Для розвитку мислення, логіки.

Грати на вулиці, в транспорті. Що я можу розповісти про людину, який іде по вулиці або їде в транспорті.

 

Що за хати?

  1.        Що за предмет?
  1.        Для чого він? Хто він такий?
  2.        Із яких частин складається? Яка риса характеру?
  3.        Що якби? (Ситуація).

Знакова система

Вигук:

      ОХ! – важкий

ОЙ! – переляк, біль

Фу! – відраза

ХА! – гумор

ХИ! – знущання

ХИ! – немає знущанню

 

Знакова система

 Фігури

 

Людина               Гордий              Хворий          Лежачий

 

 

Знакова система

вчора                       завтра            дружба      мир         кохання        ненависть           побачення

              сьогодні

 

 

Ліс          Вітер          Натовп           Тварини                     Тварина

                                                                                           яка біжить

                                                                                    

Надлишок (відкрив Шеннон)

В художній літературі – 25% - 33% надлишковості.

В соціальних текстах – 70% - 80% надлишковості.

Що входить в надлишок? Повтори, рима.

Будь яка біологічна система існує у двох видах:

закрита                                                        відкрита (захоплення, антиципатія)

опорне слово

                                                                    опорна зона

                          надлишкова зона 

Розуміння – зв'язок між фактами

Факти запам’ятали, але це тільки цеглинки

Головне:зрозуміти зв'язок між ними.

 

 

 

4 рівні засвоєння знань

  1.                Репродуктивний (повторення вивченого) – 100%).
  1.                Рівень стандартних ситуацій (правила, інструкції до вживання 50%).
  2.                Рівень аналізу – синтеза (свою точку зору, розкласти по поличкам узгоджувати зі своїми знаннями, збагачувати старі знання новими не тільки накопичувати факти, але і пропускати їх через свою свідомість) – 1/3. В ситуаціях факти нічого не дають.
  3.                Творчий рівень (пред’являють факти, бере те, що потрібно) – 1/10.

 

 

Шари будь - якої науки.

  1.           Омана.                                                                        Перший та другий рівень
  1.           Найновіші гіпотези.                                                  обов’язково змінюються
  2.           Гіпотези, які себе виправдали.
  3.           Гіпотези, які можуть себе або виправдати, або ні.
  4.           Фундаментальні знання.
  5.           Основа.

Частина нової інформації не засвоюється. Наука розвивається з різною швидкістю. Це залежить від багатьох причин.

Соціальне замовлення в сфері педагогіки:

«Вчити не думкам, а думати»

 

Період напівжиття публікації (інформація).

 

Фізика – 4,6 р.                                                                                                    Металургія – 3,9 р.

Хімія (технологічна) – 4,8 р.                                                                           Машинобудування – 5,2 р.

Хімія (функціональна) – 7,2 р.                                                                       Філологія (дослідження) – 6,5 р.

Соціологія – 5 р.                                                                                               Ботаніка – 10 р.

Математика – 10,2 р.                                                                                        Геологія 16 р.

 

Вправа

Робота з листівками

Коли ми починаємо швидко читати, то факти зливаються, але ми хочемо вдосконалювати глибину пам’яті, уваги. Вправи на рівень уваги з учнями 1 раз в 2 дня.

  1.            Готовність.

    2. 5 секунд розглядати.                                                 Не більше 4-5 вузлів,                

    3. Модулюємо.                                                               Розкласти картину на блоки

    4. Обговорюємо.                                                           

    5. Повторне розглядання листівки. Аналіз (записати, які предмети пропущено).

    6. Закрити одну частину, відтворити іншу.

 

Вправа

Опорні слова

  1.        Визначаємо вузол і опорне слово. В одному вузлі тільки одне опорне слово. Читати.
  1.        Підкреслити в тексті опорні слова або виписати їх.
  2.        Робота з опорними словами. Переглядаються опорні слова.

 

Вправи на увагу

Читаючи слова, потім записуються по пам’яті (14 слів)

Стіл

небо

ніс

лоб

вата

шар

Підлога

жир

вогонь

лев

сум

гора

Мило

пляма

меч

палець

гора

карман

Аптека

хвіст

трос

вишка

король

лід

Бульбашка

крик

ручка

окуляри

парта

пити

Луг

скандал

ліс

суп

гном

дірка

Пляшка

рейка

клітка

зведення

жир

редька

Стакан

кіт

поле

скло

гірка

свист

Вода

вагон

гладіатор

пар

голка

сітка

Шафа

дерево

сон

лотка

корона

нитка

Орел

кущ

дуб

кров

фото

зірка

Решітка

земля

око

небо

клітка

вузол

Стрічка

дощ

свиня

люк

удар

рак

Гора

школа

бомба

гілка

шапка

сон

 

 

 

Вправи на асоціацію

Зображення будь – якої інформації                                                 Будь яка інформація має 3 сторони:

                                                                                                                         а) зміст

Море – при вимові слова                                                                              б) структура                

Виникає семантичне поле                                                                             в) асоціація

 

                                                                                                       Літак – салон – сушка – дзеркало – перукар - кресло

Трамвай – колесо                                                                        командир                                            пасажири

                   ток – електростанція,                                    витривалий, суворий                   метро, по потяг, пароплав

                    дроти, удар                                                               стюардеса                                            оголошення

                    рейки                                                                        бортпровідник

                    контролер                                                  цукерки, кава, какао, піднос, кухня

                    кондуктор                                                      Бортпровідник і стюардеса – одне й теж саме.

 

Вправа

Читаємо текст і слухаємо інший текст. Замодолювати 2 тексти.

Людина – одно канальна система зв’язку, але якщо є 2 справи, то при невеликому тренуванні можна робити 2 і 3 справи. Створюється безперервний ланцюг з двох справ.

 

Перший  текст (свій)                                                                           Другий текст (чужий)

 

 

Емограмма (графік емоційного співпереживання)

Що найголовніше при читанні художньої літератури? Емоційна сторона. Все пропускається через емоції. Емоції – це спосіб переробки інформації. Вони швидко змінюються. Емоції відшкодовують недоліки інформації. Емоція радості – нагорода за зустріч з новим. Теорія доктора Симонова. Це форма оцінки. Дитина читає книгу і нічого не розуміє. Отже, не вміє співчувати. Як виховати емоційне відношення до читання?

Без емоції ні одна інформація не проникає в довгострокову пам'ять.

Чому у людини з’являється страх, радість? В такому стані людина може багато зробити.

                                                                   емоція

                                                                   короткострокова пам'ять

                                                                   довгострокова пам’ять

Вправа 1. Рука (пальці перебирають швидко або повільно залежності від інтересу до прочитаного).

Вправа 2. Міміка. Цікаво – усмішка, нецікаво – виражати зневагу.

Вправа 3. Оживити: портрет, текст, листівку,колір, запахи, звуки.

 

Спеціальні тексти

    Квадрат означає основне положення.

     Якесь слідство.

     Закономірність.

     Надположення. 

Брати змішані тексти. Використовувати стрілки.

Запас української мови – 1 млн. слів. Щорічно приходить 1000 із технічної літератури. Прибавляється 750 слівза 1000 років в художній літературі.

                 750…………..1400…………..11.500…………21.200

            школярі                                       дорослі                   Т.Г. Шевченко

Вправа. Закрити старі слова або текст, здогадатися, яка основа нового та навпаки: закрити нове, по старому визначити.

Аутотренінг

Активний відпочинок для дітей – культура життя. Вчити швидко розслаблюватись. Виграш – 1/3 уроку. Мозок – пік природи.

     10-17 міліардів нейронів                                                                          9/10 працює на організм

     10 тис. сенапсів                                                                                         а 1/10 на мислення

Розслаблення сприятливий час для навіювання. Це називається автогенним тренуванням. Запропонував Шульц – німець. Тільки – 10% - 12% підвергається навіюванню.

  1.              Зрушити з місця думку про свою здатність.
  1.              Людський мозок може шалено розвиватися і шалено деградувати.
  2.              В 30-40 роках Барлетт – учений вивчав межі людських можливостей.

Скільки  людина може? Може безперервно читати 4-6 годин, але кожні 20-30 хвилин повинен зупинятися і повертатися до прочитаного.

  1.              Кожні 20-30 хвилин пам'ять насичується до межі. Потрібна зупинка. Забуття – це мистецтво. Зупинка 3-4 хвилини.
  2.              Проглянути, записати 5-6 опорних слів. Після чого можна продовжити. Інакше 30-40 хвилин -  і все.

 

 

Памятаю                                                             насичені інформації – викид – забуття.

Забув                                                                    зниження активності викликає зниження памяті.

 

 

Робота з текстами

 Художній твір. Художній текст дає багато несподіваних, задоволень.

Спеціальний текст. 70% надлишковий, маленький запас слів, 20% на несподіваності.

                          У греків наука була поетичною, в віршах. Відрізняються.

Вірші.                При читанні зіставляються образи.

  1.              Знаходження смислових вузлів (сегментування – ділення рексту).
  1.              Визначення меж.
  2.              Текстограма.
  3.              Вузли визначаються в процесі читання, а блоки – після того, як текст буде прочитаний . (смисловій вузіл – одиниця, блок – більш великі смислові фрагменти).
  4.              Орієнтуватися тільки по пам’яті, повертатися до прочитаного в крайніх випадках.
  5.              Логіко – змістовна структура тексту.
  6.              Об’єм інформації для запам’ятовування – 5-9-блоків.
  7.              По зіставленим моделям подумки переказувати текст про себе.
  8.              Вузли та блоки називати тільки іменниками.
  9.         Використовувати символи, умовними позначками, скороченнями (тільки загальноприйняті).

 

Мовноруховий апарат

Методика – Кузнецов Олег Андрійович. Вмикає музику або відстукує ритм – це відключає слух. Людина починає дуже швидко читати, але нічого не розуміє.

45 хвилин – короткострокова пам'ять.                                     мозок                                                                  око - мозок

10 хвилин – оперативна пам'ять.                                                                                                                          мова - слух

Симфонія триває 45 хвилин, 30 разів                                                                                                                  слух - мозок

повторюється одна і таж сама мелодія.                                   книга

 

Умовні позначки:

 

! – важлива інформація                                                         !? – під питанням, але дуже цікаво

? – сумніви                                                                              Sic – дуже важливо

З! – дуже важливо

      

Запитання для бесіди

  1.            Що таке читання?
  1.            Які сторони читацької сторони?
  2.            Яка мета цієї діяльності?
  3.            Як ми читаємо?
  4.            Які наші резерви?
  5.            Скільки всього резервів?

    7.  Що собою являють I – IV резерви?

    8. Що називається фіксаційним полем?

    9.  Що таке регресія і антиципація?

   10. Що ми розуміємо під культурою читання?

   11. Що ми розуміємо під термінами «вузіл» і «блок»?

   12. Пояснення значення слів: сегментування, текстограма?

 

 

 

doc
Додано
7 вересня 2022
Переглядів
293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку